Resebranschen har drabbats hårt av Coronavirusets framfart i världen, och deras aktiekurser har fått se slakt på börsen. Med ett vaccin runt hörnet tror många på att resebolagen kommer få sin revansch och bland våra kunder är det många som tror att botten har nåtts. I år ligger nämligen flera flygbolag, hotellkedjor och biluthyrare bland de som fått flest nettoägare.
En återkommande nämnare i resebranschen är just de låga marginalerna. När ekonomin och folks resande stannar upp under längre tid, går det ganska fort för bolagen att hamna i en kris då de ofta dras med höga skulder. I tabellen nedan kan du se hur högt skuldsatta bolagen är.
Flygbolagen
Sedan de flesta länderna i världen införde reseförbud har andelen flygtrafik minskat drastiskt. Även om många länder sedan öppnade upp för inresa igen under sommaren, har många stängt igen och flygtrafiken har långt ifrån återhämtat sig. Till exempel var andelen som reste med SAS i oktober i år 79 procent färre än jämfört med förra året. Norwegians siffror i oktober var snäppet värre med 90 procent färre resenärer än förra året.
I Norden har vi sett flera turer med både SAS och Norwegian, där båda bolagen varit på väg mot konkurs. Norges regering beviljade ett lån till Norwegian om 3 miljarder i april, men har nu sagt nej till att ge vidare lån. Bolaget själva menar att de inte kommer överleva vintern om de inte får hjälp.
Sverige och Danmark som sedan tidigare är ägare i SAS, deltog i deras rekapitaliseringsplan om 14 miljarder som består av en nyemission, utgivande av obligationer samt lån från svenska och danska staten.
I Finland har regeringen inte varit sämre, utan deltog efter ett EU-godkännande i Finnairs nyemission om 500 miljoner euro. Finska staten äger 55,8 procent av aktierna i bolaget, även efter emissionen, vilket då innebär att de betalade cirka 279 miljoner euro för de nyemitterade aktierna.
Finnair är det flygbolag vars aktie klarat sig bäst i Norden, med 57 procent ner i år, jämfört med SAS som är ner 80 procent och Norwegian som är ner 98 procent för året. Bland de nordamerikanska flygbolagen så ligger nästan samtliga större bland de mest nettoköpta av våra kunder men de mest populära är Air Canada som fått 2667 procent fler ägare i år, Delta Air Lines som fått 1263 procent fler ägare i år och American Airlines som fått 1196 procent fler ägare i år.
Flygbolag | Utv. i år | Förändring antal ägare** | Nettoskuld per aktie | Riktkurs* | Potential* |
🇸🇪 🇩🇰 🇳🇴 SAS | -80% | 145% | 75,7 kr | 1,68 kr | 77% |
🇳🇴 Norwegian | -98% | 305% | 56 Nkr | 3,13 NKr | 586% |
🇫🇮 Finnair | -57% | 262% | €0,84 | €0,43 | -8% |
🇨🇦 Air Canada | -58% | 2 667% | C$17 | C$21,63 | 37% |
🇺🇸 Delta Air Lines | -37% | 1 263% | $18,5 | $38,78 | 5% |
🇺🇸 American Airlines | -54% | 1 196% | $47,94 | $11,16 | -16% |
Hotell
Även hotellbranschen har drabbats kraftigt av covid-19 med minskad beläggning som följd. Detta har lett till en del ovanliga knep som att erbjuda hotellrum för kontorsanvändning och månadsuthyrning likt hyresrätter för de utan bostad. Men trots detta är det ett faktum att många hotell hotas med konkurs.
I Norden är det Scandic som varit i mest fokus. Aktien har haft rejäla intradagsrörelser och har legat i topp bland de mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen vissa månader. Hotellkedjan har varslat flera tusen anställda i Sverige och har stängt 60 hotell i Norge. Aktien var i mars ner närmre 80 procent för året, men har sedan dess återhämtat sig lite, och är nu nere cirka 60 procent för året.
Även utländska hotellkedjor nettoköps av våra kunder, där favoriterna tycks vara MGM Resorts och Hilton.
Hotell | Utv. i år | Förändring antal ägare** | Nettoskuld per aktie | Riktkurs* | Potential* |
🇸🇪 Scandic Hotels | -60% | 407% | 25,57 kr | 28,4 kr | -6% |
🇺🇸 MGM Resorts | -24% | 497% | $10,85 | $20,5 | -19% |
🇺🇸 Hilton Worldwide | -6% | 553% | $25,19 | $90,8 | -13% |
Biluthyrning
Bolagen Hertz och Avis är de absolut största inom biluthyrningsbranschen. De båda bolagen hade redan innan Coronakrisen problem med en minskad efterfrågan, där andra spelare som Uber och Lyft slåss om kunderna. Av de två bolagen är det Hertz som varit mest på tapeten. Bolaget genomgår just nu en rekonstruktion och är på randen av en konkurs. Aktien är ner närmre 93 procent sedan årsskiftet, men trots det verkar spararna tro att Hertz, med sin 100-åriga historia, kommer klara sig igenom detta. Aktien har fått närmre 3 000 procent nya ägare i år, men går inte att köpa via vår plattform för närvarande på grund av den rekonstruktion de genomgår. Avis å andra sidan har gynnats av storkonkurrentens konkurshot, och är upp 18 procent i år.
Aktie | Utv. i år | Förändring antal ägare** | Nettoskuld per aktie | Riktkurs* | Potential * |
🇺🇸 Hertz Global | -92% | 2 877% | $74,5 | – | – |
🇺🇸 Avis Budget | 18% | 430% | $146,7 | $41,67 | 10% |
Så tror analytikerna
När det gäller bransch verkar analytikerna tro på flygbranschen. Mer specifikt verkar det finnas en tro på de nordiska flygbolagen, där Norwegian ska upp hela 586 procent och SAS 77 procent över dagens kurs om man får tro analytikerna.
Biluthyrarbranschen kan bli intressant, främst för Avis om konkurrenten Hertz inte klarar sig igenom rekonstruktionen, men analytikerna ser än så länge en liten potential på 10 procent upp från dagens kurs.
Hotellen däremot, tycks ligga strax under sina riktkurser och har inte något direkt potential enligt analytikerna.
* Med ”analytikerna” menar vi flera av världens ledande analytikerfirmor och deras riktkurser för ovan aktier. Denna data kommer ifrån Thomson Reuters verktyg Eikon. Potentialen avser skillnaden mellan medelvärdet på alla tillgängliga analytikers riktkurs och aktiekursen vid stängning den 9 november. Eftersom Hertz är i rekonstruktion går denna ej att köpa, utan enbart sälja hos oss. Riktkurs samt potential har därför strukits.
** Förändring i antalet ägare sedan årsskiftet. Vänligen notera att Nordnet har under perioden haft rekord i antalet nya kunder, vilket kan påverka statistiken. Statistiken är hämtad den 2 november.
Vad tror du? Är det några andra bolag i resebranschen som du tror kommer klara sig igenom krisen bättre än andra? Kommentera gärna nedan.