Hoppa till huvudinnehållet

Kundsäkerhet.

Information om bedrägerier.

Bedrägerier blir alltmer vanligt förekommande i samhället. Även Nordnets kunder riskerar att bli utsatta för bedrägerier och bedrägeriförsök.


Vad kan jag själv göra för att inte bli utsatt för ett bedrägeri?

Det finns flera saker som du kan tänka på för att inte bli utsatt:

  • Om någon kontaktar dig via telefon och du blir osäker på om den som ringer verkligen är den person han eller hon utger sig för att vara – lägg på luren direkt. Det kan vara en bedragare. Detta gäller även om den som kontaktar dig påstår sig ringa från Nordnet.

  • Identifiera dig aldrig med bank-ID eller lämna ifrån dig lösenord på uppmaning av någon annan. Nordnet, eller någon annan bank eller myndighet, kommer aldrig att kontakta dig och efterfråga dessa uppgifter eller be dig att logga in.

  • Lämna aldrig ifrån dig personlig information eller klicka på länkar i e-post/sms om du inte är säker på vem avsändaren är. Kom ihåg att bedragare ofta kan få avsändaren att se ut som din bank. OBS! kontaktförsök kan även ske via falska SMS, E-post eller via sociala medier.

  • Det finns bedrägerier där du luras att investera i olika värdepapper som saknar faktiskt värde, så kallade investeringsbedrägerier. Ofta inleds dessa bedrägerier med en annons eller ett telefonsamtal från bedragare, där du erbjuds en snabb investering med hög avkastning. Var alltid kritisk till denna typ av information - låter det för bra för att vara sant är det ofta det. Finansinspektionen har även publicerat en varningslista som du kan ta del av.


Om du är osäker på om den som kontaktar dig verkligen representerar Nordnet – kontakta vår kundservice på telefonnummer 010-583 3000 för att dubbelkolla.


Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att du så snart som möjligt kontaktar oss. Eftersom bedragaren genom bedrägeriet kan ha lyckats få tillgång till ditt konto är det alltid bäst att du kontaktar oss via telefon. Var noga med att använda Nordnets korrekta telefonnummer 010-583 3000.

Om du tror att någon fått tillgång till ditt bank-ID behöver du också kontakta den bank som ställt ut bank-ID, så att de kan spärra det från vidare användning. Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri kan du också kontakta polisen för hjälp med upprättande av en polisanmälan


Bli svårlurad.

Nordnet medverkar i det branschgemensamma initiativet Svårlurad. Syftet är att uppmärksamma bedrägeririsker och sprida kunskap till dig som kund om hur du ska agera vid ett misstänkt bedrägeri. Bakom kampanjen står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Läs mer om initiativet och hur du kan skydda dig själv och dina närstående på svårlurad.se.

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm