Att bygga världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar är Nordnets övergripande mål. Vi vill att denna ambition ska synas i allt vi gör, och som ett steg i denna riktning har vi tagit fram en ny visuell identitet som grafiskt symboliserar den bank vi håller på att bygga.
Med vårt nya utseende vill vi förmedla ett uttryck som speglar den övergripande strategin för Nordnet. Vi ser inte på oss själva som en traditionell bank, utan som en snabbrörlig och innovativ digital bank som står nära sina kunder och kommunicerar på ett lättförståeligt sätt. Det hoppas vi att den nya grafiska profilen förtydligar.
I den nya visuella identiteten ingår en uppdaterad logotyp, nya färger, ett nytt bildmanér och ett nytt typsnitt. Vår tidigare logotyp låg relativt nära de symboler som används av andra banker, och vi ville därför skapa något nytt och unikt för vår bransch. Gällande våra nya bilder så vill vi att de ska vara enkla och avskalade, men med en genuin och naturlig känsla. Vi har tidigare arbetat mycket med blåa färger, men vi kommer framåt huvudsakligen använda oss av en bas av svart, vit och grå, och kombinera denna grund med starka accentfärger. En målsättning med den nya identiteten är att ge oss ännu bättre förutsättningar att skapa riktigt bra digitala produkter. Vårt nya typsnitt är gjort för att vara effektivt och skapa förutsättningar för att visa mycket information på en liten yta, och accentfärgerna tror vi kommer att förstärka tydligheten i såväl användarupplevelse som kommunikation.
Du kommer bland annat uppleva vårt nya uttryckssätt på hemsidan, i den nya appen, i vår marknadsföring och i våra brevutskick. Vi kommer successivt rulla ut vår nya kostym med start den 30 augusti, men alla förändringar kommer inte ske över en natt. Givetvis är det lättare att byta ut digitala enheter än fysiska, så exempelvis kundbrev och blanketter kan under en tid ha den gamla designen.
På vår nya brandsite finns detaljerad information om vår nya visuella identitet för dig som är intresserad. Återkom gärna till mig om du har synpunkter på det arbete vi har gjort. Du hittar mig på Twitter, @NordnetMartin.
Hälsningar
/ Martin Ringberg, Sverigechef
IV eller N… Mina ögon har svårt att få det till ett N :-O
Det ser nytt och fräscht ut osv. Tyvärr ser den nya logon ut som en lutad variant av Stockmanns logo (Stockmann använder också sin logo vågrätt och då är den nästan identisk). En av de viktigaste egenskaperna i en logo är att den uppfattas som unik och inte associerar till andra företag. I det avseendet är den nya logon misslyckad.
Herregud, gamla logon var grymt mycket snyggare. Ingen bra förändring enligt mig… Känns netscape all over again. Behåll befintliga!!!
Netscape! Det var det jag också tänkte på 👍🏻
Hej Fredrik!
Vi värdesätter dina tankar om vår nya design. För att ge dig en känsla för vår nya inriktning har vi satt samman ett kort filmklipp som du kan se här: https://brand.nordnet.se/. Vi älskar också vår ursprungliga logotyp och uppskattar att du gillar den. Förhoppningsvis kommer du också att uppskatta att vårt nya designtänkande syftar till att förbättra din övergripande Nordnet-upplevelse med tiden.
Fiasko. Gamla loggan mycket snyggare, snällare, och modernare.
Hej Milo!
Tack för dina tankar kring vår nya design. Vi uppskattar även att du tycker om den ursprungliga. Förhoppningsvis kommer du att uppskatta att vårt nya designtänkande syftar till att förbättra din övergripande Nordnet-upplevelse med tiden.
Ett rakt och två lutande tuschstreck som bränner sig in i näthinnan genom ren och oförskämd fulhet. Genialiskt!
Stigande-totalras-stigande-totalras-stigande…
Lite så.
Nä, vet ni vad.
Ledsen, men all förnyelse är inte till det bättre.
I mina ögon en mindre konsumentvänlig överarbetad reklambyråprodukt
Jag tycker inte att bytet av logon gör någonting bättre framförallt när gamla logon ser bättre ut an den nya. Kosta bara pengar som, efter mitt tycke, kan användas på bättre sätt.
Loggan påminner mycket om “industrivärdens” i ett tidigare skede……
Tyvärr måste jag också säga att den gamla hederliga loggan är oerhört mycket modernare och snyggare. Jag är också lite orolig över “nya Nordnet-sidan” som jag inte förstår mig på designmässigt.. den enda vettiga funktionen är inbetalning via swish. Hoppas verkligen att ni inte skrotar den gamla websidan…. Snälla, tänk igenom igen innan ni byter logga.
Hej Henrik!
Vi värdesätter dina tankar om vår nya design. Vi är just nu i en övergångsfas och det kan ta lite tid att vänja sig vid allt det nya.
Vi hoppas dock att du kommer att uppskatta att vårt nya designtänkande syftar till att förbättra din övergripande Nordnet-upplevelse med tiden.
Varför byta ut en bra logga? Vad kan det ge? Inget!
Påminner om SVT:s logga. If it ain’t broke don’t fix it.
Ja, jag tänkte också direkt på SVT! Skönt att se att det inte bara var jag. Jag tycker den nya loggan är skitful.
Aj aj aj, det här är inte en förbättring tyvärr. Jag ser bara 3 streck som någon har stretchat ut alldeles för mycket.
Sad … Det verkar som Nordnet har inga pengar. Ni gjorde så finnt jobb med den nya dashboard. Vad hände verkligen med loggan? Börja investera i bra webbbyråer.