Starka kvartalsrapporter från gamingbolagen

Starka kvartalsrapporter från gamingbolagen var väntade, men styrkan tog ändå marknaden på sängen.

Mycket händer på gamingfronten just nu. Nästa generations spelkonsoler har varit på horisonten under en längre tid, och många spelutvecklare har i tysthet laddat upp inför detta. I ljuset av coronapandemin har även spelaraktiviteten ökat.

Marknaden väntade sig att coronapandemin skulle lämna ett finansiellt sett positivt avtryck på spelbolagens rapporter, men magnituden var oväntat stor.

Rapporterna från speljättarna Electronic Arts, Take-Two, Nintendo, Ubisoft och Activision Blizzard var alla bättre än väntat. Spelverksamheterna inom Microsoft och Sony utvecklades även väldigt starkt, inför att man släpper nya konsoler under senhösten. Framförallt varumärken som associeras med socialt spelande utvecklades starkt, såsom Call of Duty (Activision), GTA V (Take Two) och Animal Crossing Horizons (Nintendo).

I vissa fall rörde det sig om tresiffrig omsättningstillväxt. Det framgår även att andelen digital försäljning har ökat, vilket associeras med högre lönsamhet. Många bolag ser framför sig att denna andelen – som överstiger 50 procent i de flesta fallen – kommer öka ytterligare. Bolagen satsar stort på egna digitala försäljningskanaler, vilket kan generera merförsäljning. Bland annat Microsoft, Google (Stadia) och Sony har tidigt positionerat sig inom streaming, vilket ses som en viktig kanal för att nå ut till spelare. I takt med att tekniken utvecklas, suddas också gränserna ut mellan vanligt spelande och spel som strömmas över nätet.

I spåren av dessa rapporter har Wall Street-analytikerna valt att revidera upp vinstestimaten för nästkommande kvartal och helåret.

Bland de svenska spelbolagen släppte de största namnen kvartalsrapporter denna vecka. Ser man till kursutvecklingarna hittills under detta år förefaller bolagen ha höga förväntningar att leva upp till.

Först ut var Paradox, som redovisade en omsättning och vinst som var klart högre än väntat under andra kvartalet. Omsättningstillväxten löd 20,1 procent, i ljuset av stark katalogförsäljning. Vinsten ökade också. En positiv trend har noterats kring ökat spelande, som dock mattades av något i senare delen av sommaren. Samtidigt aviserades det att coronapandemin haft en negativ effekt på spelutvecklingen genom fler förseningar i olika processer.

Det kanske bästa exemplet på tendensen med förseningar inom industrin är att Microsoft har varit tvungna att försena storspelet Halo Infinite, som nu inte kommer släppas i samband med lanseringen av den nya konsolen Xbox X i november. I detta fall var prioriteringen om de anställdas välmående överordnad det kommersiella bakslaget.

Därefter följde Stillfront på onsdagen som kom in svagare än marknadens förväntningar. Bolaget släppte preliminära siffror för april och maj redan för två månader sedan. I likhet med Embracer har man nyligen fyllt på kassan för att kunna göra attraktiva förvärv. Stillfronts omsättning löd 1 192 miljoner kronor, jämfört med förra årets 480 miljoner kronor. Resultatet efter skatt landade på 188 miljoner kronor (73), vilket dock var lägre än väntat. En ljuspunkt var däremot ARPDAU-siffrorna som förbättrades (genomsnittlig intäkt per dagligt aktiv användare), vilket ses som positivt för tillväxtens hållbarhet.

På torsdagen blev det ännu mer gaming-bonanza på Stockholmsbörsen, med kvartalsrapporter från både G5 och Embracer.

G5 överraskade klart positivt, och resultatet blev bättre än vad rankinglistor via analystjänsten Sensor Tower indikerat på. Mobilspelsbranschen, i likhet med hela industrin, har noterat ett kraftigt uppsving under det andra kvartalet. G5 växte i linje med marknaden men försäljningen från egenutvecklade spel har ökat med 90 procent på ett år, efter löpande lanseringar under en längre tid. Det har stärkt lönsamheten.

Den senaste tiden har det diskuterats vilka effekter det kommande operativsystemet iOS 14 kan ha för påverkan på annonseringen för mobilspelsbolag. Vlad Suglobov uttryckte i en intervju med Dagens industri att man tror saker kommer förändras och att G5 behöver anpassa sig, ett arbete som redan påbörjats. Däremot tror vd:n att mobilspelsutvecklare kommer påverkas mindre än den globala annonseringsbranschen.

I samband med den förra kvartalsrapporten utannonserades inga förvärv av Embracer, men denna gång blev det ändring. Totalt blev det åtta stycken nya förvärv, varav nästan samtliga gjorda av affärsverksamheter inom Embracer-gruppen. Bland annat förvärvades Metro-utvecklaren 4A Games av dotterbolaget Saber Interactive. Därutöver förvärvade Embracer själva mobilspelsföretaget Deca Games som har ett stort fokus på att överta och förvalta starka varumärken.

Embracer slog även marknadens förväntningar på både översta och nedersta raden. Under de senaste åtta kvartalen har man slagit förväntningarna vad avser omsättning och ebitda-resultat varje gång. Till följd av större goodwillavskrivningar relaterade till förvärvet av Saber – en konsekvens av K3-regelverket – väntades vinsten vara låg. Enligt Factset låg förväntansbilden vad avser redovisat resultat efter skatt på 7 miljoner kronor. Utfallet blev 90,6 miljoner kronor. Såväl omsättning och ebitda-resultatet blev klart bättre än väntat. Normalt brukar det finnas enskilda datapunkter som förklarar dessa rapporter, men i det här fallet presterade samtliga affärsområden över förväntan.

På torsdagseftermiddagen har rapporterna från Paradox och Stillfront medfört höjda riktkurser. Vinstprognoserna för Embracer och G5 förväntas upprevideras, i spåren av deras starka rapporter. Även om den höga aktivitetsnivån normaliseras i takt med att samhällen återöppnas har gaminginvesterare mycket att se fram emot med nya spelkonsoler på ingång, vilka sannolikt kommer öka intresset för dessa aktier ytterligare.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer