Hoppa till huvudinnehållet

Skräcken för halvledarbristen sprider sig i världen

Investerare oroas över den globala bristen på halvledare som påverkar flera branscher och som kommer olägligt mitt under återhämtningsfasen efter pandemin. Fordonsbranschen är speciellt drabbad. Krisen har också lett till åtgärder från politiskt håll. Toppmöten väntas och under tiden gör enskilda länder riktade satsningar.

Bidenadministrationen håller det för osannolikt att bristen på halvledare kan nå en snabb lösning och har kallat till toppmöte med flera storbolag, däribland Intel, Samsung, Google Amazon, GM och Ford. Det uppger insynspersoner till Bloomberg News.

Halvledare ingår i en mängd produkter. Två branscher som drabbas hårt är fordonsindustrin som dessutom är i omställningsfas med elbilar och den självkörande tekniken. Den framväxande 5G-branschen är också i skriande behov. Därutöver elektronikbranschen i stort som har fått en skjuts både under och i slutskedet av pandemin.

Analysfirman Alixpartner som inriktat sig specifikt på fordonsbranschen i en färsk analys räknar till exempel med att halvledarbristen kommer att kosta bilindustrin totalt 110 miljarder dollar i förlorade intäkter bara i år. Det rapporterar CNBC. Alixpartner förväntar sig att de största störningarna ska vara under andra kvartalet 2020 för att därefter bli progressivt bättre under andra halvåret och 2022. Omsatt i antal fordon, för att göra det mer konkret: Bristen bedöms leda till produktionsförluster om totalt 3,9 miljoner fordon i år. I januari var uppskattningen 2,2 miljoner fordon.

Bedömningarna om hur länge halvledarbristen i stort väntas bestå, går isär: Analysföretet Gartner bedömer att halvledarbristen kommer att vara fram till det andra kvartalet nästa år, då leveranserna bedöms vara tillbaka på normala nivåer.

Analysfirman Forrester skriver i ett blogginlägg att halvledarbristen skulle kunna pågå fram till 2023. Analytikern Glenn O’Donnell lyfter att det tar två eller fler år, samt åtskilliga miljarder att bygga fler halvledaranläggningar. Fastän att kapaciteten ökar så så är det inte i närheten av nog för att komma ikapp behovet. O’Donnell varnar också att tillverkare kommer att använda halvledartillgången som en ursäkt för att gömma andra problem.

Ett enskilt land som nu försöker att investera sig ur krisen är Sydkorea. De har aviserat enorma investeringar under en tioårsperiod och inför skattelättnader på upp emot 50 procent för halvledarbolag. Sydkorea räknar nu med att bli en topproducent fram till 2030 av halvledare, enligt Korea Herald.

Halvledarbristen har varit som mest påtaglig inom fordonsproduktionen. Flera biltillverkare har tvingats antingen reducera eller temporärt stänga ned produktionen på komponentbristen. Ford har till exempel stoppat produktionen i flera veckor vid tyska fabrikerna i Köln och Saarlouis efter att halvledarbristen påverkat även den europeiska verksamheten. Intel, också tidigare nämnt, tror inte på någon lösning för den pågående halvledarbristen i närtid. I “60 minutes” uppgav Intel-chefen Pat Gelsinger att det kan dröja flera år innan man lyckats hinna ikapp den stigande efterfrågan.

Teknikbolaget Dells grundare och vd Michael Dell förväntar sig ingen förbättring på kort sikt när det gäller den globala chipbristen, snarare tvärtom.

“Bristen kommer förmodligen att fortsätta i några år. Även om chipfabriker byggs över hela världen tar det tid”, säger han i en intervju med tyska Handelsblatt. Dell är en av världens viktigaste kunder till halvledarbolagen med en årlig ordervolym på 70 miljarder dollar. Men trots det har Dell fått betala högre priser för att säkra produkter. Michael Dell pekar på att det framför allt är svårt att få tag i äldre och billigare halvledare, men även ny teknik ska vara svår att köpa in.

Analysfirman IDC målar upp ett något ljusare scenario. De gör bedömningen att den globala halvledarbranschen förväntas växa med 12,5 procent i år trots bristen på chip. Särskilt stark efterfrågan märks inom konsumentelektronik, 5G och fordonsindustrin. Om vi tittar tillbaka hur det såg ut i fjol så ökade försäljningen med 10,8 procent till 464 miljarder dollar.

“Sammantaget är halvledarindustrin fortfarande på rätt spår för att leverera ytterligare ett starkt tillväxtår när supercykeln som började i slutet av 2019 förstärks i år”, säger Mario Morales på IDC. Inom fordonsbranschen som är drabbad av chipbristen förväntas halvledarförsäljningen i år öka 14 procent.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer