Hoppa till huvudinnehållet

5 snabba med Kjell & Company

ElektronikkedjanKjell & Company är på väg till börsen och jag fick möjligheten att ställa några snabba frågor, här kommer deras svar.

  1. Tror de flesta känner till varumärket Kjell & Company sedan tidigare, men berätta gärna om er historia och era största milstolpar längs med vägen?

Kjell & Company öppnade sin första butik 1988. Redan från början handlade det om tekniktillbehör och personlig service med försäljning över disk. År 2005 öppnades den 10:e butiken i Sverige och idag har vi ökat till 107 butiker (som vi kallar service points) från norr till söder i Sverige. Utöver det har vi utökat den geografiska närvaron organiskt genom att vi 2015 öppnade vår första service point i Norge, vilket har ökat till 23 service points idag. I år förvärvade vi dessutom e-handelsbolaget AV-Cables i Danmark, en ledande online-aktör inom tillbehör för hemelektronik med huvudsaklig försäljning i Danmark. Genom förvärvet stärker vi vår position ytterligare som en ledande aktör inom tillbehör för hemelektronik i Norden och skapar en plattform för ytterligare tillväxt i Danmark, Norge och Sverige.

När det gäller vårt ägande så blev Hakon Invest delägare 2006 (ICA Gruppen, som tidigare hette Hakon Invest), vilket bidrog till att vi kunde hålla en hög tillväxttakt som fortsatt efter att FSN Capital blev huvudägare 2014. Nu tar vi nästa steg och kan bjuda in många fler, inklusive alla kunder och våra cirka 1200 anställda att genom noteringen delta i vår fortsatta resa.

  1. Berätta gärna mer om er affärsmodell och hur mycket säljs via service points vs online?

Försäljningen från Kjell.com är sömlöst integrerad med service points och under perioden april till juni 2021 utgjorde våronlineförsäljning omkring 35% av omsättningen, vilket inkluderar Click-and-Collect om 9% av omsättningen. Vi kombinerar marknadens mest kompletta produktutbud av cirka 8 000 produkter med kunskap och service– online, via 130 service points och tillsammans med samarbetspartners som Circle K.

Oavsett plattform levereras produkterna i Sverige och Norge direkt i service point eller från service point till kund och i Danmark direkt från lagret, ofta inom en dag och ibland en timme om produkterna köpts online.

  1. Hur ser lönsamheten ut idag och vad är era framtida finansiella målsättningar?

Kjell & Company har uppvisat en stark organisk tillväxt historiskt, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 18,8 % för räkenskapsåren 2000-2020. Under perioden ökade nettoomsättning under samtliga år. Justerad EBITA-marginal uppgick till 7,3 % för räkenskapsåret 2020 trots negativ påverkan från Covid-19-pandemin. De finansiella målen är bland annat att nettoomsättningen ska uppgå till minst 4 miljarder kronor 2025 med en justerad EBITA-marginal om 8 % på medellång sikt.

  • Tillväxt: Nettoomsättningen ska uppgå till minst 4 miljarder kronor 2025.
  • Lönsamhet: Justerad EBITA-marginal om 8 % på medellång sikt.
  • Kapitalstruktur: Finansiell nettoskuld (exkl. IFRS 16) i förhållande till justerad EBITDAaL (rullande 12 månader) ska understiga 2,5 gånger.
  • Utdelningspolicy: Utdelningen ska utgöra minst 60 % av årets resultat med beaktande av Bolagets finansiella ställning, förvärvsmöjligheter och framtidsutsikter.
  1. Bra service och hög kundnöjdhet är viktigt för alla företag, hur jobbar ni med detta och hur är er kundnöjdhet idag?

Det är helt centralt för oss. Vi strävar efter bästa möjliga kundupplevelse oberoende av kanal och kunder erbjuds personlig service och rådgivning både online och fysiskt. Leveranser sker snabbt, med leverans samma dag i flera städer och inom en dag till omkring 70 % av Sveriges befolkning. Genom Kjell & Companys lojalitetsklubb får vi en ingående förståelse för människors teknikbehov, och våra anställda arbetar dagligen för att förbättra människors liv genom teknik. Kjell & Companys tydliga fokus på kundupplevelsen syns i vår höga kundnöjdhet och genomsnittligt betyg om 9,2 av 10,0 på Prisjakt och en NPS om 75.

  1. Ni är börsaktuella, vad är syftet med en börsnotering?

Det är ju i grunden en ägarfråga, men jag ser det som väldigt positivt på många sätt. Vi får större uppmärksamhet generellt, tillgång till kapitalmarknaden och gör det möjligt för alla som vill att ta del av vår utveckling som företag. Vi är ju lite av ett ”folkets” företag med våra 2,4 miljoner medlemmar i Kjell & Companys lojalitetsprogramsom redan idag förhoppningsvis uppskattar det vi gör.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
2 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Smartsnål
Smartsnål
2021-09-11 23:24

Denna IPO blir allt hetare för varje dag som går och fler positiva analyser kommer in. Ett bra bolag med en attraktiv värdering! Vi tecknar och hoppas på tilldelning! <a href=”https://xn--smartsnl-g0a.nu/”>Smartsnål.nu</A>

Christer
Christer
2021-09-16 23:30

Texten behöver redigeras. T.ex. är många ord sammanskrivna utan mellanrum. Ger ett dåligt intryck, vilket inte lämpar sig för detta högkvalitativa företag. Blir nog övertecknat !