Hoppa till huvudinnehållet

5 snabba med börsaktuella Inuheat

Inuheat är aktuella med börsnotering och inför detta fick jag möjligheten att ställa några frågor till bolaget. Här nedan kommer deras svar och för den som är ännu mer nyfiken så finns det mer information på deras noteringssida vilket du hittar på knappen nedan. Håll tillgodo!

  1. Äntligen är vintern över, men vi alla minns kalla vinterdagar när man önskar att man kunde få lite värme i både strumpor och övriga textiler man hade på sig. Ni har utvecklat ett system för att just kunna integrera aktiv värme i textil och kläder. Berätta gärna mer om detta systemet?

Vår produktplattform skapar möjligheter för premiumvarumärken att producera och sälja värmeförberedda plagg (primärt strumpor och handskar idag, men fler plagg kommer) där implementationen är knappt märkbar vilket gör att produkterna är användbara som vanligt även när man inte tillför aktiv värme med vår elektronik. Våra produkter som vi erbjuder marknaden består av dels textila komponenter som varumärken implementerar i sina produkter som gör dem värmeförberedda (Heat Ready), dels av elektroniken som styr värmen och innehåller batteriteknologin, det vi kallar PowerPack. Till det har vi INUHEAT-appen för förfinade möjligheter till styrning av värmen och där man bland annat kan se återstående batteritid. Dessutom finns det en supportfunktion direkt i appen som möjliggör en enkel kommunikation med oss, för konsumenten, om ett problem uppstår. Vi kan också avläsa produkterna via appen om det skulle behövas och skicka ut uppdateringar etc. Vi har patent på vårt konduktiva garn som leder värme och vi har också en patenterad lösning för att överföra elektriciteten från PowerPack till den textila produkten, helt utan sladdar.

  1. Vad är produkten/lösningen som ni säljer och vem är kunden för er? Utveckla gärna lite kring vilka geografiska marknader som ni ser potential för detta också.

I korthet säljer vi tunna textila komponenter till våra varumärkespartners som tillverkar värmeförberedda produkter (Heat Ready) och säljer dessa under sitt varumärke. Elektroniken avser vi hantera själva direkt till slutanvändaren och genom retailledet.

Efterfrågan på värmeprodukter ökar dubbelt så fort som övriga outdoormarknaden och vår affärsmodell bygger på ett ecosystem där alla produkter som har våra textila komponenter implementerade kan styras av samma batteri. (Jämför med exempelvis marknaden för handverktyg där samma batteri används till olika typer av verktyg som såg, borr, skruvdragare etc). Vi kallar det för Heat Ready och vårt mål är att etablera Heat Ready som en premiumfunktion på marknaden. Vi vill att konsumenten ska efterfråga en Heat Ready-produkt likaväl som man idag efterfrågar en ”goretex-jacka” eller en ”MIPS-hjälm”. Alla varumärken kommer ha möjligheten att implementera våra textila komponenter och erbjuda Heat Ready-produkter ut på marknaden på ett enkelt sätt utan att behöva tänka på att hantera batterier och elektronik. Våra textila paneler är de tunnaste på marknaden och vi är ensamma om att kunna erbjuda den lösning som vi har tack vare väl utvecklad elektronik. Det är en teknik helt utan sladdar som ger en mycket bättre hållbarhet.

Under den gångna vintersäsongen har produkter med vår teknologi lanserats i Sverige, Norge, delar av övriga Europa samt i Nordamerika och det är där vi för närvarande har vårt fokus. Nordamerika är en mycket större marknad och att vi redan finns där är ett styrkebesked som vi kommer arbeta vidare med tillsammans med kommande varumärken.

  1. Det är främst inom Outdoor segmentet som ni ser potentialen för ert system. Ni har en app redo, det finns PowerPack som man applicerar på textilerna och ni har partnerskap med några välkända varumärken. Berätta gärna lite om vad ni jobbar med framöver och vart ert fokus är för att kommersialisera detta?

Utöver de geografiska marknader jag nämnde innan är det lika intressant att titta på nya segment såsom arbetskläder, jakt, fiske, ridsport, cykling etc för att öka volymerna. Det finns också andra områden som har med hälsa att göra där det finns ett behov att tillföra värme till delar av kroppen under hela året, inte bara under den kalla säsongen eller utomhusvistelse. Dessa är högintressanta för oss för att förlänga försäljningssäsongen. Genom att vår elektronik kan styra samtliga plagg där våra textila komponenter är implementerade ökar användningsområdena för slutanvändaren. Istället för som idag tillföra aktiv värme enbart i skidbacken, vilket är det vanligaste, skapar vi möjlighet att använda aktiv värme under en längre tid på året och därmed ett bättre utnyttjande av produkten.

  1. Nu är ni aktuella med börsnotering. Vad kommer kapitalet som ni tar in användas till?

Kapitalet vi tar in går delvis till rörelsekapital för att säkra produktion för kommande säsonger (där i dagsläget långa ledtider kräver god planering). Utöver rörelsekapital kommer vi stärka organisationen, dels administrativt som noterat bolag, men framförallt på marknad- och säljsidan.

  1.  Vad är de stora målsättningarna framåt och dela gärna vilka milstolpar ni vill uppnå kommande åren.

Målet är att etablera Heat Ready som en premiumfunktion på marknaden och därigenom öka allas personliga komfort och välbefinnande. Vi har en aggressiv tillväxtagenda de kommande åren. Den ska vi nå. Vi ska nå break-even 2024/2025 och därefter fortsätta växa och ge återbäring till våra ägare. Break-even ska vi nå vid en volym om ca 60000 system. Det ska jämföras med att det idag säljs ca 1000000 par värmestrumpor och ca 200000 handskar med värme i. Det viktigaste för att lyckas med vår strategi är att synliggöra fördelarna med vårt ecosystem där konsumenten ser fördelarna med att ha samma batteripack oavsett vilken produkt de köper: Skidstrumpan på skidresan, vantar till jakten eller vid fisketuren eller cyckling etc. Samma batteri – oavsett produkter.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer