Pressbild: Boliden
Kopparpriset har rusat i höjden i takt med att lagren minskar stadigt när ekonomierna med Kina och USA i spetsen återhämtar sig från pandemin. Sedan botten i mars förra året har priset ökat nästan 115 procent och har nu passerat 10 000 dollar per ton*, vilket är den högsta nivån på 10 år.
Flera analytiker har skruvat upp sina prognoser och en av dem som tror att koppar kan vara “den nya oljan” som alltså gynnas av en högre aktivitet i ekonomi är Bank of America
– Världen håller på att få slut på koppar, och priserna kan nå 20 000 dollar per ton vid år 2025, säger BofA-analytikern Michael Widmer till CNBC.
På lite mer kort sikt är deras prognos 13 000 dollar under de kommande åren.
Prisuppgången förklaras av flera skäl. Fordonsbranschen har ökat sin efterfrågan då det är omkring 3,5 gånger högre kopparinnehåll i en elbil än en bil med förbränningsmotor. Ju större fordon, desto större förbrukning av koppar. Således kommer en elektrisk buss att kunna använda upp till 16 gånger så mycket koppar som en personbil med förbränningsmotor. Andra branscher som är i stort behov av koppar är byggsektorn och industrin som gynnas av den skjuts som ekonomin nu får efter pandemin.
Kopparpriset har även påverkats på grund av situationen på utbudssidan. I Chile som har en stor kopparproduktion, har hamnarbetare hotat att gå ut i strejk. Dessutom tar det flera år att starta upp nya koppargruvor.
Men även ytterligare faktorer talar till kopparns fördel. Sentimentet får nämligen stöd av Federal Reserve som inte indikerar något slut på den stödjande penningpolitiken.
En annan faktor är dollarpriset. Dollarn har fallit sedan peaken i mars förra året då börsen rasade. Koppar gynnas, likt flera andra råvaror, av en svag dollar.
Handelskriget mellan USA och Kina har tidigare påverkat priset negativt, en faktor som nu är betydligt mer nedtonad sedan pandemin hamnade överst på den globala agendan. Kina står för hälften av den globala kopparkonsumtionen. Sammantaget har lagernivåerna stadigt minskat och är nu på de lägsta nivåerna på 15 år, enligt CNBC. Enbart den senaste veckan har lagren fallit med 1,3 procent.
Ett tecken på att det verkligen handlar om sinande lager är det inte skiljer så mycket mellan spotpriset och terminspriserna, priset för framtida leverans. Widmer uppger att det finns en risk för “backwardation”, alltså att priset för omedelbar leverans är högre än det framtida priset, som annars också är förknippat med till exempel lagringskostnader.
Goldman Sachs ser en rejäl uppsida för råvarupriser generellt och kom i veckan med en prognos på koppar på 11 000 dollar.
Koppar kan alltså sägas vara kritisk för miljöomställningen och flera svenska bolag gynnas av ett högt kopparpris. Ett av dem är Boliden som överraskade med en starkare inledning på året än väntat. Bolaget nämner specifikt koppar som en bidragande faktor till det starka kassaflödet. Under det senaste året har Bolidens aktie stigit 82 procent på Stockholmsbörsen, eller 20 procent hittills i år.
Ett annat bolag som gynnas av den senaste haussen i koppar men inte har kunnat dra fördel fullt ut är Lundin Mining. Bolagets resultat har påverkats av att leveranser från gruvan Chapada förskjutits till i början av april. Omsättningen och resultatet var lägre än väntat under det första kvartalet. På ett år har Lundin Mining stigit 133 procent och är upp 48 procent hittills i år.
Det kan jämföras med storbolagsindexet OMXS30 som har avancerat 45 procent på ett år eller 19 procent under 2021.
*) 10 000 dollar per ton motsvarar 4,54 lbs, viktenheten pund, som metallen också ofta anges i.