Hoppa till huvudinnehållet

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Svar på frågor kring årsbesked som postats ut

Om du har mottagit ett årsbesked via post eller Kivra, har du haft ett konto på Nordnet under år 2022 som avslutats. Årsbesked för konton som är aktiva laddas upp digitalt och går att finna här (Mina sidor/Årsbesked).

 

Jag har inte avslutat kontot själv, varför har mitt konto avslutats?


Nordnet försökte under år 2021 och år 2022 kontakta kunder som vi saknade kundkännedomsuppgifter för. Nordnet som bank behöver säkerställa att vi har fullgod kundkännedom för våra kunder. Om man trots våra kontaktförsök inte inkom med kundkännedomsuppgifterna så sades kontot/kontona upp. Om det då fanns värdepapper på kontot vid det tillfället, såldes dessa av, vilket kan leda till att försäljningen visas i din deklaration i år.

 

Jag ser i min inkomstdeklaration att aktier och/eller fonder sålts men har inte fått någon utbetalning. Vad har hänt med mina pengar?

Har värdepapper sålts och det fanns likvider kvar efter försäljning och efter uppsägningsavgift om 1000 kronor så ska dessa ha betalats ut till dig förutsatt att Nordnet haft ett bankkonto registrerat som vi kunde göra utbetalningen till. Saknades ett konto så ligger dessa likvider nu på Nordnets uppsamlingskonto. För att få ut sina eventuella likvider från uppsamlingskontot, kan man fylla i det här digitala formuläret som signeras med BankID.
I formuläret fyller man i sin bank och clearing+bankkontonummer så att eventuella kvarvarande likvider kan betalas ut. Detta går att göra i stycket där man lämnar kommentar och det måste vara ett svenskt bankkontonummer som står i ditt namn.
 

Behöver jag deklarera försäljningarna?

Har försäljning gjorts på en aktie- och fonddepå så kommer affären behöva deklareras i en K4-blankett. 

 

Du är självklart välkommen att bli kund på nytt. Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta Nordnets kundservice.

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka
© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm