Hoppa till huvudinnehållet

Volvo Cars – Näst största börsnoteringen någonsin i Sverige!

Volvo Cars är på väg till Stockholmsbörsen med tickern “VOLCAR B”. Den 28e oktober beräknas vara första handelsdag och det är på ett prisintervall mellan 53–68 kronor som investerare får vara med och teckna aktier om. Det blir ett börsvärde på 163–200 miljarder kronor och erbjudandet i börsnoteringen är på över 25 miljarder kronor – detta gör det till Sveriges näst största börsnotering någonsin.

En klenod som välkomnas hem

Volvo är för många en svensk stolthet och den redan noterade lastbilstillverkaren Volvo AB är en av de största och mest populära bolagen på Stockholmsbörsen. Lastbilstillverkaren Volvo AB har ett börsvärde på närmare 450 miljarder kronor idag och enligt hemsidan närmare 280 000 aktieägare. Storägare är Industrivärden med 8,4% av kapitalet och 27,6% av rösterna, näst största ägare är Geely Holding med 8,2% av kapitalet och 16% av rösterna.

Nu är det förhoppningsvis snart dags för Volvo Cars att göra entré på börsen som eget bolag. Redan år 1999 knoppades Volvo Personvagnar (numera Cars) av från Volvo AB och såldes till Ford Motors. År 2010 så sålde Ford vidare Volvo Cars till den nuvarande ägaren Geely Holding för 1,8 miljarder dollar. När vi ändå är inne på historielektionen så var det faktiskt redan 1927 som den första Volvo-bilen rullades ut från fabriken i Göteborg. Det är pigg och innovativ snart hundraåring som gör sig redo för börsen!

Varumärket Polestar har seglat upp på som en populär biltillverkar när det kommer till elbilar. Volvo Cars äger i sin tur ca 50% av aktierna i Polestar.

Värderingen & Erbjudandet på Volvo Cars

Då det är ett prisintervall så blir börsvärdet 163 miljarder kronor som lägst och 200 miljarder kronor som högst.

Det kommer att nyemitteras aktier för ca 25 miljarder kronor. Detta kapital ska användas för att fortsätta tillväxtresan och den transformering som bolaget genomför. Om intresset är tillräckligt stort så har storägaren Geely erbjudit sig att sälja några av sina befintliga aktier genom en överdelningsoption och en upsize option – detta kommer delvis att vara för att täcka en övertilldelning och för att ge större free-float i aktien. Övertilldelningsoptionen motsvarar aktier av ett värde på ca 3,75 miljarder kronor och upsize optionen motsvarar ca 5 miljarder kronor.
Om allt nyttjas till fullo så uppgår det totala erbjudandet till ca 33,75 miljarder kronor – och därmed är det näst största börsnoteringen i Sverige någonsin!

Stockholmsbörsens 5 största börsnoteringar sedan år 2000

Erbjudandet vid IPO (miljarder)Börsvärde vid IPO (miljarder)Datum
Telia76,5250jun-00
Volvo Cars25 – 33,75163 – 200okt-21
Traton16,0161jun-19
Storskogen13,362okt-21
EQT12,462sep-19

Listan ovan är sorterad efter de företag på svenska börsen som har rest mest kapital i samband med börsnotering, det är under kolumnen Erbjudande vid IPO. Den största börsnoteringen någonsin på svensk börs är fortfarande Telia där närmare 1 miljon svenskar köpte in sig. Svenska staten sålde av ca 30% av sitt ägande och sen gjordes en nyemission också – totalt tog man in närmare 76,5 miljarder kronor. Det är alltså penningvärdet på den tiden, skulle vi räkna om det till dagens värde så skulle det alltså vara ännu större.

Näst störst blir Volvo Cars.

De tre nästkommande är under senaste åren med Traton (lastbilstillverkaren Scania) på tredje plats. Fjärde plats serieförvärvaren Storskogen som börsnoterade sig bara för några veckor sedan. Samt på femte plats riskkapitalbolaget EQT.

Listan ovan är på regelrätta börsnoteringen. Det har varit avknoppningar så som Essity och Epiroc men då har inte “moderföretagen” SCA och Atlas Copco sålt något utan det har varit en utdelning till aktieägarna och därmed inget erbjudande om att köpa aktier. Därav varför de inte är med på listan ovan.

Finansiell information

Här kommer lite sammanfattande finansiell information som jag tagit från prospektet. Du hittar en hel del mer i det 266 sidor långa dokumentet – klicka på knappen nedan för att komma dit.

Helåret 2020Helåret 2019Helåret 2018
Omsättning, MSEK262 833274 117252 653
Rörelseresultat, MSEK8 51614 30314 185
EBIT-marginal, %3,25,25,6

Ovanstående är för de 3 senaste helåren, här nedan har vi första halvåret under 2021 och hur det såg ut förra året. Då får man komma ihåg att covid påverkade starkt 2020.

Jan-Jun 2021Jan-Jun 2020
Omsättning, MSEK141 131111 759
Rörelseresultat, MSEK13 238-989
EBIT-marginal, %9,4-0,9

Det är totalt ca 770 000 bildar som Volvo har sålt under senaste 12 månaders perioden. Ambitionen är att mot mitten av decenniet ha en total försäljning på ca 1,2 miljoner bilar. Försäljningen av bilar fördelat geografiskt senaste 12 månaderna från 30 juni 2021 ser du i cirkeldiagramet nedan.

En viktig omställning för Volvo är att gå mot Hybrid och Elbil, men även att hantera efterfrågan på förbränningsmotor vilket inte kommer försvinna helt. För att få en bild av den totala marknaden för sålda bilar så hittade jag nedanstående bild i prospektet. Nedanstående diagram visar den faktiska och prognostiserade globala försäljningsvolymen i miljoner bilar fördelad på drivlinetyper från 2016 till 2025.

Volvo riktar in sig på premium bilar och har haft en marknadsandel på ca 6,3 % i det segmentet under 2020.

Det delägda bolaget Polestar har bekräftat att man kommer börsnoteras genom en amerikansk SPAC aktie med ett börsvärde kring 20 miljarder dollar (ca 170 miljarder kronor). Då Polestar ägs till stor del av Volvo Cars så kommer deras framtida börsnotering och bilförsäljning att påverka värdet på Volvo Cars.

Vad är dina tankar om Volvo Cars börsnotering? Dela gärna i kommentarsfältet.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
4 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Håkan
Håkan
2021-10-19 13:05

Köper väll lite för en liten slant. Tycker generellt att biltillverkare är i en tuff branch

Rune Kock
Rune Kock
2021-10-19 14:11

Hvis al ekspertisen omkring elbiler ligger i Polestar, så risikerer resten af Volvo Cars at blive et afviklingsselskab. Og efterhånden som elbiler indtager dele af markedet, risikerer der at blive overkapacitet på benzin/diesel biler, som kan presse priserne i bund.
Men lad os nu se et prospekt, før vi tager stilling.

Tom
Tom
Svara till  Rune Kock
2021-10-19 14:53

Nästan all hård och mjukvara i en Polestar är identisk med Volvos. Det är Volvo som bygger den år Polestar.

Kenne
Kenne
2021-10-24 16:08

Går alldeles för långsamt vilket innebär stora risker. Väntar på batterifabrik i Torslanda och elmotortillverkning i Skövde. Men ny design med lägre luftmotstånd behövs samt betydligt lättare bilar för att få ner elförbrukningen.