Börsen premierar vinstförmåga

Företag med en förmåga att skapa vinst till aktieägarna premieras. Det syns i kursgrafen och det märks i minskad volatil rörelse. Här kommer en nästan provocerande förenkling av aktieanalys som ändå fungerar – problemet är att många kollar för kortsiktigt.

Rörelsemarginal (%) och Vinst / Totalt kapital (%)

Vi kollar på två väldigt enkla nyckeltal som utvärderar förmågan att skapa vinst ur lite olika perspektiv.

Marginalen ett företag visar upp avslöjar hur skalbar affärsmodell man har. Rörelsemarginalen säger mig hur mycket som är kvar av försäljningen efter såväl tillverkningskostnader som försäljningskostnader. Företag som kan leverera en tvåsiffrig rörelsemarginal som dessutom ökar har bevisat sin förmåga att öka försäljningen utan att kostnaderna hänger med i samma tempo.

Hur stor vinsten är i förhållande till balansräkningen kallas för Return on Asset (ROA) eller Vinst / Totalt kapital på svenska. En större vinst varje år utan att behöva binda upp mer kapital ger ett bättre utfall och det avslöjar hur effektiv operativ förmåga företaget har. Företag som kan leverera tvåsiffriga ROA som även här trendar uppåt eller håller sig stabila har varit starka kursvinnare.

Jag kommer förhålla mig till rörelsedrivande bolag i denna analys. Bank, fastighetsbolag eller investmentbolag och andra liknande typer av aktier bedöms inte på samma sätt. Men för ett företag som skapar en tjänst eller produkt och säljer denna så kommer förmågan att leverera vinst vara avgörande för den långsiktiga kursutvecklingen och därmed avgörande för om det blir en bra eller dålig investering för dig.

Fortnox

Bilden ovan och samtliga nedan visar rullande 12 månaders data per varje kvartalsrapport. Där de två övre graferna ställer kursutvecklingen i relation till Rörelsemarginalen och ROA.

De två nedre graferna visar det totala antalet aktier samt börsvärdet vid varje rapport. En viktiga parametrar att hålla koll på är dels om vinsten “späds ut” genom att företaget ökar antalet aktier kraftigt. En annan förutsättning är en bra storlek på företaget, det är lättare att växa från lägre nivåer.

Fortnox har varit duktiga på att addera på fler kunder och dessutom kunna justera priset per licens vilket har resulterat i stigande marginaler genom åren. Det är dessutom från redan ganska höga nivåer.

Alla företag behöver investera i sin verksamhet för att kunna växa, men att binda kapital utan att det ger tillbaka något är alla investerares mardröm. Företag som håller stabilt höga och/eller stigande ROA nivåer är effektiva med kapitalbindningen. Det ger oss också en snabb blick över belåningens effekt, företag som ökar belåningen snabbare än vinstens tillväxt kommer sänka sitt ROA.

Evolution Gaming

Ett annat lyckat exempel är EVO som också kraftigt ökat försäljning och samtidigt ökat marginalen på varje affär. Dessutom en balansering mellan återinvestering och förvärv samtidigt som man håller ROA högt.

Nu är både marginalerna väldigt höga och ROA högt samt att börsvärdet närmar sig 100 miljarder. Så länge man kan fortsätta öka omsättningen och behålla marginaler kommer det vara väldigt lönsamt men att kunna växa med samma takt kommer att vara svårare. Att öka marginalen från 20% till 40% är en fördubbling, att göra detsamma från 50% är en omöjlighet. (Det finns alltid någon kostnad, så 100% marginal är en omöjlighet).

Lönsamma bolag med bibehållen hög marginal och ROA är ofta en bra investering, men du har inte samma operativa hävstång som det ger när man förbättrar nyckeltalen.

Swedish Match

Även om inte marginalerna har stigit särskilt mycket så har man bibehållit en hög lönsamheten samtidigt som antal aktier har minskat rejält. Det innebär mer vinst kvar per aktie och en stigande aktiekurs som konsekvens.

Företag som lägger fokus på att skapa aktieägarvärde antingen genom utdelning eller återköp tenderar att premieras kursmässigt.

CellaVision

Blodanalysbolaget CellaVision har haft många år av stigande marginaler och har vänt ROA från låga nivåer till upp mot 25%. Nu har de senaste kvartalen visat en trendvändning och kursutvecklingen har kylts av som följd.

Börsen tenderar att gilla tillväxt och det ger en operativ hävstång att komma från låga nivåer när man växer. Att sedan växa från höga nivåer är alltid svårare och ofta medför det osäkerhet hos investerare.
Återkommande tillväxt är vad alla investerare söker, men det bygger samtidigt upp en förväntan på fortsatt tillväxt. En för högt ställd förväntan kan vara lika dramatisk som en försämring i ett företag.

Embracer

Det blir ganska tydligt i bilden ovan att Embracer egentligen inte är ett rörelsedrivande bolag, utan snarare ett investmentbolag/serieförvärvande bolag. Tillväxten kommer ifrån de mindre spelbolag man köper till en låg värdering som sedan “värderas upp” av börsen när de blir en del av Embracer.

En annan del är att förvärv tenderar att generera både Goodwill och avskrivningar, två poster som påverkar både ROA och rörelsemarginalen negativt. Lärdomen här är att man behöver utvärderar och analysera serieförvärvare med andra metoder än ett rörelsedrivande bolag.

Hennes & Mauritz

I H&M kan vi tydligt se en koppling mellan kursutvecklingen och bolagets förmåga att skapa vinst. Även om man har sålt fler klädesplagg senaste året så minskar vinsten per varje såld enhet och det syns i marginalen. Dessutom har man genom att investera i butiksnätverk och lagerhållning sänkt avkastningen på det totala kapitalet.

En tydlig negativ trend i marginalen tenderar att oroa aktieägare. Det betyder trots allt att affärsmodellen har nått en nivå där lönsamheten inte längre är lika skalbar.

Qliro

Att brottas med dålig lönsamhet är sällan en rolig lek. E-handels koncernen Qliro har haft låga och negativ rörelsemarginaler. Vid tillfällen där trenden ser ut att vända har marknaden ofta reagerat positivt, men fortsatta fall har sedan lett till ytterligare nedgång.

En lärdom är att tillväxt ifrån låga nivåer kan ge en ordentlig kursresa kortsiktigt, men om problemen ännu inte är lösta så kommer det ofta bli ett bakslag på längre sikt.

Fingerprint

Efterfrågan på fingeravtryckssensorer ökade kraftigt mellan åren 2013 till 2017. Uppsvinget i försäljning gjorde att man kunde vända rörelseresultat kraftigt och har såg man verkligen hur kursutvecklingen kan bli med tillväxt ifrån låga nivåer.
Detta visade sig vara ganska så temporära vinster som skapades och när försäljningen sedan minskade vände det snabbt till operativ förlust.

Företag med enstaka eller få intäktskällor är mer utsatta för förändringar inom deras marknadsnisch. När efterfrågan går upp så påverkar det vinstförmågan i hela bolagen, men när efterfrågan går ner så sänker det också hela företaget.

Anoto

Anoto är ett företag som har haft en kraftigt negativa kursutveckling. De negativa marginalerna avslöjar att företaget fortfarande investerar pengar i produktutveckling som inte tycks visa särskilt stor effekt på resultatet. Vid de tillfällen som marginalerna förbättrats så har resultatet späds ut genom att antalet aktier kraftigt ökat.

Företag som ännu inte har en färdig produkt eller försäljningskanal har ofta denna typ av finansiella rörelse. Som investerare behöver man fundera på i vilken omfattning nya emissioner kan behövas för att finansiera utvecklingen, och vilken utspädning det kan ge av tidigare investerat kapital.

Axfood

Axfood har väldigt låga, men stabila marginaler. I detta fall säljer man en produkt som har ständig efterfrågan, nämligen livsmedel, vilket medför en relativt låg operativ risk.

Bolag av denna typ kallas ofta för defensiva och går nästa att klassa som obligationsliknande investering.

Vinstförmågan

Mina exempel är förenklingar av verkligheten och det finns fler aspekter att ta i beaktande när man analyserar ett företag. På kort sikt finns det alltifrån engångseffekter till spekulativ mani som kan påverka priset på aktien. På längre sikt går det dock inte ducka för kopplingen mellan bolagets vinstförmåga och kursutveckling.

Investerare tenderar att glömma detta från tid till annan och att påminna sig om detta emellanåt skadar inte.

Har du några andra nyckeltal som du gärna kollar på när du analyserar vinstförmågan i ett företag? Dela gärna i kommentarsfältet nedan.

/Alexander Gustafsson

Alexander Gustafsson
Alexander Gustafsson
Investeringscoach på Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
8 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anders Johnsson
Anders Johnsson
2020-09-28 09:12

Du är outstanding bland ekonomijournalister, Alexander. Fortsätt så!

James
James
2020-09-29 08:16

Hej,
Blir lite fundersam när du använder 1000 i exempel AB och kallar det nettoomsättning.
Nettoomsättning är efter kostnader, vad jag förstår? I ditt ex. är kostnaderna med i NO eller?
Mvh James

Magnus
Magnus
2020-09-30 17:53

Strålande artikel, tack så mycket! Du förklarar och visar bilder så det är lätt att förstå ibland väldigt krångliga samband.
Önskar om ok gärna liknande artiklar om fler nyckeltal/redovisningstal framöver, t.ex. kassaflöden och fritt kassaflödesanalyser.

Rolf Heijbel
Rolf Heijbel
2020-10-07 08:46

Tack för en bra artikel för att bedöma ett företags vinstförmåga. Har du något tips om var jag hittar flerårsvärden av de nyckeltal som används för att beräkna rörelsemarginalen och ROI?