Nordnets största verksamhet inom företagssegmentet är direktaffären med tjänstepensionskunder. Det handlar om kunder som sköter sin egen administration och gör sina egna placeringsval, med hjälp av våra digitala verktyg. De här kunderna betalar naturligtvis inga andra avgifter än för placeringarna de väljer.
Få känner till att vi vid sidan av den här direktaffären också har ett omfattande partnersamarbete. Det innebär i korthet att kapitalförvaltare och försäkringsförmedlare använder våra produkter och vår plattform för sina kunders räkning.
Och nu tar vi nästa viktiga steg inom det här området. Med utgångspunkt i Nordnets värderingar om att agera smart, nyfiket och ärligt förbättrar vi vårt partnererbjudande. Processer och administration blir effektivare och prismodellerna transparentare och schysstare.
Först ut att transparenscertifiera partners
Jag pratar avgifter och transparens i SvD 170321.Dessutom inför vi något som vi kallar transparenscertifiering för försäkringsförmedlare. Det betyder att de bolag som delar våra värderingar och vårt förhållningssätt är välkomna att ansöka om ett samarbete med oss. Våra partners ska:
- Redovisa alla kostnader mot kund och vilken ersättning de själva får
- Erbjuda pensionslösningar med fri flytträtt och enbart tar ut en skälig fast flyttavgift
- Inte ta emot så kallad upfront-provision
Vår övertygelse är att det här är rätt väg att gå i en bransch där kundens bästa historiskt sett varken varit prio ett, två eller tre. Vår övertygelse är att det här är rätt väg att gå om man vill vara långsiktigt framgångsrik.
I dagarna börjar vi prata transparenscertifiering och kundnytta med befintliga och potentiella partners. Jag ser fram emot att ta del av responsen.
Betala för rådgivning – hos Nordnet ska man väl göra allt själv?
Det finns lika många behov som det finns individer. Många både kan och vill hantera sina bank- och tjänstepensionsaffärer själva, och då ska det självklart vara superbilligt.
Sedan finns det de som värderar omfattade administrativ hjälp och rådgivning – och är beredda att betala för det. För oss är det viktigt att även den gruppen har tillgång till schyssta och transparenta lösningar.
Man kan väl säga att vi tröttnat på förändringstakten i branschen som är alltför långsam. Vårt nya arbetssätt inom partneraffären blir ett sätt att ta saken i egna händer och driva utvecklingen framåt.
Kontakta vår partnerservice om du vill veta mer
Mer information om vårt uppdaterade erbjudande kommer på webben inom kort. Till dess är du välkommen att kontakta partnerservice på 08-506 335 00 eller partner@nordnet.se.
Vi hörs!
/Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet
Här uppmärksammar SvD vårt nya arbetssätt. Kolla in!
Hej Eva! Bra initiativ! Tog med det i avsnitt 3 av #snålvargsylet http://snalvargen.se/posts/snalvargsylet-avsnitt-3
Kan du förklara hur de nya avgifterna funkar?
Hej, Ni får det att låta som något nytt. Men seriösa förmedlarbolag har arbetat enligt denna modell länge. Det är tyvärr bara media som inte hänger med. Kanske dags att även Nordnet samt Avanza blir transaparanta med sina ersättningar i form av kickbacks?