Vallgravar: immateriella tillgångar

 

Detta är ett utdrag ur en Värdepappret-artikel som handlar om vallgravar. Vi har tidigare publicerat ett annat utdrag på samma tema som handlar om nätverkseffekten. Denna gången ger vi oss på immateriella tillgångar, en annan vallgravstyp som blir allt viktigare i den moderna ekonomin.

 

“The most important thing to me is figuring out how big a moat there is around the business. What I love, of course, is a big castle and a big moat with piranhas and crocodiles.”

– Warren Buffett

 

IMMATERIELLA TILLGÅNGAR kan vara kraftiga konkurrensbarriärer, på kort eller lång sikt. Här talar vi om patent, varumärken, myndigheters tillåtelse (t.ex. vattenkraft), unika teknologier och så vidare. Typiskt är alltså patent för läkemedel eller värdefulla varumärken.

Coca-Cola har till exempel en ovärderlig resurs som gör att de kan köpa råvaror (vars pris bestäms av tillgång och efterfrågan) och sälja ett varumärke (vars pris Coca-Cola själva bestämmer i en mycket högre grad, utan att efterfrågan drabbas särskilt hårt). Läkemedelsbolag som Novo Nordisk, Novartis och så vidare kan sälja patenterade läkemedel till höga prispremier under begränsade tidsperioder. Ett bevis på detta är att priserna kan sjunka med 80 % när patenten går ut och generiska bolag börjar producera konkurrerande produkter. På den svenska börsen har till exempel H&M ett starkt varumärke.

För att en immateriell tillgång skall vara en vallgrav måste den vara värdefull (skapa överavkastning), ovanlig (inga eller få andra aktörer äger den), svårkopierad samt oersättlig (kan inte ersättas med ett tillgängligt alternativ). Dessa egenskaper kommer från VRIN-modellen som är utvecklat av Barney, J.B (1991).

Vissa bolag kan besitta egenskaper från flera typer av vallgravar. Varumärken – till exempel Colgate – är en immateriell tillgång men kan också innebära upplevda byteskostnader. Om man alltid använder Colgate, så prövar man inte den lokala varianten “Fluorpower” när man är på semester och har glömt tandkrämen – även om den är 40 % billigare. Man köper sin Colgate som är likadan i hela världen.

 

Är du intresserad av värdeinvestering? Teckna en prenumeration av vår tidning Värdepappret på www.vardepappret.se.  Följ även vår nordiska modellportfölj på Shareville. På återhörande nästa vecka.

Värdepappret
Värdepappret
Ekonomiskribenter & värdeinvesterare

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer