PTK har nyligen presenterat en undersökning om pensionsbranschen. Ingen kul läsning den här gången – heller.
- En av tre privatanställda tjänstemän har fått en ännu sämre bild av privata pensions- och försäkringsrådgivare
- Cirka 60 procent av de tillfrågade menar att förtroendet försämrats efter skandalerna omkring Allra
- Hälften förstår sig inte på sin pension
- 40 procent saknar bra pensionsinformation
Hur har det blivit så här?
Det är nog en kombination av komplexa produkter och komplicerade begrepp inom ett område som redan dras med etiketter som ”svårt” och ”tråkigt”.
När man sedan får ta del av skandaler så som Allra-soppan är det klart att man tappar motivationen. Det går inte ens att lita på branschen, liksom.
Det är inte svårt att förstå. Men, det ger mig så mycket motivation att fortsätta kampen mot en lite schystaste och enklare pensionsbransch. Där konsumenterna förstår vad de har, vad de behöver och vad de köper. Där lönen imorgon känns lika viktig som lönen idag.
Det finns mycket vi behöver förändra och förbättra, såklart. Jag klappar inte mig själv på axeln och är nöjd. Men jag vill ändå lyfta några grejer vi på Nordnet gjort – och som jag faktiskt är rätt så stolt över:
Smarta digitala verktyg istället för dyr rådgivning
Vissa tycker att det är värt att betala höga avgifter till kompetenta pensionsrådgivare. Men många är med rätta lite skeptiska till fondråd som kommer från aktörer som är allt annat är oberoende.
Om du är en av alla dem tycker jag att du ska prova våra smarta digitala verktyg – som snabbt och enkelt tar fram konkreta fondförslag anpassade till dina behov. Testa till exempel Robosave – eller Fondrådgivaren.
Öppet köp, eller nöjdkundgaranti – och inga flyttavgifter
Självklart ska du kunna flytta från oss om du är missnöjd. Allt annat vore en katastrof. Jag vänder mig starkt emot bolag som tillämpar flytträtt, men begränsar sina kunder i praktiken genom höga flyttavgifter. Det stavas hyckleri.
Helt fritt från andra onödiga avgifter
Hos oss betalar du för det som du köper – förvaltningsavgifter för fonder och courtage för aktier. Vi tar inga fasta årsavgifter och heller ingen löpande avgift på ditt kapital. Den lilla skillnaden kan göra en halv miljon kronor, enligt det här exemplet.
Vad är viktigt för dig? Hur ska branschen lyckas återskapa förtroendet hos det viktigaste vi har – våra kunder? Tyck till!
/Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet