Hitta rätt digital tjänst för din privatekonomi

Robotrådgivning är ett hett begrepp just nu, och vi får mycket frågor om hur vår tjänst Robosave skiljer sig från andra produkter på marknaden. Till att börja med kan jag konstatera att de tjänster som i media beskrivs som ”robotrådgivning” är mycket olika varandra. Som sparare är det bra att hålla koll på vilket behov man är ute efter att fylla, och välja tjänst efter det.

Nedan har jag gjort ett försök att kategorisera och kort beskriva ett antal digitala finansiella tjänster som finns på den svenska marknaden och som ofta svepande benämns i termer av robotrådgivning. Sammanställningen är inte avsedd att vara heltäckande, men tar upp de tjänster och kategorier som jag upplever att vi ofta får frågor om från kunder och sparare. Jag gör inte en betygssättning av de olika tjänsterna, utan den här texten är mer tänkt som hjälp för er att sortera bland de olika typer av tjänster som finns.

Robotrådgivare

Med robotrådgivare menar jag tjänster som kan jämföras med fysiska finansiella rådgivare, med den skillnaden att en robotrådgivare naturligtvis är digital. Genom att ställa ett antal frågor kring exempelvis finansiell erfarenhet, sparmål, riskbenägenhet och belopp du vill spara tar robotrådgivaren fram din individuella sparprofil och kommer med ett förslag på investeringar. Robotrådgivaren sätter sig alltså in i din privatekonomiska situation innan den rekommenderar vad du ska spara i. Du får också dokumentation från ditt digitala möte med rådgivaren, som kan användas för uppföljning och som en bekräftelse på vad ni har kommit överens om.

En tjänst inom robotrådgivning tillhandahålls av företag som har tillstånd av Finansinspektionen att bedriva investeringsrådgivning och/eller diskretionär förvaltning. De tjänster som hamnar i den här kategorin på den svenska marknaden är Robosave från oss på Nordnet (rådgivning och förvaltning med börshandlade fonder, ETF:er, som underliggande tillgång), Lysa (rådgivning och förvaltning i ränte- och indexfonder), Tieless (rådgivning och förvaltning i ETF:er) och Lifeplan (rådgivning inom pensionssparande).

Jämförelseverktyg

I den här kategorin placerar jag bolag som jämför tjänster inom sparande eller privatekonomi i stort. Tjänsterna kan vara mer eller mindre långtgående, och en del av dem hjälper till att byta mot andra produkter inom samma kategori. Jämförelsen görs utifrån parametrar som är relevanta för den aktuella tjänsten, t.ex. avgifter, följsamhet mot underliggande index eller effektiv ränta. Tjänster som tillhandahåller denna typ av tjänster är Opti (jämför fonder och hjälper dig att byta), Bofink (jämför villkor för bolån), Compricer (jämför tjänster inom privatekonomi t.ex. försäkringar, lån och pension) och Insplanet (jämför och byter försäkringar).

Fondguider

För oss sparare finns det tusentals fonder att välja på, och det är svårt att veta vilka som passar bäst för just våra behov. Det finns ett stort antal verktyg på marknaden där du kan screena fonder efter olika parametrar. Fondguiderna hjälper dig att sortera i urvalet baserat på t.ex. investeringsinriktning, geografiskt urval, avgifter eller risk. Några exempel på fondguider är Auto från Avanza (hjälper dig att välja mellan sex specialfonder efter sparhorisont och risk), Fondväljaren från Aktiespararna (kollar om placeringsinriktning och förvaltning stämmer överens med vad fondbolaget utlovar) och Fondkollen (sajt från Fondbolagens förening med verktyg hjälper dig att utvärdera och hitta fonder).

Hoppas ovanstående kategorisering kan vara till nytta när du ska välja tjänst för att optimera ditt sparande. Tar gärna emot era kommentarer.

Hälsningar / Eva

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
6 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2017-09-26 19:13

När blir Robosave tillgängligt för Kapitalförsäkring?

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2017-09-28 09:47

Hej Fredrik! Vi tittar ständigt på nya möjligheter och tar med oss din feedback. Vi kommer kontinuerligt att bygga ut tjänsten, lägga till fler kontotyper och fler underliggande tillgångar. Det finns dock inget bestämt datum för just Kapitalförsäkring i dagsläget.

Anonym
Anonym
2017-09-27 13:57

Tack Eva, det var klargörande! Jag tror många använder begreppet robotrådgivare felaktigt idag.

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2017-09-28 09:48

Tack själv! Ja, tyvärr är det så.

Anonym
Anonym
2017-09-27 18:02

Det här inlägget känns till 100 % som ett försök att differentiera Nordnet från Avanza. Synd att Avanzas tjänst är bättre vad det gäller både portföljallokering och avgifter. Transparens och låga avgifter går in hand i hand med köp/sälj spreadar och valutväxlingsspreadar. Har även en fråga gällande själva tjänsten “robotrådgivning”. Automatiserad spartjänster med låga avgifter är i grunden bra men jag tycker att det är en bra bit kvar tills de är något mer än blandfonder i ny förpackning. För en vanlig sparare (>99,9999%) är frågorna kring risk komplexa till den grad att svaren omöjligen kan tyckas ha en substans.… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2017-09-28 11:32

Hej Erik, Tack för dina synpunkter. Robosave är vår första version av digital finansiell rådgivning, och vi kommer att vidareutveckla den på olika sätt. Det kan handla om t.ex. andra kontotyper, underliggande tillgångar och själva rådgivningsprocessen. Vårt mål är att skapa världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar, och i det ligger i att ha en så bra process som möjligt för att inhämta information kring våra kunders sparprofil. Vi har försökt att använda en så smidig process och en så enkel och allsidig terminologi som möjligt. Eftersom Robosave är en rådgivningsprodukt har vi dock vissa regulatoriska krav att förhålla… Läs mer »