När det kommer till kundnytta är pris en viktig del. Vid sidan av kvalitet, service och mycket annat.
Min bransch har historiskt varit väldigt duktig på att ta betalt. Inte alltid för att kvaliteten är så väldigt hög – utan, framförallt, för att man kan.
Få är nämligen de kunder som ifrågasätter bankernas prissättning. Få är de som förstår vad höga avgifter gör med sparandet.
Just därför blir jag glad när fler aktörer följer efter oss i vårt krig mot höga avgifter. Att fler sänker priset på aktiehandel, för att så många som möjligt ska få ut så mycket som möjligt av sina sparpengar. Nordea var senast i raden att justera priserna på courtage nedåt. Bra Nordea!
Men hur ser det ut i övriga affärer? När det gäller pension brukar vi visa en beräkning som jämför vårt erbjudande utan fasta avgifter med det pris många andra pensionsbolag tar ut. En halv miljon kan skillnaden bli för en 35-åring som flyttar sin ihopsparande tjänstepension till oss, enligt det här exemplet. En halv miljon.
Det är dags att fler agerar, förbättrar och följer efter.
- Det är nämligen inte rimligt att ta ut en hög procentuell avgift på pensionssparande
- Det är inte heller rimligt att ta ut skyhöga avgifter när missnöjda kunder vill flytta
- Och det är absolut inte rimligt att alltjämt låta egenintresse gå före kundvärde
Hur väl tillgodoser banken dina behov? Berätta!
/Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet