Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.
Aktie
Oslo Børs
GOGL

Golden Ocean Group

Golden Ocean Group

78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
Aktie
Oslo Børs
GOGL

Golden Ocean Group

Golden Ocean Group

78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
Aktie
Oslo Børs
GOGL

Golden Ocean Group

Golden Ocean Group

78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
78,25NOK
+0,32% (+0,25)
Högst79,20
Lägst77,05
Omsättning
5,9 MNOK
Q1-rapport
28 dagar sedan28min
0,5065 NOK/aktie
Senaste utdelning
15,20 %
Direktavk.

Orderdjup

Antal
Köp
44
Sälj
Antal
469

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
700--
800--
200--
10--
10--
Högst
79,2
VWAP
-
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456
VWAP
-
Högst
79,2
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q2-rapport
29 aug.
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport21 maj
2024 Årsstämma8 maj
2024 Q4-rapport26 feb.
2024 Q3-rapport27 nov. 2024
2024 Q2-rapport28 aug. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    Uppdaterade priser för torrbulkfartyg, baserat på siffror från Hellenic shipping news. Capesize: Nypris - återförsäljning: 75,7 MUSD. 5 år gammalt fartyg 62,7 MUSD, 10 år gammalt fartyg 44,8 MUSD och 15 år gammalt fartyg 25,5 MUSD. För Kamsarmax/Panamax är priserna: Nypris 37,8 MUSD, 5 år - 30,5 MUSD, 10 år - 24 MUSD och 15 år 14,8 MUSD. Artikeln nämner flera försäljningar i olika kategorier, men endast ett gammalt fartyg från 2004 i Capesize-kategorin.
    för 32 min sen
    ·
    för 32 min sen
    ·
    CMBT:s presentation för första kvartalet anger att tillväxten av Capesize-flottan kommer att vara låga 1,4 % under både 2025 och 2026 :) Detta är mycket attraktivt, i kombination med att god efterfrågan uppskattas på marknaden under andra halvåret 2025.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Baserat på priserna på 5 och 10 år gamla Capesize-fartyg som anges i Fearnpulse, med ett värdefall per fartyg på cirka 3 MUSD varje år (jfr. värdeskillnaden mellan 61 MUSD för 5 år gamla fartyg och 44,5 MUSD för 10 år gamla fartyg) kom jag fram till att Gogls Capesize-fartyg har ett värde på 28,82 MUSD. Detta är nästan lika mycket som hela det bokförda värdet av Gogls fartyg. Jag har antagit att GOGL äger fartygen till 100 procent, utan att kontrollera om detta är korrekt. Jag återkommer med bättre kvalitetssäkrade beräkningar. Jag har värderat Panamax-fartygen med samma metod (nya fartyg 36 MUSD, 5 år gamla fartyg 31 MUSD, 10 år gamla fartyg 23,5 MUSD) till 872,5 MUSD. Det totala värdet av GOGLs fartyg är då 37,55 MUSD eller 37,14 miljarder kronor. Detta kan jämföras med Gogls bokförda värde på fartygen på 29,29 miljarder norska kronor. Om det är så att GOGL äger alla sina fartyg finns det ett betydande mervärde i företaget utöver det bokförda värdet. Med de höga rater vi ser nu, och den låga orderboken, kan värdena på begagnade fartyg gå upp en hel del i framtiden. Det är helt enkelt en fullständigt sjuk flotta av Capesize-fartyg som Golden Ocean sitter på.
    för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    På liknande sätt har jag beräknat värdet av Panamax-fartygen till Golden Ocean till 872,5 MUSD och sedan totalt 3,755 miljarder USD för alla fartyg. Detta motsvarar en växelkurs på 9,89 (USD/NOK) på 37,14 miljarder NOK i verkligt värde för fartygen, medan det bokförda värdet är 2,929 miljarder USD. Om inte Google bara delvis äger några av fartygen eller leasar dem, finns det därför ett stort övervärde i fartygen utöver de bokförda värdena.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Enligt den här artikeln hamnar Golden Ocean på plats som det åttonde största torrbulkrederiet i världen. Men det står också att Golden Ocean är det företag med flest Capesize-fartyg och det företag med den nyaste flottan. Artikeln är från januari 2025. Det kan verka som ett vackert investeringsobjekt, och detta kommer bara att intensifieras med alla nya stora Capesize-fartyg som CMBT äger eller kommer att ta leverans av under 2025-2026. Dessutom rabatten på Golden Ocean-aktien mot CMBT. https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-bulk-shipping-companies/
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Spännande vecka för Golden Ocean, där aktien ligger långt efter andra bulkfartyg, och där fraktraterna helt enkelt har exploderat i capesize-segmentet.
  • 13 juni
    ·
    13 juni
    ·
    Vad är det kvalificerade "svaret" på att aktien har fallit från 120-130? Finns det några intressanta överväganden där ute? Tack för besväret.
    13 juni · Ändrad
    ·
    13 juni · Ändrad
    ·
    Många kommer förmodligen att peka på den pågående sammanslagningen med CMBT. Om GOGL inte hade varit med i den här processen hade priset kanske legat på 100-120 kronor nu, men detta visar bara potentialen för värdestegring i aktien. Har placerat 50% av portföljen i GOGL nu, resten i MPCC. Räntorna för capesize är helt otroligt bra nu. Under första kvartalet uppgav GOGL att de för tredje kvartalet bara hade stängt 12% av Capesize-kapaciteten, så tredje kvartalet är helt öppet för att stänga kapaciteten till mycket höga räntor nu.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

Namn
Hävstång
Köp
Namn
Hävstång
Köp
Q1-rapport
28 dagar sedan28min
0,5065 NOK/aktie
Senaste utdelning
15,20 %
Direktavk.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    Uppdaterade priser för torrbulkfartyg, baserat på siffror från Hellenic shipping news. Capesize: Nypris - återförsäljning: 75,7 MUSD. 5 år gammalt fartyg 62,7 MUSD, 10 år gammalt fartyg 44,8 MUSD och 15 år gammalt fartyg 25,5 MUSD. För Kamsarmax/Panamax är priserna: Nypris 37,8 MUSD, 5 år - 30,5 MUSD, 10 år - 24 MUSD och 15 år 14,8 MUSD. Artikeln nämner flera försäljningar i olika kategorier, men endast ett gammalt fartyg från 2004 i Capesize-kategorin.
    för 32 min sen
    ·
    för 32 min sen
    ·
    CMBT:s presentation för första kvartalet anger att tillväxten av Capesize-flottan kommer att vara låga 1,4 % under både 2025 och 2026 :) Detta är mycket attraktivt, i kombination med att god efterfrågan uppskattas på marknaden under andra halvåret 2025.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Baserat på priserna på 5 och 10 år gamla Capesize-fartyg som anges i Fearnpulse, med ett värdefall per fartyg på cirka 3 MUSD varje år (jfr. värdeskillnaden mellan 61 MUSD för 5 år gamla fartyg och 44,5 MUSD för 10 år gamla fartyg) kom jag fram till att Gogls Capesize-fartyg har ett värde på 28,82 MUSD. Detta är nästan lika mycket som hela det bokförda värdet av Gogls fartyg. Jag har antagit att GOGL äger fartygen till 100 procent, utan att kontrollera om detta är korrekt. Jag återkommer med bättre kvalitetssäkrade beräkningar. Jag har värderat Panamax-fartygen med samma metod (nya fartyg 36 MUSD, 5 år gamla fartyg 31 MUSD, 10 år gamla fartyg 23,5 MUSD) till 872,5 MUSD. Det totala värdet av GOGLs fartyg är då 37,55 MUSD eller 37,14 miljarder kronor. Detta kan jämföras med Gogls bokförda värde på fartygen på 29,29 miljarder norska kronor. Om det är så att GOGL äger alla sina fartyg finns det ett betydande mervärde i företaget utöver det bokförda värdet. Med de höga rater vi ser nu, och den låga orderboken, kan värdena på begagnade fartyg gå upp en hel del i framtiden. Det är helt enkelt en fullständigt sjuk flotta av Capesize-fartyg som Golden Ocean sitter på.
    för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    På liknande sätt har jag beräknat värdet av Panamax-fartygen till Golden Ocean till 872,5 MUSD och sedan totalt 3,755 miljarder USD för alla fartyg. Detta motsvarar en växelkurs på 9,89 (USD/NOK) på 37,14 miljarder NOK i verkligt värde för fartygen, medan det bokförda värdet är 2,929 miljarder USD. Om inte Google bara delvis äger några av fartygen eller leasar dem, finns det därför ett stort övervärde i fartygen utöver de bokförda värdena.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Enligt den här artikeln hamnar Golden Ocean på plats som det åttonde största torrbulkrederiet i världen. Men det står också att Golden Ocean är det företag med flest Capesize-fartyg och det företag med den nyaste flottan. Artikeln är från januari 2025. Det kan verka som ett vackert investeringsobjekt, och detta kommer bara att intensifieras med alla nya stora Capesize-fartyg som CMBT äger eller kommer att ta leverans av under 2025-2026. Dessutom rabatten på Golden Ocean-aktien mot CMBT. https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-bulk-shipping-companies/
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Spännande vecka för Golden Ocean, där aktien ligger långt efter andra bulkfartyg, och där fraktraterna helt enkelt har exploderat i capesize-segmentet.
  • 13 juni
    ·
    13 juni
    ·
    Vad är det kvalificerade "svaret" på att aktien har fallit från 120-130? Finns det några intressanta överväganden där ute? Tack för besväret.
    13 juni · Ändrad
    ·
    13 juni · Ändrad
    ·
    Många kommer förmodligen att peka på den pågående sammanslagningen med CMBT. Om GOGL inte hade varit med i den här processen hade priset kanske legat på 100-120 kronor nu, men detta visar bara potentialen för värdestegring i aktien. Har placerat 50% av portföljen i GOGL nu, resten i MPCC. Räntorna för capesize är helt otroligt bra nu. Under första kvartalet uppgav GOGL att de för tredje kvartalet bara hade stängt 12% av Capesize-kapaciteten, så tredje kvartalet är helt öppet för att stänga kapaciteten till mycket höga räntor nu.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
44
Sälj
Antal
469

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
700--
800--
200--
10--
10--
Högst
79,2
VWAP
-
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456
VWAP
-
Högst
79,2
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q2-rapport
29 aug.
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport21 maj
2024 Årsstämma8 maj
2024 Q4-rapport26 feb.
2024 Q3-rapport27 nov. 2024
2024 Q2-rapport28 aug. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

Namn
Hävstång
Köp
Namn
Hävstång
Köp
Q1-rapport
28 dagar sedan28min

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q2-rapport
29 aug.
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport21 maj
2024 Årsstämma8 maj
2024 Q4-rapport26 feb.
2024 Q3-rapport27 nov. 2024
2024 Q2-rapport28 aug. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

Namn
Hävstång
Köp
Namn
Hävstång
Köp
0,5065 NOK/aktie
Senaste utdelning
15,20 %
Direktavk.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 3 tim sedan · Ändrad
    ·
    Uppdaterade priser för torrbulkfartyg, baserat på siffror från Hellenic shipping news. Capesize: Nypris - återförsäljning: 75,7 MUSD. 5 år gammalt fartyg 62,7 MUSD, 10 år gammalt fartyg 44,8 MUSD och 15 år gammalt fartyg 25,5 MUSD. För Kamsarmax/Panamax är priserna: Nypris 37,8 MUSD, 5 år - 30,5 MUSD, 10 år - 24 MUSD och 15 år 14,8 MUSD. Artikeln nämner flera försäljningar i olika kategorier, men endast ett gammalt fartyg från 2004 i Capesize-kategorin.
    för 32 min sen
    ·
    för 32 min sen
    ·
    CMBT:s presentation för första kvartalet anger att tillväxten av Capesize-flottan kommer att vara låga 1,4 % under både 2025 och 2026 :) Detta är mycket attraktivt, i kombination med att god efterfrågan uppskattas på marknaden under andra halvåret 2025.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Baserat på priserna på 5 och 10 år gamla Capesize-fartyg som anges i Fearnpulse, med ett värdefall per fartyg på cirka 3 MUSD varje år (jfr. värdeskillnaden mellan 61 MUSD för 5 år gamla fartyg och 44,5 MUSD för 10 år gamla fartyg) kom jag fram till att Gogls Capesize-fartyg har ett värde på 28,82 MUSD. Detta är nästan lika mycket som hela det bokförda värdet av Gogls fartyg. Jag har antagit att GOGL äger fartygen till 100 procent, utan att kontrollera om detta är korrekt. Jag återkommer med bättre kvalitetssäkrade beräkningar. Jag har värderat Panamax-fartygen med samma metod (nya fartyg 36 MUSD, 5 år gamla fartyg 31 MUSD, 10 år gamla fartyg 23,5 MUSD) till 872,5 MUSD. Det totala värdet av GOGLs fartyg är då 37,55 MUSD eller 37,14 miljarder kronor. Detta kan jämföras med Gogls bokförda värde på fartygen på 29,29 miljarder norska kronor. Om det är så att GOGL äger alla sina fartyg finns det ett betydande mervärde i företaget utöver det bokförda värdet. Med de höga rater vi ser nu, och den låga orderboken, kan värdena på begagnade fartyg gå upp en hel del i framtiden. Det är helt enkelt en fullständigt sjuk flotta av Capesize-fartyg som Golden Ocean sitter på.
    för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    På liknande sätt har jag beräknat värdet av Panamax-fartygen till Golden Ocean till 872,5 MUSD och sedan totalt 3,755 miljarder USD för alla fartyg. Detta motsvarar en växelkurs på 9,89 (USD/NOK) på 37,14 miljarder NOK i verkligt värde för fartygen, medan det bokförda värdet är 2,929 miljarder USD. Om inte Google bara delvis äger några av fartygen eller leasar dem, finns det därför ett stort övervärde i fartygen utöver de bokförda värdena.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Enligt den här artikeln hamnar Golden Ocean på plats som det åttonde största torrbulkrederiet i världen. Men det står också att Golden Ocean är det företag med flest Capesize-fartyg och det företag med den nyaste flottan. Artikeln är från januari 2025. Det kan verka som ett vackert investeringsobjekt, och detta kommer bara att intensifieras med alla nya stora Capesize-fartyg som CMBT äger eller kommer att ta leverans av under 2025-2026. Dessutom rabatten på Golden Ocean-aktien mot CMBT. https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-bulk-shipping-companies/
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Spännande vecka för Golden Ocean, där aktien ligger långt efter andra bulkfartyg, och där fraktraterna helt enkelt har exploderat i capesize-segmentet.
  • 13 juni
    ·
    13 juni
    ·
    Vad är det kvalificerade "svaret" på att aktien har fallit från 120-130? Finns det några intressanta överväganden där ute? Tack för besväret.
    13 juni · Ändrad
    ·
    13 juni · Ändrad
    ·
    Många kommer förmodligen att peka på den pågående sammanslagningen med CMBT. Om GOGL inte hade varit med i den här processen hade priset kanske legat på 100-120 kronor nu, men detta visar bara potentialen för värdestegring i aktien. Har placerat 50% av portföljen i GOGL nu, resten i MPCC. Räntorna för capesize är helt otroligt bra nu. Under första kvartalet uppgav GOGL att de för tredje kvartalet bara hade stängt 12% av Capesize-kapaciteten, så tredje kvartalet är helt öppet för att stänga kapaciteten till mycket höga räntor nu.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
44
Sälj
Antal
469

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
700--
800--
200--
10--
10--
Högst
79,2
VWAP
-
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456
VWAP
-
Högst
79,2
Lägst
77,05
OmsättningAntal
5,9 Mundefined76 456

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades