Q1-rapport
43 dagar sedan‧17min
0,3027 NOK/aktie
Senaste utdelning
8,65 %
Direktavk.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
200
Sälj
Antal
2 400
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
62 | - | - | ||
4 | - | - | ||
350 | - | - | ||
1 | - | - | ||
6 | - | - |
Högst
62,4VWAP
Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
VWAP
Högst
62,4Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 8 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 22 maj | |
2024 Årsstämma | 21 maj | |
2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 | |
2024 Q2-rapport | 16 aug. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 12 tim sedanför 12 tim sedanFunderar på att ta en position. Hur är det i den här gruppen. Har ni bara det här bolaget eller har ni fler shippingbolag? Jag har redan 2020 Bulkers (på annan KF), också MPC här på Nordnet. Så vad tror ni om framtiden för Himalaya?för 11 tim sedan·Rekommenderar att beräkna sina egna investeringar så inga investeringsråd från mig. Men kan säga lite om mina bedömningar - inte avsett som investeringsråd. Lite om marknaden: Jag anser personligen att Cape är mycket bra på lång sikt - och jag är själv långsiktig i mina investeringar. Den främsta drivkraften enligt min mening är den rekordlåga orderboken i Cape och en åldrande Cape-flotta där många fartyg levererades 2009-2011. Inga tecken på att världen inte behöver torrlastfrakt med stora fartyg över haven i framtiden. Enligt min uppfattning är osäkerheten på kort sikt och FFA ser svagt ut till och med Q3. Bättre i Q4, men inte särskilt bra. Lite om företagen: När det gäller HIM har de samma affärsmodell som 2020B och samma ledning (men naturligtvis annan styrelsesammansättning). 2020B har något äldre fartyg - men moderna och med scrubbers, men utan LNG-alternativ. 2020B har sålt 2 av sina 8 fartyg och genom detta refinansierat skulden och har nu en respitperiod på den återstående skulden (mycket låg CBE). HIM har en ännu nyare flotta, dubbelt så många fartyg, men högre CBE och högre belåning. Och de har möjlighet till LNG utöver scrubbers. Så HIM är ett relativt "bättre case" än 2020B i faser med höga rater, medan 2020B är ett relativt "bättre case" i perioder med lägre rater. Jag kan också nämna att HIM har slutfört ett par emissioner längs vägen. Den första handlade om finansiering av scrubbers eftersom de hade planer på endast LNG utöver "tungolja". Sedan kom Ukrainakriget och energiutmaningarna med den tillhörande ("tillfälligt") dyra LNG:n. Detta innebar återigen att HIM ändå beslutade att installera scrubbers. 8 av 12 scrubbers finansierades genom emissionen som också börsnoterade företaget i USA utöver Oslobörsen. HIM har också genomfört ett par mindre emissioner efteråt. 2020B kan handlas på ett aktiesparkonto, medan HIM inte kan. Jag har investerat i båda företagen, men med en övervikt i HIM eftersom jag inte hann med starten av 2020B. Du nämner också MPCC, vilket är en helt annan marknad. För mig var MPC min första sjöfartsinvestering. Det var en fantastisk resa genom en supercykel med fantastisk avkastning. Jag valde att sälja ut MPC helt för ungefär ett år sedan när jag upplevde att handlingen förändrades, från en fas där de skördade fantastiska vinster med höga utdelningar till en fas med mycket ökande kapitalkostnader, många kommande torrdockningsuppehåll och på väg in i en omfattande flottförnyelse kombinerat med att höga rater som ingicks under supercykeln ersattes av betydligt lägre rater. Nu har de äntligen - och som förväntat - ändrat sin utdelningspolicy. Allt detta är rimligt för MPC enligt min mening, men det är ett helt annat fall än för 2-4 år sedan. Så jag "bytte" mina aktier i MPC mot ännu fler aktier i HIM och en ok position under 2020B 😀
- för 1 dag sedan·Uppdatering om Himalayas övergripande ratestruktur utarbetad med hjälp av AI. Så den är reserverad för fel och utelämnanden etc. som är sedvanligt. Baserat på de senaste pressmeddelandena och kvartalsrapporterna från Himalaya, säger den stora kristallkulan följande, särskilt från första kvartalet. Vissa kan vara bekanta, vissa kan vara nya. 100 % av Himalaya Shippings flotta är på långtidskontrakt. Himalaya Shipping har en flotta på totalt 12 Newcastlemax torrlastfartyg. Det är viktigt att förstå hur dessa kontrakt är strukturerade: Majoriteten är indexlänkade kontrakt: Den överväldigande majoriteten av flottan är på "indexlänkade tidsbefraktningar". Det innebär att fraktraten är knuten till ett marknadsliknande index, främst Baltic 5TC-indexet. Företagets fartyg tjänar en genomsnittlig premie på 42,5 % över detta index. De har också vinstdelning från fördelarna med att använda scrubbers eller köra på LNG. Få fastprisavtal: Under första kvartalet 2025 och de följande månaderna har ett fåtal fartyg konverterats till fasta rater under en kortare period. Till exempel konverterades "Mount Norefjell" och "Mount Hua" till fasta rater på 32 000 USD/dag respektive 31 500 USD/dag från den 1 april 2025 till den 31 december 2025. Himalaya Shipping har upprepade gånger bekräftat att hela deras flotta är utchartrad på långa kontrakt. Dessa kontrakt har ofta en "evergreen"-struktur, vilket innebär att de fortsätter tills de sägs upp av parterna. Huvudpoängen är att alla 12 fartyg har charteravtal på plats. De flesta av dessa är dock inte fasta, förutbestämda rater, utan snarare marknadskänsliga rater (indexbaserade) med en betydande premie. Detta sätter Himalaya Shipping i en god position för att dra nytta av en uppåtgående marknadstrend, samtidigt som de har den ekonomiska trygghet som följer med långa kontrakt. Jag har lång position i aktien.för 19 tim sedan·Jag har också en lång position här. Jag återinvesterar alla utdelningar varannan till var tredje månad, inklusive en liten andel av min månadslön. Planen är att fortsätta så här i minst fem år. Men jag är naturligtvis försiktig med eventuella större (de borde vara kritiskt viktiga) geopolitiska förändringar.
- för 1 dag sedan·MTD för juni hamnade runt 24500. Lite beroende på Scrubber/LNG-premien tror jag att utdelningen för juni kommer att ligga mellan 0,07 och 0,09 dollar. 0,09 dollar är förmodligen lite optimistiskt, så en punktuppskattning är 0,08 dollar. Om de kan välja och hålla tillbaka lite kanske de bara satsar på 0,07 dollar.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q1-rapport
43 dagar sedan‧17min
0,3027 NOK/aktie
Senaste utdelning
8,65 %
Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 12 tim sedanför 12 tim sedanFunderar på att ta en position. Hur är det i den här gruppen. Har ni bara det här bolaget eller har ni fler shippingbolag? Jag har redan 2020 Bulkers (på annan KF), också MPC här på Nordnet. Så vad tror ni om framtiden för Himalaya?för 11 tim sedan·Rekommenderar att beräkna sina egna investeringar så inga investeringsråd från mig. Men kan säga lite om mina bedömningar - inte avsett som investeringsråd. Lite om marknaden: Jag anser personligen att Cape är mycket bra på lång sikt - och jag är själv långsiktig i mina investeringar. Den främsta drivkraften enligt min mening är den rekordlåga orderboken i Cape och en åldrande Cape-flotta där många fartyg levererades 2009-2011. Inga tecken på att världen inte behöver torrlastfrakt med stora fartyg över haven i framtiden. Enligt min uppfattning är osäkerheten på kort sikt och FFA ser svagt ut till och med Q3. Bättre i Q4, men inte särskilt bra. Lite om företagen: När det gäller HIM har de samma affärsmodell som 2020B och samma ledning (men naturligtvis annan styrelsesammansättning). 2020B har något äldre fartyg - men moderna och med scrubbers, men utan LNG-alternativ. 2020B har sålt 2 av sina 8 fartyg och genom detta refinansierat skulden och har nu en respitperiod på den återstående skulden (mycket låg CBE). HIM har en ännu nyare flotta, dubbelt så många fartyg, men högre CBE och högre belåning. Och de har möjlighet till LNG utöver scrubbers. Så HIM är ett relativt "bättre case" än 2020B i faser med höga rater, medan 2020B är ett relativt "bättre case" i perioder med lägre rater. Jag kan också nämna att HIM har slutfört ett par emissioner längs vägen. Den första handlade om finansiering av scrubbers eftersom de hade planer på endast LNG utöver "tungolja". Sedan kom Ukrainakriget och energiutmaningarna med den tillhörande ("tillfälligt") dyra LNG:n. Detta innebar återigen att HIM ändå beslutade att installera scrubbers. 8 av 12 scrubbers finansierades genom emissionen som också börsnoterade företaget i USA utöver Oslobörsen. HIM har också genomfört ett par mindre emissioner efteråt. 2020B kan handlas på ett aktiesparkonto, medan HIM inte kan. Jag har investerat i båda företagen, men med en övervikt i HIM eftersom jag inte hann med starten av 2020B. Du nämner också MPCC, vilket är en helt annan marknad. För mig var MPC min första sjöfartsinvestering. Det var en fantastisk resa genom en supercykel med fantastisk avkastning. Jag valde att sälja ut MPC helt för ungefär ett år sedan när jag upplevde att handlingen förändrades, från en fas där de skördade fantastiska vinster med höga utdelningar till en fas med mycket ökande kapitalkostnader, många kommande torrdockningsuppehåll och på väg in i en omfattande flottförnyelse kombinerat med att höga rater som ingicks under supercykeln ersattes av betydligt lägre rater. Nu har de äntligen - och som förväntat - ändrat sin utdelningspolicy. Allt detta är rimligt för MPC enligt min mening, men det är ett helt annat fall än för 2-4 år sedan. Så jag "bytte" mina aktier i MPC mot ännu fler aktier i HIM och en ok position under 2020B 😀
- för 1 dag sedan·Uppdatering om Himalayas övergripande ratestruktur utarbetad med hjälp av AI. Så den är reserverad för fel och utelämnanden etc. som är sedvanligt. Baserat på de senaste pressmeddelandena och kvartalsrapporterna från Himalaya, säger den stora kristallkulan följande, särskilt från första kvartalet. Vissa kan vara bekanta, vissa kan vara nya. 100 % av Himalaya Shippings flotta är på långtidskontrakt. Himalaya Shipping har en flotta på totalt 12 Newcastlemax torrlastfartyg. Det är viktigt att förstå hur dessa kontrakt är strukturerade: Majoriteten är indexlänkade kontrakt: Den överväldigande majoriteten av flottan är på "indexlänkade tidsbefraktningar". Det innebär att fraktraten är knuten till ett marknadsliknande index, främst Baltic 5TC-indexet. Företagets fartyg tjänar en genomsnittlig premie på 42,5 % över detta index. De har också vinstdelning från fördelarna med att använda scrubbers eller köra på LNG. Få fastprisavtal: Under första kvartalet 2025 och de följande månaderna har ett fåtal fartyg konverterats till fasta rater under en kortare period. Till exempel konverterades "Mount Norefjell" och "Mount Hua" till fasta rater på 32 000 USD/dag respektive 31 500 USD/dag från den 1 april 2025 till den 31 december 2025. Himalaya Shipping har upprepade gånger bekräftat att hela deras flotta är utchartrad på långa kontrakt. Dessa kontrakt har ofta en "evergreen"-struktur, vilket innebär att de fortsätter tills de sägs upp av parterna. Huvudpoängen är att alla 12 fartyg har charteravtal på plats. De flesta av dessa är dock inte fasta, förutbestämda rater, utan snarare marknadskänsliga rater (indexbaserade) med en betydande premie. Detta sätter Himalaya Shipping i en god position för att dra nytta av en uppåtgående marknadstrend, samtidigt som de har den ekonomiska trygghet som följer med långa kontrakt. Jag har lång position i aktien.för 19 tim sedan·Jag har också en lång position här. Jag återinvesterar alla utdelningar varannan till var tredje månad, inklusive en liten andel av min månadslön. Planen är att fortsätta så här i minst fem år. Men jag är naturligtvis försiktig med eventuella större (de borde vara kritiskt viktiga) geopolitiska förändringar.
- för 1 dag sedan·MTD för juni hamnade runt 24500. Lite beroende på Scrubber/LNG-premien tror jag att utdelningen för juni kommer att ligga mellan 0,07 och 0,09 dollar. 0,09 dollar är förmodligen lite optimistiskt, så en punktuppskattning är 0,08 dollar. Om de kan välja och hålla tillbaka lite kanske de bara satsar på 0,07 dollar.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
200
Sälj
Antal
2 400
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
62 | - | - | ||
4 | - | - | ||
350 | - | - | ||
1 | - | - | ||
6 | - | - |
Högst
62,4VWAP
Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
VWAP
Högst
62,4Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 8 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 22 maj | |
2024 Årsstämma | 21 maj | |
2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 | |
2024 Q2-rapport | 16 aug. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Q1-rapport
43 dagar sedan‧17min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 8 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 22 maj | |
2024 Årsstämma | 21 maj | |
2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 | |
2024 Q2-rapport | 16 aug. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
0,3027 NOK/aktie
Senaste utdelning
8,65 %
Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 12 tim sedanför 12 tim sedanFunderar på att ta en position. Hur är det i den här gruppen. Har ni bara det här bolaget eller har ni fler shippingbolag? Jag har redan 2020 Bulkers (på annan KF), också MPC här på Nordnet. Så vad tror ni om framtiden för Himalaya?för 11 tim sedan·Rekommenderar att beräkna sina egna investeringar så inga investeringsråd från mig. Men kan säga lite om mina bedömningar - inte avsett som investeringsråd. Lite om marknaden: Jag anser personligen att Cape är mycket bra på lång sikt - och jag är själv långsiktig i mina investeringar. Den främsta drivkraften enligt min mening är den rekordlåga orderboken i Cape och en åldrande Cape-flotta där många fartyg levererades 2009-2011. Inga tecken på att världen inte behöver torrlastfrakt med stora fartyg över haven i framtiden. Enligt min uppfattning är osäkerheten på kort sikt och FFA ser svagt ut till och med Q3. Bättre i Q4, men inte särskilt bra. Lite om företagen: När det gäller HIM har de samma affärsmodell som 2020B och samma ledning (men naturligtvis annan styrelsesammansättning). 2020B har något äldre fartyg - men moderna och med scrubbers, men utan LNG-alternativ. 2020B har sålt 2 av sina 8 fartyg och genom detta refinansierat skulden och har nu en respitperiod på den återstående skulden (mycket låg CBE). HIM har en ännu nyare flotta, dubbelt så många fartyg, men högre CBE och högre belåning. Och de har möjlighet till LNG utöver scrubbers. Så HIM är ett relativt "bättre case" än 2020B i faser med höga rater, medan 2020B är ett relativt "bättre case" i perioder med lägre rater. Jag kan också nämna att HIM har slutfört ett par emissioner längs vägen. Den första handlade om finansiering av scrubbers eftersom de hade planer på endast LNG utöver "tungolja". Sedan kom Ukrainakriget och energiutmaningarna med den tillhörande ("tillfälligt") dyra LNG:n. Detta innebar återigen att HIM ändå beslutade att installera scrubbers. 8 av 12 scrubbers finansierades genom emissionen som också börsnoterade företaget i USA utöver Oslobörsen. HIM har också genomfört ett par mindre emissioner efteråt. 2020B kan handlas på ett aktiesparkonto, medan HIM inte kan. Jag har investerat i båda företagen, men med en övervikt i HIM eftersom jag inte hann med starten av 2020B. Du nämner också MPCC, vilket är en helt annan marknad. För mig var MPC min första sjöfartsinvestering. Det var en fantastisk resa genom en supercykel med fantastisk avkastning. Jag valde att sälja ut MPC helt för ungefär ett år sedan när jag upplevde att handlingen förändrades, från en fas där de skördade fantastiska vinster med höga utdelningar till en fas med mycket ökande kapitalkostnader, många kommande torrdockningsuppehåll och på väg in i en omfattande flottförnyelse kombinerat med att höga rater som ingicks under supercykeln ersattes av betydligt lägre rater. Nu har de äntligen - och som förväntat - ändrat sin utdelningspolicy. Allt detta är rimligt för MPC enligt min mening, men det är ett helt annat fall än för 2-4 år sedan. Så jag "bytte" mina aktier i MPC mot ännu fler aktier i HIM och en ok position under 2020B 😀
- för 1 dag sedan·Uppdatering om Himalayas övergripande ratestruktur utarbetad med hjälp av AI. Så den är reserverad för fel och utelämnanden etc. som är sedvanligt. Baserat på de senaste pressmeddelandena och kvartalsrapporterna från Himalaya, säger den stora kristallkulan följande, särskilt från första kvartalet. Vissa kan vara bekanta, vissa kan vara nya. 100 % av Himalaya Shippings flotta är på långtidskontrakt. Himalaya Shipping har en flotta på totalt 12 Newcastlemax torrlastfartyg. Det är viktigt att förstå hur dessa kontrakt är strukturerade: Majoriteten är indexlänkade kontrakt: Den överväldigande majoriteten av flottan är på "indexlänkade tidsbefraktningar". Det innebär att fraktraten är knuten till ett marknadsliknande index, främst Baltic 5TC-indexet. Företagets fartyg tjänar en genomsnittlig premie på 42,5 % över detta index. De har också vinstdelning från fördelarna med att använda scrubbers eller köra på LNG. Få fastprisavtal: Under första kvartalet 2025 och de följande månaderna har ett fåtal fartyg konverterats till fasta rater under en kortare period. Till exempel konverterades "Mount Norefjell" och "Mount Hua" till fasta rater på 32 000 USD/dag respektive 31 500 USD/dag från den 1 april 2025 till den 31 december 2025. Himalaya Shipping har upprepade gånger bekräftat att hela deras flotta är utchartrad på långa kontrakt. Dessa kontrakt har ofta en "evergreen"-struktur, vilket innebär att de fortsätter tills de sägs upp av parterna. Huvudpoängen är att alla 12 fartyg har charteravtal på plats. De flesta av dessa är dock inte fasta, förutbestämda rater, utan snarare marknadskänsliga rater (indexbaserade) med en betydande premie. Detta sätter Himalaya Shipping i en god position för att dra nytta av en uppåtgående marknadstrend, samtidigt som de har den ekonomiska trygghet som följer med långa kontrakt. Jag har lång position i aktien.för 19 tim sedan·Jag har också en lång position här. Jag återinvesterar alla utdelningar varannan till var tredje månad, inklusive en liten andel av min månadslön. Planen är att fortsätta så här i minst fem år. Men jag är naturligtvis försiktig med eventuella större (de borde vara kritiskt viktiga) geopolitiska förändringar.
- för 1 dag sedan·MTD för juni hamnade runt 24500. Lite beroende på Scrubber/LNG-premien tror jag att utdelningen för juni kommer att ligga mellan 0,07 och 0,09 dollar. 0,09 dollar är förmodligen lite optimistiskt, så en punktuppskattning är 0,08 dollar. Om de kan välja och hålla tillbaka lite kanske de bara satsar på 0,07 dollar.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
200
Sälj
Antal
2 400
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
62 | - | - | ||
4 | - | - | ||
350 | - | - | ||
1 | - | - | ||
6 | - | - |
Högst
62,4VWAP
Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
VWAP
Högst
62,4Lägst
60,4OmsättningAntal
7,5 121 384
Mäklarstatistik
Ingen data hittades