Näthandeln -framgångshistoria utan slut?

Att januari är en fattig månad märks i svenska köpcentrum, som gapar spöklikt tomma och tysta under gråtung vinterhimmel. Internethandeln drar ett djupt andetag och klädkedjorna hamnar i ekonomiskt vakum oavsett om de säljer sina produkter på klädställningar eller online. Att marknaden drar i nödbromsen i januari är ju förstås gamla nyheter år efter år där dagens datum är årets fattigaste. Redan  i oktober kom dock denna artikel som menar att Kinneviks modesatsning i nätbutiken Zalando var hopplöst övervärderad. Ändå fortsatte uppgången ända fram till i fredags då Comscore rapporterade att den förväntade ökningen från analytikerna på 59% endast blev 43% under perioden september-november jämfört med samma period förra året vilket fick aktien att sjunka som en sten. Hur försäljningen ser ut därefter är osäkert men att aktien är övervärderad är jag helt övertygad om, trots att jag sitter relativt tungt i Kinnevik sedan ett år tillbaka.  Dock ska man ju också komma ihåg att en uppgång på 43% knappast är fy skam oavsett bransch.

Fusionen av service och lätthet

Men åter till Internethandeln. Idag har varje bolag med självaktning en internet-sajt. De som lyckas bäst i framtiden är förmodligen de som lyckas fusionera ihop lättheten med att beställa sina produkter på nätet, kombinerat med servicen i butik. Kanske kommer vi få ett butiksklimat som liknar USA, där stora, dygnet-runt-öppna varuhus säljer allt ifrån trosor till mobiltelefoner och köttfärs. Ja, lite som själva fenomenet internet. Det kräver dock stora volymer för att kunna bära lönekostnaderna som ter sig astronomiska när öppettider blir en tjänst och inget som genererar omsättning.

Som en släng av vattkoppor

Ändå är det inte helt självklart att i framtiden lägga alla sina pengar i bolag som CDON-group, Betsson, Kinnevik eller andra bolag som fokuserar på bolag som huserar på en skärm i ditt badrum, på tunnelbanan eller under fikarasten på betald arbetstid (svårslaget att vara mer tillgänglig än så). Problemet är bara att alla kan göra det. Och alla gör det. Hemsidor poppar upp som vattkoppor och torkar till glömska lika fort, för att ersättas av nya imorgon. Hemsidor kan vara vår tids största guldrush, där alla, utan utbildning, pengar eller utrustning kan bli rika, men där det stora flertalet får nöja sig med de små pengarna där varulagret ryms i ett garage eller skickas direkt från fabriken i Kina.

Kinnevik behåller jag dock som en långsiktig investering, men för den kortsiktige kan fredagens nedgång säkert vara anledning nog att kliva ur för att gå in vid senare tillfälle. Jag ser också med spänning på Amazon.com som verkar ha fattat tycke för vårt lilla land i norden. Om de går in med stora artilleriet är förstås för tidigt att säga.

Vad tror du? Diskutera direkt med mig här nedan eller som vanligt på twitter.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
4 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2014-01-19 22:16

Ett företag som lyckats bra med onlineförsäljning är Webhallen.com som kombinerar onlinebutik med fysisk butik.

Onlinebutiken = 24/7 tillgänglighet
Fysisk butik = Bra service vid reklamationsärenden, behöver aldrig se och testa produkterna jag vill ha.

Jag vet inte hur hälsosamt Webhallen.com är ekonomiskt sätt. Men utåt sett och från word-by-mouth så ser allt positivt ut.

Om Zalando (2014) vill slå HM då räcker det inte bara med en onlinebutik, för då blir det Boo.com (2000) i repris.

Dom som lyckas kombinerar både Cyberspace och det fysiska rummet “på ett eller annat sätt”.

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2014-01-20 16:27

Fejjan, jag håller med dig, det bästa av två världar är nog en vinnare i framtiden (även om det finns gott om undantag på internationell marknad). Webhallen ägdes ju tidigare av Dixon (ägare av bl.a. Elkjop tillika Elgiganten), men har nyligen bytt ägare. Hur det kommer påverka butikerna är jag tyvärr för dåligt insatt i.

Anonym
Anonym
2014-01-20 11:32

Det är verkligen sorligt att det finns en “årets fattigaste vecka” över huvud taget när lite bättre egentligen ganska grundläggande ekomonomisk planering är det enda som behövs för att ändra på det. Spara i förväg under året till utgifterna som kommer längre fram är väldigt smart ekonomi. Varför ska det vara så svårt?

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2014-01-20 16:29

Visst är det så Jonny. Mitt bidrag är att försöka skriva högt och lågt så att vi lockar även de som inte vårdar sin ekonomi idag, men någon typ av motivation till förändring krävs ju.