En julhälsning med transparens

Snart är det dags för lite julledighet och vi på Nordnet summerar ett år som varit fullt av aktivitet. Vi har välkomnat många nya kunder och har nu drygt 550 000 kunder i de fyra nordiska länderna. I Sverige har vi i år bland annat lanserat gratis aktiehandel på depåer upp till 80 000 kronor samt lanserat ett bolån på väldigt låga 0,79 % till våra kunder i Private Banking.

Det som ligger till grund för allt vi gör på Nordnet är transparens. Det betyder att vi är tydliga i vår kommunikation, till exempel om priser, villkor och produkter, men också att vi tillgängliggör expertis för alla samt att vi öppnar upp för insyn i vår verksamhet. Därför gjorde det oss oerhört stolta att vi rankades högst i kategorin transparens i den årliga undersökning som Svenskt Kvalitetsindex gör bland bankerna.

Det finns saker i finansbranschen som fortfarande inte är helt perfekta men vi ser just nu att många saker börjar falla på plats. Exempel på det är ett provisionsförbud när det gäller rådgivning och krav på fri flytträtt kring pension. Öppenhet kring avgifter och hur banker tjänar pengar är en förutsättning för att långsiktigt ha nöjda kunder. Givetvis är alla banker vinstdrivande företag men det tycker inte jag motsäger att man ska vara transparent i sin prissättning.

Hur vi tjänar pengar

Vi tjänar pengar på i huvudsak fyra saker; courtage, fondbolagens avgifter till oss, inlåning och avgifter för tjänster som exempelvis valutaväxling. Just fondbolagens ersättning till oss får jag ofta frågor om från både kunder och bekanta som undrar över upplägget. Hur rimmar det med att vara transparent i sin prissättning? Alldeles utmärkt tycker jag, även om det givetvis finns saker som kan vara bättre. När vi säljer fondandelar på vår sajt får vi ersättning från fondbolaget som förvaltar fonden (i genomsnitt hälften av förvaltningsavgiften). Anledningen till att vi får ersättning från fondbolagen är att vi distribuerar och säljer fonden på vår plattform, ger kundservice och hanterar en del av administrationen. Det är inte vi som sätter förvaltningsavgiften utan det är fondbolaget själva som gör. Många av våra kunder handlar i fonder och vi vill kunna erbjuda ett brett utbud där man som sparare själv får möjlighet att välja fondbolag och den avgiftsnivå som känns rimlig.  Sparar man i fonder spelar avgiften stor roll för den framtida avkastningen och vi skulle välkomna ett ökat tryck på lägre fondavgifter, speciellt på de aktivt förvaltade fonder som i princip bara följer index. Superfonderna, våra egna indexfonder har inga förvaltningsavgifter så där tjänar vi inga pengar.

Förhoppningar till 2017

Jag hoppas att trenden för ett utökat konsumentskydd i branschen fortsätter. Det är förlegade affärsmodeller som fortfarande kan låsa in kunder och hota med höga flyttavgifter om man bestämmer sig för att byta bank. Räntekartor, jämförelsesajter och liknande har satt en välbehövlig press på branschen att motivera sina priser och bevisa att de avgifter man tar ut levererar ett värde till kunderna. Den utvecklingen gör mig hoppfull och ger oss på Nordnet ännu mer motivation att fortsätta leverera kostnadseffektiva tjänster och produkter som ligger i framkant.

God jul och ett riktigt gott nytt år!

/ Eva

Eva Trouin
Eva Trouin
Fd. Sverigechef Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer