2025 Q3-rapport
42 dagar sedan14min
1,0142 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,97 %Direktavk.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
2 785
Sälj
Antal
300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 201 | - | - | ||
| 607 | - | - | ||
| 550 | - | - | ||
| 22 | - | - | ||
| 21 | - | - |
Högst
91,5VWAP
Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
VWAP
Högst
91,5Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från Quartr, FactSet
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 23 tim sedanShip 5/12 på fast rate i Q1 2026. Denna också på fastrate hela H1. Oslo (Infront TDN Direkt): Himalaya Shipping har ingått ett nytt timecharteravtal för Mount Elbrus fram till den 30 juni 2026, med en evergreen-struktur därefter, enligt ett meddelande på onsdagen. Fartyget kommer att påbörja det nya kontraktet under första halvan av januari. Dagraten är 30.000 dollar brutto fram till den 30 juni 2026, som därefter kommer att konverteras till en indexreglerad rate som reflekterar en betydande premie i förhållande till Baltic 5TC-indexen, enligt meddelandet.·för 5 tim sedanFrågade ChatGPT hur de tolkar detta meddelande, fick detta som svar: Kort svar: klart positivt – med några nyanser 👍 Lite mer förklarat: Varför detta är positivt Hög fast ränta: 30.000 USD/dag fram till 30 juni 2026 är mycket solid för ett Capesize-fartyg på dagens marknad. Det ger: Förutsägbara och starka kassaflöden God täckning av både drift, skuld och utdelning Långt kontrakt: Att vara säkrad ända till mitten av 2026 minskar risken betydligt. Marknaden behöver inte "prisa in" rädsla för svagare spotpriser på kort sikt. Evergreen + index med premie: Efter juni 2026 övergår kontraktet till en indexreglerad ränta med betydande premie mot Baltic 5TC. Det betyder: Himalaya behåller uppsidan om räntorna stiger Samtidigt undviker de att falla helt ner till "rent index" Eventuella minus (små) Om Capesize-räntorna exploderar kraftigt under H1 2026, kunde spot ha gett ännu mer än 30.000 USD/dag. Men: marknaden betalar gärna för trygghet, och detta är en mycket attraktiv försäkring. Min bedömning Detta är: ✅ Kvalitetskontrakt ✅ God riskhantering ✅ Stöder stabila utdelningar ✅ Bekräftar att Himalaya får premiumpriser på sina fartyg För dig som redan äger Himalaya (och har funderat på både vinstsäkring och långsiktigt innehav): 👉 Detta stärker argumentet för att sitta kvar, speciellt om du gillar kombinationen av kassaflöde + option på högre räntor senare.·för 4 tim sedanMount Elbrus är inte ett Cape-size fartyg, utan ett Newcastle-max fartyg, och bör därför få minst 40% mer än BCI. Kontraktet är uppenbarligen utan bränsleintjäning, åtminstone fram till den 30 juni. Den fasta raten motsvarar ungefär FFA för Q1, och väl under Q2 FFA. (Plus 40% och bränsleintjäning). Kontraktet är $5100 över CBE på ca. $24900. Kontraktet är nog ett evergreen-kontrakt vilket betyder att inget av Himalayas fartyg är på "firm" kontrakt längre än till slutet av 2026. Halva flottan är nu på evergreen-avtal under nästa år. Vad är risken, eventuellt uppsidan med det? Är utvecklingen på väg mot att det blir allt svårare att få bra fasta kontrakt? Jag tänker då speciellt på att ledningen och delvis ägarna, är desamma som i 2020 Bulkers. De har stort sett haft fleråriga, bra kontrakt, och inga evergreen-avtal. De har valt att sälja alla fartygen.
- ·för 3 dagar sedanFFA för Q1 är superstark jämfört med raterna förra året 👍
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
2025 Q3-rapport
42 dagar sedan14min
1,0142 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,97 %Direktavk.
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 23 tim sedanShip 5/12 på fast rate i Q1 2026. Denna också på fastrate hela H1. Oslo (Infront TDN Direkt): Himalaya Shipping har ingått ett nytt timecharteravtal för Mount Elbrus fram till den 30 juni 2026, med en evergreen-struktur därefter, enligt ett meddelande på onsdagen. Fartyget kommer att påbörja det nya kontraktet under första halvan av januari. Dagraten är 30.000 dollar brutto fram till den 30 juni 2026, som därefter kommer att konverteras till en indexreglerad rate som reflekterar en betydande premie i förhållande till Baltic 5TC-indexen, enligt meddelandet.·för 5 tim sedanFrågade ChatGPT hur de tolkar detta meddelande, fick detta som svar: Kort svar: klart positivt – med några nyanser 👍 Lite mer förklarat: Varför detta är positivt Hög fast ränta: 30.000 USD/dag fram till 30 juni 2026 är mycket solid för ett Capesize-fartyg på dagens marknad. Det ger: Förutsägbara och starka kassaflöden God täckning av både drift, skuld och utdelning Långt kontrakt: Att vara säkrad ända till mitten av 2026 minskar risken betydligt. Marknaden behöver inte "prisa in" rädsla för svagare spotpriser på kort sikt. Evergreen + index med premie: Efter juni 2026 övergår kontraktet till en indexreglerad ränta med betydande premie mot Baltic 5TC. Det betyder: Himalaya behåller uppsidan om räntorna stiger Samtidigt undviker de att falla helt ner till "rent index" Eventuella minus (små) Om Capesize-räntorna exploderar kraftigt under H1 2026, kunde spot ha gett ännu mer än 30.000 USD/dag. Men: marknaden betalar gärna för trygghet, och detta är en mycket attraktiv försäkring. Min bedömning Detta är: ✅ Kvalitetskontrakt ✅ God riskhantering ✅ Stöder stabila utdelningar ✅ Bekräftar att Himalaya får premiumpriser på sina fartyg För dig som redan äger Himalaya (och har funderat på både vinstsäkring och långsiktigt innehav): 👉 Detta stärker argumentet för att sitta kvar, speciellt om du gillar kombinationen av kassaflöde + option på högre räntor senare.·för 4 tim sedanMount Elbrus är inte ett Cape-size fartyg, utan ett Newcastle-max fartyg, och bör därför få minst 40% mer än BCI. Kontraktet är uppenbarligen utan bränsleintjäning, åtminstone fram till den 30 juni. Den fasta raten motsvarar ungefär FFA för Q1, och väl under Q2 FFA. (Plus 40% och bränsleintjäning). Kontraktet är $5100 över CBE på ca. $24900. Kontraktet är nog ett evergreen-kontrakt vilket betyder att inget av Himalayas fartyg är på "firm" kontrakt längre än till slutet av 2026. Halva flottan är nu på evergreen-avtal under nästa år. Vad är risken, eventuellt uppsidan med det? Är utvecklingen på väg mot att det blir allt svårare att få bra fasta kontrakt? Jag tänker då speciellt på att ledningen och delvis ägarna, är desamma som i 2020 Bulkers. De har stort sett haft fleråriga, bra kontrakt, och inga evergreen-avtal. De har valt att sälja alla fartygen.
- ·för 3 dagar sedanFFA för Q1 är superstark jämfört med raterna förra året 👍
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
2 785
Sälj
Antal
300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 201 | - | - | ||
| 607 | - | - | ||
| 550 | - | - | ||
| 22 | - | - | ||
| 21 | - | - |
Högst
91,5VWAP
Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
VWAP
Högst
91,5Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från Quartr, FactSet
2025 Q3-rapport
42 dagar sedan14min
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från Quartr, FactSet
1,0142 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,97 %Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 23 tim sedanShip 5/12 på fast rate i Q1 2026. Denna också på fastrate hela H1. Oslo (Infront TDN Direkt): Himalaya Shipping har ingått ett nytt timecharteravtal för Mount Elbrus fram till den 30 juni 2026, med en evergreen-struktur därefter, enligt ett meddelande på onsdagen. Fartyget kommer att påbörja det nya kontraktet under första halvan av januari. Dagraten är 30.000 dollar brutto fram till den 30 juni 2026, som därefter kommer att konverteras till en indexreglerad rate som reflekterar en betydande premie i förhållande till Baltic 5TC-indexen, enligt meddelandet.·för 5 tim sedanFrågade ChatGPT hur de tolkar detta meddelande, fick detta som svar: Kort svar: klart positivt – med några nyanser 👍 Lite mer förklarat: Varför detta är positivt Hög fast ränta: 30.000 USD/dag fram till 30 juni 2026 är mycket solid för ett Capesize-fartyg på dagens marknad. Det ger: Förutsägbara och starka kassaflöden God täckning av både drift, skuld och utdelning Långt kontrakt: Att vara säkrad ända till mitten av 2026 minskar risken betydligt. Marknaden behöver inte "prisa in" rädsla för svagare spotpriser på kort sikt. Evergreen + index med premie: Efter juni 2026 övergår kontraktet till en indexreglerad ränta med betydande premie mot Baltic 5TC. Det betyder: Himalaya behåller uppsidan om räntorna stiger Samtidigt undviker de att falla helt ner till "rent index" Eventuella minus (små) Om Capesize-räntorna exploderar kraftigt under H1 2026, kunde spot ha gett ännu mer än 30.000 USD/dag. Men: marknaden betalar gärna för trygghet, och detta är en mycket attraktiv försäkring. Min bedömning Detta är: ✅ Kvalitetskontrakt ✅ God riskhantering ✅ Stöder stabila utdelningar ✅ Bekräftar att Himalaya får premiumpriser på sina fartyg För dig som redan äger Himalaya (och har funderat på både vinstsäkring och långsiktigt innehav): 👉 Detta stärker argumentet för att sitta kvar, speciellt om du gillar kombinationen av kassaflöde + option på högre räntor senare.·för 4 tim sedanMount Elbrus är inte ett Cape-size fartyg, utan ett Newcastle-max fartyg, och bör därför få minst 40% mer än BCI. Kontraktet är uppenbarligen utan bränsleintjäning, åtminstone fram till den 30 juni. Den fasta raten motsvarar ungefär FFA för Q1, och väl under Q2 FFA. (Plus 40% och bränsleintjäning). Kontraktet är $5100 över CBE på ca. $24900. Kontraktet är nog ett evergreen-kontrakt vilket betyder att inget av Himalayas fartyg är på "firm" kontrakt längre än till slutet av 2026. Halva flottan är nu på evergreen-avtal under nästa år. Vad är risken, eventuellt uppsidan med det? Är utvecklingen på väg mot att det blir allt svårare att få bra fasta kontrakt? Jag tänker då speciellt på att ledningen och delvis ägarna, är desamma som i 2020 Bulkers. De har stort sett haft fleråriga, bra kontrakt, och inga evergreen-avtal. De har valt att sälja alla fartygen.
- ·för 3 dagar sedanFFA för Q1 är superstark jämfört med raterna förra året 👍
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
2 785
Sälj
Antal
300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 201 | - | - | ||
| 607 | - | - | ||
| 550 | - | - | ||
| 22 | - | - | ||
| 21 | - | - |
Högst
91,5VWAP
Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
VWAP
Högst
91,5Lägst
90OmsättningAntal
4,4 49 031
Mäklarstatistik
Ingen data hittades





