Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK
98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK
98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK

Himalaya Shipping

Himalaya Shipping

98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK
98,80NOK
−1,98% (−2,00)
Vid stängning
Högst102,00
Lägst98,40
Omsättning
27,8 MNOK
2025 Q3-rapport
29 dagar sedan
0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,57 %Direktavk.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
323
Sälj
Antal
1 960

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
200--
896--
531--
992--
1 238--
Högst
102
VWAP
-
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500
VWAP
-
Högst
102
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
25 mars 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport6 nov.
2025 Q2-rapport8 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport20 feb.
2024 Q3-rapport7 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 7 tim sedan
    ·
    för 7 tim sedan
    ·
    Himalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
  • för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
  • för 15 tim sedan
    ·
    för 15 tim sedan
    ·
    En liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Jag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Om MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Hallå där! När brukar styrelsen presentera siffror gällande de månatliga utdelningarna?
    för 16 tim sedan
    ·
    för 16 tim sedan
    ·
    Jag tror det kommer på måndag eller tisdag nästa vecka.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Nu sålde jag min lilla post i Himalaya. Den har gått upp 79 % i år, och eftersom den steg så mycket som 5 % idag så valde jag att ta hem vinsten. Kanske dumt, den ger sannolikt över 10 % utdelning nästa år. Kanske köper jag tillbaka den om den faller 5 - 10 %. Den kommer nog med en bra utdelning i december.
    för 18 tim sedan
    ·
    för 18 tim sedan
    ·
    Jag sålde också, i 3 omgångar från 88-93, runt 40%. Hoppet är att köpa in mig i Januari/Februari, men är något tveksam till att vi får se nivåer under 90 eftersom de har fasta rater på fartyg.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

2025 Q3-rapport
29 dagar sedan
0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,57 %Direktavk.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 7 tim sedan
    ·
    för 7 tim sedan
    ·
    Himalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
  • för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
  • för 15 tim sedan
    ·
    för 15 tim sedan
    ·
    En liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Jag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Om MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Hallå där! När brukar styrelsen presentera siffror gällande de månatliga utdelningarna?
    för 16 tim sedan
    ·
    för 16 tim sedan
    ·
    Jag tror det kommer på måndag eller tisdag nästa vecka.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Nu sålde jag min lilla post i Himalaya. Den har gått upp 79 % i år, och eftersom den steg så mycket som 5 % idag så valde jag att ta hem vinsten. Kanske dumt, den ger sannolikt över 10 % utdelning nästa år. Kanske köper jag tillbaka den om den faller 5 - 10 %. Den kommer nog med en bra utdelning i december.
    för 18 tim sedan
    ·
    för 18 tim sedan
    ·
    Jag sålde också, i 3 omgångar från 88-93, runt 40%. Hoppet är att köpa in mig i Januari/Februari, men är något tveksam till att vi får se nivåer under 90 eftersom de har fasta rater på fartyg.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
323
Sälj
Antal
1 960

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
200--
896--
531--
992--
1 238--
Högst
102
VWAP
-
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500
VWAP
-
Högst
102
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
25 mars 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport6 nov.
2025 Q2-rapport8 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport20 feb.
2024 Q3-rapport7 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet

Relaterade värdepapper

2025 Q3-rapport
29 dagar sedan

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
25 mars 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport6 nov.
2025 Q2-rapport8 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport20 feb.
2024 Q3-rapport7 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet

Relaterade värdepapper

0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,57 %Direktavk.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 7 tim sedan
    ·
    för 7 tim sedan
    ·
    Himalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
  • för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 13 tim sedan · Ändrad
    ·
    Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
  • för 15 tim sedan
    ·
    för 15 tim sedan
    ·
    En liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Jag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.
    för 14 tim sedan
    ·
    för 14 tim sedan
    ·
    Om MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Hallå där! När brukar styrelsen presentera siffror gällande de månatliga utdelningarna?
    för 16 tim sedan
    ·
    för 16 tim sedan
    ·
    Jag tror det kommer på måndag eller tisdag nästa vecka.
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Nu sålde jag min lilla post i Himalaya. Den har gått upp 79 % i år, och eftersom den steg så mycket som 5 % idag så valde jag att ta hem vinsten. Kanske dumt, den ger sannolikt över 10 % utdelning nästa år. Kanske köper jag tillbaka den om den faller 5 - 10 %. Den kommer nog med en bra utdelning i december.
    för 18 tim sedan
    ·
    för 18 tim sedan
    ·
    Jag sålde också, i 3 omgångar från 88-93, runt 40%. Hoppet är att köpa in mig i Januari/Februari, men är något tveksam till att vi får se nivåer under 90 eftersom de har fasta rater på fartyg.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
323
Sälj
Antal
1 960

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
200--
896--
531--
992--
1 238--
Högst
102
VWAP
-
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500
VWAP
-
Högst
102
Lägst
98,4
OmsättningAntal
27,8 282 500

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades