Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika.
Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu.
Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform:
Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026
Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan.
1. Utbudssida (Fleet Supply)
Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud:
Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt.
IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg.
Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet.
Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt.
2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand)
Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor:
Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027.
Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken.
Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm.
Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize.
Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan.
3. Slutsats för Marknadsförhållanden
Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad.
Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier.
Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
Det blir med all sannolikhet också min plan.
Kassaflöde, utdelningar och tålamod.....
1
Visa 1 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
igår kl. 12:45
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
igår kl. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
30 dagar sedan14min
0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,66 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
igår kl. 12:45
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
igår kl. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Nyhet
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressmeddelande
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika.
Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu.
Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform:
Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026
Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan.
1. Utbudssida (Fleet Supply)
Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud:
Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt.
IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg.
Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet.
Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt.
2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand)
Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor:
Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027.
Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken.
Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm.
Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize.
Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan.
3. Slutsats för Marknadsförhållanden
Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad.
Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier.
Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
Det blir med all sannolikhet också min plan.
Kassaflöde, utdelningar och tålamod.....
1
Visa 1 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
107
92,5
Sälj
Antal
98,8
900
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
95,4
3 337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Högst
98,9
VWAP
-
Lägst
94,9
OmsättningAntal
23 239 863
VWAP
-
Högst
98,9
Lägst
94,9
OmsättningAntal
23 239 863
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
25 mars 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
6 nov.
2025 Q2-rapport
8 aug.
2025 Q1-rapport
22 maj
2024 Q4-rapport
20 feb.
2024 Q3-rapport
7 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,66 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
Capesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika.
Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu.
Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform:
Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026
Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan.
1. Utbudssida (Fleet Supply)
Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud:
Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt.
IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg.
Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet.
Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt.
2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand)
Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor:
Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027.
Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken.
Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm.
Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize.
Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan.
3. Slutsats för Marknadsförhållanden
Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad.
Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier.
Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.
Det blir med all sannolikhet också min plan.
Kassaflöde, utdelningar och tålamod.....
1
Visa 1 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
107
92,5
Sälj
Antal
98,8
900
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
95,4
3 337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Högst
98,9
VWAP
-
Lägst
94,9
OmsättningAntal
23 239 863
VWAP
-
Högst
98,9
Lägst
94,9
OmsättningAntal
23 239 863
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.