2025 Q3-rapport
29 dagar sedan0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,66 %Direktavk.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
107
Sälj
Antal
900
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 3 337 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 83 | - | - | ||
| 319 | - | - | ||
| 29 | - | - |
Högst
98,9VWAP
Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
VWAP
Högst
98,9Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanBCI idag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balans 33,000
- ·för 3 tim sedan10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
- ·för 22 tim sedanHimalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
- ·för 1 dag sedan · ÄndradCapesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.·för 9 tim sedan · ÄndradTack för ett bra inlägg. Hoppas på ett fall i kursen i Q1, kommer att flytta hela min 2020-position hit.
- ·för 1 dag sedanEn liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)·för 1 dag sedanJag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.·för 1 dag sedanOm MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
2025 Q3-rapport
29 dagar sedan0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,66 %Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanBCI idag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balans 33,000
- ·för 3 tim sedan10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
- ·för 22 tim sedanHimalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
- ·för 1 dag sedan · ÄndradCapesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.·för 9 tim sedan · ÄndradTack för ett bra inlägg. Hoppas på ett fall i kursen i Q1, kommer att flytta hela min 2020-position hit.
- ·för 1 dag sedanEn liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)·för 1 dag sedanJag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.·för 1 dag sedanOm MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
107
Sälj
Antal
900
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 3 337 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 83 | - | - | ||
| 319 | - | - | ||
| 29 | - | - |
Högst
98,9VWAP
Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
VWAP
Högst
98,9Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
2025 Q3-rapport
29 dagar sedanNyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 25 mars 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 6 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 8 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 20 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 7 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
0,7062 NOK/aktie
Senaste utdelning
4,66 %Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanBCI idag: 42,151 -1,957 MTD 41,440 YTD 20,704 '25 balans 33,000
- ·för 3 tim sedan10 cent i utdelning för november - de kunde lätt ha kört 12 cent men håller tydligen tillbaka för att ha utdelningskapacitet genom Q1 som ofta är det svagaste.
- ·för 22 tim sedanHimalaya kraftigt ned i USA. Finns det en speciell anledning, eller är det den kraftiga uppgången den senaste tiden som orsakar det?
- ·för 1 dag sedan · ÄndradCapesize-segmentet i bulk förväntas klara sig bra 2026, som det ser ut om man tittar brett på analys- och nyhetsbilden, så rederier med en hög andel Capesize-fartyg, som är miljövänliga och med en lämplig exponering mot spot, utan att det blir hasardartat, tycker jag ser spännande ut allt annat lika. Denna artikel har tidigare länkats här, så vitt jag minns, men den är lång.... https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026 Fick Google att sammanfatta den i huvudpunkter för snabbare förståelse, nu när hela marknaden för bulk är så spännande som just nu. Det är ett omfattande dokument. Här är de viktigaste huvudpunkterna i sammanfattningsform: Utsikter för Capesize Torrlastfrakt 2026 Rapporten pekar på att Capesize-segmentet är ett toppval för 2026 på grund av en gynnsam balans mellan utbud och efterfrågan. 1. Utbudssida (Fleet Supply) Marknaden för Capesize-fartyg är skyddad mot överutbud: Låg Nettotillväxt i Flottan: Den förväntade nettotillväxten i Capesize-flottan 2026 är låg (endast 2,2%), vilket är den lägsta tillväxttakten bland alla torrlastsegment och fortsätter en lång period med låg tillväxt. IMO-Regleringar (CII): Miljökrav tvingar fartyg (särskilt de äldre, non-eco) att sänka hastigheten. Detta minskar flottans totala transportkapacitet och ökar efterfrågan på fler fartyg. Äldre Flotta: En stor andel (28%) av flottan når 15-årsgränsen (eller äldre), där fartygsbeläggningen minskar, då befraktare föredrar yngre tonnage, vilket ytterligare begränsar det effektiva utbudet. Orderboken: Ordrar som placeras för närvarande har långa leveranstider (2028 och framåt), vilket säkerställer att utbudet förblir stramt på kort till medellång sikt. 2. Efterfrågesida (Cargo Mile Demand) Efterfrågan på fraktmil (tonne-mile demand) förväntas överstiga nettotillväxten i flottan, primärt driven av längre sjöresor: Simandou-projektet (Guinea): Detta är den största drivkraften. Starten av järnmalmsexport från Guinea, som har mycket långa fraktrutter till Kina (nästan lika långa som från Brasilien), förväntas öka den globala fraktmilsefterfrågan med ca 5% årligen 2026 och 2027. Implikation: Det kommer att behövas cirka 170 extra Capesize-fartyg för att möta denna nya export, vilket är nära att absorbera hela den nuvarande orderboken. Handelsmönster: Guineas export (järnmalm av hög kvalitet) förväntas tränga undan kortdistans-export från Australien, vilket ytterligare förlänger genomsnittsrutten för järnmalm. Bauxit: Växande långdistanshandel med bauxit (för aluminium) från Guinea bidrar också betydligt till efterfrågan på Capesize. Kina: Förbättrade stålmarginaler och Kinas fokus på järnmalm av högre kvalitet stöder den fortsatta efterfrågan. 3. Slutsats för Marknadsförhållanden Stramare Marknad: Den strama utbudssituationen kombinerat med en markant ökning i efterfrågan på fraktmil pekar på ett fartygsunderskott och därmed en starkt stigande marknad. Förväntade Rater: Detta förväntas leda till starkare spot- och charterrater 2026, vilket bör ha en positiv inverkan på aktiekurserna för Capesize-rederier. Kontrast till andra segment: Även om den totala torrlastflottan har högre tillväxt, är det de mindre segmenten (Panamax/Supramax) som upplever det största trycket från leverans av nya fartyg. Capesize är strukturellt bättre positionerat.·för 9 tim sedan · ÄndradTack för ett bra inlägg. Hoppas på ett fall i kursen i Q1, kommer att flytta hela min 2020-position hit.
- ·för 1 dag sedanEn liten nedgång i dag. BCI 44.108 (-564)·för 1 dag sedanJag menar utdelningen vi får utbetalt i januari.·för 1 dag sedanOm MTD slutar på 38000, så indikerar det nog en utdelning för december (betalas ut i januari) på ca 1,6 NOK per aktie. Fasträntorna drar ner utdelningen. Dagens MTD på ca 41000 ger ca 1,75 NOK. Hamnar MTD nära dagens BCI (44000) så är vi nära 2 NOK. (Allt är ca-siffror för scruvbber/LNG-premie är bland annat okänd. Det kan också hända att utdelningsandelen av FCF avviker från 100 pst under enskilda månader).
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
107
Sälj
Antal
900
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 3 337 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 83 | - | - | ||
| 319 | - | - | ||
| 29 | - | - |
Högst
98,9VWAP
Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
VWAP
Högst
98,9Lägst
94,9OmsättningAntal
23 239 863
Mäklarstatistik
Ingen data hittades






