Hoppa till huvudinnehållet

En smidigare och mer informativ pensionsflytt

Nordnet har ju länge drivit frågan om fri flytträtt för pensionssparande. Medan regeringen förbereder det vassare lagförslag i frågan som väntas under året, har vi tagit itu med det vi kan. I slutet av förra veckan lanserade vi ett betydligt enklare och mer kundfokuserat verktyg för att flytta sin pension till Nordnet.

Vi har identifierat 15 huvudsakliga så kallade kundresor på Nordnet och utvärderat dem utifrån ett kund- och processperspektiv. En av de kundresor som behövde mest kärlek var utan tvekan pensionsflytt. Hittills har kunder ofta upplevt att pensionen ”försvinner” för att flera månader senare dyka upp på deras konto hos oss utan att de har haft en aning om vad som hänt eller var de har befunnit sig i processen. Det har varit nästan lika frustrerande för våra duktiga pensionshandläggare och kundservice som förstås gärna vill hjälpa kunden, men sällan besitter mer information.

Under våren har ett gäng från olika avdelningar på Nordnet därför tagit itu med denna kundresa, och vi har dessutom byggt den på Nordnets nya IT-plattform i molnet. Våra designers intervjuade ett antal kunder om hur de upplevde dagens process och vad de skulle vilja veta längs vägen. Genom ett externt samarbete har vi lyckats automatisera inhämtning av information om kundens olika pensioner: om de kan flyttas, nuvarande värde, avgifter, m.m.

Resultatet är vad vi nog vågar kalla den smidigaste och mest informativa kundresan för att flytta sin pension (eller pensioner). Inga papper som kommer hem i brevlådan, tydlig status på vad som händer med kundens ärenden, och notifieringar om man behöver göra någonting.

Detta är första iterationen av den automatiserade kundresan och vi har redan planer och designidéer för en rad förbättringar, till exempel att ersätta det första digitala formuläret hos vår samarbetspartner med ett formulär på vår sida som kan använda den information vi redan har om kunden. Och vi inväntar fortfarande lagstiftning som kommer möjliggöra en fullständig automatisering (många pensionsbolag kräver fortfarande fysiska formulär med signaturer i original).

Även utan dessa förbättringar är vi väldigt stolta över den förenkling och förbättring som vi redan gjort. Nu hoppas vi bara regeringen gör sitt och lagstiftar bort onödigt krångel –Nordnet står redo att ta emot din pension!

Rasmus Järborg
Produktchef

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
2 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2020-07-09 10:43

Hej,
Hur gör man för att flytta en tjp his Brummer till bef tjp i Nordnet?
Mvh
Therese

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-07-09 16:23

Hej! Om du redan vet vilken försäkring du vill flytta kan du ta kontakt med vår kundtjänst. Annars kan du prova nya flödet jag beskriver ovan och börja med att signera fullmakten. Brummer har endast fondförsäkringar så den bör vara flyttbar men i dagsläget kräver Brumemr signerade flyttuppdrag i original så helt digital kan inte resan bli ännu. Mvh Rasmus

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm