Den europeiska fordonsindustrin har under flera år varit lågt värderad, sett både till omsättning och årsvinster. Det visar en genomgång med hjälp av siffror från Factset. De mörka molnen har dock tornat upp sig på rad den senaste tiden vilket kapat värderingarna ytterligare.
Det finns dock två undantag; Ferrari värderas idag till fler gånger årsomsättningen än för fem år sedan medan Porsche värderas till fler gånger årsvinsten jämfört med fyra år sedan.
Motvinden handlar om alltifrån varningar om en global överkapacitet, till generella och branschspecifika tullar, och konkurrens av billiga kinesiska elbilar. Trumps tullkrig har senare dessutom spridit sig till sällsynta jordartsmetaller, som är helt nödvändiga för fordonssektorn. Som lök på laxen leder en stark euro till en negativ valutaeffekt för europeiska biltillverkare.
Fordonsindustrin har därmed underpresterat både det svenska storbolagsindexet, det breda europeiska Stoxx 600 indexet, både i år, under det senaste året och de senaste fem åren. Det framgår av det europeiska sektorindexet Stoxx Automobiles & Parts, SXAP. Hittills i år är branschindexet ned 3,7 procent och på ett år är nedgången 19,7 procent. Här ingår i och för sig även en handfull stora bolag i sektorn utöver rena biltillverkare, som Michelin och Continental. På fem år är indexet upp 27 procent.
Det kan jämföras med Stockholmsbörsens storbolagsindex OMX30 som under samma tidsperiod har haft en betydligt bättre utveckling. Hittills i år är indexet upp 1 procent, ned 4 procent på ett år och har på fem år klättrat 46 procent.
Fordonsbranschen har även gått sämre än det breda europeiska indexet Stoxx600 som för motsvarande perioder är upp 8 procent, 6 procent respektive 56 procent.
En av de senaste varningsklockorna är Geelys ordförande Li Shufus varning om en överkapacitet. Bolaget planerar därför inte självt några nya fabriker. I Geely ingår Volvo Cars, som nyligen lanserade ett sparpaket på 18 miljarder kronor, något som innebär att 3 000 jobb försvinner. Samtidigt spekuleras det i en ledningsrockad efter den tidigare vd:n Håkan Samuelssons återkomst, något som Samuelsson själv dock tonar ned.
De kinesiska biltillverkarnas framfart märks i försäljningsstatistiken. BYD har dessutom pressat priserna, vilket skapat turbulens på marknaden. De dystra utsikterna har inte gått kreditvärderingsinstituten förbi. Volvo Cars och Geely har fått sänkta kreditutsikter av S&P som varnar för att svag försäljning i Europa och Kina, samt högre USA-tullar, hotar koncernens lönsamhet. Trump har infört 25 procent tullar på personbilar som importeras till USA och även samma tullsats på fordonsdelar, men även 50 procent tullar på stål, aluminium , vilket riskerar att slå hårt mot europeisk industri. Thyssenkrupps styrelseledamot varnar för att en kollaps i stålindustrin skulle få hela värdekedjan att vackla.
För närvarande har EU också en respit från generella 50-procentiga tullar fram till 9 juli. Ett hot som beskrivs som särskilt allvarligt är Kinas restriktioner på sällsynta jordartsmetaller, vilket är avgörande för produktionen av elbilar. Kina kontrollerar nästan hela den globala produktionen och flera europeiska leverantörer har redan tvingats stoppa produktionen. Mercedes-Benz diskuterar nödlager av sällsynta jordartsmetaller, och tyska VDA varnar för försenad bilproduktion.
Det är oklart hur stora kvoter amerikanska tillverkare som GM och Ford tilldelats av Kina. Europeiska aktörer har däremot inte fått några tydliga besked. Situationen har lett till att fordonsindustrin nu “är i full panik”, enligt en tysk magnettillverkare. Som om de negativa inslagen inte vore tillräckliga så oroar sig även europeiska tillverkare för att Tesla snart kan lansera en robotaxi-tjänst. Analytiker bedömer dock att tekniken kan vara längre bort än vad marknaden tror. Men senast i veckan kom nyheten att Tesla drar igång sina första tester med förarlösa taxibilar preliminärt den 22 juni.
Nyligen uppgav den tyske förbundskanslern Friedrich Merz att han har “gjort en insats” för att skydda den tyska bilindustrin från amerikanska tullar under ett möte med Trump i Vita huset. Något konkret resultat har ännu inte kommit från de samtalen.
Bolag | P/S-tal | |||||
dec. 2020 | dec. 2021 | dec. 2022 | dec. 2023 | dec. 2024 | dec. 2025E | |
Stellantis | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 0,2 |
Volkswagen | 0,4 | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,1 |
Mercedes | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
BMW | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,3 |
Renault | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Ferrari | 13,4 | 13,7 | 10,1 | 13,2 | 15,9 | 14,8 |
Volvo Cars | – | 0,8 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
Porsche | – | – | 2,3 | 1,8 | 1,3 | 0,1 |
Aston Martin Lagonda | 3,8 | 1,4 | 0,8 | 1,1 | 0,6 | 0,5 |
Bolag | P/E-tal | |||||
dec. 2020 | dec. 2021 | dec. 2022 | dec. 2023 | dec. 2024 | dec. 2025E | |
Stellantis | 10,7 | 3,9 | 2,5 | 3,3 | 5,1 | 5,2 |
Volkswagen | 10,6 | 9,0 | 5,0 | 3,7 | 4,3 | 4,5 |
Mercedes | 17,0 | 5,2 | 4,5 | 4,6 | 5,3 | 7,0 |
BMW | 12,6 | 4,7 | 3,1 | 5,7 | 6,8 | 6,9 |
Renault | – | 9,4 | 5,2 | 4,6 | 13,8 | 5,5 |
Ferrari | 65,5 | 50,6 | 39,3 | 44,2 | 48,7 | 47,2 |
Volvo Cars | – | 16,3 | 9,1 | 7,4 | 4,6 | 5,7 |
Porsche | – | – | 17,4 | 14,1 | 14,8 | 18,6 |
Aston Martin Lagonda | – | – | – | – | – | – |
Index | Utveckling procent | ||
I år | 1 år | 5 år | |
OMXS30 | 1 | −4 | 46 |
Stoxx 600 | 8 | 6 | 56 |
Stoxx 600 Automotive&Parts | −4 | −20 | 27 |
Avstämningen gjorde den 10 juni.
Ja särskiltbförvånade är det ju inte nu mera tillverkas bilar i Kina, även amerikanska bilar tillverkas i Kina åt usa med dom tullar dom Trump anser lämpliga sen har man ju dessa EL bilar som har en förmåga att själva tända, som uppenbart säljer ganska bra trots den egenskapen , så vi får se vilka egenskaperna är önskvärda i framtidens fordon, observera att energi som driver fordon är ganska konstant och omstälningsbar då på grund av vilka egenskaper man önskar sig,