Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
OM MAN TROR PÅ TEKNISK ANALYS
Jinhui Shipping and Transportation har brutit upp genom taket i en fallande trendkanal på medellång sikt. Detta indikerar i första hand en svagare fallande takt, eller inledning till en mer horisontell utveckling. Aktien gav köpsignal från en omvänd-huvud-och-skuldror-formation vid brottet upp genom motståndet vid 5.99. Vidare uppgång till 6.51 eller mer är signalerat. Aktien testar stödet vid cirka 6.00 kronor. Detta bör ge en reaktion uppåt. Ett brott ned genom 6.00 kronor kommer att utlösa en säljsignal.
För familjen Ng är högsta prioritet att behålla kontrollen över företaget och att överleva oavsett marknadsförhållanden.
De tar med sig Erfarenheterna från den gången Genco försökte köpa sig kontroll, marknadsfallet 2014-16 då de var tvungna att sälja nästan halva flottan och covid-pandemin 20-21 som dramatiskt minskade aktiviteten.
Därför prioriterar de en stark balansräkning, god likviditet och en konkurrenskraftig flotta framför allt annat.
Aktiekursen får externa investerare avgöra. Familjen kommer inte att använda företagets medel för att säkra oss externa extraordinära vinster.
Själv ser jag på caset som ett "deep value low risk"-exempel.
Rabatten nu är mer än stor nog för att ge tillfredsställande utdelningsavkastning givet uppsidan.
Du måste skilja mellan orden försvara och förklara. Förklara nu hellre varför du är aktieägare i ett företag där du inte har förtroende för ledningens dispositioner.
Som jag har sagt förut: Med dagens kunskaper så skulle jag inte ha köpt aktier. Du har upprepade gånger visat stor förståelse för ledningens handlingar, samtidigt som du är till synes likgiltig till att bolaget handlas med en löjligt stor rabatt. Rabatten är marknadens prissättning av ledningen. Marknaden prissätter ledningen negativt motsvarande 80 % av nav. Helt sjukt.
Om kursen går upp lite ska du inte se bort från att jag försvinner, som jag tror många andra tänker.
Varför är du bekväm med en ledning som förstör aktieägarvärden? För med ett sådant pris / bok så finns det inget annat sätt att beskriva detta på.
Jinhui (JIN) har just meddelat försäljningen av Jin Bi (2. dec), och tillsammans med Q3-rapporten framträder en extrem bild av värderingen. Här är siffrorna nedkokade till det väsentliga:
1. Den nya försäljningen (Jin Bi): Såld för 14,4 mio. USD. Det är markant högre än systerfartyget Jin Mao (13,2 mio. USD) sålt i oktober. Jinhui agerar bank och tillhandahåller "Vendor Financing" (köparen betalar 51% nu, resten över 4 år till 6,9% ränta). Det visar att ledningen kan pressa ut extra värde ur gamla fartyg.
2. Cash is King (Pro-forma likviditet): Efter Q3 (94 mio. USD i kassa) och de senaste tre försäljningarna (Jin Mao, Jin Sui, Jin Bi), ser kalkylen ca. så här ut:
Marknadsvärde (kurs 5,80): ~60 mio. USD
Uppskattad Likviditet (Kassa + försäljningsintäkter): >100 mio. USD
Slutsats: Marknaden prissätter just nu Jinhui till ca. hälften av värdet av deras kontantbehållning. Du köper reellt en 10-krona för 5,80 kr., och får en flotta på ca. 20 fartyg och fastigheter i Hong Kong/Shanghai gratis med i affären.
Vad är Uppåtsidan?
NAV (Substansvärde): Uppskattat till 38-40 NOK per aktie.
Kassa per aktie: Ca. 10-11 NOK.
Nedsidan: Är teoretiskt sett icke-existerande, då bolaget är skuldfri (netto) och handlas under kassanivå.
Varför köper inte alla? (Risken) Q3-rapporten bjöd inte på utdelning. Ledningen (Ng-familjen) väljer att "hoarda" kassa till nybyggen 2028 istället för att betala ut till aktieägarna. Det är den klassiska "Holding-rabatten".
Min dom: Detta är ett extremt "Deep Value" case. Om man har tålamod att vänta på att marknaden (eller en likvidation) stänger gapet mellan kurs 5,80 och värdena på 38+, är potentialen enorm. Försäljningen av Jin Bi bekräftar att de bokförda värdena är reella.
Här är jag oense med formuleringen om nedsidan:
Sjöfart är extremt cykliskt.
Fall i rater kan:
(1) Äta upp intjäningen
(2) Pressa ner värdet på fartyg
Då faller både NAV och marknadens vilja att prissätta caset upp mot NAV.
Visa 1 kommentar till
Visa 3 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
2 dec. 04:14
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
28 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 28 NOVEMBER 2025
28 nov. 04:10
∙
Pressmeddelande
JIN: THIRD QUARTER AND NINE-MONTH REPORT FOR THE QUARTER AND NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER 2025
24 nov. 10:25
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
18 nov. 04:20
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
28 okt. 08:38
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 sep. 11:22
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF THREE VESSELS
4 sep. 10:26
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
26 aug. 06:55
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 AUGUST 2025
26 aug. 04:11
∙
Pressmeddelande
JIN: SECOND QUARTER AND HALF YEARLY REPORT FOR THE QUARTER AND SIX MONTHS ENDED 30 JUNE 2025
14 aug. 05:41
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
6 aug. 09:03
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
23 juli 09:42
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
4 juli 09:37
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 juni 12:31
∙
Pressmeddelande
JIN: THE SALE AND LEASEBACK ARRANGEMENTS
30 maj 02:08
∙
Pressmeddelande
JIN: Ex dividend USD0.03 today
28 maj 03:55
∙
Pressmeddelande
JIN: 2025 ANNUAL GENERAL MEETING
26 maj 06:49
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 MAY 2025
26 maj 04:09
∙
Pressmeddelande
JIN: FIRST QUARTER REPORT FOR THE QUARTER ENDED 31 MARCH 2025
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
NY
6 dagar sedan28min
0,3065 NOK/aktie
Senaste utdelning
5,11 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
2 dec. 04:14
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
28 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 28 NOVEMBER 2025
28 nov. 04:10
∙
Pressmeddelande
JIN: THIRD QUARTER AND NINE-MONTH REPORT FOR THE QUARTER AND NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER 2025
24 nov. 10:25
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
18 nov. 04:20
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
28 okt. 08:38
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 sep. 11:22
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF THREE VESSELS
4 sep. 10:26
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
26 aug. 06:55
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 AUGUST 2025
26 aug. 04:11
∙
Pressmeddelande
JIN: SECOND QUARTER AND HALF YEARLY REPORT FOR THE QUARTER AND SIX MONTHS ENDED 30 JUNE 2025
14 aug. 05:41
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
6 aug. 09:03
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
23 juli 09:42
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
4 juli 09:37
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 juni 12:31
∙
Pressmeddelande
JIN: THE SALE AND LEASEBACK ARRANGEMENTS
30 maj 02:08
∙
Pressmeddelande
JIN: Ex dividend USD0.03 today
28 maj 03:55
∙
Pressmeddelande
JIN: 2025 ANNUAL GENERAL MEETING
26 maj 06:49
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 MAY 2025
26 maj 04:09
∙
Pressmeddelande
JIN: FIRST QUARTER REPORT FOR THE QUARTER ENDED 31 MARCH 2025
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
OM MAN TROR PÅ TEKNISK ANALYS
Jinhui Shipping and Transportation har brutit upp genom taket i en fallande trendkanal på medellång sikt. Detta indikerar i första hand en svagare fallande takt, eller inledning till en mer horisontell utveckling. Aktien gav köpsignal från en omvänd-huvud-och-skuldror-formation vid brottet upp genom motståndet vid 5.99. Vidare uppgång till 6.51 eller mer är signalerat. Aktien testar stödet vid cirka 6.00 kronor. Detta bör ge en reaktion uppåt. Ett brott ned genom 6.00 kronor kommer att utlösa en säljsignal.
För familjen Ng är högsta prioritet att behålla kontrollen över företaget och att överleva oavsett marknadsförhållanden.
De tar med sig Erfarenheterna från den gången Genco försökte köpa sig kontroll, marknadsfallet 2014-16 då de var tvungna att sälja nästan halva flottan och covid-pandemin 20-21 som dramatiskt minskade aktiviteten.
Därför prioriterar de en stark balansräkning, god likviditet och en konkurrenskraftig flotta framför allt annat.
Aktiekursen får externa investerare avgöra. Familjen kommer inte att använda företagets medel för att säkra oss externa extraordinära vinster.
Själv ser jag på caset som ett "deep value low risk"-exempel.
Rabatten nu är mer än stor nog för att ge tillfredsställande utdelningsavkastning givet uppsidan.
Du måste skilja mellan orden försvara och förklara. Förklara nu hellre varför du är aktieägare i ett företag där du inte har förtroende för ledningens dispositioner.
Som jag har sagt förut: Med dagens kunskaper så skulle jag inte ha köpt aktier. Du har upprepade gånger visat stor förståelse för ledningens handlingar, samtidigt som du är till synes likgiltig till att bolaget handlas med en löjligt stor rabatt. Rabatten är marknadens prissättning av ledningen. Marknaden prissätter ledningen negativt motsvarande 80 % av nav. Helt sjukt.
Om kursen går upp lite ska du inte se bort från att jag försvinner, som jag tror många andra tänker.
Varför är du bekväm med en ledning som förstör aktieägarvärden? För med ett sådant pris / bok så finns det inget annat sätt att beskriva detta på.
Jinhui (JIN) har just meddelat försäljningen av Jin Bi (2. dec), och tillsammans med Q3-rapporten framträder en extrem bild av värderingen. Här är siffrorna nedkokade till det väsentliga:
1. Den nya försäljningen (Jin Bi): Såld för 14,4 mio. USD. Det är markant högre än systerfartyget Jin Mao (13,2 mio. USD) sålt i oktober. Jinhui agerar bank och tillhandahåller "Vendor Financing" (köparen betalar 51% nu, resten över 4 år till 6,9% ränta). Det visar att ledningen kan pressa ut extra värde ur gamla fartyg.
2. Cash is King (Pro-forma likviditet): Efter Q3 (94 mio. USD i kassa) och de senaste tre försäljningarna (Jin Mao, Jin Sui, Jin Bi), ser kalkylen ca. så här ut:
Marknadsvärde (kurs 5,80): ~60 mio. USD
Uppskattad Likviditet (Kassa + försäljningsintäkter): >100 mio. USD
Slutsats: Marknaden prissätter just nu Jinhui till ca. hälften av värdet av deras kontantbehållning. Du köper reellt en 10-krona för 5,80 kr., och får en flotta på ca. 20 fartyg och fastigheter i Hong Kong/Shanghai gratis med i affären.
Vad är Uppåtsidan?
NAV (Substansvärde): Uppskattat till 38-40 NOK per aktie.
Kassa per aktie: Ca. 10-11 NOK.
Nedsidan: Är teoretiskt sett icke-existerande, då bolaget är skuldfri (netto) och handlas under kassanivå.
Varför köper inte alla? (Risken) Q3-rapporten bjöd inte på utdelning. Ledningen (Ng-familjen) väljer att "hoarda" kassa till nybyggen 2028 istället för att betala ut till aktieägarna. Det är den klassiska "Holding-rabatten".
Min dom: Detta är ett extremt "Deep Value" case. Om man har tålamod att vänta på att marknaden (eller en likvidation) stänger gapet mellan kurs 5,80 och värdena på 38+, är potentialen enorm. Försäljningen av Jin Bi bekräftar att de bokförda värdena är reella.
Här är jag oense med formuleringen om nedsidan:
Sjöfart är extremt cykliskt.
Fall i rater kan:
(1) Äta upp intjäningen
(2) Pressa ner värdet på fartyg
Då faller både NAV och marknadens vilja att prissätta caset upp mot NAV.
Visa 1 kommentar till
Visa 3 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
378
5,76
Sälj
Antal
5,9
17 368
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
5,78
1 203
-
-
5,8
8 417
-
-
5,84
2 129
-
-
5,84
1 502
-
-
5,84
3 951
-
-
Högst
5,96
VWAP
-
Lägst
5,72
OmsättningAntal
1,3 233 732
VWAP
-
Högst
5,96
Lägst
5,72
OmsättningAntal
1,3 233 732
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
27 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
28 nov.
2025 Q3-rapport
27 nov.
2025 Q2-rapport
26 aug.
2025 Q1-rapport
26 maj
2024 Q4-rapport
28 feb.
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
0,3065 NOK/aktie
Senaste utdelning
5,11 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
OM MAN TROR PÅ TEKNISK ANALYS
Jinhui Shipping and Transportation har brutit upp genom taket i en fallande trendkanal på medellång sikt. Detta indikerar i första hand en svagare fallande takt, eller inledning till en mer horisontell utveckling. Aktien gav köpsignal från en omvänd-huvud-och-skuldror-formation vid brottet upp genom motståndet vid 5.99. Vidare uppgång till 6.51 eller mer är signalerat. Aktien testar stödet vid cirka 6.00 kronor. Detta bör ge en reaktion uppåt. Ett brott ned genom 6.00 kronor kommer att utlösa en säljsignal.
För familjen Ng är högsta prioritet att behålla kontrollen över företaget och att överleva oavsett marknadsförhållanden.
De tar med sig Erfarenheterna från den gången Genco försökte köpa sig kontroll, marknadsfallet 2014-16 då de var tvungna att sälja nästan halva flottan och covid-pandemin 20-21 som dramatiskt minskade aktiviteten.
Därför prioriterar de en stark balansräkning, god likviditet och en konkurrenskraftig flotta framför allt annat.
Aktiekursen får externa investerare avgöra. Familjen kommer inte att använda företagets medel för att säkra oss externa extraordinära vinster.
Själv ser jag på caset som ett "deep value low risk"-exempel.
Rabatten nu är mer än stor nog för att ge tillfredsställande utdelningsavkastning givet uppsidan.
Du måste skilja mellan orden försvara och förklara. Förklara nu hellre varför du är aktieägare i ett företag där du inte har förtroende för ledningens dispositioner.
Som jag har sagt förut: Med dagens kunskaper så skulle jag inte ha köpt aktier. Du har upprepade gånger visat stor förståelse för ledningens handlingar, samtidigt som du är till synes likgiltig till att bolaget handlas med en löjligt stor rabatt. Rabatten är marknadens prissättning av ledningen. Marknaden prissätter ledningen negativt motsvarande 80 % av nav. Helt sjukt.
Om kursen går upp lite ska du inte se bort från att jag försvinner, som jag tror många andra tänker.
Varför är du bekväm med en ledning som förstör aktieägarvärden? För med ett sådant pris / bok så finns det inget annat sätt att beskriva detta på.
Jinhui (JIN) har just meddelat försäljningen av Jin Bi (2. dec), och tillsammans med Q3-rapporten framträder en extrem bild av värderingen. Här är siffrorna nedkokade till det väsentliga:
1. Den nya försäljningen (Jin Bi): Såld för 14,4 mio. USD. Det är markant högre än systerfartyget Jin Mao (13,2 mio. USD) sålt i oktober. Jinhui agerar bank och tillhandahåller "Vendor Financing" (köparen betalar 51% nu, resten över 4 år till 6,9% ränta). Det visar att ledningen kan pressa ut extra värde ur gamla fartyg.
2. Cash is King (Pro-forma likviditet): Efter Q3 (94 mio. USD i kassa) och de senaste tre försäljningarna (Jin Mao, Jin Sui, Jin Bi), ser kalkylen ca. så här ut:
Marknadsvärde (kurs 5,80): ~60 mio. USD
Uppskattad Likviditet (Kassa + försäljningsintäkter): >100 mio. USD
Slutsats: Marknaden prissätter just nu Jinhui till ca. hälften av värdet av deras kontantbehållning. Du köper reellt en 10-krona för 5,80 kr., och får en flotta på ca. 20 fartyg och fastigheter i Hong Kong/Shanghai gratis med i affären.
Vad är Uppåtsidan?
NAV (Substansvärde): Uppskattat till 38-40 NOK per aktie.
Kassa per aktie: Ca. 10-11 NOK.
Nedsidan: Är teoretiskt sett icke-existerande, då bolaget är skuldfri (netto) och handlas under kassanivå.
Varför köper inte alla? (Risken) Q3-rapporten bjöd inte på utdelning. Ledningen (Ng-familjen) väljer att "hoarda" kassa till nybyggen 2028 istället för att betala ut till aktieägarna. Det är den klassiska "Holding-rabatten".
Min dom: Detta är ett extremt "Deep Value" case. Om man har tålamod att vänta på att marknaden (eller en likvidation) stänger gapet mellan kurs 5,80 och värdena på 38+, är potentialen enorm. Försäljningen av Jin Bi bekräftar att de bokförda värdena är reella.
Här är jag oense med formuleringen om nedsidan:
Sjöfart är extremt cykliskt.
Fall i rater kan:
(1) Äta upp intjäningen
(2) Pressa ner värdet på fartyg
Då faller både NAV och marknadens vilja att prissätta caset upp mot NAV.
Visa 1 kommentar till
Visa 3 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
378
5,76
Sälj
Antal
5,9
17 368
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
5,78
1 203
-
-
5,8
8 417
-
-
5,84
2 129
-
-
5,84
1 502
-
-
5,84
3 951
-
-
Högst
5,96
VWAP
-
Lägst
5,72
OmsättningAntal
1,3 233 732
VWAP
-
Högst
5,96
Lägst
5,72
OmsättningAntal
1,3 233 732
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.