När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, idag presenterade sin studie av kundnöjdhet inom området sparande står det klart att Nordnet, som enda aktör, går mot strömmen och ökar avseende kundnöjdhet. Vi når vår högsta placering någonsin och tar dessutom hem segern i kategorierna prisvärdhet och produktkvalitet.
Kundnöjdhet är det viktigaste vi har. Utan den, ingen framgång. Vi har enträget och metodiskt arbetat med våra kunder i fokus. Vi har en oerhört hög utvecklingstakt där vi i snitt uppdaterar webben varannan timme och appen var tredje arbetsdag. Vi prioriterar driftsäkerhet eftersom vi vet att tillgänglighet är A och O för våra kunder.
Jag tror att förklaringen till vår framgång finns i ovanstående. Och i det faktum att vi står på spararnas sida i vått och torrt. Från pensionsområdet där vi slåss för en flytträtt värd sitt namn, till ISK där vi outtröttligt kämpar för schyssta villkor.
Bäst i klassen när det gäller pris och produkt
Inom det övergripande måttet kundnöjdhet mäter SKI delområdena image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet. Vi ökar på alla utom förväntningar där vi ligger kvar på vår tidigare höga nivå.
Inom de viktiga kategorierna prisvärdhet och produktkvalitet är vi bäst i klassen. Att vara marknadsledande inom produkt är prioriterat för oss och att dessutom erbjuda produkter och tjänster till ett förmånligt pris är viktigt. Resultatet av årets undersökning bekräftar att vi jobbar med rätt fokus.
Alla mätpunkter och resultat:
- Image 74,1 (+0,3)
- Förväntningar 78,3 (0,0)
- Produktkvalitet 82,8 (+5,0)
- Servicekvalitet 67,3 (+3,0)
- Prisvärdhet 78,0 (+5,2)
- Lojalitet 78,6 (+3,5)
Positiv trend i ett utmanande klimat
SKI gör årligen undersökningar och mäter nöjdhet inom en rad olika branscher. Den studie som görs inom bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper har i flera år påvisat höga kundnöjdhetsnivåer. Årets studier visar dock på en bred nedgång för samtliga aktörer – med undantag för Nordnet.
SKI själva beskriver inflation, räntenivåer och ekonomisk osäkerhet som en möjlig förklaring. Kunderna efterfrågar mer kontakt och information och servicefrågor har mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare. Det känns naturligtvis väldigt fint att få bekräftat att vi gör ett bra jobb och är lyhörda inför våra kunder och deras behov.
Tack alla kunder
Utan kundnöjdhet, ingen framgång. Med det sagt vill jag och mina kollegor på Nordnet tacka alla er kunder för den fina responsen. Jag ser med tillförsikt fram emot 2024 och alla möjligheter som väntar.