2026 Q1-rapport
42 dagar sedan
‧25min
Orderdjup
Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 989 | - | - | ||
| 2 167 | - | - | ||
| 958 | - | - | ||
| 1 233 | - | - | ||
| 3 059 | - | - |
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Data hämtas från FactSet, Quartr| Nästa händelse | |
|---|---|
2026 Q2-rapport 18 aug. |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
2026 Q1-rapport 12 maj | ||
2025 Q4-rapport 4 feb. | ||
2025 Q3-rapport 31 okt. 2025 | ||
2025 Q2-rapport 19 aug. 2025 | ||
2025 Q1-rapport 21 maj 2025 |
Kunder har även besökt
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- ·för 5 tim sedanKonkurs innan 2026?Tvivlar, men det kan bli dyrt för dagens aktieägare. Enda sättet de går i konkurs är om de inte får igång produktionen. Då kommer nog långivarna ta allt av värde.
- ·för 5 tim sedanÄr det någon här som fick med sig frågestunden efter Q1-presentationen? Här är vad Finn Ivar Marum (NOMs CFO) sade om rättegången innan Högsta domstolens beslut föll: "Den betoning som (Högsta) domstolen hade låg på det faktum att påverkan på miljön under fönstret på arton månader är extremt liten. Båda domstolarna sade verkligen det, och jag tror att detta även gäller Högsta domstolen. Så om det blir ett negativt utslag i Högsta domstolen är jag mycket säker på att de kommer att titta på vad de två andra domstolarna har funnit, att det är begränsad påverkan och att det kommer att ge regeringen lite tid att åtgärda licensfrågan så att det inte blir någon omedelbar nedläggning, utan snarare ett krav på att åtgärda inom tolv till arton månader. Det är min förväntning. Jag är ingen advokat men jag förlorar verkligen inte mycket sömn över detta." Vilka tankar gör vi oss här?Man vet ju aldrig vad politiker hittar på, men skulle detta sluta med att NOM inte får dumpa i havet är det väl ingen som kommer att investera i Norsk gruvindustri på länge. Jag har liten eller ingen tilltro till att detta kommer att ske. Jag är mer bekymrad för vad NOM klarar att leverera av material ut på marknaden och driften av själva gruvan och anläggningen. Pengar rinner ut och lite eller inga pengar kommer in. Det luktar en emission lång väg, men svaret får vi väl runt Q2-rapporten.
- ·för 6 tim sedanDen går nog säkert upp igen 🚀Ojoj, här ökas det kraftigt bland vissa aktieägare ser jag på dagens aktieägarlista (3 dagars eftersläpning)
- ·för 7 tim sedanJag önskar att upplysa de som sitter med Nordic mining att en sak är dumpning av avfall, det andra är att de om en liten tid (sensommar eller före årsskiftet) behöver mer pengar och att det mest sannolikt kommer att ske genom en riktad emission. Vilket pris får de då? De kan sätta kursen så lågt som kr 1,20. Detta är något att tänka på. Ps. Användarna gamle gakk och gakk, gakken kommer att attackera denna information, men detta är endast menat som vänlig information till oss småsparare. Var försiktig.Samma det väl! Gekkgekk plockar mer och Gamlefar ser på denna post som en köpsignal🍾🍾🍾💪💪💪🎉💯
- ·för 9 tim sedanKampen om Førdefjorden Må gruvdriften stoppas nu? Nej, menar juridikexpert Högsta domstolen sade nej till sjödeponi i Førdefjorden. Ändå fortsätter Nordic Mining gruvdriften. Och får stöd från expert. Högsta domstolen har förklarat tillståndet för deponi i Førdefjorden ogiltigt. Men gruvbolaget Nordic Mining fortsätter driften och får stöd. Nordic Mining Øystein Helmikstøl oystein@lomedia.no 22.06.2026 11:15 23.06.2026 10:49 Högsta domstolen slog på onsdagen fast att tillståndet att deponera gruvmassor i Førdefjorden är ogiltigt. Natur og Ungdom och Naturvernforbundet vann en förkrossande seger över staten. De menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas så fort som överhuvudtaget möjligt, på grundval av domen. Regeringsadvokaten skickade på onsdagen ut en kommentar där de säger att domen inte innebär ett omedelbart stopp för deponeringen. Bolaget kan fortsätta driften tills ett nytt beslut fattas, enligt Regeringsadvokaten. Det är ledaren Brede Edvardsen i Arbeidsmandsforbundet glad för. Gruvbolaget har gjort det de har fått lov till av staten, menar han. Aktuellt: Natur og Ungdom jublar – anställda fruktar för jobben Bolaget: – Vi fortsätter Koncernchef Finn Ivar Marum i Nordic Mining intar samma ståndpunkt som staten. – Vi noterar Högsta domstolens dom om att tillstånden är ogiltiga, men att Regeringsadvokaten säger att det inte innebär ett stopp. Vi har tillstånd tills de eventuellt dras tillbaka, säger Marum till Arbeidsmanden. Därmed fortsätter gruvdriften: – Ja, vi fortsätter. Domen får inga konsekvenser för driften som den är nu, säger Marum. Koncernchefen avvisar att bolaget efter domen driver olagligt: – Nej, absolut inte. Vi förhåller oss till de tillstånd vi har fått. Och vi har tillstånd, tills staten eventuellt drar tillbaka det. Samtidigt har bolaget skickat in en ansökan till Klimat- och miljödepartementet om ett tillfälligt utsläppstillstånd, för att säkerställa fortsatt drift medan myndigheterna omprövar ärendet. Det var iLaks som först rapporterade detta. Kampen om Førdefjorden År 2015 fick bolaget Engebø Rutile and Garnet tillstånd till gruvdrift med sjödeponi i Førdefjorden enligt föroreningslagen. Driftskoncession kom år 2020. Naturvernforbundet och Natur og Ungdom gick till sak mot staten, bland annat med hänvisning till EU:s vattendirektiv. Staten vann i tingsrätten, men förlorade i hovrätten – och överklagade till Högsta domstolen. Högsta domstolen slog fast den 17 juni 2026 att tillståndet för deponi är ogiltigt. Miljöorganisationerna menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas omedelbart. Regeringsadvokaten menar att domen inte innebär ett automatiskt stopp, eftersom den riktar sig mot staten – inte bolaget. Nordic Mining fortsätter därför driften, och säger att de har giltiga tillstånd tills staten eventuellt drar tillbaka dem. Staten måste göra en ny bedömning av ärendet. Källa: FriFagbevegelse Juridikprofessor: – Måste inte stoppas Arbeidsmanden har frågat juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen vid Universitetet i Oslo om gruvbolaget nu måste stoppa driften och deponeringen efter Högsta domstolens dom. – Nej. Gruvbolaget måste inte stoppas, säger han till Arbeidsmanden. Eriksen understryker att domen först och främst drabbar staten, inte gruvbolaget. – Detta är ett ärende mellan miljöorganisationerna och staten. Domen säger att statens tillstånd är ogiltigt, men den riktar sig inte direkt mot gruvbolaget, säger han. Därmed är bolaget inte juridiskt skyldigt att stoppa omedelbart, enligt Eriksen. Han tillägger dock: – Enligt min mening ger domen staten en skyldighet att se till att driften stoppas, tills ett nytt tillstånd eventuellt ges. Men detta är ett ansvar som åligger staten, inte gruvbolaget. Gruvbolaget är inte juridiskt skyldigt att stoppa driften omedelbart efter Högsta domstolens dom, menar juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen. UiO Regeringsadvokaten: – Har olika tolkningar Advokat Karen Mellingen hos Regeringsadvokaten, säger till Arbeidsmanden att lagen ska följas och att staten ska rätta sig efter Högsta domstolens dom. – Men vi har olika tolkningar av domens omedelbara konsekvens. Min poäng är att eftersom gruvbolaget inte är part i själva stämningsansökan mot staten, så har domen inte heller rättskraft gentemot bolaget, svarar Mellingen i ett e-postmeddelande. Hun tillägger: – Som Högsta domstolen skriver, är konsekvensen att staten måste ompröva ärendet. Och det är tillåtet att ta lite tid på sig för att bedöma vad en ny bedömning av ärendet kräver och innebär, både på kort och lång sikt. – Under hösten Ole Kristian Fauchald är professor och institutionschef vid Institutionen för offentlig rätt vid Juridiska fakulteten vid Universitetet i Oslo. Han menar att slutsatsen efter Högsta domstolens dom är klar: – De tillstånd som staten har gett, har fallit bort. Då har gruvbolaget inte längre rätt att fortsätta deponeringen, säger han till Arbeidsmanden. Han menar att bedömningen från Regeringsadvokaten om att gruvbolaget kan fortsätta driften, går för långt: – Det är ett lite för absolut uttalande. Fauchald är tydlig: – Gruvbolaget måste så snart det är operationellt möjligt, s
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
2026 Q1-rapport
42 dagar sedan
‧25min
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- ·för 5 tim sedanKonkurs innan 2026?Tvivlar, men det kan bli dyrt för dagens aktieägare. Enda sättet de går i konkurs är om de inte får igång produktionen. Då kommer nog långivarna ta allt av värde.
- ·för 5 tim sedanÄr det någon här som fick med sig frågestunden efter Q1-presentationen? Här är vad Finn Ivar Marum (NOMs CFO) sade om rättegången innan Högsta domstolens beslut föll: "Den betoning som (Högsta) domstolen hade låg på det faktum att påverkan på miljön under fönstret på arton månader är extremt liten. Båda domstolarna sade verkligen det, och jag tror att detta även gäller Högsta domstolen. Så om det blir ett negativt utslag i Högsta domstolen är jag mycket säker på att de kommer att titta på vad de två andra domstolarna har funnit, att det är begränsad påverkan och att det kommer att ge regeringen lite tid att åtgärda licensfrågan så att det inte blir någon omedelbar nedläggning, utan snarare ett krav på att åtgärda inom tolv till arton månader. Det är min förväntning. Jag är ingen advokat men jag förlorar verkligen inte mycket sömn över detta." Vilka tankar gör vi oss här?Man vet ju aldrig vad politiker hittar på, men skulle detta sluta med att NOM inte får dumpa i havet är det väl ingen som kommer att investera i Norsk gruvindustri på länge. Jag har liten eller ingen tilltro till att detta kommer att ske. Jag är mer bekymrad för vad NOM klarar att leverera av material ut på marknaden och driften av själva gruvan och anläggningen. Pengar rinner ut och lite eller inga pengar kommer in. Det luktar en emission lång väg, men svaret får vi väl runt Q2-rapporten.
- ·för 6 tim sedanDen går nog säkert upp igen 🚀Ojoj, här ökas det kraftigt bland vissa aktieägare ser jag på dagens aktieägarlista (3 dagars eftersläpning)
- ·för 7 tim sedanJag önskar att upplysa de som sitter med Nordic mining att en sak är dumpning av avfall, det andra är att de om en liten tid (sensommar eller före årsskiftet) behöver mer pengar och att det mest sannolikt kommer att ske genom en riktad emission. Vilket pris får de då? De kan sätta kursen så lågt som kr 1,20. Detta är något att tänka på. Ps. Användarna gamle gakk och gakk, gakken kommer att attackera denna information, men detta är endast menat som vänlig information till oss småsparare. Var försiktig.Samma det väl! Gekkgekk plockar mer och Gamlefar ser på denna post som en köpsignal🍾🍾🍾💪💪💪🎉💯
- ·för 9 tim sedanKampen om Førdefjorden Må gruvdriften stoppas nu? Nej, menar juridikexpert Högsta domstolen sade nej till sjödeponi i Førdefjorden. Ändå fortsätter Nordic Mining gruvdriften. Och får stöd från expert. Högsta domstolen har förklarat tillståndet för deponi i Førdefjorden ogiltigt. Men gruvbolaget Nordic Mining fortsätter driften och får stöd. Nordic Mining Øystein Helmikstøl oystein@lomedia.no 22.06.2026 11:15 23.06.2026 10:49 Högsta domstolen slog på onsdagen fast att tillståndet att deponera gruvmassor i Førdefjorden är ogiltigt. Natur og Ungdom och Naturvernforbundet vann en förkrossande seger över staten. De menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas så fort som överhuvudtaget möjligt, på grundval av domen. Regeringsadvokaten skickade på onsdagen ut en kommentar där de säger att domen inte innebär ett omedelbart stopp för deponeringen. Bolaget kan fortsätta driften tills ett nytt beslut fattas, enligt Regeringsadvokaten. Det är ledaren Brede Edvardsen i Arbeidsmandsforbundet glad för. Gruvbolaget har gjort det de har fått lov till av staten, menar han. Aktuellt: Natur og Ungdom jublar – anställda fruktar för jobben Bolaget: – Vi fortsätter Koncernchef Finn Ivar Marum i Nordic Mining intar samma ståndpunkt som staten. – Vi noterar Högsta domstolens dom om att tillstånden är ogiltiga, men att Regeringsadvokaten säger att det inte innebär ett stopp. Vi har tillstånd tills de eventuellt dras tillbaka, säger Marum till Arbeidsmanden. Därmed fortsätter gruvdriften: – Ja, vi fortsätter. Domen får inga konsekvenser för driften som den är nu, säger Marum. Koncernchefen avvisar att bolaget efter domen driver olagligt: – Nej, absolut inte. Vi förhåller oss till de tillstånd vi har fått. Och vi har tillstånd, tills staten eventuellt drar tillbaka det. Samtidigt har bolaget skickat in en ansökan till Klimat- och miljödepartementet om ett tillfälligt utsläppstillstånd, för att säkerställa fortsatt drift medan myndigheterna omprövar ärendet. Det var iLaks som först rapporterade detta. Kampen om Førdefjorden År 2015 fick bolaget Engebø Rutile and Garnet tillstånd till gruvdrift med sjödeponi i Førdefjorden enligt föroreningslagen. Driftskoncession kom år 2020. Naturvernforbundet och Natur og Ungdom gick till sak mot staten, bland annat med hänvisning till EU:s vattendirektiv. Staten vann i tingsrätten, men förlorade i hovrätten – och överklagade till Högsta domstolen. Högsta domstolen slog fast den 17 juni 2026 att tillståndet för deponi är ogiltigt. Miljöorganisationerna menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas omedelbart. Regeringsadvokaten menar att domen inte innebär ett automatiskt stopp, eftersom den riktar sig mot staten – inte bolaget. Nordic Mining fortsätter därför driften, och säger att de har giltiga tillstånd tills staten eventuellt drar tillbaka dem. Staten måste göra en ny bedömning av ärendet. Källa: FriFagbevegelse Juridikprofessor: – Måste inte stoppas Arbeidsmanden har frågat juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen vid Universitetet i Oslo om gruvbolaget nu måste stoppa driften och deponeringen efter Högsta domstolens dom. – Nej. Gruvbolaget måste inte stoppas, säger han till Arbeidsmanden. Eriksen understryker att domen först och främst drabbar staten, inte gruvbolaget. – Detta är ett ärende mellan miljöorganisationerna och staten. Domen säger att statens tillstånd är ogiltigt, men den riktar sig inte direkt mot gruvbolaget, säger han. Därmed är bolaget inte juridiskt skyldigt att stoppa omedelbart, enligt Eriksen. Han tillägger dock: – Enligt min mening ger domen staten en skyldighet att se till att driften stoppas, tills ett nytt tillstånd eventuellt ges. Men detta är ett ansvar som åligger staten, inte gruvbolaget. Gruvbolaget är inte juridiskt skyldigt att stoppa driften omedelbart efter Högsta domstolens dom, menar juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen. UiO Regeringsadvokaten: – Har olika tolkningar Advokat Karen Mellingen hos Regeringsadvokaten, säger till Arbeidsmanden att lagen ska följas och att staten ska rätta sig efter Högsta domstolens dom. – Men vi har olika tolkningar av domens omedelbara konsekvens. Min poäng är att eftersom gruvbolaget inte är part i själva stämningsansökan mot staten, så har domen inte heller rättskraft gentemot bolaget, svarar Mellingen i ett e-postmeddelande. Hun tillägger: – Som Högsta domstolen skriver, är konsekvensen att staten måste ompröva ärendet. Och det är tillåtet att ta lite tid på sig för att bedöma vad en ny bedömning av ärendet kräver och innebär, både på kort och lång sikt. – Under hösten Ole Kristian Fauchald är professor och institutionschef vid Institutionen för offentlig rätt vid Juridiska fakulteten vid Universitetet i Oslo. Han menar att slutsatsen efter Högsta domstolens dom är klar: – De tillstånd som staten har gett, har fallit bort. Då har gruvbolaget inte längre rätt att fortsätta deponeringen, säger han till Arbeidsmanden. Han menar att bedömningen från Regeringsadvokaten om att gruvbolaget kan fortsätta driften, går för långt: – Det är ett lite för absolut uttalande. Fauchald är tydlig: – Gruvbolaget måste så snart det är operationellt möjligt, s
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 989 | - | - | ||
| 2 167 | - | - | ||
| 958 | - | - | ||
| 1 233 | - | - | ||
| 3 059 | - | - |
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
Data hämtas från FactSet, Quartr| Nästa händelse | |
|---|---|
2026 Q2-rapport 18 aug. |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
2026 Q1-rapport 12 maj | ||
2025 Q4-rapport 4 feb. | ||
2025 Q3-rapport 31 okt. 2025 | ||
2025 Q2-rapport 19 aug. 2025 | ||
2025 Q1-rapport 21 maj 2025 |
2026 Q1-rapport
42 dagar sedan
‧25min
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Data hämtas från FactSet, Quartr| Nästa händelse | |
|---|---|
2026 Q2-rapport 18 aug. |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
2026 Q1-rapport 12 maj | ||
2025 Q4-rapport 4 feb. | ||
2025 Q3-rapport 31 okt. 2025 | ||
2025 Q2-rapport 19 aug. 2025 | ||
2025 Q1-rapport 21 maj 2025 |
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- ·för 5 tim sedanKonkurs innan 2026?Tvivlar, men det kan bli dyrt för dagens aktieägare. Enda sättet de går i konkurs är om de inte får igång produktionen. Då kommer nog långivarna ta allt av värde.
- ·för 5 tim sedanÄr det någon här som fick med sig frågestunden efter Q1-presentationen? Här är vad Finn Ivar Marum (NOMs CFO) sade om rättegången innan Högsta domstolens beslut föll: "Den betoning som (Högsta) domstolen hade låg på det faktum att påverkan på miljön under fönstret på arton månader är extremt liten. Båda domstolarna sade verkligen det, och jag tror att detta även gäller Högsta domstolen. Så om det blir ett negativt utslag i Högsta domstolen är jag mycket säker på att de kommer att titta på vad de två andra domstolarna har funnit, att det är begränsad påverkan och att det kommer att ge regeringen lite tid att åtgärda licensfrågan så att det inte blir någon omedelbar nedläggning, utan snarare ett krav på att åtgärda inom tolv till arton månader. Det är min förväntning. Jag är ingen advokat men jag förlorar verkligen inte mycket sömn över detta." Vilka tankar gör vi oss här?Man vet ju aldrig vad politiker hittar på, men skulle detta sluta med att NOM inte får dumpa i havet är det väl ingen som kommer att investera i Norsk gruvindustri på länge. Jag har liten eller ingen tilltro till att detta kommer att ske. Jag är mer bekymrad för vad NOM klarar att leverera av material ut på marknaden och driften av själva gruvan och anläggningen. Pengar rinner ut och lite eller inga pengar kommer in. Det luktar en emission lång väg, men svaret får vi väl runt Q2-rapporten.
- ·för 6 tim sedanDen går nog säkert upp igen 🚀Ojoj, här ökas det kraftigt bland vissa aktieägare ser jag på dagens aktieägarlista (3 dagars eftersläpning)
- ·för 7 tim sedanJag önskar att upplysa de som sitter med Nordic mining att en sak är dumpning av avfall, det andra är att de om en liten tid (sensommar eller före årsskiftet) behöver mer pengar och att det mest sannolikt kommer att ske genom en riktad emission. Vilket pris får de då? De kan sätta kursen så lågt som kr 1,20. Detta är något att tänka på. Ps. Användarna gamle gakk och gakk, gakken kommer att attackera denna information, men detta är endast menat som vänlig information till oss småsparare. Var försiktig.Samma det väl! Gekkgekk plockar mer och Gamlefar ser på denna post som en köpsignal🍾🍾🍾💪💪💪🎉💯
- ·för 9 tim sedanKampen om Førdefjorden Må gruvdriften stoppas nu? Nej, menar juridikexpert Högsta domstolen sade nej till sjödeponi i Førdefjorden. Ändå fortsätter Nordic Mining gruvdriften. Och får stöd från expert. Högsta domstolen har förklarat tillståndet för deponi i Førdefjorden ogiltigt. Men gruvbolaget Nordic Mining fortsätter driften och får stöd. Nordic Mining Øystein Helmikstøl oystein@lomedia.no 22.06.2026 11:15 23.06.2026 10:49 Högsta domstolen slog på onsdagen fast att tillståndet att deponera gruvmassor i Førdefjorden är ogiltigt. Natur og Ungdom och Naturvernforbundet vann en förkrossande seger över staten. De menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas så fort som överhuvudtaget möjligt, på grundval av domen. Regeringsadvokaten skickade på onsdagen ut en kommentar där de säger att domen inte innebär ett omedelbart stopp för deponeringen. Bolaget kan fortsätta driften tills ett nytt beslut fattas, enligt Regeringsadvokaten. Det är ledaren Brede Edvardsen i Arbeidsmandsforbundet glad för. Gruvbolaget har gjort det de har fått lov till av staten, menar han. Aktuellt: Natur og Ungdom jublar – anställda fruktar för jobben Bolaget: – Vi fortsätter Koncernchef Finn Ivar Marum i Nordic Mining intar samma ståndpunkt som staten. – Vi noterar Högsta domstolens dom om att tillstånden är ogiltiga, men att Regeringsadvokaten säger att det inte innebär ett stopp. Vi har tillstånd tills de eventuellt dras tillbaka, säger Marum till Arbeidsmanden. Därmed fortsätter gruvdriften: – Ja, vi fortsätter. Domen får inga konsekvenser för driften som den är nu, säger Marum. Koncernchefen avvisar att bolaget efter domen driver olagligt: – Nej, absolut inte. Vi förhåller oss till de tillstånd vi har fått. Och vi har tillstånd, tills staten eventuellt drar tillbaka det. Samtidigt har bolaget skickat in en ansökan till Klimat- och miljödepartementet om ett tillfälligt utsläppstillstånd, för att säkerställa fortsatt drift medan myndigheterna omprövar ärendet. Det var iLaks som först rapporterade detta. Kampen om Førdefjorden År 2015 fick bolaget Engebø Rutile and Garnet tillstånd till gruvdrift med sjödeponi i Førdefjorden enligt föroreningslagen. Driftskoncession kom år 2020. Naturvernforbundet och Natur og Ungdom gick till sak mot staten, bland annat med hänvisning till EU:s vattendirektiv. Staten vann i tingsrätten, men förlorade i hovrätten – och överklagade till Högsta domstolen. Högsta domstolen slog fast den 17 juni 2026 att tillståndet för deponi är ogiltigt. Miljöorganisationerna menar att deponeringen i fjorden nu måste stoppas omedelbart. Regeringsadvokaten menar att domen inte innebär ett automatiskt stopp, eftersom den riktar sig mot staten – inte bolaget. Nordic Mining fortsätter därför driften, och säger att de har giltiga tillstånd tills staten eventuellt drar tillbaka dem. Staten måste göra en ny bedömning av ärendet. Källa: FriFagbevegelse Juridikprofessor: – Måste inte stoppas Arbeidsmanden har frågat juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen vid Universitetet i Oslo om gruvbolaget nu måste stoppa driften och deponeringen efter Högsta domstolens dom. – Nej. Gruvbolaget måste inte stoppas, säger han till Arbeidsmanden. Eriksen understryker att domen först och främst drabbar staten, inte gruvbolaget. – Detta är ett ärende mellan miljöorganisationerna och staten. Domen säger att statens tillstånd är ogiltigt, men den riktar sig inte direkt mot gruvbolaget, säger han. Därmed är bolaget inte juridiskt skyldigt att stoppa omedelbart, enligt Eriksen. Han tillägger dock: – Enligt min mening ger domen staten en skyldighet att se till att driften stoppas, tills ett nytt tillstånd eventuellt ges. Men detta är ett ansvar som åligger staten, inte gruvbolaget. Gruvbolaget är inte juridiskt skyldigt att stoppa driften omedelbart efter Högsta domstolens dom, menar juridikprofessor Christoffer Conrad Eriksen. UiO Regeringsadvokaten: – Har olika tolkningar Advokat Karen Mellingen hos Regeringsadvokaten, säger till Arbeidsmanden att lagen ska följas och att staten ska rätta sig efter Högsta domstolens dom. – Men vi har olika tolkningar av domens omedelbara konsekvens. Min poäng är att eftersom gruvbolaget inte är part i själva stämningsansökan mot staten, så har domen inte heller rättskraft gentemot bolaget, svarar Mellingen i ett e-postmeddelande. Hun tillägger: – Som Högsta domstolen skriver, är konsekvensen att staten måste ompröva ärendet. Och det är tillåtet att ta lite tid på sig för att bedöma vad en ny bedömning av ärendet kräver och innebär, både på kort och lång sikt. – Under hösten Ole Kristian Fauchald är professor och institutionschef vid Institutionen för offentlig rätt vid Juridiska fakulteten vid Universitetet i Oslo. Han menar att slutsatsen efter Högsta domstolens dom är klar: – De tillstånd som staten har gett, har fallit bort. Då har gruvbolaget inte längre rätt att fortsätta deponeringen, säger han till Arbeidsmanden. Han menar att bedömningen från Regeringsadvokaten om att gruvbolaget kan fortsätta driften, går för långt: – Det är ett lite för absolut uttalande. Fauchald är tydlig: – Gruvbolaget måste så snart det är operationellt möjligt, s
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 989 | - | - | ||
| 2 167 | - | - | ||
| 958 | - | - | ||
| 1 233 | - | - | ||
| 3 059 | - | - |
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Mäklarstatistik
Ingen data hittades





