Q2-rapport
34 dagar sedan‧42min
Orderdjup
First North Sweden
Antal
Köp
5 000
Sälj
Antal
12 822
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
1 817 | - | - | ||
8 183 | - | - | ||
381 | - | - | ||
26 436 | - | - | ||
15 000 | - | - |
Högst
0,132VWAP
Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
VWAP
Högst
0,132Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
Mäklarstatistik
Mest köpt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |
Mest sålt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q3-rapport | 12 nov. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 12 aug. | |
2024 Årsstämma | 13 juni | |
2025 Q1-rapport | 13 maj | |
2024 Q4-rapport | 13 feb. | |
2024 Q3-rapport | 29 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 11 sep.·Medan vi väntar: Jag gillar verkligen det nya initiativet att alliera sig med webbbyråer. Det finns för närvarande en hel del handelshinder som är makro-/geopolitikdrivna, av vilka jag har försökt beskriva några i tidigare inlägg. Utöver dessa verkar det största hindret – och ett specifikt för Divio – vara att få kunder att åta sig en lång process att skriva om sina appar för dockerisering och för överensstämmelse med 12-faktors appprinciper, vilket i sin tur gör det möjligt för Divio att "administrera" molnet effektivt och tillförlitligt efter denna konvertering. Att skriva om appar för att överensstämma med 12-faktors appprinciper kan ta allt från några veckor, för små enkla appar, till många månader, för stora/komplexa appar, och förmodligen upp till ett år eller mer för föråldrade "äldre" appar. Så detta hinder är sannolikt också den främsta orsaken till långa ledtider för kontraktssignering. 12-faktors app-metoden betraktas som "bästa praxis" när det gäller molnbaserade applikationer, så det är tydligt att alla företag som söker framgång med hjälp av molntjänster skulle vara motiverade för denna övergång från första början. Det är dock också tydligt att Divio har svårt att sälja in sig på företag som inte har påbörjat processen. (Varför/hur skulle de binda sig till en plattformsabonnemang i förväg om de inte ens är säkra på hur deras processer och appar kommer att se ut om några månader?) Att övertyga webbyråer att använda bästa praxis (12-faktorers appmetodik) när de skapar för kunder med molnbaserade ambitioner borde vara mycket enklare att sälja in. Lägg till de rejäla incitamenten i form av uppnåeliga plattformsrabatter (rabatterad användning av Divio-plattformen för webbbyråerna själva) och upp till 25 % hänvisningsprovision för nya kunder, och erbjudandet borde börja se mycket lockande ut; webbyråerna kan outsourca allt som har med molnet att göra, minska sina egna kostnader och tidsåtgång, och till och med öka sina marginaler upprepade gånger genom att få hänvisningsprovisioner. Strategin öppnar också upp möjligheten till återkommande affärer från personer som vet allt bättre vad de gör när de skriver appar för molnet. Det eliminerar behovet av att anlita konsulter från denna process, och i slutändan minskar kostnaderna för kunderna. För Divio bör ett nätverk/kopplingar både "långt uppströms" (i form av samarbeten med molnleverantörer, som de har med AWS) och "längre nedströms" (som de får med byråsamarbetspartners) säkerställa en riklig avkastning – åtminstone i teorin: Att fiska med flera nät på flera platser är vettigt om man absolut behöver en fångst, även under denna period då det finns färre fiskar i floden (på grund av makro-/geopolitiska omständigheter). Diversifieringen i leadgenerering ger också en annan tydlig fördel för Divio: Stadigare tillväxt. Kontraktsvinster från leverantörssamarbeten (som AWS) kommer sannolikt att fortsätta vara sällsynta men stora, medan byråkontrakt är mer benägna att vara frekventa, men små. Så kombinera en stadig stegvis tillväxt från byråsamarbeten med sällsynta utbrott av mer betydande tillväxt från leverantörssamarbeten, så får du en mycket attraktiv intäktsström. Prioriteringslista för Mr. Levin/Divio, som jag ser det: 1. Överskrida gränsen till lönsamhet 2. Återfå marknadens förtroende och investerarnas förtroende genom att öka transparensen - diskutera företagets framtidsutsikter, hinder och strävanden mer i detalj. (Och, det borde vara onödigt att säga: Sluta. Sluta bara... manipulera investerarnas sentiment genom att förvränga, få det att se bättre ut eller påstå saker som helt enkelt inte håller måttet.) 3. Få så många byråer som möjligt, från olika områden, med på tåget. Jag hoppas att Divios utåtriktade arbete med detta initiativ är betydande och effektivt, för jag tycker att det (äntligen) är en utmärkt plan. Enligt min mening kan detta initiativ vara den "undervegetation" år 2026 som kan ge bränsle åt en stadig och alltmer betydande tillväxt för 2027 och framåt. Lycka till oss!för 3 dagar sedan·Ja, det är också spännande. Nyfiken på att se vilka uppgifter de löser för den schweiziska armén också. Allt som har med militärt att göra nuförtiden är intressant, ifall slutprodukten skulle kunna efterfrågas i större utsträckning i ett NATO som kollektivt behöver ny kapacitet och ny skala.
- 4 sep.·Jag återpublicerar ett inlägg från en tidigare tråd, eftersom jag tycker att det är betydelsefullt; om spänningarna mellan USA och EU, och om diversifiering av nätverk/leadgenerering, vilket jag tycker Divio borde undersöka härnäst/så snart som möjligt. Norge är en intressant marknad för databehandling. Ett överflöd av vattenkraft, ett svalt klimat, bra infrastruktur och en stabil politisk miljö gör det till en idealisk plats för datacenter/datorcenter. Många datacenter finns redan här. Nscale, Aker och OpenAI är också på väg att spendera miljarder på ett joint venture för en ny gigastor datoranläggning i norra delen av landet, planerad att vara färdigställd år 2026: -Meddelande här: https://www.nscale.com/press-releases/stargate-norway-nscale-aker-openai -Videomeddelande här: https://qcnl.tv/p/ibfrFnPcQraFxwbZSpXzVQ Detta är väsentliga utvecklingar för framtidens databehandling i Europa. Divio borde positionera sig därefter, och tiden att göra det är nu, enligt min mening. En lista över leverantörer som är aktiva inom molnekosystemet i Norge här: https://www.cloudtango.net/msp/Norway
- 3 sep.·Nya webbsidor är uppe. Väldigt snyggt, skulle jag säga. Förmodligen gjort av What. eller Pixel Actions för att främja samarbete med byråer. https://www.divio.com/
- 26 aug.·Spänningarna ökar inom den digitala domänen, där EU insisterar på regleringar för de amerikanska hyperscalerföretagen som dominerar de globala (- kinesiska och ryska) marknaderna. Trump publicerade hot om ökade tullar för länder som "attackerar de fantastiska amerikanska teknikföretagen" på sin "truth social" på måndagen. Lite relaterad läsning, för alla som är intresserade av ämnet: https://medium.com/@dion.wiggins/tariffing-the-cloud-a-hypothetical-strategic-counter-strike-against-us-tech-dominance-ac3ba724a0b6 När det gäller marknadstrender har AWS tillväxt avtagit avsevärt sedan deras topptillväxt 2015. (https://www.statista.com/statistics/422273/yoy-quarterly-growth-aws-revenues/) På senare år har AWS tappat en del av sina marknadsandelar till både sina amerikanska konkurrenter och till ett antal av sina mycket mindre EU-motsvarigheter. (AWS tillväxt är för närvarande något långsammare än den totala tillväxten på molnmarknaden.) Ett växande antal mindre aktörer gnager också på delar av alla de större aktörernas lön. Molnområdet verkar konsolideras och diversifieras just nu, efter den inledande boomen av amerikanska hyperskaleringsföretag. Även om det bromsar tillväxten, erbjuder det också möjligheter för disruptiva aktörer och innovatörer inom området – kanske särskilt för företag som är "banbrytande", flexibla i förändringen och kan göra snabba, smarta och proaktiva drag för att positionera sig för vart ekosystemet rör sig. Jag tycker att Divio borde vara ett sådant företag. Jag kan inte invända mot Divios AWS-länk, eftersom det nu är en beprövad källa till mycket (i förhållande till Divios mcap/intäkter) betydande kontraktsvinster, men jag undrar också om Divio inte redan ligger något efter i att diversifiera sitt nätverk för att ansluta till – och ta marknadsandelar från – de mindre molnleverantörerna, som har ökat i Europa. (Återigen: Varför finns det inga kopplingar i Sverige eller Skandinavien?) Jag har fortfarande en del invändningar mot att ett litet företag som Divio har en icke-teknisk VD vid rodret. Levin verkar för mig vara någon slags säljstrateg/företagsledare som går till marknaden – en ledartyp som förmodligen är mycket logisk för en större organisation än vad Divio är för närvarande, men som sannolikt – till viss del – har varit en "dödvikt" och ett hinder för ett litet företag som borde vara agilt och smidigt. Bara för att kortfattat belysa vad jag menar: Om det tekniska teamet behöver "mata" en icke-teknisk VD+styrelse med sked om deras hinder, deras behov av resursallokering, realistiska tidslinjer för deras slutförande av uppgifter eller kontraktssignering, eller om vad som händer i ekosystemet, för att VD:n/styrelsen ska kunna fatta beslut för företagets väg, är det uppenbarligen både ineffektivt och kostsamt för ett företag med snäva begränsningar. Man kan inte heller uppnå hög övertygelse i sina beslut om man fattar dem på andrahandsinformation. En hög grad av ämnesexpertis är nyckeln till beslutsamt ledarskap! Min gissning är att Divio – efter att de signerat Fidelity-avtalet – var alldeles för optimistiska inledningsvis om sin förmåga att penetrera marknaden och uppnå en hög tillväxttakt från början, med vad som troligen var en mycket användbar, men allvarligt omogen (att döma av dess omfattande changelog: https://www.divio.com/changelog/) produkt. Enligt min mening ledde anställningen av en icke-teknisk VD förmodligen också till onödiga mängder kaos-pilotering av någon som i huvudsak bar ögonbindel. Jag tror att allt växlande fram och tillbaka kring strategi, behovet av att anlita en säljkonsult och en CPO (utöver en produktutvecklingschef), den (långa) tiden som gick innan man ansökte om/uppnådde ISO-certifieringar (vilket förmodligen borde vara ett måste om man är ute efter företagskunder), eventuella friktioner mellan det tekniska teamet och ledningen (som kan vara en bidragande orsak till att nästan hälften av det tekniska teamet sades upp tidigare i år), och mer kan vara symptom på en dålig matchning. Även kommunikation som kännetecknas av återkommande överlöften/underleveranser, och att måla upp "rosiga bilder" med overifierbara kvalificerande påståenden (hur "spännande och roliga saker är", "hur hårt alla jobbar", "hur motiverade alla är" etc.), har gjort företagets framsteg och framtidsutsikter ogenomskinliga istället för transparenta. Min kritik är full av antaganden och vilda gissningar. Mina "bedömningar" är ensidiga och möjligen alltför hårda. Jag tycker fortfarande att Divio kunde ha valt en bättre väg – med betydligt mindre utspädning – för att komma dit de är idag. Och jag tror inte att investerare är skyldiga mycket mildhet till ledningar som medvetet har felaktigt framställt Förhoppningsvis är det mest vatten under bron, när företaget svänger om nästa hörn och uppnår lönsamhet. Jag hoppas dock att lärdomar har dragits, och jag tror särskilt att det finns ett rimligt skäl att kräva mer sanningsenlig, ödmjuk, korrekt eller mer genomtänkt kommunikation.4 sep. · Ändrad4 sep. · ÄndradFunderade lite över hur många svenska/nordiska leverantörer av denna typ som finns? Och som Divio jobbar mot och/eller är i kontakt med? https://binero.com/about-us/ I något avseende konkurrenter, men beror ju på "målgrupp"/kund och upplägget.4 sep.·Jag tror att du kanske missade mitt inlägg som svar på ditt första inlägg om leverantörer i Skandinavien. Uppdatera din webbläsare för att se det. Jag tror att du kanske tycker det är intressant. Lista över 40 leverantörer som är aktiva i Norge, och ett omnämnande av ett gigantiskt nytt joint venture mellan Nscale, Aker, OpenAI och Nvidia i norra Norge.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q2-rapport
34 dagar sedan‧42min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 11 sep.·Medan vi väntar: Jag gillar verkligen det nya initiativet att alliera sig med webbbyråer. Det finns för närvarande en hel del handelshinder som är makro-/geopolitikdrivna, av vilka jag har försökt beskriva några i tidigare inlägg. Utöver dessa verkar det största hindret – och ett specifikt för Divio – vara att få kunder att åta sig en lång process att skriva om sina appar för dockerisering och för överensstämmelse med 12-faktors appprinciper, vilket i sin tur gör det möjligt för Divio att "administrera" molnet effektivt och tillförlitligt efter denna konvertering. Att skriva om appar för att överensstämma med 12-faktors appprinciper kan ta allt från några veckor, för små enkla appar, till många månader, för stora/komplexa appar, och förmodligen upp till ett år eller mer för föråldrade "äldre" appar. Så detta hinder är sannolikt också den främsta orsaken till långa ledtider för kontraktssignering. 12-faktors app-metoden betraktas som "bästa praxis" när det gäller molnbaserade applikationer, så det är tydligt att alla företag som söker framgång med hjälp av molntjänster skulle vara motiverade för denna övergång från första början. Det är dock också tydligt att Divio har svårt att sälja in sig på företag som inte har påbörjat processen. (Varför/hur skulle de binda sig till en plattformsabonnemang i förväg om de inte ens är säkra på hur deras processer och appar kommer att se ut om några månader?) Att övertyga webbyråer att använda bästa praxis (12-faktorers appmetodik) när de skapar för kunder med molnbaserade ambitioner borde vara mycket enklare att sälja in. Lägg till de rejäla incitamenten i form av uppnåeliga plattformsrabatter (rabatterad användning av Divio-plattformen för webbbyråerna själva) och upp till 25 % hänvisningsprovision för nya kunder, och erbjudandet borde börja se mycket lockande ut; webbyråerna kan outsourca allt som har med molnet att göra, minska sina egna kostnader och tidsåtgång, och till och med öka sina marginaler upprepade gånger genom att få hänvisningsprovisioner. Strategin öppnar också upp möjligheten till återkommande affärer från personer som vet allt bättre vad de gör när de skriver appar för molnet. Det eliminerar behovet av att anlita konsulter från denna process, och i slutändan minskar kostnaderna för kunderna. För Divio bör ett nätverk/kopplingar både "långt uppströms" (i form av samarbeten med molnleverantörer, som de har med AWS) och "längre nedströms" (som de får med byråsamarbetspartners) säkerställa en riklig avkastning – åtminstone i teorin: Att fiska med flera nät på flera platser är vettigt om man absolut behöver en fångst, även under denna period då det finns färre fiskar i floden (på grund av makro-/geopolitiska omständigheter). Diversifieringen i leadgenerering ger också en annan tydlig fördel för Divio: Stadigare tillväxt. Kontraktsvinster från leverantörssamarbeten (som AWS) kommer sannolikt att fortsätta vara sällsynta men stora, medan byråkontrakt är mer benägna att vara frekventa, men små. Så kombinera en stadig stegvis tillväxt från byråsamarbeten med sällsynta utbrott av mer betydande tillväxt från leverantörssamarbeten, så får du en mycket attraktiv intäktsström. Prioriteringslista för Mr. Levin/Divio, som jag ser det: 1. Överskrida gränsen till lönsamhet 2. Återfå marknadens förtroende och investerarnas förtroende genom att öka transparensen - diskutera företagets framtidsutsikter, hinder och strävanden mer i detalj. (Och, det borde vara onödigt att säga: Sluta. Sluta bara... manipulera investerarnas sentiment genom att förvränga, få det att se bättre ut eller påstå saker som helt enkelt inte håller måttet.) 3. Få så många byråer som möjligt, från olika områden, med på tåget. Jag hoppas att Divios utåtriktade arbete med detta initiativ är betydande och effektivt, för jag tycker att det (äntligen) är en utmärkt plan. Enligt min mening kan detta initiativ vara den "undervegetation" år 2026 som kan ge bränsle åt en stadig och alltmer betydande tillväxt för 2027 och framåt. Lycka till oss!för 3 dagar sedan·Ja, det är också spännande. Nyfiken på att se vilka uppgifter de löser för den schweiziska armén också. Allt som har med militärt att göra nuförtiden är intressant, ifall slutprodukten skulle kunna efterfrågas i större utsträckning i ett NATO som kollektivt behöver ny kapacitet och ny skala.
- 4 sep.·Jag återpublicerar ett inlägg från en tidigare tråd, eftersom jag tycker att det är betydelsefullt; om spänningarna mellan USA och EU, och om diversifiering av nätverk/leadgenerering, vilket jag tycker Divio borde undersöka härnäst/så snart som möjligt. Norge är en intressant marknad för databehandling. Ett överflöd av vattenkraft, ett svalt klimat, bra infrastruktur och en stabil politisk miljö gör det till en idealisk plats för datacenter/datorcenter. Många datacenter finns redan här. Nscale, Aker och OpenAI är också på väg att spendera miljarder på ett joint venture för en ny gigastor datoranläggning i norra delen av landet, planerad att vara färdigställd år 2026: -Meddelande här: https://www.nscale.com/press-releases/stargate-norway-nscale-aker-openai -Videomeddelande här: https://qcnl.tv/p/ibfrFnPcQraFxwbZSpXzVQ Detta är väsentliga utvecklingar för framtidens databehandling i Europa. Divio borde positionera sig därefter, och tiden att göra det är nu, enligt min mening. En lista över leverantörer som är aktiva inom molnekosystemet i Norge här: https://www.cloudtango.net/msp/Norway
- 3 sep.·Nya webbsidor är uppe. Väldigt snyggt, skulle jag säga. Förmodligen gjort av What. eller Pixel Actions för att främja samarbete med byråer. https://www.divio.com/
- 26 aug.·Spänningarna ökar inom den digitala domänen, där EU insisterar på regleringar för de amerikanska hyperscalerföretagen som dominerar de globala (- kinesiska och ryska) marknaderna. Trump publicerade hot om ökade tullar för länder som "attackerar de fantastiska amerikanska teknikföretagen" på sin "truth social" på måndagen. Lite relaterad läsning, för alla som är intresserade av ämnet: https://medium.com/@dion.wiggins/tariffing-the-cloud-a-hypothetical-strategic-counter-strike-against-us-tech-dominance-ac3ba724a0b6 När det gäller marknadstrender har AWS tillväxt avtagit avsevärt sedan deras topptillväxt 2015. (https://www.statista.com/statistics/422273/yoy-quarterly-growth-aws-revenues/) På senare år har AWS tappat en del av sina marknadsandelar till både sina amerikanska konkurrenter och till ett antal av sina mycket mindre EU-motsvarigheter. (AWS tillväxt är för närvarande något långsammare än den totala tillväxten på molnmarknaden.) Ett växande antal mindre aktörer gnager också på delar av alla de större aktörernas lön. Molnområdet verkar konsolideras och diversifieras just nu, efter den inledande boomen av amerikanska hyperskaleringsföretag. Även om det bromsar tillväxten, erbjuder det också möjligheter för disruptiva aktörer och innovatörer inom området – kanske särskilt för företag som är "banbrytande", flexibla i förändringen och kan göra snabba, smarta och proaktiva drag för att positionera sig för vart ekosystemet rör sig. Jag tycker att Divio borde vara ett sådant företag. Jag kan inte invända mot Divios AWS-länk, eftersom det nu är en beprövad källa till mycket (i förhållande till Divios mcap/intäkter) betydande kontraktsvinster, men jag undrar också om Divio inte redan ligger något efter i att diversifiera sitt nätverk för att ansluta till – och ta marknadsandelar från – de mindre molnleverantörerna, som har ökat i Europa. (Återigen: Varför finns det inga kopplingar i Sverige eller Skandinavien?) Jag har fortfarande en del invändningar mot att ett litet företag som Divio har en icke-teknisk VD vid rodret. Levin verkar för mig vara någon slags säljstrateg/företagsledare som går till marknaden – en ledartyp som förmodligen är mycket logisk för en större organisation än vad Divio är för närvarande, men som sannolikt – till viss del – har varit en "dödvikt" och ett hinder för ett litet företag som borde vara agilt och smidigt. Bara för att kortfattat belysa vad jag menar: Om det tekniska teamet behöver "mata" en icke-teknisk VD+styrelse med sked om deras hinder, deras behov av resursallokering, realistiska tidslinjer för deras slutförande av uppgifter eller kontraktssignering, eller om vad som händer i ekosystemet, för att VD:n/styrelsen ska kunna fatta beslut för företagets väg, är det uppenbarligen både ineffektivt och kostsamt för ett företag med snäva begränsningar. Man kan inte heller uppnå hög övertygelse i sina beslut om man fattar dem på andrahandsinformation. En hög grad av ämnesexpertis är nyckeln till beslutsamt ledarskap! Min gissning är att Divio – efter att de signerat Fidelity-avtalet – var alldeles för optimistiska inledningsvis om sin förmåga att penetrera marknaden och uppnå en hög tillväxttakt från början, med vad som troligen var en mycket användbar, men allvarligt omogen (att döma av dess omfattande changelog: https://www.divio.com/changelog/) produkt. Enligt min mening ledde anställningen av en icke-teknisk VD förmodligen också till onödiga mängder kaos-pilotering av någon som i huvudsak bar ögonbindel. Jag tror att allt växlande fram och tillbaka kring strategi, behovet av att anlita en säljkonsult och en CPO (utöver en produktutvecklingschef), den (långa) tiden som gick innan man ansökte om/uppnådde ISO-certifieringar (vilket förmodligen borde vara ett måste om man är ute efter företagskunder), eventuella friktioner mellan det tekniska teamet och ledningen (som kan vara en bidragande orsak till att nästan hälften av det tekniska teamet sades upp tidigare i år), och mer kan vara symptom på en dålig matchning. Även kommunikation som kännetecknas av återkommande överlöften/underleveranser, och att måla upp "rosiga bilder" med overifierbara kvalificerande påståenden (hur "spännande och roliga saker är", "hur hårt alla jobbar", "hur motiverade alla är" etc.), har gjort företagets framsteg och framtidsutsikter ogenomskinliga istället för transparenta. Min kritik är full av antaganden och vilda gissningar. Mina "bedömningar" är ensidiga och möjligen alltför hårda. Jag tycker fortfarande att Divio kunde ha valt en bättre väg – med betydligt mindre utspädning – för att komma dit de är idag. Och jag tror inte att investerare är skyldiga mycket mildhet till ledningar som medvetet har felaktigt framställt Förhoppningsvis är det mest vatten under bron, när företaget svänger om nästa hörn och uppnår lönsamhet. Jag hoppas dock att lärdomar har dragits, och jag tror särskilt att det finns ett rimligt skäl att kräva mer sanningsenlig, ödmjuk, korrekt eller mer genomtänkt kommunikation.4 sep. · Ändrad4 sep. · ÄndradFunderade lite över hur många svenska/nordiska leverantörer av denna typ som finns? Och som Divio jobbar mot och/eller är i kontakt med? https://binero.com/about-us/ I något avseende konkurrenter, men beror ju på "målgrupp"/kund och upplägget.4 sep.·Jag tror att du kanske missade mitt inlägg som svar på ditt första inlägg om leverantörer i Skandinavien. Uppdatera din webbläsare för att se det. Jag tror att du kanske tycker det är intressant. Lista över 40 leverantörer som är aktiva i Norge, och ett omnämnande av ett gigantiskt nytt joint venture mellan Nscale, Aker, OpenAI och Nvidia i norra Norge.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
First North Sweden
Antal
Köp
5 000
Sälj
Antal
12 822
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
1 817 | - | - | ||
8 183 | - | - | ||
381 | - | - | ||
26 436 | - | - | ||
15 000 | - | - |
Högst
0,132VWAP
Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
VWAP
Högst
0,132Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
Mäklarstatistik
Mest köpt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |
Mest sålt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |
Kunder har även besökt
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q3-rapport | 12 nov. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 12 aug. | |
2024 Årsstämma | 13 juni | |
2025 Q1-rapport | 13 maj | |
2024 Q4-rapport | 13 feb. | |
2024 Q3-rapport | 29 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Q2-rapport
34 dagar sedan‧42min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q3-rapport | 12 nov. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 12 aug. | |
2024 Årsstämma | 13 juni | |
2025 Q1-rapport | 13 maj | |
2024 Q4-rapport | 13 feb. | |
2024 Q3-rapport | 29 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 11 sep.·Medan vi väntar: Jag gillar verkligen det nya initiativet att alliera sig med webbbyråer. Det finns för närvarande en hel del handelshinder som är makro-/geopolitikdrivna, av vilka jag har försökt beskriva några i tidigare inlägg. Utöver dessa verkar det största hindret – och ett specifikt för Divio – vara att få kunder att åta sig en lång process att skriva om sina appar för dockerisering och för överensstämmelse med 12-faktors appprinciper, vilket i sin tur gör det möjligt för Divio att "administrera" molnet effektivt och tillförlitligt efter denna konvertering. Att skriva om appar för att överensstämma med 12-faktors appprinciper kan ta allt från några veckor, för små enkla appar, till många månader, för stora/komplexa appar, och förmodligen upp till ett år eller mer för föråldrade "äldre" appar. Så detta hinder är sannolikt också den främsta orsaken till långa ledtider för kontraktssignering. 12-faktors app-metoden betraktas som "bästa praxis" när det gäller molnbaserade applikationer, så det är tydligt att alla företag som söker framgång med hjälp av molntjänster skulle vara motiverade för denna övergång från första början. Det är dock också tydligt att Divio har svårt att sälja in sig på företag som inte har påbörjat processen. (Varför/hur skulle de binda sig till en plattformsabonnemang i förväg om de inte ens är säkra på hur deras processer och appar kommer att se ut om några månader?) Att övertyga webbyråer att använda bästa praxis (12-faktorers appmetodik) när de skapar för kunder med molnbaserade ambitioner borde vara mycket enklare att sälja in. Lägg till de rejäla incitamenten i form av uppnåeliga plattformsrabatter (rabatterad användning av Divio-plattformen för webbbyråerna själva) och upp till 25 % hänvisningsprovision för nya kunder, och erbjudandet borde börja se mycket lockande ut; webbyråerna kan outsourca allt som har med molnet att göra, minska sina egna kostnader och tidsåtgång, och till och med öka sina marginaler upprepade gånger genom att få hänvisningsprovisioner. Strategin öppnar också upp möjligheten till återkommande affärer från personer som vet allt bättre vad de gör när de skriver appar för molnet. Det eliminerar behovet av att anlita konsulter från denna process, och i slutändan minskar kostnaderna för kunderna. För Divio bör ett nätverk/kopplingar både "långt uppströms" (i form av samarbeten med molnleverantörer, som de har med AWS) och "längre nedströms" (som de får med byråsamarbetspartners) säkerställa en riklig avkastning – åtminstone i teorin: Att fiska med flera nät på flera platser är vettigt om man absolut behöver en fångst, även under denna period då det finns färre fiskar i floden (på grund av makro-/geopolitiska omständigheter). Diversifieringen i leadgenerering ger också en annan tydlig fördel för Divio: Stadigare tillväxt. Kontraktsvinster från leverantörssamarbeten (som AWS) kommer sannolikt att fortsätta vara sällsynta men stora, medan byråkontrakt är mer benägna att vara frekventa, men små. Så kombinera en stadig stegvis tillväxt från byråsamarbeten med sällsynta utbrott av mer betydande tillväxt från leverantörssamarbeten, så får du en mycket attraktiv intäktsström. Prioriteringslista för Mr. Levin/Divio, som jag ser det: 1. Överskrida gränsen till lönsamhet 2. Återfå marknadens förtroende och investerarnas förtroende genom att öka transparensen - diskutera företagets framtidsutsikter, hinder och strävanden mer i detalj. (Och, det borde vara onödigt att säga: Sluta. Sluta bara... manipulera investerarnas sentiment genom att förvränga, få det att se bättre ut eller påstå saker som helt enkelt inte håller måttet.) 3. Få så många byråer som möjligt, från olika områden, med på tåget. Jag hoppas att Divios utåtriktade arbete med detta initiativ är betydande och effektivt, för jag tycker att det (äntligen) är en utmärkt plan. Enligt min mening kan detta initiativ vara den "undervegetation" år 2026 som kan ge bränsle åt en stadig och alltmer betydande tillväxt för 2027 och framåt. Lycka till oss!för 3 dagar sedan·Ja, det är också spännande. Nyfiken på att se vilka uppgifter de löser för den schweiziska armén också. Allt som har med militärt att göra nuförtiden är intressant, ifall slutprodukten skulle kunna efterfrågas i större utsträckning i ett NATO som kollektivt behöver ny kapacitet och ny skala.
- 4 sep.·Jag återpublicerar ett inlägg från en tidigare tråd, eftersom jag tycker att det är betydelsefullt; om spänningarna mellan USA och EU, och om diversifiering av nätverk/leadgenerering, vilket jag tycker Divio borde undersöka härnäst/så snart som möjligt. Norge är en intressant marknad för databehandling. Ett överflöd av vattenkraft, ett svalt klimat, bra infrastruktur och en stabil politisk miljö gör det till en idealisk plats för datacenter/datorcenter. Många datacenter finns redan här. Nscale, Aker och OpenAI är också på väg att spendera miljarder på ett joint venture för en ny gigastor datoranläggning i norra delen av landet, planerad att vara färdigställd år 2026: -Meddelande här: https://www.nscale.com/press-releases/stargate-norway-nscale-aker-openai -Videomeddelande här: https://qcnl.tv/p/ibfrFnPcQraFxwbZSpXzVQ Detta är väsentliga utvecklingar för framtidens databehandling i Europa. Divio borde positionera sig därefter, och tiden att göra det är nu, enligt min mening. En lista över leverantörer som är aktiva inom molnekosystemet i Norge här: https://www.cloudtango.net/msp/Norway
- 3 sep.·Nya webbsidor är uppe. Väldigt snyggt, skulle jag säga. Förmodligen gjort av What. eller Pixel Actions för att främja samarbete med byråer. https://www.divio.com/
- 26 aug.·Spänningarna ökar inom den digitala domänen, där EU insisterar på regleringar för de amerikanska hyperscalerföretagen som dominerar de globala (- kinesiska och ryska) marknaderna. Trump publicerade hot om ökade tullar för länder som "attackerar de fantastiska amerikanska teknikföretagen" på sin "truth social" på måndagen. Lite relaterad läsning, för alla som är intresserade av ämnet: https://medium.com/@dion.wiggins/tariffing-the-cloud-a-hypothetical-strategic-counter-strike-against-us-tech-dominance-ac3ba724a0b6 När det gäller marknadstrender har AWS tillväxt avtagit avsevärt sedan deras topptillväxt 2015. (https://www.statista.com/statistics/422273/yoy-quarterly-growth-aws-revenues/) På senare år har AWS tappat en del av sina marknadsandelar till både sina amerikanska konkurrenter och till ett antal av sina mycket mindre EU-motsvarigheter. (AWS tillväxt är för närvarande något långsammare än den totala tillväxten på molnmarknaden.) Ett växande antal mindre aktörer gnager också på delar av alla de större aktörernas lön. Molnområdet verkar konsolideras och diversifieras just nu, efter den inledande boomen av amerikanska hyperskaleringsföretag. Även om det bromsar tillväxten, erbjuder det också möjligheter för disruptiva aktörer och innovatörer inom området – kanske särskilt för företag som är "banbrytande", flexibla i förändringen och kan göra snabba, smarta och proaktiva drag för att positionera sig för vart ekosystemet rör sig. Jag tycker att Divio borde vara ett sådant företag. Jag kan inte invända mot Divios AWS-länk, eftersom det nu är en beprövad källa till mycket (i förhållande till Divios mcap/intäkter) betydande kontraktsvinster, men jag undrar också om Divio inte redan ligger något efter i att diversifiera sitt nätverk för att ansluta till – och ta marknadsandelar från – de mindre molnleverantörerna, som har ökat i Europa. (Återigen: Varför finns det inga kopplingar i Sverige eller Skandinavien?) Jag har fortfarande en del invändningar mot att ett litet företag som Divio har en icke-teknisk VD vid rodret. Levin verkar för mig vara någon slags säljstrateg/företagsledare som går till marknaden – en ledartyp som förmodligen är mycket logisk för en större organisation än vad Divio är för närvarande, men som sannolikt – till viss del – har varit en "dödvikt" och ett hinder för ett litet företag som borde vara agilt och smidigt. Bara för att kortfattat belysa vad jag menar: Om det tekniska teamet behöver "mata" en icke-teknisk VD+styrelse med sked om deras hinder, deras behov av resursallokering, realistiska tidslinjer för deras slutförande av uppgifter eller kontraktssignering, eller om vad som händer i ekosystemet, för att VD:n/styrelsen ska kunna fatta beslut för företagets väg, är det uppenbarligen både ineffektivt och kostsamt för ett företag med snäva begränsningar. Man kan inte heller uppnå hög övertygelse i sina beslut om man fattar dem på andrahandsinformation. En hög grad av ämnesexpertis är nyckeln till beslutsamt ledarskap! Min gissning är att Divio – efter att de signerat Fidelity-avtalet – var alldeles för optimistiska inledningsvis om sin förmåga att penetrera marknaden och uppnå en hög tillväxttakt från början, med vad som troligen var en mycket användbar, men allvarligt omogen (att döma av dess omfattande changelog: https://www.divio.com/changelog/) produkt. Enligt min mening ledde anställningen av en icke-teknisk VD förmodligen också till onödiga mängder kaos-pilotering av någon som i huvudsak bar ögonbindel. Jag tror att allt växlande fram och tillbaka kring strategi, behovet av att anlita en säljkonsult och en CPO (utöver en produktutvecklingschef), den (långa) tiden som gick innan man ansökte om/uppnådde ISO-certifieringar (vilket förmodligen borde vara ett måste om man är ute efter företagskunder), eventuella friktioner mellan det tekniska teamet och ledningen (som kan vara en bidragande orsak till att nästan hälften av det tekniska teamet sades upp tidigare i år), och mer kan vara symptom på en dålig matchning. Även kommunikation som kännetecknas av återkommande överlöften/underleveranser, och att måla upp "rosiga bilder" med overifierbara kvalificerande påståenden (hur "spännande och roliga saker är", "hur hårt alla jobbar", "hur motiverade alla är" etc.), har gjort företagets framsteg och framtidsutsikter ogenomskinliga istället för transparenta. Min kritik är full av antaganden och vilda gissningar. Mina "bedömningar" är ensidiga och möjligen alltför hårda. Jag tycker fortfarande att Divio kunde ha valt en bättre väg – med betydligt mindre utspädning – för att komma dit de är idag. Och jag tror inte att investerare är skyldiga mycket mildhet till ledningar som medvetet har felaktigt framställt Förhoppningsvis är det mest vatten under bron, när företaget svänger om nästa hörn och uppnår lönsamhet. Jag hoppas dock att lärdomar har dragits, och jag tror särskilt att det finns ett rimligt skäl att kräva mer sanningsenlig, ödmjuk, korrekt eller mer genomtänkt kommunikation.4 sep. · Ändrad4 sep. · ÄndradFunderade lite över hur många svenska/nordiska leverantörer av denna typ som finns? Och som Divio jobbar mot och/eller är i kontakt med? https://binero.com/about-us/ I något avseende konkurrenter, men beror ju på "målgrupp"/kund och upplägget.4 sep.·Jag tror att du kanske missade mitt inlägg som svar på ditt första inlägg om leverantörer i Skandinavien. Uppdatera din webbläsare för att se det. Jag tror att du kanske tycker det är intressant. Lista över 40 leverantörer som är aktiva i Norge, och ett omnämnande av ett gigantiskt nytt joint venture mellan Nscale, Aker, OpenAI och Nvidia i norra Norge.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
First North Sweden
Antal
Köp
5 000
Sälj
Antal
12 822
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
1 817 | - | - | ||
8 183 | - | - | ||
381 | - | - | ||
26 436 | - | - | ||
15 000 | - | - |
Högst
0,132VWAP
Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
VWAP
Högst
0,132Lägst
0,128OmsättningAntal
0 367 409
Mäklarstatistik
Mest köpt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |
Mest sålt
Mäklare | Köpt | Sålt | Netto | Internt |
---|---|---|---|---|
Anonym | 367 409 | 367 409 | 0 | 0 |