Alla kategorier
Alla kategorier
Hur vet vi att vår tjänstepensionsplan ligger på lagom nivå för våra medarbetare?
Utan kollektivavtal är det upp till arbetsgivaren att besluta om innehåll och premienivå. När det gäller privatanställda tjänstemän är det vanligt att man speglar eller efterliknar ITP-planen för att ligga på en nivå som känns trygg för den anställde och rättvis för arbetsgivaren. Nya ITP är premiebaserad och ger 4,5% premie på lönedelar upp till 7,5 inkomstbasbelopp samt 30% därutöver. Till detta tillkommer kostnad för sjukförsäkring.
Relaterade frågor
- Jag har fakturafrågor, vem kontaktar jag?
- Hur kan bolag göra extra pensionsavsättning innan årsskiftet?
- Hur gör vi en extrainbetalning (engångspremie) för en anställd?
- Hur ändrar jag lönen för en anställd i vår tjänstepensionsplan längre tillbaka än 12 månader?
- Hur gör jag en nyanmälan / nyanställning för tjänstepension?
- Kan jag få digital faktura?
- Hur ändrar jag en befintlig förmånsgrupp?
- Hur anmäler jag en sjukdom för sjukförsäkring/premiebefrielseförsäkring?
- Vilka blanketter ska bifogas när vi ansöker om tjänstepension för våra anställda?
- Hur lägger jag upp en ny förmånsgrupp?
- Hur avanmäler en anställd som slutat sin anställning i vår tjänstepensionsplan?