Alla kategorier
Alla kategorier
Hur vet vi att vår tjänstepensionsplan ligger på lagom nivå för våra medarbetare?
Utan kollektivavtal är det upp till arbetsgivaren att besluta om innehåll och premienivå. När det gäller privatanställda tjänstemän är det vanligt att man speglar eller efterliknar ITP-planen för att ligga på en nivå som känns trygg för den anställde och rättvis för arbetsgivaren. Nya ITP är premiebaserad och ger 4,5% premie på lönedelar upp till 7,5 inkomstbasbelopp samt 30% därutöver. Till detta tillkommer kostnad för sjukförsäkring.
Relaterade frågor
- Hur kan bolag göra extra pensionsavsättning innan årsskiftet?
- Jag har fakturafrågor, vem kontaktar jag?
- Hur anmäler jag en sjukdom för sjukförsäkring/premiebefrielseförsäkring?
- Hur gör jag vid överlåtelse av ett bolag?
- Hur gör vi en extrainbetalning (engångspremie) för en anställd?
- Hur lägger jag till en ny administratör i administrationsverktyget hantera pension?
- Kan jag få digital faktura?
- Hur påanmäler jag en nyanställd i vår tj änstepensionsplan?
- Hur anmäler jag en löneväxling i vår tjänstepensionsplan?
- Hur ändrar jag en befintlig förmånsgrupp?
- Är tjänstepension avdragsgill eller på annat vis fördelaktigt för bolag?