Alla kategorier
Alla kategorier
Hur vet vi att vår tjänstepensionsplan ligger på lagom nivå för våra medarbetare?
Utan kollektivavtal är det upp till arbetsgivaren att besluta om innehåll och premienivå. När det gäller privatanställda tjänstemän är det vanligt att man speglar eller efterliknar ITP-planen för att ligga på en nivå som känns trygg för den anställde och rättvis för arbetsgivaren. Nya ITP är premiebaserad och ger 4,5% premie på lönedelar upp till 7,5 inkomstbasbelopp samt 30% därutöver. Till detta tillkommer kostnad för sjukförsäkring.
Relaterade frågor
- Hur kan bolag göra extra pensionsavsättning innan årsskiftet?
- Jag har fakturafrågor, vem kontaktar jag?
- Kan jag få digital faktura?
- Hur gör vi en extrainbetalning (engångspremie) för en anställd?
- Hur anmäler jag en löneväxling i vår tjänstepensionsplan?
- Hur gör jag vid överlåtelse av ett bolag?
- Hur ändrar jag en befintlig förmånsgrupp?
- Hur ändrar jag lönen för en anställd i vår tjänstepensionsplan längre tillbaka än 12 månader?
- Vilka blanketter ska bifogas när vi ansöker om tjänstepension för våra anställda?
- Vilken lön skall ligga till grund för avdragsutrymmet?
- Hur lägger jag upp en ny förmånsgrupp?