Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Cibus Real Estate

Cibus Real Estate

Ingen data hittades.
2026 Q1-rapport
58 dagar sedan
0,08 EUR/aktie
X-dag 30 juni
6,69%Direktavk.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
16 juli
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
29 apr.
2025 Q4-rapport
18 feb.
2025 Q3-rapport
4 nov. 2025
2025 Q2-rapport
17 juli 2025
2025 Q1-rapport
23 apr. 2025

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 13 tim sedan
    Når vi bara 150 och LIGGER KVAR över denna vivå så KAN vi gå vidare! Fastighetspapper fortfarande nedtryckta!
  • 18 juni
    ·
    Köpdag! 🥳
    för 3 dagar sedan
    Jasså? Det är för mig inget köpläge lå lääääääääääänge! Sälj inte heller p g a stora förluster. Vi sitter nu i en s k rävsax i många aktier, börsen är som den är! Sommaren nästan alltid VEDERVÄRDIGT nedåt. Sommaren är inte aktieägarnas favoritårstid numera!
  • 18 juni
    Har blivit en veritabel MARDRÖM! Sjunker och sjunker oavbrutet. Kan INGENTING stoppa det oavbrutna fallet?
    för 12 tim sedan
    Tack! SpaceX köpte jag några stycken mest på skoj. AI BÖR gå upp igen snart är min åsikt, sedan får andra tycka vad de vill!
  • 17 juni
    ·
    Aspekter om eventuella nya inköp i samband med pressmeddelandet den 11 juni om höjning av aktiekapitalet till 15 milj. Euro. Cibus tog ca 14,18 milj. euro från de fria reserverna och flyttade dem till kontot för bundet eget kapital/aktiekapital. Antalet aktier är detsamma, men det redovisade "värdet" per aktie steg. Anledningen till att Cibus vill nå 15 milj. är förmodligen inte en slump. Det är ett minimikrav för att uppnå REIT-status i t.ex. Frankrike och Tyskland. Andra länder i Europa har antingen större eller mindre krav. De är nog inte aktuella omedelbart. Så jag förväntar mig att vi talar om ett av dessa två länder utöver en fortsatt expansion på de befintliga marknaderna, kanske primärt i Benelux, om vi ska tala om fastlandseuropa? Frankrike ställer inga lagkrav på belåningsgraden (ltv). (Det gör Tyskland såvitt jag vet på 55% ltv max. Om vi talar REITs.) Eftersom Cibus normalt har en något aggressiv, men disciplinerad och förnuftigt konservativ finansiell struktur gällande skuldsättningsgrader/målsättningar, kan de expandera i Frankrike utan att behöva resa miljoner/miljarder i nytt aktiekapital för att minska skulden. Det ser jag omedelbart som ett plus. Genom att betala ut 95% av hyresintäkterna i utdelning slipper Cibus helt fransk bolagsskatt. Det hjälper till med den månatliga utdelningen, MEN det kan ge problem med tillräcklig likviditet för förnyelser m.m. när nästan allt ska betalas ut. Naturligtvis allt beroende på konkreta hyreskontrakt och den fastighetsmassa man får tag i. Det är svårt att överblicka innan konkreta nyheter kommer på bordet om eventuella portföljer. Jag förväntar mig att vi talar Nordfrankrike, nu när en fungerande verksamhet har etablerats i Benelux. Tyskland delar samma kapitalkrav på 15 milj. Euro under deras G-REIT-lag, vilket betyder att Cibus nu på sätt och vis har öppnat dörren. Men i praktiken står Tyskland nog i andra hand, om jag ska bedöma något. G-REIT-lagen kräver en maximal belåningsgrad på 55%. Cibus ligger idag omkring 57-58%. Tyskland är därför reellt ointressant som REIT, om de inte genomför en ny aktieemission för att minska skulden? Annars kan man lätt starta ett helt vanligt fastighetsbolag i Tyskland, då behöver man bara betala vanlig bolagsskatt (kanske till och med en reducerad bolagsskatt i vissa fall), men har då i gengäld fria tyglar i förhållande till skuldproblematik. Annars skulle jag inte bli förvånad om Cibus lyckas köpa några mindre portföljer av stormarknadsfastigheter belägna i Tyskland, men ägda av danska K/S-bolag som var populära på 00-talet och 2010-talet. Dessa fastigheter håller på att löpa ut hyreskontrakt och kan lätt få problem med de tyska hyresgästerna/operatörerna t.ex. REWE, Edeka, Aldi osv. i omförhandlingssituationer plus att det löpande finns nya miljö- och zonkrav för de klassiska boxfastigheterna, som dessa stormarknader vanligtvis ligger i. Det finns nog att ta tag i, men jag hoppas Cibus håller det stort och koncentrerat för att inte hamna i för mycket mikro-management. Vi får se. Som Cibus nämnde i pressmeddelandet är det ingen brådska. OBS: Jag är lång i aktien. Bedöm själv vad situationen är för Cibus.
  • 15 juni
    17 juni
    TROR någon på 200 i år? Ser otroligt ut tycks harva på max 150 kr och sedan rullar den nedåt igen ....
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
58 dagar sedan
0,08 EUR/aktie
X-dag 30 juni
6,69%Direktavk.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 13 tim sedan
    Når vi bara 150 och LIGGER KVAR över denna vivå så KAN vi gå vidare! Fastighetspapper fortfarande nedtryckta!
  • 18 juni
    ·
    Köpdag! 🥳
    för 3 dagar sedan
    Jasså? Det är för mig inget köpläge lå lääääääääääänge! Sälj inte heller p g a stora förluster. Vi sitter nu i en s k rävsax i många aktier, börsen är som den är! Sommaren nästan alltid VEDERVÄRDIGT nedåt. Sommaren är inte aktieägarnas favoritårstid numera!
  • 18 juni
    Har blivit en veritabel MARDRÖM! Sjunker och sjunker oavbrutet. Kan INGENTING stoppa det oavbrutna fallet?
    för 12 tim sedan
    Tack! SpaceX köpte jag några stycken mest på skoj. AI BÖR gå upp igen snart är min åsikt, sedan får andra tycka vad de vill!
  • 17 juni
    ·
    Aspekter om eventuella nya inköp i samband med pressmeddelandet den 11 juni om höjning av aktiekapitalet till 15 milj. Euro. Cibus tog ca 14,18 milj. euro från de fria reserverna och flyttade dem till kontot för bundet eget kapital/aktiekapital. Antalet aktier är detsamma, men det redovisade "värdet" per aktie steg. Anledningen till att Cibus vill nå 15 milj. är förmodligen inte en slump. Det är ett minimikrav för att uppnå REIT-status i t.ex. Frankrike och Tyskland. Andra länder i Europa har antingen större eller mindre krav. De är nog inte aktuella omedelbart. Så jag förväntar mig att vi talar om ett av dessa två länder utöver en fortsatt expansion på de befintliga marknaderna, kanske primärt i Benelux, om vi ska tala om fastlandseuropa? Frankrike ställer inga lagkrav på belåningsgraden (ltv). (Det gör Tyskland såvitt jag vet på 55% ltv max. Om vi talar REITs.) Eftersom Cibus normalt har en något aggressiv, men disciplinerad och förnuftigt konservativ finansiell struktur gällande skuldsättningsgrader/målsättningar, kan de expandera i Frankrike utan att behöva resa miljoner/miljarder i nytt aktiekapital för att minska skulden. Det ser jag omedelbart som ett plus. Genom att betala ut 95% av hyresintäkterna i utdelning slipper Cibus helt fransk bolagsskatt. Det hjälper till med den månatliga utdelningen, MEN det kan ge problem med tillräcklig likviditet för förnyelser m.m. när nästan allt ska betalas ut. Naturligtvis allt beroende på konkreta hyreskontrakt och den fastighetsmassa man får tag i. Det är svårt att överblicka innan konkreta nyheter kommer på bordet om eventuella portföljer. Jag förväntar mig att vi talar Nordfrankrike, nu när en fungerande verksamhet har etablerats i Benelux. Tyskland delar samma kapitalkrav på 15 milj. Euro under deras G-REIT-lag, vilket betyder att Cibus nu på sätt och vis har öppnat dörren. Men i praktiken står Tyskland nog i andra hand, om jag ska bedöma något. G-REIT-lagen kräver en maximal belåningsgrad på 55%. Cibus ligger idag omkring 57-58%. Tyskland är därför reellt ointressant som REIT, om de inte genomför en ny aktieemission för att minska skulden? Annars kan man lätt starta ett helt vanligt fastighetsbolag i Tyskland, då behöver man bara betala vanlig bolagsskatt (kanske till och med en reducerad bolagsskatt i vissa fall), men har då i gengäld fria tyglar i förhållande till skuldproblematik. Annars skulle jag inte bli förvånad om Cibus lyckas köpa några mindre portföljer av stormarknadsfastigheter belägna i Tyskland, men ägda av danska K/S-bolag som var populära på 00-talet och 2010-talet. Dessa fastigheter håller på att löpa ut hyreskontrakt och kan lätt få problem med de tyska hyresgästerna/operatörerna t.ex. REWE, Edeka, Aldi osv. i omförhandlingssituationer plus att det löpande finns nya miljö- och zonkrav för de klassiska boxfastigheterna, som dessa stormarknader vanligtvis ligger i. Det finns nog att ta tag i, men jag hoppas Cibus håller det stort och koncentrerat för att inte hamna i för mycket mikro-management. Vi får se. Som Cibus nämnde i pressmeddelandet är det ingen brådska. OBS: Jag är lång i aktien. Bedöm själv vad situationen är för Cibus.
  • 15 juni
    17 juni
    TROR någon på 200 i år? Ser otroligt ut tycks harva på max 150 kr och sedan rullar den nedåt igen ....
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
16 juli
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
29 apr.
2025 Q4-rapport
18 feb.
2025 Q3-rapport
4 nov. 2025
2025 Q2-rapport
17 juli 2025
2025 Q1-rapport
23 apr. 2025

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
58 dagar sedan

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
16 juli
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
29 apr.
2025 Q4-rapport
18 feb.
2025 Q3-rapport
4 nov. 2025
2025 Q2-rapport
17 juli 2025
2025 Q1-rapport
23 apr. 2025

Relaterade värdepapper

0,08 EUR/aktie
X-dag 30 juni
6,69%Direktavk.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 13 tim sedan
    Når vi bara 150 och LIGGER KVAR över denna vivå så KAN vi gå vidare! Fastighetspapper fortfarande nedtryckta!
  • 18 juni
    ·
    Köpdag! 🥳
    för 3 dagar sedan
    Jasså? Det är för mig inget köpläge lå lääääääääääänge! Sälj inte heller p g a stora förluster. Vi sitter nu i en s k rävsax i många aktier, börsen är som den är! Sommaren nästan alltid VEDERVÄRDIGT nedåt. Sommaren är inte aktieägarnas favoritårstid numera!
  • 18 juni
    Har blivit en veritabel MARDRÖM! Sjunker och sjunker oavbrutet. Kan INGENTING stoppa det oavbrutna fallet?
    för 12 tim sedan
    Tack! SpaceX köpte jag några stycken mest på skoj. AI BÖR gå upp igen snart är min åsikt, sedan får andra tycka vad de vill!
  • 17 juni
    ·
    Aspekter om eventuella nya inköp i samband med pressmeddelandet den 11 juni om höjning av aktiekapitalet till 15 milj. Euro. Cibus tog ca 14,18 milj. euro från de fria reserverna och flyttade dem till kontot för bundet eget kapital/aktiekapital. Antalet aktier är detsamma, men det redovisade "värdet" per aktie steg. Anledningen till att Cibus vill nå 15 milj. är förmodligen inte en slump. Det är ett minimikrav för att uppnå REIT-status i t.ex. Frankrike och Tyskland. Andra länder i Europa har antingen större eller mindre krav. De är nog inte aktuella omedelbart. Så jag förväntar mig att vi talar om ett av dessa två länder utöver en fortsatt expansion på de befintliga marknaderna, kanske primärt i Benelux, om vi ska tala om fastlandseuropa? Frankrike ställer inga lagkrav på belåningsgraden (ltv). (Det gör Tyskland såvitt jag vet på 55% ltv max. Om vi talar REITs.) Eftersom Cibus normalt har en något aggressiv, men disciplinerad och förnuftigt konservativ finansiell struktur gällande skuldsättningsgrader/målsättningar, kan de expandera i Frankrike utan att behöva resa miljoner/miljarder i nytt aktiekapital för att minska skulden. Det ser jag omedelbart som ett plus. Genom att betala ut 95% av hyresintäkterna i utdelning slipper Cibus helt fransk bolagsskatt. Det hjälper till med den månatliga utdelningen, MEN det kan ge problem med tillräcklig likviditet för förnyelser m.m. när nästan allt ska betalas ut. Naturligtvis allt beroende på konkreta hyreskontrakt och den fastighetsmassa man får tag i. Det är svårt att överblicka innan konkreta nyheter kommer på bordet om eventuella portföljer. Jag förväntar mig att vi talar Nordfrankrike, nu när en fungerande verksamhet har etablerats i Benelux. Tyskland delar samma kapitalkrav på 15 milj. Euro under deras G-REIT-lag, vilket betyder att Cibus nu på sätt och vis har öppnat dörren. Men i praktiken står Tyskland nog i andra hand, om jag ska bedöma något. G-REIT-lagen kräver en maximal belåningsgrad på 55%. Cibus ligger idag omkring 57-58%. Tyskland är därför reellt ointressant som REIT, om de inte genomför en ny aktieemission för att minska skulden? Annars kan man lätt starta ett helt vanligt fastighetsbolag i Tyskland, då behöver man bara betala vanlig bolagsskatt (kanske till och med en reducerad bolagsskatt i vissa fall), men har då i gengäld fria tyglar i förhållande till skuldproblematik. Annars skulle jag inte bli förvånad om Cibus lyckas köpa några mindre portföljer av stormarknadsfastigheter belägna i Tyskland, men ägda av danska K/S-bolag som var populära på 00-talet och 2010-talet. Dessa fastigheter håller på att löpa ut hyreskontrakt och kan lätt få problem med de tyska hyresgästerna/operatörerna t.ex. REWE, Edeka, Aldi osv. i omförhandlingssituationer plus att det löpande finns nya miljö- och zonkrav för de klassiska boxfastigheterna, som dessa stormarknader vanligtvis ligger i. Det finns nog att ta tag i, men jag hoppas Cibus håller det stort och koncentrerat för att inte hamna i för mycket mikro-management. Vi får se. Som Cibus nämnde i pressmeddelandet är det ingen brådska. OBS: Jag är lång i aktien. Bedöm själv vad situationen är för Cibus.
  • 15 juni
    17 juni
    TROR någon på 200 i år? Ser otroligt ut tycks harva på max 150 kr och sedan rullar den nedåt igen ....
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades
© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm