Alla kategorier
Svar på frågor kring årsbesked som postats ut
Om du har fått ett årsbesked via post eller Kivra, betyder det att du har haft ett konto hos Nordnet som nu är avslutat. Årsbesked för aktiva konton finns digitalt på din inloggade sida på Nordnet.se ⭢ Mina sidor ⭢ Rapporter ⭢ Årsbesked.
Jag har inte avslutat kontot själv, varför har mitt konto avslutats?
Det kan finnas olika anledningar till varför ett konto kan ha avslutats men oftast beror det på att vi saknar dina kundkännedomsuppgifter. Om vi inte får in de uppgifter vi behöver, kan ditt konto sägas upp. I det fallet säljs dina värdepapper av och försäljningen kommer synas i din deklaration året efter.
Jag ser i min inkomstdeklaration att aktier och/eller fonder sålts men har inte fått någon utbetalning. Vad har hänt med mina pengar?
Det tillkommer en uppsägningsavgift om 1 000 kronor. Om dina värdepapper har sålts av och det fanns kvar pengar efter försäljningen och efter uppsägningsavgiften, ska pengarna ha betalats ut till ditt kopplade konto. Om vi saknade ett kopplat konto, ligger pengarna kvar på Nordnets uppsamlingskonto. För att få ut dina pengar från uppsamlingskontot behöver du skicka in vårt digitala kompletteringsformulär där du anger följande uppgifter i kommentarsfältet:
Ange att du önskar få ditt kvarvarande belopp utbetalt till ditt bankkonto. Om du känner till värdet kan du ange det i ditt meddelande.
Ange namnet på din bank samt ditt clearing- och kontonummer hos banken. Endast annan svensk bank är tillåten då Nordnet inte genomför utlandsbetalningar.
Behöver jag deklarera försäljningarna?
Om försäljningen har skett på ditt aktie- och fondkonto (AF) behöver du deklarera affären på en K4-blankett.
Om försäljningen har skett på ditt investeringssparkonto (ISK) kommer den att framgå på din deklaration och du behöver inte göra något själv.
Om försäljningen har skett på din kapitalförsäkring (KF) behöver du inte deklarera dina affärer men Nordnet kommer att skicka kontrolluppgifter till Skatteverket i enlighet med den skattefrihet som regeringen införde 2025.
Du är självklart välkommen att bli kund på nytt och vid eventuella frågor är du alltid välkommen att kontakta Nordnets kundservice på telefonnummer: 010- 583 30 00.
Relaterade frågor
- Hur skaffar jag LEI-kod och hur registrerar jag den på Nordnet?
- Vad är en LEI-kod?
- Vilken kundkategori tillhör jag?
- Får mina minderåriga barn handla finansiella instrument?
- Vad innebär bästa orderutförande (best execution)?
- Vad innebär det att vara en Person i politisk utsatt ställning (PEP)?
- Behöver jag informera Nordnet om att jag har medborgarskap i flera länder?
- Varför behöver jag göra en passandebedömning vid orderläggning?
- Varför rapporterar Nordnet transaktioner till Finansinspektionen?
- Vad innebär kundskyddet?
- Vad är MiFID II?
- Hur transparenta är Nordnet med kostnader för handel?