Hoppa till huvudinnehållet

Innovativ och enkel Private Banking, helt utan onödiga avgifter

På Nordnet bryts det ständigt ny mark när det kommer till att digitalisera sparandet. Med en kraftfull plattform och konstanta uppdateringar (i snitt släpps en ny version av appen var tredje dag och webben uppdateras en gång i timmen), så siktar Nordnet på att vara den bästa sparplattformen i Norden. Nordnet är pionjärer när det kommer till banktjänster i molnet. Redan 2025 väntas majoriteten av tjänsterna på plattformen vara molnbaserade. Med det sagt är det kanske inte så konstigt att intresset från kunderna är stort.

Det är ovanligt många Private Banking-kunder som hör av sig till Nordnet just nu. Kanske beror det på att allt fler får upp ögonen för vad de faktiskt betalar till andra banker. Det här med avgifter är ju också en central fråga för många.

Private Banking som koncept är inget nytt, det har funnits i många, många år. Det är en hemvist för bankernas mer förmögna kunder – där servicen är högre och möjligheterna fler. Till det kommer nästan alltid höga avgifter. De flesta Private Banking-aktörer tar nämligen bra betalt, i form av både fasta och rörliga avgifter. Har man mycket pengar, resulterar det naturligtvis i höga kostnader.

På Nordnet har vi gjort tvärtom. Man betalar inte en krona för att vara kund hos Private Banking, istället får man lägre priser och förmånligare villkor. Till Nordnets Private Banking välkomnas alla med samlade tillgångar om 2,5 miljoner eller mer.

Nordnets Private Banking-chef Alexander Ahlqvist förklarar vad Private Banking betyder hos Nordnet, och varför tusentals smarta miljonärer har valt att flytta sina investeringar hit.

Filip Helmersson och Sara Bjersby är en del av Nordnet Private Banking.

Hej Alexander! Du är chef för Nordnets Private Banking-avdelning, som servar de mest förmögna kunderna. Berätta; vad skulle du säga är unikt med Private Banking på Nordnet?

Private Banking som koncept är inget nytt, det har funnits i över 150 år och är en hemvist för bankernas mer förmögna kunder.

Grundbulten i Nordnets Private Banking-erbjudande är snabb och trygg service. Med ett eget telefonnummer når man vårt team bestående av sex kundansvariga, som hjälper till med allt från det praktiska till att svara på frågor om börsen, pension och specifika investeringsmöjligheter. De är otroligt pålästa med djup kunskap om börs och investeringar. Den stora skillnaden mellan oss och andra är att det är gratis att bli kund – man betalar bara för de tjänster man använder.

Vi har dessutom ett mycket bra erbjudande för aktiva kunder, som vi kallar för Active Trading. Inom det segmentet har vi både djup kunskap och vassa produkter och tjänster. Det är upp till kunden om man vill handla själv eller prata med mäklare.

Aktiehandel är ju centralt hos Nordnet, hur ser villkoren ut?

Vi har ett starkt och flexibelt erbjudande mot aktiva kunder. Det kännetecknas av bra villkor och priser men också ett större utbud för handel jämfört med många traditionella Private Banking-aktörer.

För den som vill handla med större poster erbjuder vi både block- och eller dark pool-handel.

Hur är ser den typiska kunden ut som söker sig till Nordnets Private Banking?

De typiska kunderna är aktiva investerare som har hög kunskap och som är intresserad av sparande och investeringar. De har stor förväntan på vår kunskap och den service som vi ger, i form av stabilitet, utbud och personlig kontak.Vi har också många entreprenörer som kunder, de vill undvika avgifterna som ofta finns hos andra aktörer. Entreprenörerna förvarar sin överskottslikvid eller sina strategiska innehav hos oss, samtidigt som de gör investeringar och har bolån.

Du kommer från en ”gammelbank”, vad tycker du är den stora skillnaden hos Nordnet?

Eftersom våra kunder ofta är aktiva och har ett eget intresse för investeringar så krävs det att våra medarbetare också är pålästa – varje dag. Vi är moderna i sättet vi kommunicerar med kunderna och hur vi erbjuder våra investeringstjänster. Jag gillar att vi inte tar en årlig avgift för att vara kund, utan att kunderna istället köper de tjänster och produkter de har behov av. Det blir win-win. Vi har en öppen plattform som inte begränsar kunden i valmöjligheter avseende investeringar.

Nordnet tar ständiga kliv framåt med sitt erbjudande, är det något särskilt du vill lyfta?

  • Vi har förändrat vår hantering av återbetalning av utländsk källskatt inom kapitalförsäkring och pensionsförsäkring. Det innebär att kunderna får tillbaka skatten redan månaden efter utdelningen. Det är unikt för oss; hos de flesta andra tar det upp till tre år. Vår snabba återbetalning av utländsk källskatt uppskattas mycket hos den växande andel kunder som vill handla på andra marknader än den svenska.
    Läs mer om utländsk källskatt på Nordnet.
  • Vi har genom vårt prisbelönade aktielåneprogram betalat ut 289 miljoner kronor till våra kapitalförsäkrings- och pensionskunder. Aktielåneprogrammet utökas successivt med fler bolag och nya marknader och det finns idag inget liknande program på den svenska marknaden.
    Läs mer om aktielåneprogrammet.
  • För att ge våra kunder de bästa möjligheterna att lyckas har vi integrerat Quartr på plattformen, samt påbörjat ett samarbete med Börsdata.
  • Med allt detta sagt så vill jag avsluta med att ta upp vår kraftfulla plattform och att vi håller en hög takt när det kommer till produktutveckling. Vi släpper en ny version av appen var tredje arbetsdag och en ny funktion på webben varannan timme – i snitt. Det tycker jag är riktigt imponerande.

Innan vi avrundar; vad ska man göra om man blir nyfiken och vill veta mer?

Då är det bara att ringa mig och mina kollegor på 010-583 37 00 – så tar vi det därifrån. Du kan också läsa mer om Nordnet Private Banking och göra en intresseanmälanhär.

Tack Alexander!

Tack själv!

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm