Det är ovanligt många Private Banking-kunder som hör av sig till Nordnet just nu. Kanske beror det på att allt fler får upp ögonen för vad de faktiskt betalar till andra banker. Det här med avgifter är ju en central fråga för många just nu.
Private Banking som koncept är inget nytt, det har funnits i många, många år. Det är en hemvist för bankernas mer förmögna kunder – där servicen är högre och möjligheterna fler. Till det kommer nästan alltid höga avgifter. De flesta Private Banking-aktörer tar nämligen bra betalt, i form av både fasta och rörliga avgifter. Har man mycket pengar, resulterar det naturligtvis i höga kostnader.
På Nordnet har vi gjort tvärtom. Man betalar inte en krona för att vara kund hos Private Banking, istället får man lägre priser och förmånligare villkor. Till Nordnets Private Banking välkomnas alla med samlade tillgångar om 2,5 miljoner eller mer.
Sverigechef Martin Ringberg förklarar vad Private Banking betyder hos Nordnet, och varför tusentals smarta miljonärer har valt att flytta sina investeringar hit.
Hej Martin! Som Sverigechef är du ytterst ansvarig för Nordnets Private Banking-avdelning, som servar våra mest förmögna kunder. Berätta; hur funkar Private Banking på Nordnet?
Grundbulten är snabb och vass service. Som kund hos oss behöver man nästan aldrig vänta mer än 30 sekunder på att få hjälp. Med ett eget telefonnummer når man vårt service- och mäklarteam som hjälper till med allt från det praktiska till att svara på frågor om börsen, pension och specifika investeringsmöjligheter. De erfarna och dedikerade specialisterna inom Private Banking är lika mycket ett bollplank som en support.
Och vad, i termer av tjänster och produkter, får man del av som kund hos Private Banking?
Precis som de flesta aktörer på marknaden har också vi ett heltäckande paket som inkluderar allt från investerings- och skatterådgivning, till unika placeringserbjudanden och kundträffar. Dessutom har vi ju Sveriges billigaste bolån* för Private Banking. Våra kunder är självständiga och efterfrågar snarare oberoende analyser än konkreta råd. Vi har ett nära samarbete med Sveriges ledande ekonomimagasin Affärsvärlden och våra kunder får dagliga aktieanalyser och guidning i samband med börsintroduktioner.
Den stora skillnaden mellan oss och andra är att det är gratis att vara kund hos Nordnet Private Banking – man betalar bara för de tjänster man använder. Det tycker jag är transparent, schysst och modernt. Våra kunder är helt enkelt för smarta för att betala avgifter i onödan.
Aktiehandel är ju centralt hos Nordnet, hur ser villkoren ut?
Våra Private Banking-kunder handlar till förmånliga priser och har rabatterat courtage på både svenska aktier och utländska marknader. Man har en direktlina till mäklare och kan få hjälp att köpa och sälja stora aktieposter via algoritmer, ”dark pools” eller block. Det här är en service som normalt enbart större institutionella och professionella investerare har tillgång till.
Nordnet innehar ju den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bank. På vilket sätt märks det?
Det är både folkets röst, vår kamp för schyssta spararvillkor och vår höga innovationstakt som ligger bakom utmärkelsen. Med risk för att låta skrytsam vill jag påstå att vi levererar hög kundnytta i ett rasande snabbt tempo. Bara i år har vi kommit med flera nyheter som attraherar våra mer förmögna kunder, nämligen:
- Vi är första svenska bank att erbjuda kvartalspresentationer och bolagsrapporter från Quartr. Integrerat på vår plattform och i appen, helt utan kostnad för våra kunder.
- Vi har ett helt nytt samarbete med den kraftfulla analysplattformen Börsdata, där du hittar bolagsinformation för över 1 600 nordiska bolag och över 16 000 bolag globalt.
- Vi har förändrat vår hantering av återbetalning av utländsk källskatt inom kapitalförsäkring och pensionsförsäkring och nu får sedan januari i år tillbaka skatten redan månaden efter utdelningen. Det är unikt för oss; hos de flesta andra tar det upp till tre år. Vår snabba återbetalning av utländsk källskatt uppskattas mycket hos den växande andel kunder som vill handla på andra marknader än den svenska.
- Vi har, genom vårt aktielåneprogram, återbetalat mer än 63 miljoner till våra kapitalförsäkrings- och pensionskunder bara i år. Aktielåneprogrammet utökas successivt med fler bolag och nya marknader och det finns idag inget liknande program på den svenska marknaden.
- Vi har en kraftfull plattform och en hög takt när det kommer till produktutveckling. Vi släpper en ny version av appen var tredje arbetsdag och en ny funktion på webben varannan timme – i snitt. Upptiden på vår plattform är över 99,9 %.
Det är här är bara några exempel på lanseringar och nyheter som attraherar Private Banking-segmentet.
Kul att höra! Innan vi avrundar vill jag bara kolla; vad ska man göra om man blir nyfiken och vill veta mer?
Då är det bara att ringa mig och mina kollegor på 010-583 37 00 – så tar vi det därifrån. Du kan också läsa mer om Nordnet Private Banking och göra en intresseanmälan här.
Tack Martin!
Tack själv!
*4,15% avser nominell ränta efter högsta möjliga ränterabatt (23-10-01). För högsta rabatt krävs en belåningsgrad på max 50% och minst 15 mkr i tillgångar hos Nordnet. Effektiv ränta utan rabatt förett bolån på 1 mkr med en bindningstid på 3 mån och en löptid på 30 år är 5,70%, vilket (förutsatt oförändrad ränta och utan hänsyn till ev. skatteavdrag) ger en månadskostnad om 4 750 kr och en total kreditkostnad om 2 710 000 kr. Bolånet kräver en kostnadsfri aktie- och fonddepå hos Nordnet.
Hej,
Det låter otroligt intressant jämfört med andra banker! Speciellt med räntorna.
Jag är kund hos både er och Avanza men valde att bli PB kund hos Avanza. Anledning är att ränta på ert bolån är alldeles för hög.
“Smata tips för de som har 2,5 miljoner” – Låter mindre smart med felstavade annonser. 🙂
Tack för att du uppmärksammade oss på detta.
Bästa hälsningar,
Lina, Nordnet
annonstrams