Hoppa till huvudinnehållet

Idag firar vi avgiftstaket 1 år – dags för nästa steg!

Idag fredag är det ett år sedan avgiftstaket för flytt av pension infördes. Det var en seger för sparare som i åratal på grund av skyhöga flyttavgifter varit inlåsta i pensionsförsäkringar med exempelvis höga avgifter. Men fler hinder finns. Nu tar vi strid för den sista pusselbiten för en schysst pensionsmarknad.

Det var långt ifrån självklart att det överhuvudtaget skulle bli ett avgiftstak. Något behövde göras åt de orimliga straffavgifter pensionsbolagen plockade ut från sparare som ville flytta sin pension. I praktiken förhindrade dessa straffavgifter den lagstadgade flytträtten, och låste in sparare i försäkringar till inte sällan höga både rörliga och fasta avgifter.

Lång väg mot avgiftstak

Det var under våren 2019 som dåvarande finansmarknadsminister Per Bolund ville ta i med hårdhanskarna mot dessa straffavgifter, och föreslog att de så kallade anskaffningskostnaderna skulle anses vara avbetalda efter fem år.

Vänta lite. “Anskaffningskostnader?” Ja, det är de utgifter pensionsbolaget haft för att få dig som kund, som till exempel provisioner. Vill kunden flytta efter fem år ska dessa kostnader anses avbetalda av kunden, föreslog regeringen. Branchen sparkade bakut. Tio år ska det vara! Det faktum att det här handlade om kostnader pensionsbolaget själv haft, och som kunden inte valt men som kunden ändå skulle stå för, var en icke-diskussion där och då.

Det var ett värna om ett osunt provisionssystem där spararna fick ta notan, tyckte jag.

Nordnets förslag: 500:2-metoden

På Nordnet föreslog vi istället en egen modell, som vi kallade 500:2-metoden.

Vi ansåg att en flytt borde kosta 500 kronor, alltså ett avgiftstak, och ta max 2 månader.

Det här började vi jobba intensivt för, och tog kontakt med flera politiska partier som ställde sig på spararnas sida och förordade ett avgiftstak. KD var det parti som var först ut. Flera branschaktörer hakade på kampen, och efter hårt arbete fanns en reell chans att förslaget om avgiftstak skulle kunna bli verklighet.

Efter hård kamp: Avgiftstaket blir verklighet

Så blev det också . Det ursprungliga förslaget om att “anskaffningskostnaderna” skulle vara avbetalda på tio år röstades ned av riksdagen. Istället uppmanades regeringen att återkomma med förslag på bland annat ett avgiftstak. Vilket man också gjorde. Och den 1 april 2021 infördes ett avgiftstak för flytt av individuella pensionsförsäkringar som sattes till motsvarande 600 kronor.

En stor seger för spararna! Flytträtten har varit lagstadgad men i praktiken inte alls fungerat på grund av dessa straffavgifter. Nu kan inte pensionsbolagen låsa in spararna längre.

Glädjande nog har regeringen tagot ytterligare steg för ökad konsumentmakt på området. Under hösten togs beslut om utvidgad flytträtt, det vill säga att den lagstadgade flytträtten – och således också avgiftstaket – ska gälla även försäkringar tecknade före 2007.

Nästa steg: Pensionsportal

De stora pensionsbolagen gör vad de kan för att inte tappa kunder som vill placera sin pension till lägre avgifter. Nu kan de inte längre sätta krokben med höga flyttavgifter. Istället används dessvärre andra sätt för att förhala flyttar. I vissa fall tycks dessa problem ha intensifierats sedan avgiftstakets införande, hör jag. Det är digitala signaturer som inte godkänns, kundkännedomsuppgifter som plötsligt begärs in, och andra kreativa sätt att göra så att kundens flytt förhalas och fördröjs. Så kan vi inte ha det.

Därför är en sista pusselbit en central och digital pensionsportal, genom vilken alla flyttar ska kunna administreras. Även det här förslaget tycks samla riksdagspartiernas gillande. I en enkät vi på Nordnet gjorde bland samtliga riksdagspartier uttrycker sig samtliga i varierande grad positivt.

För oss på Nordnet har striden för den sista pusselbiten för en fungerande flytträtt tagit vid. Vi tror att en pensionsportal behövs för att spararna ska kunna flytta utan att det ständigt läggs nya krokben. Vi är inte ute efter en “flyttkarusell”, utan att konsumenter får de digitala verktyg de behöver för att ta sunda sparbeslut. Hellre att konsumenten själv har flyttprocessen i sin hand, och kanske får bekräfta sitt val i två steg, än att pensionsbolag medvetet förhindrar och förhalar och duckar den digitala utvecklingen. En modell med en pensionsportal finns redan i Norge. De svenska pensionsspararna förtjänar en lika bra tjänst för att administrera något så viktigt som den egna pensionen.

Vad tycker du – är en pensionsportal nästa steg ?

/Frida

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer