Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Finserve Global Security Fund I SEK R

-2.29%24 juni
+11.78%1 year
Årlig avgift1,77%
Morningstar Rating
5 stars
Hållbarhet

8

NAV (24 juni)310,40 SEK
Ingen data hittades.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,77%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Branschfond, industrimaterial
  • Basvaluta
    SEK
  • Belåningsgrad
    75%
  • Faktablad
Sammanfattning
Finserve Global Security Fund är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i bolag verksamma inom försvar, cybersäkerhet och rymd. Fondens målsättning är att skapa hög värdetillväxt genom att investera i bolag som gynnas av strukturella globala trender såsom ökade försvarsinvesteringar, långsiktig upprustning av militära kapaciteter, ett växande behov av cybersäkerhet samt ökade investeringar i rymdbaserad infrastruktur inom försvar. Fonden har en bred och väldiversifierad portfölj och investerar i small, mid och large cap. Förvaltningsteamet har lång erfarenhet från såväl den finansiella sektorn som den globala säkerhetsindustrin och kompletteras av ett advisory board bestående av seniora experter inom försvar, geopolitik, teknologi och rymd vilket bidrar med strategiska insikter kring marknadsutveckling och investeringsmöjligheter. Mer information finns på: https://finserve.se/fund/global-security-fund/

Exponering

Uppdaterad 2026-06-22

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 21 juni · Ändrad
    ·
    Osäker på hur mycket toldmodighet man ska ha här, ungefär 0-5% på 6mnd i det vissa ser som de mest explosiva tillväxtmarknaderna aswespeaks.. Ser också att många enskilda aktier inom försvar har kämpat liknande samma under 6mnd. Finns bättre segment på halvårsbasis per idag. Eller är det nu det stora ska hända?
    21 juni
    ·
    Jag tror vi först har sett en ökning i värdena inom försvar på förväntan om en värdeökning. Nu har vi under en längre period fått erfara att det sker mycket mindre på denna marknad och anslag från de olika offentliga länderna är ännu inte behandlade, samtidigt som de olika europeiska länderna inte heller helt har landat i hur de vill lösa hela detta område. EU som organisation har inte heller slutligen landat några finansiella stödsystem och tydlig nog riktning. Under dennne perioden faller kurserna. Detta är ju bara mina antagelser, men jag fortsätter att anta att vi mot slutet av året, kanske först nästa år, kommer att börja se tydligare hvilkle stora investerinnger som måste göras och som då är beslutade. Då kommer kursen på försvarsbolagen och fonder som satsar här att börja öka mer tydligt. Något kommer förhoppningsvis att ske något tidigare då kurser ju ofta också ökar givet att det kommer signaler som gör att marknaden kan anta att det nu kommer att ske något positivt här. Virkligheten är ju att om Europa ska göra det de säger och måste med avseende på eget försvar, måste de flesta länderna investera väldigt mycket framöver. Europa önskar att stödja egen industri och lösningar, men det finns ingen gemensam europeisk försvarsindustri. Exempelvis satsar de tre nordiska länderna på tre helt olika lösningar från tre olika leverantörer för flera av de lösningar de väljer. Här är det uppenbart att de nordiska landen på sikt skulle kunna dra förnuftiga växlar på flera gemensamma lösningar både med avseende på inköp och inte minst drift och eventuellt aktivt försvar.
  • 27 maj
    ·
    Från rött till grönt, men en dyr fond, vet inte om man ska satsa på detta framöver?
    Man får ta det onda med det goda. Avgiften är hög, absolut, men innehaven i den här fonden är svåra att hitta samlat i andra defense-ETF:er.
  • 27 maj
    ·
    Omallokeringarna lönar sig äntligen. Det kommer dock inte att hindra mig från att lämna skutan. Avgifterna är alldeles för höga.
    28 maj
    Håller helt med, denna får lämna
  • 22 maj
    ·
    Är inte denna fond (SEK) lite riskabel nu när norska kronan stärker sig? Kan det inte hända att svenskekronan kostar 80 öre om ett år eller två? Då kommer väl denna fond att tappa 20%, eller har jag fel?
    22 maj
    ·
    Tänkte omedelbart att det betyder lite SEK mot NOK. Kollade upp: Eftersom detta är en global försvars- och säkerhetsfond, ligger den verkliga valutaexponeringen i de underliggande aktierna. Den största andelen av fonden ligger i USD (ca 32 %) och Euro (ca 25 %), utöver mindre andelar i bland annat asiatiska valutor, JPY och GBP. När du äger fonden i SEK-klass (svenska kronor) via ett norskt konto (NOK), påverkas den dagliga värderingen och din reella avkastning av valutaändringarna i två separata led: Led 1: Från underliggande valuta (USD/EUR) till fondens valuta (SEK) Detta är det som bestämmer kurvan och de siffror du ser på skärmbilden från Nordnet. Vad händer: Förvaltaren beräknar fondens värde (NAV) i svenska kronor varje dag. Om bolagen fonden äger (t.ex. i USA) står helt stilla i dollar, men dollarn stärker sig mot den svenska kronan, kommer fondens värde i SEK att stiga. Resultat: Fondkursen i SEK drar nytta av en svag svensk krona gentemot USD/EUR. Led 2: Från fondens valuta (SEK) till din plånbok (NOK) Detta är det led som uppstår i det ögonblick du köper eller säljer fonden på Nordnet, eller när du tittar på ditt totala portföljvärde i norska kronor. Vad händer: Nordnet utför en valutaväxling mellan NOK och SEK. Resultat: Om SEK stärker sig mot NOK, blir dina andelar mer värda mätt i norska kronor. Om SEK försvagas mot NOK, "förlorar" du på växlingen när värdet ska räknas om till norska kronor. Den reella effekten: NOK vs. USD/EUR är det som faktiskt räknas Även om beräkningen går via SEK, blir den svenska kronan i praktiken bara ett "mellansteg". Eftersom fonden inte är valutasäkrad, är det i realiteten förhållandet mellan den norska kronan och de underliggande valutorna (särskilt USD och EUR) som bestämmer din slutliga avkastning. Kort sammanfattat för dig som norsk investerare: Gynnsamt för dig: Om den norska kronan (NOK) försvagas mot USD och EUR. Då blir de underliggande värdena mer värda för dig, oavsett vad SEK gör på vägen. Oförmånligt för dig: Om den norska kronan (NOK) stärker sig kraftigt mot USD och EUR. Då kommer ditt värde i NOK att falla, även om fondkursen i SEK skulle se bra ut. När du handlar fonden på Nordnet, måste du också vara medveten om den standardiserade valutaväxlingsavgiften (normalt 0,25 % vid automatisk växling, om du inte använder ett eget valutakonto i SEK) både vid köp och försäljning.
  • 18 maj
    ·
    Sätta in mer???
    21 maj
    ·
    Självklart
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,77%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Branschfond, industrimaterial
  • Basvaluta
    SEK
  • Belåningsgrad
    75%
  • Faktablad
Sammanfattning
Finserve Global Security Fund är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i bolag verksamma inom försvar, cybersäkerhet och rymd. Fondens målsättning är att skapa hög värdetillväxt genom att investera i bolag som gynnas av strukturella globala trender såsom ökade försvarsinvesteringar, långsiktig upprustning av militära kapaciteter, ett växande behov av cybersäkerhet samt ökade investeringar i rymdbaserad infrastruktur inom försvar. Fonden har en bred och väldiversifierad portfölj och investerar i small, mid och large cap. Förvaltningsteamet har lång erfarenhet från såväl den finansiella sektorn som den globala säkerhetsindustrin och kompletteras av ett advisory board bestående av seniora experter inom försvar, geopolitik, teknologi och rymd vilket bidrar med strategiska insikter kring marknadsutveckling och investeringsmöjligheter. Mer information finns på: https://finserve.se/fund/global-security-fund/

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Exponering

Uppdaterad 2026-06-22

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 21 juni · Ändrad
    ·
    Osäker på hur mycket toldmodighet man ska ha här, ungefär 0-5% på 6mnd i det vissa ser som de mest explosiva tillväxtmarknaderna aswespeaks.. Ser också att många enskilda aktier inom försvar har kämpat liknande samma under 6mnd. Finns bättre segment på halvårsbasis per idag. Eller är det nu det stora ska hända?
    21 juni
    ·
    Jag tror vi först har sett en ökning i värdena inom försvar på förväntan om en värdeökning. Nu har vi under en längre period fått erfara att det sker mycket mindre på denna marknad och anslag från de olika offentliga länderna är ännu inte behandlade, samtidigt som de olika europeiska länderna inte heller helt har landat i hur de vill lösa hela detta område. EU som organisation har inte heller slutligen landat några finansiella stödsystem och tydlig nog riktning. Under dennne perioden faller kurserna. Detta är ju bara mina antagelser, men jag fortsätter att anta att vi mot slutet av året, kanske först nästa år, kommer att börja se tydligare hvilkle stora investerinnger som måste göras och som då är beslutade. Då kommer kursen på försvarsbolagen och fonder som satsar här att börja öka mer tydligt. Något kommer förhoppningsvis att ske något tidigare då kurser ju ofta också ökar givet att det kommer signaler som gör att marknaden kan anta att det nu kommer att ske något positivt här. Virkligheten är ju att om Europa ska göra det de säger och måste med avseende på eget försvar, måste de flesta länderna investera väldigt mycket framöver. Europa önskar att stödja egen industri och lösningar, men det finns ingen gemensam europeisk försvarsindustri. Exempelvis satsar de tre nordiska länderna på tre helt olika lösningar från tre olika leverantörer för flera av de lösningar de väljer. Här är det uppenbart att de nordiska landen på sikt skulle kunna dra förnuftiga växlar på flera gemensamma lösningar både med avseende på inköp och inte minst drift och eventuellt aktivt försvar.
  • 27 maj
    ·
    Från rött till grönt, men en dyr fond, vet inte om man ska satsa på detta framöver?
    Man får ta det onda med det goda. Avgiften är hög, absolut, men innehaven i den här fonden är svåra att hitta samlat i andra defense-ETF:er.
  • 27 maj
    ·
    Omallokeringarna lönar sig äntligen. Det kommer dock inte att hindra mig från att lämna skutan. Avgifterna är alldeles för höga.
    28 maj
    Håller helt med, denna får lämna
  • 22 maj
    ·
    Är inte denna fond (SEK) lite riskabel nu när norska kronan stärker sig? Kan det inte hända att svenskekronan kostar 80 öre om ett år eller två? Då kommer väl denna fond att tappa 20%, eller har jag fel?
    22 maj
    ·
    Tänkte omedelbart att det betyder lite SEK mot NOK. Kollade upp: Eftersom detta är en global försvars- och säkerhetsfond, ligger den verkliga valutaexponeringen i de underliggande aktierna. Den största andelen av fonden ligger i USD (ca 32 %) och Euro (ca 25 %), utöver mindre andelar i bland annat asiatiska valutor, JPY och GBP. När du äger fonden i SEK-klass (svenska kronor) via ett norskt konto (NOK), påverkas den dagliga värderingen och din reella avkastning av valutaändringarna i två separata led: Led 1: Från underliggande valuta (USD/EUR) till fondens valuta (SEK) Detta är det som bestämmer kurvan och de siffror du ser på skärmbilden från Nordnet. Vad händer: Förvaltaren beräknar fondens värde (NAV) i svenska kronor varje dag. Om bolagen fonden äger (t.ex. i USA) står helt stilla i dollar, men dollarn stärker sig mot den svenska kronan, kommer fondens värde i SEK att stiga. Resultat: Fondkursen i SEK drar nytta av en svag svensk krona gentemot USD/EUR. Led 2: Från fondens valuta (SEK) till din plånbok (NOK) Detta är det led som uppstår i det ögonblick du köper eller säljer fonden på Nordnet, eller när du tittar på ditt totala portföljvärde i norska kronor. Vad händer: Nordnet utför en valutaväxling mellan NOK och SEK. Resultat: Om SEK stärker sig mot NOK, blir dina andelar mer värda mätt i norska kronor. Om SEK försvagas mot NOK, "förlorar" du på växlingen när värdet ska räknas om till norska kronor. Den reella effekten: NOK vs. USD/EUR är det som faktiskt räknas Även om beräkningen går via SEK, blir den svenska kronan i praktiken bara ett "mellansteg". Eftersom fonden inte är valutasäkrad, är det i realiteten förhållandet mellan den norska kronan och de underliggande valutorna (särskilt USD och EUR) som bestämmer din slutliga avkastning. Kort sammanfattat för dig som norsk investerare: Gynnsamt för dig: Om den norska kronan (NOK) försvagas mot USD och EUR. Då blir de underliggande värdena mer värda för dig, oavsett vad SEK gör på vägen. Oförmånligt för dig: Om den norska kronan (NOK) stärker sig kraftigt mot USD och EUR. Då kommer ditt värde i NOK att falla, även om fondkursen i SEK skulle se bra ut. När du handlar fonden på Nordnet, måste du också vara medveten om den standardiserade valutaväxlingsavgiften (normalt 0,25 % vid automatisk växling, om du inte använder ett eget valutakonto i SEK) både vid köp och försäljning.
  • 18 maj
    ·
    Sätta in mer???
    21 maj
    ·
    Självklart
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,77%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Branschfond, industrimaterial
  • Basvaluta
    SEK
  • Belåningsgrad
    75%
  • Faktablad
Sammanfattning
Finserve Global Security Fund är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i bolag verksamma inom försvar, cybersäkerhet och rymd. Fondens målsättning är att skapa hög värdetillväxt genom att investera i bolag som gynnas av strukturella globala trender såsom ökade försvarsinvesteringar, långsiktig upprustning av militära kapaciteter, ett växande behov av cybersäkerhet samt ökade investeringar i rymdbaserad infrastruktur inom försvar. Fonden har en bred och väldiversifierad portfölj och investerar i small, mid och large cap. Förvaltningsteamet har lång erfarenhet från såväl den finansiella sektorn som den globala säkerhetsindustrin och kompletteras av ett advisory board bestående av seniora experter inom försvar, geopolitik, teknologi och rymd vilket bidrar med strategiska insikter kring marknadsutveckling och investeringsmöjligheter. Mer information finns på: https://finserve.se/fund/global-security-fund/

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 21 juni · Ändrad
    ·
    Osäker på hur mycket toldmodighet man ska ha här, ungefär 0-5% på 6mnd i det vissa ser som de mest explosiva tillväxtmarknaderna aswespeaks.. Ser också att många enskilda aktier inom försvar har kämpat liknande samma under 6mnd. Finns bättre segment på halvårsbasis per idag. Eller är det nu det stora ska hända?
    21 juni
    ·
    Jag tror vi först har sett en ökning i värdena inom försvar på förväntan om en värdeökning. Nu har vi under en längre period fått erfara att det sker mycket mindre på denna marknad och anslag från de olika offentliga länderna är ännu inte behandlade, samtidigt som de olika europeiska länderna inte heller helt har landat i hur de vill lösa hela detta område. EU som organisation har inte heller slutligen landat några finansiella stödsystem och tydlig nog riktning. Under dennne perioden faller kurserna. Detta är ju bara mina antagelser, men jag fortsätter att anta att vi mot slutet av året, kanske först nästa år, kommer att börja se tydligare hvilkle stora investerinnger som måste göras och som då är beslutade. Då kommer kursen på försvarsbolagen och fonder som satsar här att börja öka mer tydligt. Något kommer förhoppningsvis att ske något tidigare då kurser ju ofta också ökar givet att det kommer signaler som gör att marknaden kan anta att det nu kommer att ske något positivt här. Virkligheten är ju att om Europa ska göra det de säger och måste med avseende på eget försvar, måste de flesta länderna investera väldigt mycket framöver. Europa önskar att stödja egen industri och lösningar, men det finns ingen gemensam europeisk försvarsindustri. Exempelvis satsar de tre nordiska länderna på tre helt olika lösningar från tre olika leverantörer för flera av de lösningar de väljer. Här är det uppenbart att de nordiska landen på sikt skulle kunna dra förnuftiga växlar på flera gemensamma lösningar både med avseende på inköp och inte minst drift och eventuellt aktivt försvar.
  • 27 maj
    ·
    Från rött till grönt, men en dyr fond, vet inte om man ska satsa på detta framöver?
    Man får ta det onda med det goda. Avgiften är hög, absolut, men innehaven i den här fonden är svåra att hitta samlat i andra defense-ETF:er.
  • 27 maj
    ·
    Omallokeringarna lönar sig äntligen. Det kommer dock inte att hindra mig från att lämna skutan. Avgifterna är alldeles för höga.
    28 maj
    Håller helt med, denna får lämna
  • 22 maj
    ·
    Är inte denna fond (SEK) lite riskabel nu när norska kronan stärker sig? Kan det inte hända att svenskekronan kostar 80 öre om ett år eller två? Då kommer väl denna fond att tappa 20%, eller har jag fel?
    22 maj
    ·
    Tänkte omedelbart att det betyder lite SEK mot NOK. Kollade upp: Eftersom detta är en global försvars- och säkerhetsfond, ligger den verkliga valutaexponeringen i de underliggande aktierna. Den största andelen av fonden ligger i USD (ca 32 %) och Euro (ca 25 %), utöver mindre andelar i bland annat asiatiska valutor, JPY och GBP. När du äger fonden i SEK-klass (svenska kronor) via ett norskt konto (NOK), påverkas den dagliga värderingen och din reella avkastning av valutaändringarna i två separata led: Led 1: Från underliggande valuta (USD/EUR) till fondens valuta (SEK) Detta är det som bestämmer kurvan och de siffror du ser på skärmbilden från Nordnet. Vad händer: Förvaltaren beräknar fondens värde (NAV) i svenska kronor varje dag. Om bolagen fonden äger (t.ex. i USA) står helt stilla i dollar, men dollarn stärker sig mot den svenska kronan, kommer fondens värde i SEK att stiga. Resultat: Fondkursen i SEK drar nytta av en svag svensk krona gentemot USD/EUR. Led 2: Från fondens valuta (SEK) till din plånbok (NOK) Detta är det led som uppstår i det ögonblick du köper eller säljer fonden på Nordnet, eller när du tittar på ditt totala portföljvärde i norska kronor. Vad händer: Nordnet utför en valutaväxling mellan NOK och SEK. Resultat: Om SEK stärker sig mot NOK, blir dina andelar mer värda mätt i norska kronor. Om SEK försvagas mot NOK, "förlorar" du på växlingen när värdet ska räknas om till norska kronor. Den reella effekten: NOK vs. USD/EUR är det som faktiskt räknas Även om beräkningen går via SEK, blir den svenska kronan i praktiken bara ett "mellansteg". Eftersom fonden inte är valutasäkrad, är det i realiteten förhållandet mellan den norska kronan och de underliggande valutorna (särskilt USD och EUR) som bestämmer din slutliga avkastning. Kort sammanfattat för dig som norsk investerare: Gynnsamt för dig: Om den norska kronan (NOK) försvagas mot USD och EUR. Då blir de underliggande värdena mer värda för dig, oavsett vad SEK gör på vägen. Oförmånligt för dig: Om den norska kronan (NOK) stärker sig kraftigt mot USD och EUR. Då kommer ditt värde i NOK att falla, även om fondkursen i SEK skulle se bra ut. När du handlar fonden på Nordnet, måste du också vara medveten om den standardiserade valutaväxlingsavgiften (normalt 0,25 % vid automatisk växling, om du inte använder ett eget valutakonto i SEK) både vid köp och försäljning.
  • 18 maj
    ·
    Sätta in mer???
    21 maj
    ·
    Självklart
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Exponering

Uppdaterad 2026-06-22

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm