Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

M Vest Water

M Vest Water

M Vest Water

2026 Q1-rapport
33 dagar sedan

Orderdjup

Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
211--
939--

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
15 sep.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
12 maj
2025 Q4-rapport
12 feb.
2025 Q3-rapport
18 nov. 2025
2025 Q2-rapport
16 sep. 2025
2025 Q1-rapport
15 maj 2025

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Skulle kunna tänka mig ett positivt börsmeddelande nu, för att få bort dessa säljorder strax över 5 blankt som inte tar slut. Tålamodsprovet fortsätter. Långt till Q2-rapporten som kommer först 15.09. Får hoppas att något meddelas före den tiden. Topp 50 är utan större förändring, ägarskapet har ökat. I stor grad p.g.a. Nordnet livförsäkring på senare tid. TS-Subsea som ägde över 50 000 över tid har sålt sig ut nu. Några mindre aktieägare utanför topp 50 har ökat lite. Olika mäklarkonton köper/säljer/flyttar en del tusen aktier regelbundet. Antal ägare är relativt stabilt.
    4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Aiaiai! Nere på 4-talet och ny ATL. Klagade på ledningen här för en stund sedan, de svarade med en kapitalanskaffning samma dag till premiumpris. Får prova med ett nytt klagomål 🤷🏻‍♂️ Det ser ut som investerarförtroendet är syltunt och tålamodet rinner ut för befintliga aktieägare, samt noll nya köpare. Faller dock på mycket låg volym.
  • 29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Bara intern flytt av aktier mellan Trond Mohns bolag 545,5 K den stora transaktionen
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Nu är Trond Mohns M Vest Energy bolag 4 största aktieägare, nu större än Bank Pietet & Cie.. Hans M Vest Invest bolag är fortfarande största ägare.
  • 27 maj · Ändrad
    ·
    27 maj · Ändrad
    ·
    Handelssiffror visar att 571 434 aktier omsattes igår, så en stor transaktion utanför börsen måste ha ägt rum. Det blir spännande att se om någon bara har flyttat från ett konto till ett annat, eller om några stora ägare säljer av betydligt, eventuellt helt. Och självklart, om så är fallet, vem som köper.
    28 maj
    ·
    28 maj
    ·
    M VEST INVEST AS ned 545k aktier, medan M VEST ENERGY AS upp exakt samma antal.
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Japp, samma typ av transaktion som 01.10.25. På 571 000 aktier omsatta var topp 50 reducerad med 600 aktier.
  • 23 maj
    ·
    23 maj
    ·
    Fortfarande relativt hög omsättning för MVW att vara. Förra månaden över 30 000/dag jämfört med ett snitt på 16 000/dag förra året (som inkluderar minst en stor transaktion). Antalet Nordnet-ägare har ökat något under den senaste tidens kursfall. Bland transaktioner den senaste veckan eller två har en privatinvesterare dumpat hela sitt innehav på ca. 40 000 aktier under en handelsdag. En annan sålde av betydligt, för att sedan öka upp igen en del. TS-Subsea AS har sålt 20 000, eller lånat ut till blankning. Bofa och Merill Lynch visar på köpsidan samma dag. A.R.H Holding AS som tidigare hade över 70 000 aktier säljer 5000 av ett återstående innehav på 10 000. Revisoren og Lektoren AS både köper och säljer ett antal tusen aktier. Nordnet livsforsikring har aldrig haft högre ägarandel än nu, vilket bidrar till att topp 50 har ökat på sistone. SK Tufta Holding AS fortsätter att sälja jämnt och stadigt, och är nu på sitt lägsta innehav någonsin, lite under nivån innan 70 000 aktier köptes från Atle Mundheim (CTO) i januari i år. Minskat med lite över 30 000 i maj hittills, visar listor. 96,16% av aktier ägda av topp 50. 91,4% av topp 20.
  • 19 maj
    ·
    19 maj
    ·
    Liten uppdatering en vecka efter kvartalsrapporten. Inte så imponerande siffror för kvartalet, med förluster som i fjol trots något ökad revenue (det mesta utrustningsförsäljning verkar det som, blygsam marginal). Guidning upprepad, men jag finner denna konservativ, och bolaget hintar väl om att denna gärna kommer att höjas gradvis, kanske redan under detta år låter det som. Slakteri MVW levererar kemikalier till tre slakterier nu. Återkommande intäkter på försäljning av kemikalier gick upp till nästan 21 mill NOK 2025 från 12,5 mill året innan. Och det reducerade förlusterna med 5 mill under '25 mot '24. Från Q2 är det leverans till ytterligare ett slakteri. Tidigare i tråden har det bedömts att det troligen är tal om Nova Seas (Mowi) slakteri på Jøsnøya. Detta slakteri ska ha kapacitet för slakt av 100 000 tonn per år, har också sett estimat på >125 000. De två andra det levereras till i Norge har kapacitet ca. 100 000 och 70 000. Av totala återkommande intäkter 2025 kom nog snabbt 90%, om inte mer från slakterierna, så +/- 20 mill. Potentialen på Island vid kontraktsmeddelande var ca. NOK 2 mill/år. Det betyder att de norska nystartade troligen tillför ca. 7-10 mill/år/st. Nova Sea kommer troligen att hamna i övre änden av detta skikt när produktionen tar fart. Detta kommer att hjälpa topp- och bottenlinjen. Det hintades också om att ett företag till håller på att få utrustning installerad, och möjligen kan komma att starta upp vattenrening och därmed köpa kemikalier mot slutet av året, i så fall effekt in i 2027 beroende på när något händer. I presentationen förväntas 2-4 fler slakterier med uppstart -27 och -28. Utöver att återkommande intäkter kommer att stiga väl under året kommer de som ska starta upp inom den kommande tiden att behöva beställa utrustning snart, typiskt minst 6 månader före uppstart i alla fall. Detta kommer att hjälpa intäktssidan en hel del, bottenlinjen något. Dreging Metha-test startar upp igen när som helst, om inte redan igång. Testning på hydraulisk produktionslinje, som det finns två av. Totalt 5 produktionslinjer. Potentiella intäkter är 1,5 mill EUR/år, men det innebär nog då hela anläggningen och beror på volymbehov för kemikalier. Och detta förutsätter så vitt jag har förstått ny/vidare testning på de andra produktionslinjerna (belt-press). Verkar som MVW hoppas landa ett avtal senast 2026, men saker har tagit tid, och jag är väl inte mer än försiktigt optimist med tanke på hur lång tid det har tagit hittills. Dock kommer ett sådant genombrott att vara mycket mer värt än kontraktssumman eftersom det i så fall skulle vara ett genombrott i en annan sektor (än slakteri). Vebiro inte nämnt denna gång heller, verkar inte vara högsta prioritet nu. Så långt har lite kommit ut av det relativt stora ramavtalet, får hoppas något dyker upp igen av nyheter vid något tillfälle. Olja och gas Oman som skrivet utan optimalt genomförd test, och optimismen verkar lite försvagad här från bolaget. Men de säger att de kommer att delta i kommande anbudsprocesser, och ämnet ska ha presterat lika bra som nuvarande kemikalier. Saudiarabien fanns det hopp om test Q2 eller Q3, i så fall är inte det så långt borta. Men osäkerheten är nog relativt stor givet den spända situationen i Mellanöstern och Trump som hotar med nya attacker helt nyligen nu. Lite frustrerande, för potentialen för intäkter vid eventuellt genombrott här är enormt med tanke på hur mycket vatten som behöver rening i detta område. Får bara korsa fingrarna för att saker lugnar sig och man kan arbeta vidare mot kommersialisering. Rening av vatten för kylning av datacenter nämndes inte under presentationen här som under investerarpresentationen. Kanske hade det varit mer spännande för nya investerare än fiskeslakterier, men kanske dyker det upp igen någon gång. Jag anser fortfarande caset som väldigt intressant, och har ökat mitt innehav lite. Men det är fortfarande lite osäkerhet, speciellt runt finansiering fram till förhoppningsvis break-even 2027. Dock har tidigare kapitalanskaffningar skett på ok villkor, och det är knappast behov för väldigt mycket mer pengar heller, så jag hoppas det i så fall upprepar sig. Fara nummer två på kortare sikt är att några andra dyker upp och sticker iväg med slakterisegmentet innan man har genombrott på andra fronter, eventuellt pressar marginaler betydligt ned. Bolaget har för övrigt ett relativt solitt framfört underskott nu, så det kommer att ta en del år innan de ska betala skatt av sina intäkter.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
33 dagar sedan

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Skulle kunna tänka mig ett positivt börsmeddelande nu, för att få bort dessa säljorder strax över 5 blankt som inte tar slut. Tålamodsprovet fortsätter. Långt till Q2-rapporten som kommer först 15.09. Får hoppas att något meddelas före den tiden. Topp 50 är utan större förändring, ägarskapet har ökat. I stor grad p.g.a. Nordnet livförsäkring på senare tid. TS-Subsea som ägde över 50 000 över tid har sålt sig ut nu. Några mindre aktieägare utanför topp 50 har ökat lite. Olika mäklarkonton köper/säljer/flyttar en del tusen aktier regelbundet. Antal ägare är relativt stabilt.
    4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Aiaiai! Nere på 4-talet och ny ATL. Klagade på ledningen här för en stund sedan, de svarade med en kapitalanskaffning samma dag till premiumpris. Får prova med ett nytt klagomål 🤷🏻‍♂️ Det ser ut som investerarförtroendet är syltunt och tålamodet rinner ut för befintliga aktieägare, samt noll nya köpare. Faller dock på mycket låg volym.
  • 29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Bara intern flytt av aktier mellan Trond Mohns bolag 545,5 K den stora transaktionen
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Nu är Trond Mohns M Vest Energy bolag 4 största aktieägare, nu större än Bank Pietet & Cie.. Hans M Vest Invest bolag är fortfarande största ägare.
  • 27 maj · Ändrad
    ·
    27 maj · Ändrad
    ·
    Handelssiffror visar att 571 434 aktier omsattes igår, så en stor transaktion utanför börsen måste ha ägt rum. Det blir spännande att se om någon bara har flyttat från ett konto till ett annat, eller om några stora ägare säljer av betydligt, eventuellt helt. Och självklart, om så är fallet, vem som köper.
    28 maj
    ·
    28 maj
    ·
    M VEST INVEST AS ned 545k aktier, medan M VEST ENERGY AS upp exakt samma antal.
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Japp, samma typ av transaktion som 01.10.25. På 571 000 aktier omsatta var topp 50 reducerad med 600 aktier.
  • 23 maj
    ·
    23 maj
    ·
    Fortfarande relativt hög omsättning för MVW att vara. Förra månaden över 30 000/dag jämfört med ett snitt på 16 000/dag förra året (som inkluderar minst en stor transaktion). Antalet Nordnet-ägare har ökat något under den senaste tidens kursfall. Bland transaktioner den senaste veckan eller två har en privatinvesterare dumpat hela sitt innehav på ca. 40 000 aktier under en handelsdag. En annan sålde av betydligt, för att sedan öka upp igen en del. TS-Subsea AS har sålt 20 000, eller lånat ut till blankning. Bofa och Merill Lynch visar på köpsidan samma dag. A.R.H Holding AS som tidigare hade över 70 000 aktier säljer 5000 av ett återstående innehav på 10 000. Revisoren og Lektoren AS både köper och säljer ett antal tusen aktier. Nordnet livsforsikring har aldrig haft högre ägarandel än nu, vilket bidrar till att topp 50 har ökat på sistone. SK Tufta Holding AS fortsätter att sälja jämnt och stadigt, och är nu på sitt lägsta innehav någonsin, lite under nivån innan 70 000 aktier köptes från Atle Mundheim (CTO) i januari i år. Minskat med lite över 30 000 i maj hittills, visar listor. 96,16% av aktier ägda av topp 50. 91,4% av topp 20.
  • 19 maj
    ·
    19 maj
    ·
    Liten uppdatering en vecka efter kvartalsrapporten. Inte så imponerande siffror för kvartalet, med förluster som i fjol trots något ökad revenue (det mesta utrustningsförsäljning verkar det som, blygsam marginal). Guidning upprepad, men jag finner denna konservativ, och bolaget hintar väl om att denna gärna kommer att höjas gradvis, kanske redan under detta år låter det som. Slakteri MVW levererar kemikalier till tre slakterier nu. Återkommande intäkter på försäljning av kemikalier gick upp till nästan 21 mill NOK 2025 från 12,5 mill året innan. Och det reducerade förlusterna med 5 mill under '25 mot '24. Från Q2 är det leverans till ytterligare ett slakteri. Tidigare i tråden har det bedömts att det troligen är tal om Nova Seas (Mowi) slakteri på Jøsnøya. Detta slakteri ska ha kapacitet för slakt av 100 000 tonn per år, har också sett estimat på >125 000. De två andra det levereras till i Norge har kapacitet ca. 100 000 och 70 000. Av totala återkommande intäkter 2025 kom nog snabbt 90%, om inte mer från slakterierna, så +/- 20 mill. Potentialen på Island vid kontraktsmeddelande var ca. NOK 2 mill/år. Det betyder att de norska nystartade troligen tillför ca. 7-10 mill/år/st. Nova Sea kommer troligen att hamna i övre änden av detta skikt när produktionen tar fart. Detta kommer att hjälpa topp- och bottenlinjen. Det hintades också om att ett företag till håller på att få utrustning installerad, och möjligen kan komma att starta upp vattenrening och därmed köpa kemikalier mot slutet av året, i så fall effekt in i 2027 beroende på när något händer. I presentationen förväntas 2-4 fler slakterier med uppstart -27 och -28. Utöver att återkommande intäkter kommer att stiga väl under året kommer de som ska starta upp inom den kommande tiden att behöva beställa utrustning snart, typiskt minst 6 månader före uppstart i alla fall. Detta kommer att hjälpa intäktssidan en hel del, bottenlinjen något. Dreging Metha-test startar upp igen när som helst, om inte redan igång. Testning på hydraulisk produktionslinje, som det finns två av. Totalt 5 produktionslinjer. Potentiella intäkter är 1,5 mill EUR/år, men det innebär nog då hela anläggningen och beror på volymbehov för kemikalier. Och detta förutsätter så vitt jag har förstått ny/vidare testning på de andra produktionslinjerna (belt-press). Verkar som MVW hoppas landa ett avtal senast 2026, men saker har tagit tid, och jag är väl inte mer än försiktigt optimist med tanke på hur lång tid det har tagit hittills. Dock kommer ett sådant genombrott att vara mycket mer värt än kontraktssumman eftersom det i så fall skulle vara ett genombrott i en annan sektor (än slakteri). Vebiro inte nämnt denna gång heller, verkar inte vara högsta prioritet nu. Så långt har lite kommit ut av det relativt stora ramavtalet, får hoppas något dyker upp igen av nyheter vid något tillfälle. Olja och gas Oman som skrivet utan optimalt genomförd test, och optimismen verkar lite försvagad här från bolaget. Men de säger att de kommer att delta i kommande anbudsprocesser, och ämnet ska ha presterat lika bra som nuvarande kemikalier. Saudiarabien fanns det hopp om test Q2 eller Q3, i så fall är inte det så långt borta. Men osäkerheten är nog relativt stor givet den spända situationen i Mellanöstern och Trump som hotar med nya attacker helt nyligen nu. Lite frustrerande, för potentialen för intäkter vid eventuellt genombrott här är enormt med tanke på hur mycket vatten som behöver rening i detta område. Får bara korsa fingrarna för att saker lugnar sig och man kan arbeta vidare mot kommersialisering. Rening av vatten för kylning av datacenter nämndes inte under presentationen här som under investerarpresentationen. Kanske hade det varit mer spännande för nya investerare än fiskeslakterier, men kanske dyker det upp igen någon gång. Jag anser fortfarande caset som väldigt intressant, och har ökat mitt innehav lite. Men det är fortfarande lite osäkerhet, speciellt runt finansiering fram till förhoppningsvis break-even 2027. Dock har tidigare kapitalanskaffningar skett på ok villkor, och det är knappast behov för väldigt mycket mer pengar heller, så jag hoppas det i så fall upprepar sig. Fara nummer två på kortare sikt är att några andra dyker upp och sticker iväg med slakterisegmentet innan man har genombrott på andra fronter, eventuellt pressar marginaler betydligt ned. Bolaget har för övrigt ett relativt solitt framfört underskott nu, så det kommer att ta en del år innan de ska betala skatt av sina intäkter.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
211--
939--

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
15 sep.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
12 maj
2025 Q4-rapport
12 feb.
2025 Q3-rapport
18 nov. 2025
2025 Q2-rapport
16 sep. 2025
2025 Q1-rapport
15 maj 2025

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
33 dagar sedan

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
15 sep.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
12 maj
2025 Q4-rapport
12 feb.
2025 Q3-rapport
18 nov. 2025
2025 Q2-rapport
16 sep. 2025
2025 Q1-rapport
15 maj 2025

Relaterade värdepapper

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Skulle kunna tänka mig ett positivt börsmeddelande nu, för att få bort dessa säljorder strax över 5 blankt som inte tar slut. Tålamodsprovet fortsätter. Långt till Q2-rapporten som kommer först 15.09. Får hoppas att något meddelas före den tiden. Topp 50 är utan större förändring, ägarskapet har ökat. I stor grad p.g.a. Nordnet livförsäkring på senare tid. TS-Subsea som ägde över 50 000 över tid har sålt sig ut nu. Några mindre aktieägare utanför topp 50 har ökat lite. Olika mäklarkonton köper/säljer/flyttar en del tusen aktier regelbundet. Antal ägare är relativt stabilt.
    4 juni
    ·
    4 juni
    ·
    Aiaiai! Nere på 4-talet och ny ATL. Klagade på ledningen här för en stund sedan, de svarade med en kapitalanskaffning samma dag till premiumpris. Får prova med ett nytt klagomål 🤷🏻‍♂️ Det ser ut som investerarförtroendet är syltunt och tålamodet rinner ut för befintliga aktieägare, samt noll nya köpare. Faller dock på mycket låg volym.
  • 29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Bara intern flytt av aktier mellan Trond Mohns bolag 545,5 K den stora transaktionen
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Nu är Trond Mohns M Vest Energy bolag 4 största aktieägare, nu större än Bank Pietet & Cie.. Hans M Vest Invest bolag är fortfarande största ägare.
  • 27 maj · Ändrad
    ·
    27 maj · Ändrad
    ·
    Handelssiffror visar att 571 434 aktier omsattes igår, så en stor transaktion utanför börsen måste ha ägt rum. Det blir spännande att se om någon bara har flyttat från ett konto till ett annat, eller om några stora ägare säljer av betydligt, eventuellt helt. Och självklart, om så är fallet, vem som köper.
    28 maj
    ·
    28 maj
    ·
    M VEST INVEST AS ned 545k aktier, medan M VEST ENERGY AS upp exakt samma antal.
    29 maj
    ·
    29 maj
    ·
    Japp, samma typ av transaktion som 01.10.25. På 571 000 aktier omsatta var topp 50 reducerad med 600 aktier.
  • 23 maj
    ·
    23 maj
    ·
    Fortfarande relativt hög omsättning för MVW att vara. Förra månaden över 30 000/dag jämfört med ett snitt på 16 000/dag förra året (som inkluderar minst en stor transaktion). Antalet Nordnet-ägare har ökat något under den senaste tidens kursfall. Bland transaktioner den senaste veckan eller två har en privatinvesterare dumpat hela sitt innehav på ca. 40 000 aktier under en handelsdag. En annan sålde av betydligt, för att sedan öka upp igen en del. TS-Subsea AS har sålt 20 000, eller lånat ut till blankning. Bofa och Merill Lynch visar på köpsidan samma dag. A.R.H Holding AS som tidigare hade över 70 000 aktier säljer 5000 av ett återstående innehav på 10 000. Revisoren og Lektoren AS både köper och säljer ett antal tusen aktier. Nordnet livsforsikring har aldrig haft högre ägarandel än nu, vilket bidrar till att topp 50 har ökat på sistone. SK Tufta Holding AS fortsätter att sälja jämnt och stadigt, och är nu på sitt lägsta innehav någonsin, lite under nivån innan 70 000 aktier köptes från Atle Mundheim (CTO) i januari i år. Minskat med lite över 30 000 i maj hittills, visar listor. 96,16% av aktier ägda av topp 50. 91,4% av topp 20.
  • 19 maj
    ·
    19 maj
    ·
    Liten uppdatering en vecka efter kvartalsrapporten. Inte så imponerande siffror för kvartalet, med förluster som i fjol trots något ökad revenue (det mesta utrustningsförsäljning verkar det som, blygsam marginal). Guidning upprepad, men jag finner denna konservativ, och bolaget hintar väl om att denna gärna kommer att höjas gradvis, kanske redan under detta år låter det som. Slakteri MVW levererar kemikalier till tre slakterier nu. Återkommande intäkter på försäljning av kemikalier gick upp till nästan 21 mill NOK 2025 från 12,5 mill året innan. Och det reducerade förlusterna med 5 mill under '25 mot '24. Från Q2 är det leverans till ytterligare ett slakteri. Tidigare i tråden har det bedömts att det troligen är tal om Nova Seas (Mowi) slakteri på Jøsnøya. Detta slakteri ska ha kapacitet för slakt av 100 000 tonn per år, har också sett estimat på >125 000. De två andra det levereras till i Norge har kapacitet ca. 100 000 och 70 000. Av totala återkommande intäkter 2025 kom nog snabbt 90%, om inte mer från slakterierna, så +/- 20 mill. Potentialen på Island vid kontraktsmeddelande var ca. NOK 2 mill/år. Det betyder att de norska nystartade troligen tillför ca. 7-10 mill/år/st. Nova Sea kommer troligen att hamna i övre änden av detta skikt när produktionen tar fart. Detta kommer att hjälpa topp- och bottenlinjen. Det hintades också om att ett företag till håller på att få utrustning installerad, och möjligen kan komma att starta upp vattenrening och därmed köpa kemikalier mot slutet av året, i så fall effekt in i 2027 beroende på när något händer. I presentationen förväntas 2-4 fler slakterier med uppstart -27 och -28. Utöver att återkommande intäkter kommer att stiga väl under året kommer de som ska starta upp inom den kommande tiden att behöva beställa utrustning snart, typiskt minst 6 månader före uppstart i alla fall. Detta kommer att hjälpa intäktssidan en hel del, bottenlinjen något. Dreging Metha-test startar upp igen när som helst, om inte redan igång. Testning på hydraulisk produktionslinje, som det finns två av. Totalt 5 produktionslinjer. Potentiella intäkter är 1,5 mill EUR/år, men det innebär nog då hela anläggningen och beror på volymbehov för kemikalier. Och detta förutsätter så vitt jag har förstått ny/vidare testning på de andra produktionslinjerna (belt-press). Verkar som MVW hoppas landa ett avtal senast 2026, men saker har tagit tid, och jag är väl inte mer än försiktigt optimist med tanke på hur lång tid det har tagit hittills. Dock kommer ett sådant genombrott att vara mycket mer värt än kontraktssumman eftersom det i så fall skulle vara ett genombrott i en annan sektor (än slakteri). Vebiro inte nämnt denna gång heller, verkar inte vara högsta prioritet nu. Så långt har lite kommit ut av det relativt stora ramavtalet, får hoppas något dyker upp igen av nyheter vid något tillfälle. Olja och gas Oman som skrivet utan optimalt genomförd test, och optimismen verkar lite försvagad här från bolaget. Men de säger att de kommer att delta i kommande anbudsprocesser, och ämnet ska ha presterat lika bra som nuvarande kemikalier. Saudiarabien fanns det hopp om test Q2 eller Q3, i så fall är inte det så långt borta. Men osäkerheten är nog relativt stor givet den spända situationen i Mellanöstern och Trump som hotar med nya attacker helt nyligen nu. Lite frustrerande, för potentialen för intäkter vid eventuellt genombrott här är enormt med tanke på hur mycket vatten som behöver rening i detta område. Får bara korsa fingrarna för att saker lugnar sig och man kan arbeta vidare mot kommersialisering. Rening av vatten för kylning av datacenter nämndes inte under presentationen här som under investerarpresentationen. Kanske hade det varit mer spännande för nya investerare än fiskeslakterier, men kanske dyker det upp igen någon gång. Jag anser fortfarande caset som väldigt intressant, och har ökat mitt innehav lite. Men det är fortfarande lite osäkerhet, speciellt runt finansiering fram till förhoppningsvis break-even 2027. Dock har tidigare kapitalanskaffningar skett på ok villkor, och det är knappast behov för väldigt mycket mer pengar heller, så jag hoppas det i så fall upprepar sig. Fara nummer två på kortare sikt är att några andra dyker upp och sticker iväg med slakterisegmentet innan man har genombrott på andra fronter, eventuellt pressar marginaler betydligt ned. Bolaget har för övrigt ett relativt solitt framfört underskott nu, så det kommer att ta en del år innan de ska betala skatt av sina intäkter.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
-
Sälj
Antal
-

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
211--
939--

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades
© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm