Allmän information
Risk
?
Medel: 4 av 7
Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
- Årlig avgift0,00%
- TillgångsklassAktier
- KategoriNorge
- BasvalutaNOK
- Belåningsgrad85%
- Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en aktieindexfond med inriktning på den norska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen hos aktieindexet OBX-index och därmed även återspegla den avkastning som indexet genererar.
Relaterade fonder
Exponering
Uppdaterad 2026-05-31
Fördelning
- Aktier100%
Kunder har även besökt
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- för 13 tim sedanInlägget har tagits bort.Jag korrigerar mitt tidigare meddelande: jag var inte medveten om att Norge fortfarande bedriver kommersiell valfångst och till och med har höjt kvoten de senaste åren, senast nu 2026. Detta är en principfråga för mig, så jag säljer min Norge-fond. Annars hade jag behållit min andel i Norge-fonden och sett vad de kan åstadkomma med sina oljetillgångar. Norge är ett av världens rikaste länder i sin oljerikedom, det finns ingen anledning att slakta valar.
- ·12 juniJag har tron på Kongsberg i framtiden, men jag är passiv. Överväger därför att öka andelen här. Vad tycker ni?Ja denna fond är verkligen volatilt, jag startade den precis i april, i maj bara en kort tid på plussidan. Och nu igen på minussidan. Men hoppas bara på det bästa för att ha denna fond.
- ·13 majDen stora frågan här är vad som kommer att hända om och när priset på Brent Crude börjar gå ner. Hittills har jag räknat med att när Stockholm och Helsingfors går ner, går Oslo (mestadels) upp.Det är ingen statshemlighet att Oslo Børs är konstlat hög för tillfället mycket p.g.a. ökat oljepris. Så den kommer nog att falla tillbaka lite. Men det är ingen kris, utan snarare en köpmöjlighet om man lyckas träffa botten (vinna på lotto?). För kursen på Oslo Børs och denna fond kommer efter en justering när oljepriset normaliseras bara att gå uppåt igen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter
Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Allmän information
Risk
?
Medel: 4 av 7
Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
- Årlig avgift0,00%
- TillgångsklassAktier
- KategoriNorge
- BasvalutaNOK
- Belåningsgrad85%
- Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en aktieindexfond med inriktning på den norska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen hos aktieindexet OBX-index och därmed även återspegla den avkastning som indexet genererar.
Relaterade fonder
Nyheter
Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Exponering
Uppdaterad 2026-05-31
Fördelning
- Aktier100%
Kunder har även besökt
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- för 13 tim sedanInlägget har tagits bort.Jag korrigerar mitt tidigare meddelande: jag var inte medveten om att Norge fortfarande bedriver kommersiell valfångst och till och med har höjt kvoten de senaste åren, senast nu 2026. Detta är en principfråga för mig, så jag säljer min Norge-fond. Annars hade jag behållit min andel i Norge-fonden och sett vad de kan åstadkomma med sina oljetillgångar. Norge är ett av världens rikaste länder i sin oljerikedom, det finns ingen anledning att slakta valar.
- ·12 juniJag har tron på Kongsberg i framtiden, men jag är passiv. Överväger därför att öka andelen här. Vad tycker ni?Ja denna fond är verkligen volatilt, jag startade den precis i april, i maj bara en kort tid på plussidan. Och nu igen på minussidan. Men hoppas bara på det bästa för att ha denna fond.
- ·13 majDen stora frågan här är vad som kommer att hända om och när priset på Brent Crude börjar gå ner. Hittills har jag räknat med att när Stockholm och Helsingfors går ner, går Oslo (mestadels) upp.Det är ingen statshemlighet att Oslo Børs är konstlat hög för tillfället mycket p.g.a. ökat oljepris. Så den kommer nog att falla tillbaka lite. Men det är ingen kris, utan snarare en köpmöjlighet om man lyckas träffa botten (vinna på lotto?). För kursen på Oslo Børs och denna fond kommer efter en justering när oljepriset normaliseras bara att gå uppåt igen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Allmän information
Risk
?
Medel: 4 av 7
Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
- Årlig avgift0,00%
- TillgångsklassAktier
- KategoriNorge
- BasvalutaNOK
- Belåningsgrad85%
- Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en aktieindexfond med inriktning på den norska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen hos aktieindexet OBX-index och därmed även återspegla den avkastning som indexet genererar.
Relaterade fonder
Nyheter
Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Forum
Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
- för 13 tim sedanInlägget har tagits bort.Jag korrigerar mitt tidigare meddelande: jag var inte medveten om att Norge fortfarande bedriver kommersiell valfångst och till och med har höjt kvoten de senaste åren, senast nu 2026. Detta är en principfråga för mig, så jag säljer min Norge-fond. Annars hade jag behållit min andel i Norge-fonden och sett vad de kan åstadkomma med sina oljetillgångar. Norge är ett av världens rikaste länder i sin oljerikedom, det finns ingen anledning att slakta valar.
- ·12 juniJag har tron på Kongsberg i framtiden, men jag är passiv. Överväger därför att öka andelen här. Vad tycker ni?Ja denna fond är verkligen volatilt, jag startade den precis i april, i maj bara en kort tid på plussidan. Och nu igen på minussidan. Men hoppas bara på det bästa för att ha denna fond.
- ·13 majDen stora frågan här är vad som kommer att hända om och när priset på Brent Crude börjar gå ner. Hittills har jag räknat med att när Stockholm och Helsingfors går ner, går Oslo (mestadels) upp.Det är ingen statshemlighet att Oslo Børs är konstlat hög för tillfället mycket p.g.a. ökat oljepris. Så den kommer nog att falla tillbaka lite. Men det är ingen kris, utan snarare en köpmöjlighet om man lyckas träffa botten (vinna på lotto?). För kursen på Oslo Børs och denna fond kommer efter en justering när oljepriset normaliseras bara att gå uppåt igen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Exponering
Uppdaterad 2026-05-31
Fördelning
- Aktier100%


