Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Antalet VLCC-fartyg fördubblas i kinesiska hamnar när ägare möter trängselproblem
Sentosa Ship Brokers förklarar hur höga volymer och sanktionspress binder upp tankfartyg.
VLCC-köerna har ökat kraftigt i kinesiska hamnar på grund av tung trafik och sanktionspress.
Signal Ocean-data visade att antalet fartyg i kinesiska hamnar hade stigit från strax under 30 i början av september till nästan 60 i slutet av november.
Singapore-baserade Sentosa Ship Brokers sade att detta är en hög nivå av störningar för de stora tankfartygen.
Forskningsanalytiker Becky Smart sade att det hade varit en "exceptionellt hög volym" av VLCC-seglingar i september och oktober.
"Dessa resor når nu Kina i stora kluster, vilket skapar ett flaskhalsproblem då många tankfartyg försöker lossa samtidigt", förklarade hon.
Sanktionsrestriktioner gör det allt svårare för vissa fartyg att lägga till kaj och lossa lasten, noterade Smart.
Detta kan bero på att fartyget är sanktionerat och har svårt att hitta en hamn som vill ta emot det, att lasten i sig är sanktionerad och inte kan hitta en köpare, eller att den planerade hamnen för lossning är föremål för restriktioner, vilket tvingar fram omdirigeringar, tillade analytikern.
Detta återspeglas i rekordvolymer av sanktionerad olja som för närvarande ligger som last till havs.
Den 28 november visade Windward-data att 25 % av fartygen som satt fast i kinesiska hamnar klassificerades som högrisk eller sanktionerade.
"Trots ökande trafikstockningar är effekten på mainstream VLCC-utbud och fraktrater sannolikt begränsad. Stora delar av eftersläpningen består av sanktionerade eller högriskfartyg som inte deltar meningsfullt i huvudmarknaden för tankfartyg", sade Smart.
Som ett resultat förväntas trafikstockningarna inte skapa betydande knapphet i flottan eller ge ett märkbart lyft i konventionella VLCC-fraktrater, hävdade hon.
Den brittiska skeppsmäklaren Gibson sade att stämningen och fraktnivåerna förblev fasta.
Aktiviteten ökade något förra veckan då befraktare tyst och lugnt arbetade med tonnage för att undvika att tillföra marknaden ytterligare press.
Föfrågningstakten lugnade sig då, och tonnagelistan öppnade sig för de återstående 10 dagarna i december, tillade företaget.
Detta har gett befraktare mer flexibilitet och dämpat den allmänna framdriften.
Ett antal fartyg plockades upp genom privata avtal, men den synliga efterfrågan avtog, förklarade Gibson.
Rederierna söker nu en ökning i verksamheten för att återuppbygga momentum, tillade Londonkontoret.
Det som verkar vara en inte oväntad kollaps i fredsförhandlingarna rör inte kursen mycket. Rally i shipping är +5% intra.. Dagen är visserligen inte över. Kanske marknaden kommer att se 100k längre än de första veckorna av Q1 ? Historiskt sett är dessa nivåer över flera kvartal inte vanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=LTDvLNDRBx4
Lång färsk intervju med Barstad för morgonkaffet. Han förklarar något om underprestationen i förhållande till peers från ca. 37 min. Kort sagt, Lite trög marknad bear fro, bra marknad bull fro. Så får vi se under vintern då..
Ett knep är också att upprätta flera ASK-konton, särskilt om du vill ta risker. Då kan du avsluta ett om du har mycket förlust på det ena och få fördel av skatten. Om du har plus så låt det stå.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
1 dec. 16:35
∙
Marknadskommentar
NORDEN: BLANDAT, TIETOEVRY STEG I HELSINGFORS, VINX 30 -0,2%
24 nov. 21:30
∙
Pressmeddelande
FRO - Notification of trade
24 nov. 16:34
∙
Marknadskommentar
NORDEN: DANSKA NOVO NORDISK NED PÅ BLANDADE BÖRSER, VINX 30 -0,2%
24 nov. 07:54
∙
Flash
Nordea höjer riktkursen för Frontline till 278 norska kronor (270), upprepar köp
24 nov. 07:48
∙
Flash
Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Frontline till 145 norska kronor (150), upprepar minska
24 nov. 07:09
∙
Flash
Clarksons Platou Securities sänker Frontline till neutral (köp) - BN
21 nov. 13:36
∙
Pressmeddelande
FRO - Q3 2025 Presentation
21 nov. 07:53
∙
Pressmeddelande
FRO: Key information relating to the dividend to be paid by Frontline plc for the third quarter, 2025
21 nov. 06:29
∙
Pressmeddelande
FRO – Third Quarter and Nine Months 2025 Results
19 nov. 07:44
∙
Flash
Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för Frontline till 150 norska kronor (132), upprepar minska
17 nov. 16:32
∙
Marknadskommentar
NORDEN: OSLO MOT STRÖMMEN, FRAKTBOLAG LYFTE, VINX 30 -0,5%
14 nov. 21:30
∙
Pressmeddelande
FRO – Notice of Annual General Meeting 2025
14 nov. 12:22
∙
Pressmeddelande
FRO – Invitation to Q3 2025 Results Conference Call and Webcast
3 nov. 07:23
∙
Nyhet
Pareto gör tre förändringar av sin norska portfölj inför november
30 okt. 21:00
∙
Pressmeddelande
FRO - 2025 Annual General Meeting
14 okt. 15:34
∙
Marknadskommentar
NORDEN: HELSINGFORSBÖRSEN MOT STRÖMMEN, VINX 30 -0,7%
9 okt. 13:28
∙
Pressmeddelande
FRO: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDING
17 sep. 20:06
∙
Pressmeddelande
FRO – Filing of Half Yearly Report
16 sep. 15:43
∙
Marknadskommentar
NORDEN: NEDÅT, NOVO NORDISK OCH MAERSK UPP, VINX 30 -0,5%
15 sep. 15:35
∙
Marknadskommentar
NORDEN: UPPÅT, ÖRSTED BACKADE I KÖPENHAMN, VINX 30 +0,6%
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
12 dagar sedan50min
0,19 USD/aktie
X-dag 12 dec.
4,64 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
1 dec. 16:35
∙
Marknadskommentar
NORDEN: BLANDAT, TIETOEVRY STEG I HELSINGFORS, VINX 30 -0,2%
24 nov. 21:30
∙
Pressmeddelande
FRO - Notification of trade
24 nov. 16:34
∙
Marknadskommentar
NORDEN: DANSKA NOVO NORDISK NED PÅ BLANDADE BÖRSER, VINX 30 -0,2%
24 nov. 07:54
∙
Flash
Nordea höjer riktkursen för Frontline till 278 norska kronor (270), upprepar köp
24 nov. 07:48
∙
Flash
Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Frontline till 145 norska kronor (150), upprepar minska
24 nov. 07:09
∙
Flash
Clarksons Platou Securities sänker Frontline till neutral (köp) - BN
21 nov. 13:36
∙
Pressmeddelande
FRO - Q3 2025 Presentation
21 nov. 07:53
∙
Pressmeddelande
FRO: Key information relating to the dividend to be paid by Frontline plc for the third quarter, 2025
21 nov. 06:29
∙
Pressmeddelande
FRO – Third Quarter and Nine Months 2025 Results
19 nov. 07:44
∙
Flash
Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för Frontline till 150 norska kronor (132), upprepar minska
17 nov. 16:32
∙
Marknadskommentar
NORDEN: OSLO MOT STRÖMMEN, FRAKTBOLAG LYFTE, VINX 30 -0,5%
14 nov. 21:30
∙
Pressmeddelande
FRO – Notice of Annual General Meeting 2025
14 nov. 12:22
∙
Pressmeddelande
FRO – Invitation to Q3 2025 Results Conference Call and Webcast
3 nov. 07:23
∙
Nyhet
Pareto gör tre förändringar av sin norska portfölj inför november
30 okt. 21:00
∙
Pressmeddelande
FRO - 2025 Annual General Meeting
14 okt. 15:34
∙
Marknadskommentar
NORDEN: HELSINGFORSBÖRSEN MOT STRÖMMEN, VINX 30 -0,7%
9 okt. 13:28
∙
Pressmeddelande
FRO: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDING
17 sep. 20:06
∙
Pressmeddelande
FRO – Filing of Half Yearly Report
16 sep. 15:43
∙
Marknadskommentar
NORDEN: NEDÅT, NOVO NORDISK OCH MAERSK UPP, VINX 30 -0,5%
15 sep. 15:35
∙
Marknadskommentar
NORDEN: UPPÅT, ÖRSTED BACKADE I KÖPENHAMN, VINX 30 +0,6%
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Antalet VLCC-fartyg fördubblas i kinesiska hamnar när ägare möter trängselproblem
Sentosa Ship Brokers förklarar hur höga volymer och sanktionspress binder upp tankfartyg.
VLCC-köerna har ökat kraftigt i kinesiska hamnar på grund av tung trafik och sanktionspress.
Signal Ocean-data visade att antalet fartyg i kinesiska hamnar hade stigit från strax under 30 i början av september till nästan 60 i slutet av november.
Singapore-baserade Sentosa Ship Brokers sade att detta är en hög nivå av störningar för de stora tankfartygen.
Forskningsanalytiker Becky Smart sade att det hade varit en "exceptionellt hög volym" av VLCC-seglingar i september och oktober.
"Dessa resor når nu Kina i stora kluster, vilket skapar ett flaskhalsproblem då många tankfartyg försöker lossa samtidigt", förklarade hon.
Sanktionsrestriktioner gör det allt svårare för vissa fartyg att lägga till kaj och lossa lasten, noterade Smart.
Detta kan bero på att fartyget är sanktionerat och har svårt att hitta en hamn som vill ta emot det, att lasten i sig är sanktionerad och inte kan hitta en köpare, eller att den planerade hamnen för lossning är föremål för restriktioner, vilket tvingar fram omdirigeringar, tillade analytikern.
Detta återspeglas i rekordvolymer av sanktionerad olja som för närvarande ligger som last till havs.
Den 28 november visade Windward-data att 25 % av fartygen som satt fast i kinesiska hamnar klassificerades som högrisk eller sanktionerade.
"Trots ökande trafikstockningar är effekten på mainstream VLCC-utbud och fraktrater sannolikt begränsad. Stora delar av eftersläpningen består av sanktionerade eller högriskfartyg som inte deltar meningsfullt i huvudmarknaden för tankfartyg", sade Smart.
Som ett resultat förväntas trafikstockningarna inte skapa betydande knapphet i flottan eller ge ett märkbart lyft i konventionella VLCC-fraktrater, hävdade hon.
Den brittiska skeppsmäklaren Gibson sade att stämningen och fraktnivåerna förblev fasta.
Aktiviteten ökade något förra veckan då befraktare tyst och lugnt arbetade med tonnage för att undvika att tillföra marknaden ytterligare press.
Föfrågningstakten lugnade sig då, och tonnagelistan öppnade sig för de återstående 10 dagarna i december, tillade företaget.
Detta har gett befraktare mer flexibilitet och dämpat den allmänna framdriften.
Ett antal fartyg plockades upp genom privata avtal, men den synliga efterfrågan avtog, förklarade Gibson.
Rederierna söker nu en ökning i verksamheten för att återuppbygga momentum, tillade Londonkontoret.
Det som verkar vara en inte oväntad kollaps i fredsförhandlingarna rör inte kursen mycket. Rally i shipping är +5% intra.. Dagen är visserligen inte över. Kanske marknaden kommer att se 100k längre än de första veckorna av Q1 ? Historiskt sett är dessa nivåer över flera kvartal inte vanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=LTDvLNDRBx4
Lång färsk intervju med Barstad för morgonkaffet. Han förklarar något om underprestationen i förhållande till peers från ca. 37 min. Kort sagt, Lite trög marknad bear fro, bra marknad bull fro. Så får vi se under vintern då..
Ett knep är också att upprätta flera ASK-konton, särskilt om du vill ta risker. Då kan du avsluta ett om du har mycket förlust på det ena och få fördel av skatten. Om du har plus så låt det stå.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
986
241,2
Sälj
Antal
241,5
701
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
241,3
100
-
-
241,2
861
-
-
241,2
33
-
-
241,1
9
-
-
241,1
201
-
-
Högst
241,9
VWAP
-
Lägst
236
OmsättningAntal
94,5 393 668
VWAP
-
Högst
241,9
Lägst
236
OmsättningAntal
94,5 393 668
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
27 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
21 nov.
2025 Q2-rapport
29 aug.
2025 Q1-rapport
23 maj
2024 Q4-rapport
28 feb.
2024 Q3-rapport
27 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
0,19 USD/aktie
X-dag 12 dec.
4,64 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Antalet VLCC-fartyg fördubblas i kinesiska hamnar när ägare möter trängselproblem
Sentosa Ship Brokers förklarar hur höga volymer och sanktionspress binder upp tankfartyg.
VLCC-köerna har ökat kraftigt i kinesiska hamnar på grund av tung trafik och sanktionspress.
Signal Ocean-data visade att antalet fartyg i kinesiska hamnar hade stigit från strax under 30 i början av september till nästan 60 i slutet av november.
Singapore-baserade Sentosa Ship Brokers sade att detta är en hög nivå av störningar för de stora tankfartygen.
Forskningsanalytiker Becky Smart sade att det hade varit en "exceptionellt hög volym" av VLCC-seglingar i september och oktober.
"Dessa resor når nu Kina i stora kluster, vilket skapar ett flaskhalsproblem då många tankfartyg försöker lossa samtidigt", förklarade hon.
Sanktionsrestriktioner gör det allt svårare för vissa fartyg att lägga till kaj och lossa lasten, noterade Smart.
Detta kan bero på att fartyget är sanktionerat och har svårt att hitta en hamn som vill ta emot det, att lasten i sig är sanktionerad och inte kan hitta en köpare, eller att den planerade hamnen för lossning är föremål för restriktioner, vilket tvingar fram omdirigeringar, tillade analytikern.
Detta återspeglas i rekordvolymer av sanktionerad olja som för närvarande ligger som last till havs.
Den 28 november visade Windward-data att 25 % av fartygen som satt fast i kinesiska hamnar klassificerades som högrisk eller sanktionerade.
"Trots ökande trafikstockningar är effekten på mainstream VLCC-utbud och fraktrater sannolikt begränsad. Stora delar av eftersläpningen består av sanktionerade eller högriskfartyg som inte deltar meningsfullt i huvudmarknaden för tankfartyg", sade Smart.
Som ett resultat förväntas trafikstockningarna inte skapa betydande knapphet i flottan eller ge ett märkbart lyft i konventionella VLCC-fraktrater, hävdade hon.
Den brittiska skeppsmäklaren Gibson sade att stämningen och fraktnivåerna förblev fasta.
Aktiviteten ökade något förra veckan då befraktare tyst och lugnt arbetade med tonnage för att undvika att tillföra marknaden ytterligare press.
Föfrågningstakten lugnade sig då, och tonnagelistan öppnade sig för de återstående 10 dagarna i december, tillade företaget.
Detta har gett befraktare mer flexibilitet och dämpat den allmänna framdriften.
Ett antal fartyg plockades upp genom privata avtal, men den synliga efterfrågan avtog, förklarade Gibson.
Rederierna söker nu en ökning i verksamheten för att återuppbygga momentum, tillade Londonkontoret.
Det som verkar vara en inte oväntad kollaps i fredsförhandlingarna rör inte kursen mycket. Rally i shipping är +5% intra.. Dagen är visserligen inte över. Kanske marknaden kommer att se 100k längre än de första veckorna av Q1 ? Historiskt sett är dessa nivåer över flera kvartal inte vanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=LTDvLNDRBx4
Lång färsk intervju med Barstad för morgonkaffet. Han förklarar något om underprestationen i förhållande till peers från ca. 37 min. Kort sagt, Lite trög marknad bear fro, bra marknad bull fro. Så får vi se under vintern då..
Ett knep är också att upprätta flera ASK-konton, särskilt om du vill ta risker. Då kan du avsluta ett om du har mycket förlust på det ena och få fördel av skatten. Om du har plus så låt det stå.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
986
241,2
Sälj
Antal
241,5
701
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
241,3
100
-
-
241,2
861
-
-
241,2
33
-
-
241,1
9
-
-
241,1
201
-
-
Högst
241,9
VWAP
-
Lägst
236
OmsättningAntal
94,5 393 668
VWAP
-
Högst
241,9
Lägst
236
OmsättningAntal
94,5 393 668
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.