Hoppa till huvudinnehållet

Julhandeln – en “substitutjul” enligt HUI

Julhandeln i Sverige gick trögare än i USA som slog nytt försäljningsrekord. Samma mönster återfanns även under köpfesten Black Friday. Flera aktörer ställer nu sitt hopp om ett starkare 2024, däribland den svenska e-handeln som sticker ut negativt i en annars spretande statistik. Tittar vi utomlands är ett annat glädjeämne brittisk detaljhandel.

HUI gjorde en mätning i mitten av december som visade att julhandeln kunde komma att minska för första gången på tio år. Prognosen låg på en minskning med 3 procent i december, eller i nivå med julen 2021. I absoluta tal skulle det handla om ett bortfall på 2,5 miljarder kronor. Svensk Handel å sin sida räknade med ett bortfall på 0,5 miljarder kronor.

En analytiker på HUI lyfter fram att hushållen planerade för sina inköp mer noggrant denna gång och till en billigare peng och kallade 2023 års upplaga för en “substitutjul”.

Någon totalsiffra har ännu inte kommit och delkomponenterna spretar friskt. Vi kan börja med att konstatera att den svenska e-handeln backade 10 procent i december jämfört med året innan, enligt siffror från Svensk Handel. E-handeln omsatte 15,7 miljarder kronor.

– Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckades inte vända trenden detta år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Sammantaget för 2023 minskade e-handelns omsättning med 8 procent i löpande priser jämfört med helåret 2022.

Hos Svensk Dagligvaruhandel var tongångarna mer positiva. Dagligvaruhandeln steg 6,1 procent i december, enligt branschorganisationen.

– Detta är i sig goda nyheter, men det ekonomiska läget är fortfarande tufft för många hushåll. Dagligvaruhandeln möter nu, i kombination med de ökade kostnaderna, konsumenter med minskad köpkraft, vilket påverkar redan låga marginaler negativt, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Tjänstebolaget Voyado som analyserat 70 miljoner transaktioner inför jul noterade att allt fler svenskar bytte e-handeln mot butik och att många väljer kvalitet framför kvantitet. Dyrare klädmärken sticker ut.

Svensk Handel som lämnar statistik över fler delindex konstaterar genom Stilindex att klädhandeln ökade 0,3 procent i december jämfört med året innan, medan skohandeln var upp 1,9 procent.

– Nytt år kan innebära nya möjligheter, men utmaningarna är fortsatt stora för företag inom modebranschen. Kunderna höll redan innan det nya året hårt i plånboken, och vi tror att de kommer hålla ännu hårdare i den nu under det första kvartalet 2024, säger Sofia Larsen som är vd på Svensk Handel.

Julhandeln slog nytt rekord i USA

Vi går över till USA där julhandeln steg med 4,9 procent och slog nytt rekord. Under två månader omsatte julhandeln 2300 miljarder kronor, enligt Adobe Analytics.

En stor del hänförs till kraftiga rabatter inom elektronik, leksaker och kläder. Betalmetoden “Köp nu, betala senare” blev också mer populär.

En annan trend har nått sin tipping point. Det är nu vanligare att handla via mobilen än datorn i USA, enligt undersökningen. Totalt stod mobilköpen för 51,5 procent av e-handeln.

Vad gäller detaljhandeln steg den 0,6 procent i december jämfört med samma månad året innan. Det var samtidigt mer än väntade 0,4 procent, enligt Bloombergs konsensus.

“Ser optimistiskt ut för 2024”

Vi går över till Sverige igen och tittar framåt: Swedbank och Sparbankerna som var inne på samma linje att julhandeln skulle minska vädrade samtidigt optimism. 23 procent av hushållen förutspådde i deras undersökning att deras ekonomi kommer att se bättre ut i år. Detta är faktiskt bättre än i mätningen för ett år sedan då 17 procent av de tillfrågade bedömde att deras ekonomi skulle se bättre ut under det kommande året.

Positivt för brittiska detaljhandlare

Tittar vi specifikt på Storbritannien som kopplat loss sig från EU, så höjde den största dagligvarukedjan Tesco sin helårsprognos efter att den jämförbara försäljningen stigit 6,8 procent under sex veckor fram till 6 januari.

Mark & Spencer som har Storbritannien som hemmamarknad ökade omsättningen 8,5 procent, eller 8,1 procent i jämförbar försäljning. Den starka julhandeln gav bolaget större hopp om att nå helårsmålen.

Stark Black Friday-trend i USA – svagare i Sverige

Om vi går över till Black Friday-veckan, med efterföljande Cyber Monday så såg USA en starkare trend än Sverige, även där. Adobe Analytics räknade då med att Cyber Monday skulle kvarstå som den största shoppinghelgen och omsätta 12 miljarder dollar, eller en ökning med 6,1 procent jämfört med året innan.

Försäljningen under Black Friday ökade samtidigt med 7,5 procent till 9,8 miljarder vilket var högre än förväntningarna. För amerikansk del tillkom även en rusch inför Thanksgiving-helgen.

Adobe Analytics undersökningar är breda och innefattar omkring 85 procent av de 100 största retailaktörerna i USA.

För svensk del var Black Friday en besvikelse i handlarnas ögon då den minskade med 15 procent i löpande priser och stannade på 14,3 miljarder kronor. Enligt Svensk Handels e-handelsindikator handlade dock en lika stor andel av svenskarna under köpfesten, 72 procent.

– November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolik på att det var “rea på nätet i princip hela månaden, kommenterade Svensk Handel.

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm