Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Jag har ett något högre GAV än dagens kurs. Men är inte lite orolig och sitter långsiktigt. De har signalerat lägre utdelning i Q4, för att säkra sig till nästa år. Jag tror på bra utdelning nästa år som ska återinvesteras i nya HOEG aktier under åren framöver.
Det var flera som skrattade åt mig här när jag den 24 november påpekade en bullish divergens i RSI vid kurs 85kr. Nu, två veckor senare är kursen nästan 95 kr. Så var inte helt basic teknisk analys helt meningslöst trots allt, eller hur?
Tror du måste ha lite mer än en datapunkt innan du kan dra slutsatsen att teknisk analys fungerar. Ren gissning kommer också att ge dig några träffar om du gör det tillräckligt många gånger.
Sammanfattning
Höegh Autoliners ASA har levererat en häpnadsväckande direktavkastning på 38% och ståtar med ett framåtblickande P/E-tal på bara 3.9x – nyckeltal som skriker värde. Men aktien kommer från en tuff period, ner nästan 30% från sin 52-veckorshögsta, med nya amerikanska hamnavgifter som hotar dess kostnadsbas och framtida vinster.
Dela
🚢 Avkastningskung Med en Hake
Utdelningsmagnet: Med en direktavkastning på 38% betalar Höegh ut mer än de flesta globala shippingkollegor – hjälpt av hög kassaflödesgenerering (aktieägaravkastning på 39.7%) och en aggressiv utdelningspolicy. Lägg därtill 47.9% avkastning på eget kapital och en EBITDA-marginal på 47.6%, och du har ett företag som går på alla lönsamhetscylindrar.
Värdering djupt värde: Det framåtblickande P/E-talet på 3.9x och en uppskattning av verkligt värde på kr108.87 (cirka 15% över nuvarande pris) tyder på att aktien är billig enligt nästan alla mått. Finansiell hälsa är märkt STOR, med nettoskuld/EBITDA på en konservativ
Pro+
.
🌊 Riskerna Lurande Under Ytan
Amerikansk hamnavgiftschock: I oktober 2025 slogs nya amerikanska hamnavgifter på företaget med bara fyra dagars varsel. Den uppskattade smällen? En straffande $60–70 miljoner årligen, där Q4 2025 ensamt ser en bit på $20 miljoner. Detta är inte abstrakt: aktien sjönk 8.33% på en dag när investerare smälte nyheterna. Läs mer
Vinsttryck: Q3 2025 såg EBITDA ner 6% kvartal-över-kvartal, och grundläggande EPS-tillväxt har kraftigt vänt till -31.9% år-över-år. Analytiker har reviderat vinsterna nedåt, med konsensus nu “Neutral” (3.5/5).
Marknadsvolatilitet: Aktien är volatil – den senaste prisutvecklingen har varit oförlåtlig, med ett 52-veckorsintervall från kr57.56 till kr133.60 och en nylig underprestation när kostnadsrädslan ökar.
📊 Kartlägga Historien
Låt oss visualisera hur dessa nyckeltal förhåller sig:
⚠️ Slutsatsen
Stor uppsida, stor osäkerhet: Höegh Autoliners är ett sällsynt djupt värde, högutdelande spel med starka finanser. Men den plötsliga amerikanska hamnavgiftsregimen är en materiell risk som kan urholka de saftiga marginalerna och dämpa framtida utdelningar. Om ledningen kan föra vidare kostnader eller anpassa sig, är uppsidan verklig. Om inte, kan investerare se “värdefällan” i aktion.
Viktiga risker att bevaka:
Ytterligare amerikanska reglerings- eller avgiftschocker
Oförmåga att upprätthålla utdelningar på nuvarande nivåer
Långvariga fraktprisfall eller kostnadsinflation
Detta innehåll är endast i informationssyfte och inte investeringsrådgivning.
👉 Vill du ha en jämförelse sida vid sida av Höegh Autoliners ASA med Wallenius Wilhelmsen och andra RoRo-kollegor?
Stämmer ju inte angående utdelning sista året.
Tar man hänsyn till dagens kurs, har utdelningen de senaste fyra kvartalen varit runt 25%.
Utdelningen kvartalet före detta var högre pga försäljning av fartyg, och blir fel att ta med i normal beräkning.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
idag kl. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - November 2025 Trading Update
5 dec. 08:16
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of transaction by closely associated person to a primary insider
27 nov. 08:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of transaction from a primary insider
25 nov. 12:05
∙
Nyhet
HAUTO: Financial calendar
10 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.1573 today
10 nov. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - October 2025 Trading Update
30 okt. 06:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
30 okt. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Third quarter results and distribution of dividends
27 okt. 09:27
∙
Nyhet
Aktierna med flest investerarestimat - vecka 44
20 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Invitation to presentation of third quarter 2025 results
16 okt. 13:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Company presentation at ABG Shipping Seminar 16 October 2025
13 okt. 09:14
∙
Nyhet
De mest populære aksjene før rapportsesongen - Kitron i topp
7 okt. 05:26
∙
Nyhet
Höegh Autoliners ebitda inkommer i den lägre delen av angivet intervall
7 okt. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - September 2025 Trading Update
8 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - August 2025 Trading Update
1 sep. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.7181 today
22 aug. 16:14
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of trade from primary insider
22 aug. 10:54
∙
Nyhet
REDERI: SEKTORN STIGER TYDLIGT PÅ OSLO BÖRS EFTER RAPPORT
22 aug. 05:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
22 aug. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Second quarter results and distribution of dividends
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
39 dagar sedan36min
1,5729 NOK/aktie
Senaste utdelning
24,79 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
idag kl. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - November 2025 Trading Update
5 dec. 08:16
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of transaction by closely associated person to a primary insider
27 nov. 08:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of transaction from a primary insider
25 nov. 12:05
∙
Nyhet
HAUTO: Financial calendar
10 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.1573 today
10 nov. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - October 2025 Trading Update
30 okt. 06:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
30 okt. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Third quarter results and distribution of dividends
27 okt. 09:27
∙
Nyhet
Aktierna med flest investerarestimat - vecka 44
20 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Invitation to presentation of third quarter 2025 results
16 okt. 13:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Company presentation at ABG Shipping Seminar 16 October 2025
13 okt. 09:14
∙
Nyhet
De mest populære aksjene før rapportsesongen - Kitron i topp
7 okt. 05:26
∙
Nyhet
Höegh Autoliners ebitda inkommer i den lägre delen av angivet intervall
7 okt. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - September 2025 Trading Update
8 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - August 2025 Trading Update
1 sep. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.7181 today
22 aug. 16:14
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of trade from primary insider
22 aug. 10:54
∙
Nyhet
REDERI: SEKTORN STIGER TYDLIGT PÅ OSLO BÖRS EFTER RAPPORT
22 aug. 05:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
22 aug. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Second quarter results and distribution of dividends
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Jag har ett något högre GAV än dagens kurs. Men är inte lite orolig och sitter långsiktigt. De har signalerat lägre utdelning i Q4, för att säkra sig till nästa år. Jag tror på bra utdelning nästa år som ska återinvesteras i nya HOEG aktier under åren framöver.
Det var flera som skrattade åt mig här när jag den 24 november påpekade en bullish divergens i RSI vid kurs 85kr. Nu, två veckor senare är kursen nästan 95 kr. Så var inte helt basic teknisk analys helt meningslöst trots allt, eller hur?
Tror du måste ha lite mer än en datapunkt innan du kan dra slutsatsen att teknisk analys fungerar. Ren gissning kommer också att ge dig några träffar om du gör det tillräckligt många gånger.
Sammanfattning
Höegh Autoliners ASA har levererat en häpnadsväckande direktavkastning på 38% och ståtar med ett framåtblickande P/E-tal på bara 3.9x – nyckeltal som skriker värde. Men aktien kommer från en tuff period, ner nästan 30% från sin 52-veckorshögsta, med nya amerikanska hamnavgifter som hotar dess kostnadsbas och framtida vinster.
Dela
🚢 Avkastningskung Med en Hake
Utdelningsmagnet: Med en direktavkastning på 38% betalar Höegh ut mer än de flesta globala shippingkollegor – hjälpt av hög kassaflödesgenerering (aktieägaravkastning på 39.7%) och en aggressiv utdelningspolicy. Lägg därtill 47.9% avkastning på eget kapital och en EBITDA-marginal på 47.6%, och du har ett företag som går på alla lönsamhetscylindrar.
Värdering djupt värde: Det framåtblickande P/E-talet på 3.9x och en uppskattning av verkligt värde på kr108.87 (cirka 15% över nuvarande pris) tyder på att aktien är billig enligt nästan alla mått. Finansiell hälsa är märkt STOR, med nettoskuld/EBITDA på en konservativ
Pro+
.
🌊 Riskerna Lurande Under Ytan
Amerikansk hamnavgiftschock: I oktober 2025 slogs nya amerikanska hamnavgifter på företaget med bara fyra dagars varsel. Den uppskattade smällen? En straffande $60–70 miljoner årligen, där Q4 2025 ensamt ser en bit på $20 miljoner. Detta är inte abstrakt: aktien sjönk 8.33% på en dag när investerare smälte nyheterna. Läs mer
Vinsttryck: Q3 2025 såg EBITDA ner 6% kvartal-över-kvartal, och grundläggande EPS-tillväxt har kraftigt vänt till -31.9% år-över-år. Analytiker har reviderat vinsterna nedåt, med konsensus nu “Neutral” (3.5/5).
Marknadsvolatilitet: Aktien är volatil – den senaste prisutvecklingen har varit oförlåtlig, med ett 52-veckorsintervall från kr57.56 till kr133.60 och en nylig underprestation när kostnadsrädslan ökar.
📊 Kartlägga Historien
Låt oss visualisera hur dessa nyckeltal förhåller sig:
⚠️ Slutsatsen
Stor uppsida, stor osäkerhet: Höegh Autoliners är ett sällsynt djupt värde, högutdelande spel med starka finanser. Men den plötsliga amerikanska hamnavgiftsregimen är en materiell risk som kan urholka de saftiga marginalerna och dämpa framtida utdelningar. Om ledningen kan föra vidare kostnader eller anpassa sig, är uppsidan verklig. Om inte, kan investerare se “värdefällan” i aktion.
Viktiga risker att bevaka:
Ytterligare amerikanska reglerings- eller avgiftschocker
Oförmåga att upprätthålla utdelningar på nuvarande nivåer
Långvariga fraktprisfall eller kostnadsinflation
Detta innehåll är endast i informationssyfte och inte investeringsrådgivning.
👉 Vill du ha en jämförelse sida vid sida av Höegh Autoliners ASA med Wallenius Wilhelmsen och andra RoRo-kollegor?
Stämmer ju inte angående utdelning sista året.
Tar man hänsyn till dagens kurs, har utdelningen de senaste fyra kvartalen varit runt 25%.
Utdelningen kvartalet före detta var högre pga försäljning av fartyg, och blir fel att ta med i normal beräkning.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
8
95,45
Sälj
Antal
96,5
122
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
96,15
211
-
-
96,15
130
-
-
96,15
60
-
-
96,15
313
-
-
96,15
212
-
-
Högst
96,25
VWAP
-
Lägst
93,4
OmsättningAntal
63,6 669 446
VWAP
-
Högst
96,25
Lägst
93,4
OmsättningAntal
63,6 669 446
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
5 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
30 okt.
2025 Q2-rapport
22 aug.
2025 Q1-rapport
25 apr.
2024 Q4-rapport
14 feb.
2024 Q3-rapport
24 okt. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
1,5729 NOK/aktie
Senaste utdelning
24,79 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Jag har ett något högre GAV än dagens kurs. Men är inte lite orolig och sitter långsiktigt. De har signalerat lägre utdelning i Q4, för att säkra sig till nästa år. Jag tror på bra utdelning nästa år som ska återinvesteras i nya HOEG aktier under åren framöver.
Det var flera som skrattade åt mig här när jag den 24 november påpekade en bullish divergens i RSI vid kurs 85kr. Nu, två veckor senare är kursen nästan 95 kr. Så var inte helt basic teknisk analys helt meningslöst trots allt, eller hur?
Tror du måste ha lite mer än en datapunkt innan du kan dra slutsatsen att teknisk analys fungerar. Ren gissning kommer också att ge dig några träffar om du gör det tillräckligt många gånger.
Sammanfattning
Höegh Autoliners ASA har levererat en häpnadsväckande direktavkastning på 38% och ståtar med ett framåtblickande P/E-tal på bara 3.9x – nyckeltal som skriker värde. Men aktien kommer från en tuff period, ner nästan 30% från sin 52-veckorshögsta, med nya amerikanska hamnavgifter som hotar dess kostnadsbas och framtida vinster.
Dela
🚢 Avkastningskung Med en Hake
Utdelningsmagnet: Med en direktavkastning på 38% betalar Höegh ut mer än de flesta globala shippingkollegor – hjälpt av hög kassaflödesgenerering (aktieägaravkastning på 39.7%) och en aggressiv utdelningspolicy. Lägg därtill 47.9% avkastning på eget kapital och en EBITDA-marginal på 47.6%, och du har ett företag som går på alla lönsamhetscylindrar.
Värdering djupt värde: Det framåtblickande P/E-talet på 3.9x och en uppskattning av verkligt värde på kr108.87 (cirka 15% över nuvarande pris) tyder på att aktien är billig enligt nästan alla mått. Finansiell hälsa är märkt STOR, med nettoskuld/EBITDA på en konservativ
Pro+
.
🌊 Riskerna Lurande Under Ytan
Amerikansk hamnavgiftschock: I oktober 2025 slogs nya amerikanska hamnavgifter på företaget med bara fyra dagars varsel. Den uppskattade smällen? En straffande $60–70 miljoner årligen, där Q4 2025 ensamt ser en bit på $20 miljoner. Detta är inte abstrakt: aktien sjönk 8.33% på en dag när investerare smälte nyheterna. Läs mer
Vinsttryck: Q3 2025 såg EBITDA ner 6% kvartal-över-kvartal, och grundläggande EPS-tillväxt har kraftigt vänt till -31.9% år-över-år. Analytiker har reviderat vinsterna nedåt, med konsensus nu “Neutral” (3.5/5).
Marknadsvolatilitet: Aktien är volatil – den senaste prisutvecklingen har varit oförlåtlig, med ett 52-veckorsintervall från kr57.56 till kr133.60 och en nylig underprestation när kostnadsrädslan ökar.
📊 Kartlägga Historien
Låt oss visualisera hur dessa nyckeltal förhåller sig:
⚠️ Slutsatsen
Stor uppsida, stor osäkerhet: Höegh Autoliners är ett sällsynt djupt värde, högutdelande spel med starka finanser. Men den plötsliga amerikanska hamnavgiftsregimen är en materiell risk som kan urholka de saftiga marginalerna och dämpa framtida utdelningar. Om ledningen kan föra vidare kostnader eller anpassa sig, är uppsidan verklig. Om inte, kan investerare se “värdefällan” i aktion.
Viktiga risker att bevaka:
Ytterligare amerikanska reglerings- eller avgiftschocker
Oförmåga att upprätthålla utdelningar på nuvarande nivåer
Långvariga fraktprisfall eller kostnadsinflation
Detta innehåll är endast i informationssyfte och inte investeringsrådgivning.
👉 Vill du ha en jämförelse sida vid sida av Höegh Autoliners ASA med Wallenius Wilhelmsen och andra RoRo-kollegor?
Stämmer ju inte angående utdelning sista året.
Tar man hänsyn till dagens kurs, har utdelningen de senaste fyra kvartalen varit runt 25%.
Utdelningen kvartalet före detta var högre pga försäljning av fartyg, och blir fel att ta med i normal beräkning.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
8
95,45
Sälj
Antal
96,5
122
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
96,15
211
-
-
96,15
130
-
-
96,15
60
-
-
96,15
313
-
-
96,15
212
-
-
Högst
96,25
VWAP
-
Lägst
93,4
OmsättningAntal
63,6 669 446
VWAP
-
Högst
96,25
Lägst
93,4
OmsättningAntal
63,6 669 446
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.