Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Jag köper minst för 10000 danska kronor och max 35000 i ett företag. Har 10-14 företag åt gången. Eftersom det är det jag kan överblicka att följa med i. Dock har jag investerat mer i biotek. Men det är för att mindre att investera för mig, inte ger så mycket mening. För 10000 och den stiger 1,5%. Då är kostnaderna täckta. Men köp för 1000 måste den stiga >10% för att täcka courtage osv.
Jag testade AI med följande fråga:
Vilka utsikter finns det för utbetalningar från HAUTO under 2026?
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) förväntas fortsätta kvartalsvisa utbetalningar under 2026, med positiva utsikter baserade på starka kontrakt och historisk utdelningspolicy.
Bolaget har fasta kontrakt som täcker 80% av volymen för både 2025 och 2026, vilket säkerställer stabil intäkt och stöder höga utdelningar. Analytiker och investerardiskussioner pekar på ihållande höga yields runt 24-25% för 2025, med liknande förväntningar in i 2026 givet fullbokade fartyg och stark EBITDA. Den senaste utbetalningen var USD 0.1573 per aktie (ex-div 10. nov. 2025), och prognoser visar kvartalsutdelningar som USD 0.50 eller mer per aktie tidigt under 2026.
De flesta förstår inte vad en LLM är och hur man använder dem. Väldigt mycket "Jag kopierade från chatGPT" på Shareville nu. Inlägg som har noll värde och sänker kvaliteten (som är löjligt låg från början)
Vad sa Enger om framtidens fartyg? (Aug -25). "Dual-fuel-konceptet för Aurora-fartygen gör det möjligt att frakta bilar på globala rutter utan CO2-utsläpp.
– Våra kunder inom bilindustrin är några av de mest koldioxidmedvetna. Biltillverkare är bland världens största köpare av grönt stål och aluminium. Ro-ro-fartygen är nästa stora utsläpp på deras lista, säger Enger om varför rederiet ser fördelen med att vara först ute med koldioxidfri frakt." DVS. ett fartyg är inte bara ett fartyg, beskaffenhet, miljövänlighet och fraktvolym är också viktigare faktorer på denna marknad. Hautos nya fartyg har en kapacitet på 9100 enheter. De flesta äldre fartyg på marknaden är betydligt mindre (och går på diesel).
De nya PCTC-fartygen i Aurora-klassen är väl i utgångsläget inte utsläppsfria då de drivs med LNG eller olja med låg svavelhalt. Fartygen är dock förberedda för att kunna konverteras till ammoniakdrift någon gång i framtiden (saknar väl väsentlig global infrastruktur för detta i nuläget).
Det finns ett behov av att skrota biltransportfartyg för att säkerställa en lönsam marknad – detta är analysen från chefen för Grimaldi Lines, Emanuele Grimaldi, som också planerar att göra sig av med några av sina egna fartyg.
”De nuvarande utsikterna på biltransportfartygsmarknaden tyder på att skrotning av äldre fartyg kan bli nödvändigt inom en snar framtid. Detta skulle bidra till att förhindra både överkapacitet och fortsatt drift av mindre effektiva enheter,” säger Grimald i en intervju med ShippingWatch, där han talar både som redare och som ordförande för International Shipping Council (ICS).
Clarksons uppskattar den globala biltransportfartygsflottan till cirka 770 fartyg. Under de kommande åren förväntar sig denna marknad cirka 150 nybyggen med 50 fartyg som kommer in på marknaden 2026 och ytterligare 50 under 2027.
Andrea De Luca, analytiker på Veson Nautical, har tidigare berättat för ShippingWatch att biltransportfartyg kan möta en recession på grund av överutbudet av fordon under de kommande åren.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Så länge hamnutgifter sköts upp 1 år nu i första hand, så är det inte säkert Q4 blir så långt ifrån Q3.
Och med en ny begynnande utdelningsmodell som i princip ska motsvara andel likt tidigare, så tror jag kanske utdelningen kan överraska på den positiva sidan.
Visa 5 kommentarer till
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
idag kl. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of trade from primary insiders
8 dec. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - November 2025 Trading Update
5 dec. 08:16
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of transaction by closely associated person to a primary insider
27 nov. 08:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of transaction from a primary insider
25 nov. 12:05
∙
Nyhet
HAUTO: Financial calendar
10 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.1573 today
10 nov. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - October 2025 Trading Update
30 okt. 06:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
30 okt. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Third quarter results and distribution of dividends
27 okt. 09:27
∙
Nyhet
Aktierna med flest investerarestimat - vecka 44
20 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Invitation to presentation of third quarter 2025 results
16 okt. 13:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Company presentation at ABG Shipping Seminar 16 October 2025
13 okt. 09:14
∙
Nyhet
De mest populære aksjene før rapportsesongen - Kitron i topp
7 okt. 05:26
∙
Nyhet
Höegh Autoliners ebitda inkommer i den lägre delen av angivet intervall
7 okt. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - September 2025 Trading Update
8 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - August 2025 Trading Update
1 sep. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.7181 today
22 aug. 16:14
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of trade from primary insider
22 aug. 10:54
∙
Nyhet
REDERI: SEKTORN STIGER TYDLIGT PÅ OSLO BÖRS EFTER RAPPORT
22 aug. 05:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
41 dagar sedan36min
1,5729 NOK/aktie
Senaste utdelning
23,95 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
idag kl. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of trade from primary insiders
8 dec. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - November 2025 Trading Update
5 dec. 08:16
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Mandatory notification of transaction by closely associated person to a primary insider
27 nov. 08:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of transaction from a primary insider
25 nov. 12:05
∙
Nyhet
HAUTO: Financial calendar
10 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.1573 today
10 nov. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - October 2025 Trading Update
30 okt. 06:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
30 okt. 06:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Third quarter results and distribution of dividends
27 okt. 09:27
∙
Nyhet
Aktierna med flest investerarestimat - vecka 44
20 okt. 06:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Invitation to presentation of third quarter 2025 results
16 okt. 13:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Company presentation at ABG Shipping Seminar 16 October 2025
13 okt. 09:14
∙
Nyhet
De mest populære aksjene før rapportsesongen - Kitron i topp
7 okt. 05:26
∙
Nyhet
Höegh Autoliners ebitda inkommer i den lägre delen av angivet intervall
7 okt. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - September 2025 Trading Update
8 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) - August 2025 Trading Update
1 sep. 05:30
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA: Ex dividend USD 0.7181 today
22 aug. 16:14
∙
Pressmeddelande
Höegh Autoliners ASA - Mandatory notification of trade from primary insider
22 aug. 10:54
∙
Nyhet
REDERI: SEKTORN STIGER TYDLIGT PÅ OSLO BÖRS EFTER RAPPORT
22 aug. 05:35
∙
Pressmeddelande
HAUTO: Key information relating to the cash dividend to be paid by Höegh Autoliners ASA
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Jag köper minst för 10000 danska kronor och max 35000 i ett företag. Har 10-14 företag åt gången. Eftersom det är det jag kan överblicka att följa med i. Dock har jag investerat mer i biotek. Men det är för att mindre att investera för mig, inte ger så mycket mening. För 10000 och den stiger 1,5%. Då är kostnaderna täckta. Men köp för 1000 måste den stiga >10% för att täcka courtage osv.
Jag testade AI med följande fråga:
Vilka utsikter finns det för utbetalningar från HAUTO under 2026?
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) förväntas fortsätta kvartalsvisa utbetalningar under 2026, med positiva utsikter baserade på starka kontrakt och historisk utdelningspolicy.
Bolaget har fasta kontrakt som täcker 80% av volymen för både 2025 och 2026, vilket säkerställer stabil intäkt och stöder höga utdelningar. Analytiker och investerardiskussioner pekar på ihållande höga yields runt 24-25% för 2025, med liknande förväntningar in i 2026 givet fullbokade fartyg och stark EBITDA. Den senaste utbetalningen var USD 0.1573 per aktie (ex-div 10. nov. 2025), och prognoser visar kvartalsutdelningar som USD 0.50 eller mer per aktie tidigt under 2026.
De flesta förstår inte vad en LLM är och hur man använder dem. Väldigt mycket "Jag kopierade från chatGPT" på Shareville nu. Inlägg som har noll värde och sänker kvaliteten (som är löjligt låg från början)
Vad sa Enger om framtidens fartyg? (Aug -25). "Dual-fuel-konceptet för Aurora-fartygen gör det möjligt att frakta bilar på globala rutter utan CO2-utsläpp.
– Våra kunder inom bilindustrin är några av de mest koldioxidmedvetna. Biltillverkare är bland världens största köpare av grönt stål och aluminium. Ro-ro-fartygen är nästa stora utsläpp på deras lista, säger Enger om varför rederiet ser fördelen med att vara först ute med koldioxidfri frakt." DVS. ett fartyg är inte bara ett fartyg, beskaffenhet, miljövänlighet och fraktvolym är också viktigare faktorer på denna marknad. Hautos nya fartyg har en kapacitet på 9100 enheter. De flesta äldre fartyg på marknaden är betydligt mindre (och går på diesel).
De nya PCTC-fartygen i Aurora-klassen är väl i utgångsläget inte utsläppsfria då de drivs med LNG eller olja med låg svavelhalt. Fartygen är dock förberedda för att kunna konverteras till ammoniakdrift någon gång i framtiden (saknar väl väsentlig global infrastruktur för detta i nuläget).
Det finns ett behov av att skrota biltransportfartyg för att säkerställa en lönsam marknad – detta är analysen från chefen för Grimaldi Lines, Emanuele Grimaldi, som också planerar att göra sig av med några av sina egna fartyg.
”De nuvarande utsikterna på biltransportfartygsmarknaden tyder på att skrotning av äldre fartyg kan bli nödvändigt inom en snar framtid. Detta skulle bidra till att förhindra både överkapacitet och fortsatt drift av mindre effektiva enheter,” säger Grimald i en intervju med ShippingWatch, där han talar både som redare och som ordförande för International Shipping Council (ICS).
Clarksons uppskattar den globala biltransportfartygsflottan till cirka 770 fartyg. Under de kommande åren förväntar sig denna marknad cirka 150 nybyggen med 50 fartyg som kommer in på marknaden 2026 och ytterligare 50 under 2027.
Andrea De Luca, analytiker på Veson Nautical, har tidigare berättat för ShippingWatch att biltransportfartyg kan möta en recession på grund av överutbudet av fordon under de kommande åren.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Så länge hamnutgifter sköts upp 1 år nu i första hand, så är det inte säkert Q4 blir så långt ifrån Q3.
Och med en ny begynnande utdelningsmodell som i princip ska motsvara andel likt tidigare, så tror jag kanske utdelningen kan överraska på den positiva sidan.
Visa 5 kommentarer till
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
2
94
Sälj
Antal
96,75
100
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
94,45
636
-
-
94,45
1 064
-
-
94,45
700
-
-
94,45
176
-
-
94,45
170
-
-
Högst
96,5
VWAP
-
Lägst
93,95
OmsättningAntal
36,4 382 817
VWAP
-
Högst
96,5
Lägst
93,95
OmsättningAntal
36,4 382 817
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
5 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
30 okt.
2025 Q2-rapport
22 aug.
2025 Q1-rapport
25 apr.
2024 Q4-rapport
14 feb.
2024 Q3-rapport
24 okt. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
1,5729 NOK/aktie
Senaste utdelning
23,95 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Jag köper minst för 10000 danska kronor och max 35000 i ett företag. Har 10-14 företag åt gången. Eftersom det är det jag kan överblicka att följa med i. Dock har jag investerat mer i biotek. Men det är för att mindre att investera för mig, inte ger så mycket mening. För 10000 och den stiger 1,5%. Då är kostnaderna täckta. Men köp för 1000 måste den stiga >10% för att täcka courtage osv.
Jag testade AI med följande fråga:
Vilka utsikter finns det för utbetalningar från HAUTO under 2026?
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) förväntas fortsätta kvartalsvisa utbetalningar under 2026, med positiva utsikter baserade på starka kontrakt och historisk utdelningspolicy.
Bolaget har fasta kontrakt som täcker 80% av volymen för både 2025 och 2026, vilket säkerställer stabil intäkt och stöder höga utdelningar. Analytiker och investerardiskussioner pekar på ihållande höga yields runt 24-25% för 2025, med liknande förväntningar in i 2026 givet fullbokade fartyg och stark EBITDA. Den senaste utbetalningen var USD 0.1573 per aktie (ex-div 10. nov. 2025), och prognoser visar kvartalsutdelningar som USD 0.50 eller mer per aktie tidigt under 2026.
De flesta förstår inte vad en LLM är och hur man använder dem. Väldigt mycket "Jag kopierade från chatGPT" på Shareville nu. Inlägg som har noll värde och sänker kvaliteten (som är löjligt låg från början)
Vad sa Enger om framtidens fartyg? (Aug -25). "Dual-fuel-konceptet för Aurora-fartygen gör det möjligt att frakta bilar på globala rutter utan CO2-utsläpp.
– Våra kunder inom bilindustrin är några av de mest koldioxidmedvetna. Biltillverkare är bland världens största köpare av grönt stål och aluminium. Ro-ro-fartygen är nästa stora utsläpp på deras lista, säger Enger om varför rederiet ser fördelen med att vara först ute med koldioxidfri frakt." DVS. ett fartyg är inte bara ett fartyg, beskaffenhet, miljövänlighet och fraktvolym är också viktigare faktorer på denna marknad. Hautos nya fartyg har en kapacitet på 9100 enheter. De flesta äldre fartyg på marknaden är betydligt mindre (och går på diesel).
De nya PCTC-fartygen i Aurora-klassen är väl i utgångsläget inte utsläppsfria då de drivs med LNG eller olja med låg svavelhalt. Fartygen är dock förberedda för att kunna konverteras till ammoniakdrift någon gång i framtiden (saknar väl väsentlig global infrastruktur för detta i nuläget).
Det finns ett behov av att skrota biltransportfartyg för att säkerställa en lönsam marknad – detta är analysen från chefen för Grimaldi Lines, Emanuele Grimaldi, som också planerar att göra sig av med några av sina egna fartyg.
”De nuvarande utsikterna på biltransportfartygsmarknaden tyder på att skrotning av äldre fartyg kan bli nödvändigt inom en snar framtid. Detta skulle bidra till att förhindra både överkapacitet och fortsatt drift av mindre effektiva enheter,” säger Grimald i en intervju med ShippingWatch, där han talar både som redare och som ordförande för International Shipping Council (ICS).
Clarksons uppskattar den globala biltransportfartygsflottan till cirka 770 fartyg. Under de kommande åren förväntar sig denna marknad cirka 150 nybyggen med 50 fartyg som kommer in på marknaden 2026 och ytterligare 50 under 2027.
Andrea De Luca, analytiker på Veson Nautical, har tidigare berättat för ShippingWatch att biltransportfartyg kan möta en recession på grund av överutbudet av fordon under de kommande åren.
Ännu ett bevis på att det lönar sig att sitta still i båten och tänka långsiktigt. Ledningen i Høegh är skicklig och fattade rätt beslut med avseende på bl.a. utdelningen vid förra Q. Spännande att se hur mycket det faktiskt lönade sig framöver. Då blev det ett bra nyårsfirande i år också😁
Så länge hamnutgifter sköts upp 1 år nu i första hand, så är det inte säkert Q4 blir så långt ifrån Q3.
Och med en ny begynnande utdelningsmodell som i princip ska motsvara andel likt tidigare, så tror jag kanske utdelningen kan överraska på den positiva sidan.
Visa 5 kommentarer till
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
2
94
Sälj
Antal
96,75
100
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
94,45
636
-
-
94,45
1 064
-
-
94,45
700
-
-
94,45
176
-
-
94,45
170
-
-
Högst
96,5
VWAP
-
Lägst
93,95
OmsättningAntal
36,4 382 817
VWAP
-
Högst
96,5
Lägst
93,95
OmsättningAntal
36,4 382 817
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.