Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.
Aktie
Oslo Børs
2020

2020 Bulkers

2020 Bulkers

145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
Aktie
Oslo Børs
2020

2020 Bulkers

2020 Bulkers

145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
Aktie
Oslo Børs
2020

2020 Bulkers

2020 Bulkers

145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
145,00NOK
+0,14% (+0,20)
Vid stängning
Högst147,50
Lägst142,90
Omsättning
27,2 MNOK
Q2-rapport
34 dagar sedan15min
1,9974 NOK/aktie
X-dag 16 sep.
27,36 %
Direktavk.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
900
Sälj
Antal
940

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
57--
1--
75--
94--
343--
Högst
147,5
VWAP
-
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149
VWAP
-
Högst
147,5
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q3-rapport
12 nov.
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport7 maj
2024 Årsstämma6 maj
2024 Q4-rapport12 feb.
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 5 tim sedan
    ·
    för 5 tim sedan
    ·
    Arctic höjer sitt prismål för 2020 års bulkfartyg från 159 till 167.
  • för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    BCI idag: 26 443 +287 MTD 24 672 YTD 18 299 Saldo för 25 år 27 000 Kapmarknaden är fortsatt stabil på mycket hälsosamma nivåer. Våra två huvudlaster, järnmalm och bauxit, fortsätter att öka, och tonnagebalansen är bekväm. #utdelningar #torrbulk #capesize #2020bulkers
  • för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    Angående flotta och torrbulk: -2025-2026: bra år, men fortfarande outnyttjad kapacitet på torrbulkfartyg. -2027-2028: trängre, fartygen åldras och skrotas, nästan inga nybyggen. -2029-2030: förmodligen de bästa åren inom torrbulk, liten flotta, potentiell supercykel. Efterfrågan, växelkurser etc. svårt att säga något om, så det är bara en risk man får ta. Rederier beställer nästan inga fartyg nu, historiskt lågt. Osäkerhet om nästa bränsle: LNG? Ammoniak? Metanol?. Rederierna tvekar att beställa nya fartyg. Himalaya och 2020 års bulkfartyg med branschens bästa break-even och toppmoderna scrubbers kan bokstavligen trycka pengar. 2029-2030 skulle verkligen kunna vara en sweet spot. Mina tankar.
    för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    Konstigt med en så stor variation under ett så kort tidsperspektiv, den senaste förutsägelsen om en supernova i bulk missades allvarligt.
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Fortsatt tillväxt per tondag och en sund kinesisk efterfrågan på järnmalm förväntas öka capesize-marknaden så länge järnmalmspriserna förblir låga. "Kineserna har ökat köpet av järnmalm de senaste månaderna, och det verkar som att detta drivs av lagerpåfyllning eftersom järnmalmspriserna har varit ganska låga och brutit under 100 dollar/ton, nära de lägsta nivåerna på det senaste decenniet", sa Banchero Costa-analytikern Ralph Leszczynski till TradeWinds. Detta uttalande stöds också av sjöfartsdataleverantören Signal Ocean. Detta går emot den tidigare allmänt utropade baisseartade nedåtgående trendprognosen för i år, då marknadsbevakare förväntade sig att den kinesiska efterfrågan på järnmalm skulle sjunka på grund av den avtagande ekonomin. "Sammantaget ligger importen av järnmalm till Kina under förra årets nivåer, även om skillnaden minskar eftersom volymerna definitivt har ökat sedan maj", sa Leszczynski. Signal Oceans data visade att tillväxten per tondag ökade i styrka i september 2025 och överträffade nivåerna från 2024 och 2023. Tondag mäter det genomsnittliga antalet levererade ton under 30 dagar. Medan tillväxten per tondag minskade i juli 2025, började mätvärdet i augusti slå oddsen för en nedåtgående trend då den kinesiska efterfrågan på järnmalm ökade, drivet av en högre daglig råjärnsproduktion. Den genomsnittliga dagliga råjärnsproduktionen i augusti hade ökat med 5 % jämfört med föregående år till 2,41 miljoner ton och hade varit stabil från juli, enligt MySteel-data som Signal Ocean citerat. Kinesiska stålverk gjorde förmodligen också förebyggande lagerpåfyllning genom att importera mer järnmalm i augusti, i väntan på en säsongsbetonad ökning i september, sa Signal Ocean. Banchero Costas Leszczynski sa dock att ökningen inte kom som någon överraskning eftersom höstperioden i september och oktober i allmänhet anses vara "en säsongsbetonad toppefterfrågeperiod i Kina". Andra faktorer, såsom en ökning av efterfrågan på stål, nämndes också. "Exporten av stålprodukter från Kina ökade med 25 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025, och detta är tredje året i rad som de ser en tillväxt på över 20 % i stålexporten", sa Leszczynski. Han tror att Kina har varit ganska framgångsrikt med sin stålexport till Sydkorea; sydostasiatiska länder, såsom Vietnam, Indonesien, Malaysia och Filippinerna; och Mellanöstern, som omfattar Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Medan tullar och antidumpningsåtgärder förväntades minska den kinesiska stålexporten till dessa länder, hade stålverken vänt sig till att exportera halvfabrikat, vilket inte skulle påverkas, rapporterade TradeWinds tidigare. "Det huvudsakliga tillväxtområdet för stålefterfrågan är nu maskiner", sa Leszczynski. "Trenden i ekonomin nu är automatisering och robotisering av jobb som tidigare utfördes manuellt, som inom jordbruk och tillverkning." Kina började också importera mer järnmalm från Brasilien, noterade Signal Ocean. År föregående år översteg den brasilianska exporten av järnmalm nivåerna i augusti 2024 med cirka 3 miljoner ton, medan leveranserna från månad till månad ökade med 7 %, vilket gjorde augusti 2025 till den högsta månatliga totalsiffran för 2025. "Järnet kommer främst från Brasilien eftersom det är där produktionen har ökat i år, där Vale i synnerhet kraftigt ökade sin produktionskapacitet", sa Leszczynski. "Vale producerade 80,6 miljoner ton järnmalm under andra kvartalet 2025, vilket var en ökning med 3,7 % jämfört med samma kvartal 2024." Å andra sidan har Australien exporterat exakt samma totala volymer de senaste tre åren, berättade Leszczynski för TradeWinds. Den kinesiska efterfrågan på järnmalm höll också fraktpriserna starka, vilket ses på C3- och C5-rutterna, med rater på 24 dollar/ton för Brasilien–Kina och nästan 11 dollar/ton för Australien–Kina i början av september, sa Signal Ocean. De tillade: "Denna positiva stämning verkar drivas av efterfrågan, eftersom den dagliga lastade volymen på C5-rutten avsevärt har överstigit riktmärket på 2 miljoner ton, medan C3-rutten ligger strax över 1 miljon ton." Sammanfattningsvis sa Signal Ocean att den senaste tidens uppåtgående trend i importen av järnmalm redan kunde ses i tillväxten av capesize-järnmalmsdagar. Leszczynski höll med och sa att den kinesiska efterfrågan på järnmalm hade "börjat mycket dåligt under årets första kvartal", men nu hade brutit trenden "efter att ha återhämtat sig till i huvudsak förra årets nivåer". Båda analyshusen var skeptiska till en ytterligare ökning av tillväxten. Leszczynski sa: ”Jag tror inte att det kan förbättras mycket mer än så eftersom bostadsbyggsektorn fortfarande är ganska deprimerad och regeringen inte har de ekonomiska medlen att öka utgifterna för infrastruktur mycket mer än vad de gör nu.” Signal Ocean sa att priser och hamnlager skulle avgöra om den kinesiska järnmalmsimporten skulle förbli över 100 miljoner ton per månad. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    BCI idag: 26 156 +699 Middagsförsäljning 24 511 YTD 18 253 Saldo för 2025: 27 000 #utdelningar #torrbulk #capesize #bulkfartyg 2020
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

Q2-rapport
34 dagar sedan15min
1,9974 NOK/aktie
X-dag 16 sep.
27,36 %
Direktavk.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 5 tim sedan
    ·
    för 5 tim sedan
    ·
    Arctic höjer sitt prismål för 2020 års bulkfartyg från 159 till 167.
  • för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    BCI idag: 26 443 +287 MTD 24 672 YTD 18 299 Saldo för 25 år 27 000 Kapmarknaden är fortsatt stabil på mycket hälsosamma nivåer. Våra två huvudlaster, järnmalm och bauxit, fortsätter att öka, och tonnagebalansen är bekväm. #utdelningar #torrbulk #capesize #2020bulkers
  • för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    Angående flotta och torrbulk: -2025-2026: bra år, men fortfarande outnyttjad kapacitet på torrbulkfartyg. -2027-2028: trängre, fartygen åldras och skrotas, nästan inga nybyggen. -2029-2030: förmodligen de bästa åren inom torrbulk, liten flotta, potentiell supercykel. Efterfrågan, växelkurser etc. svårt att säga något om, så det är bara en risk man får ta. Rederier beställer nästan inga fartyg nu, historiskt lågt. Osäkerhet om nästa bränsle: LNG? Ammoniak? Metanol?. Rederierna tvekar att beställa nya fartyg. Himalaya och 2020 års bulkfartyg med branschens bästa break-even och toppmoderna scrubbers kan bokstavligen trycka pengar. 2029-2030 skulle verkligen kunna vara en sweet spot. Mina tankar.
    för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    Konstigt med en så stor variation under ett så kort tidsperspektiv, den senaste förutsägelsen om en supernova i bulk missades allvarligt.
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Fortsatt tillväxt per tondag och en sund kinesisk efterfrågan på järnmalm förväntas öka capesize-marknaden så länge järnmalmspriserna förblir låga. "Kineserna har ökat köpet av järnmalm de senaste månaderna, och det verkar som att detta drivs av lagerpåfyllning eftersom järnmalmspriserna har varit ganska låga och brutit under 100 dollar/ton, nära de lägsta nivåerna på det senaste decenniet", sa Banchero Costa-analytikern Ralph Leszczynski till TradeWinds. Detta uttalande stöds också av sjöfartsdataleverantören Signal Ocean. Detta går emot den tidigare allmänt utropade baisseartade nedåtgående trendprognosen för i år, då marknadsbevakare förväntade sig att den kinesiska efterfrågan på järnmalm skulle sjunka på grund av den avtagande ekonomin. "Sammantaget ligger importen av järnmalm till Kina under förra årets nivåer, även om skillnaden minskar eftersom volymerna definitivt har ökat sedan maj", sa Leszczynski. Signal Oceans data visade att tillväxten per tondag ökade i styrka i september 2025 och överträffade nivåerna från 2024 och 2023. Tondag mäter det genomsnittliga antalet levererade ton under 30 dagar. Medan tillväxten per tondag minskade i juli 2025, började mätvärdet i augusti slå oddsen för en nedåtgående trend då den kinesiska efterfrågan på järnmalm ökade, drivet av en högre daglig råjärnsproduktion. Den genomsnittliga dagliga råjärnsproduktionen i augusti hade ökat med 5 % jämfört med föregående år till 2,41 miljoner ton och hade varit stabil från juli, enligt MySteel-data som Signal Ocean citerat. Kinesiska stålverk gjorde förmodligen också förebyggande lagerpåfyllning genom att importera mer järnmalm i augusti, i väntan på en säsongsbetonad ökning i september, sa Signal Ocean. Banchero Costas Leszczynski sa dock att ökningen inte kom som någon överraskning eftersom höstperioden i september och oktober i allmänhet anses vara "en säsongsbetonad toppefterfrågeperiod i Kina". Andra faktorer, såsom en ökning av efterfrågan på stål, nämndes också. "Exporten av stålprodukter från Kina ökade med 25 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025, och detta är tredje året i rad som de ser en tillväxt på över 20 % i stålexporten", sa Leszczynski. Han tror att Kina har varit ganska framgångsrikt med sin stålexport till Sydkorea; sydostasiatiska länder, såsom Vietnam, Indonesien, Malaysia och Filippinerna; och Mellanöstern, som omfattar Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Medan tullar och antidumpningsåtgärder förväntades minska den kinesiska stålexporten till dessa länder, hade stålverken vänt sig till att exportera halvfabrikat, vilket inte skulle påverkas, rapporterade TradeWinds tidigare. "Det huvudsakliga tillväxtområdet för stålefterfrågan är nu maskiner", sa Leszczynski. "Trenden i ekonomin nu är automatisering och robotisering av jobb som tidigare utfördes manuellt, som inom jordbruk och tillverkning." Kina började också importera mer järnmalm från Brasilien, noterade Signal Ocean. År föregående år översteg den brasilianska exporten av järnmalm nivåerna i augusti 2024 med cirka 3 miljoner ton, medan leveranserna från månad till månad ökade med 7 %, vilket gjorde augusti 2025 till den högsta månatliga totalsiffran för 2025. "Järnet kommer främst från Brasilien eftersom det är där produktionen har ökat i år, där Vale i synnerhet kraftigt ökade sin produktionskapacitet", sa Leszczynski. "Vale producerade 80,6 miljoner ton järnmalm under andra kvartalet 2025, vilket var en ökning med 3,7 % jämfört med samma kvartal 2024." Å andra sidan har Australien exporterat exakt samma totala volymer de senaste tre åren, berättade Leszczynski för TradeWinds. Den kinesiska efterfrågan på järnmalm höll också fraktpriserna starka, vilket ses på C3- och C5-rutterna, med rater på 24 dollar/ton för Brasilien–Kina och nästan 11 dollar/ton för Australien–Kina i början av september, sa Signal Ocean. De tillade: "Denna positiva stämning verkar drivas av efterfrågan, eftersom den dagliga lastade volymen på C5-rutten avsevärt har överstigit riktmärket på 2 miljoner ton, medan C3-rutten ligger strax över 1 miljon ton." Sammanfattningsvis sa Signal Ocean att den senaste tidens uppåtgående trend i importen av järnmalm redan kunde ses i tillväxten av capesize-järnmalmsdagar. Leszczynski höll med och sa att den kinesiska efterfrågan på järnmalm hade "börjat mycket dåligt under årets första kvartal", men nu hade brutit trenden "efter att ha återhämtat sig till i huvudsak förra årets nivåer". Båda analyshusen var skeptiska till en ytterligare ökning av tillväxten. Leszczynski sa: ”Jag tror inte att det kan förbättras mycket mer än så eftersom bostadsbyggsektorn fortfarande är ganska deprimerad och regeringen inte har de ekonomiska medlen att öka utgifterna för infrastruktur mycket mer än vad de gör nu.” Signal Ocean sa att priser och hamnlager skulle avgöra om den kinesiska järnmalmsimporten skulle förbli över 100 miljoner ton per månad. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    BCI idag: 26 156 +699 Middagsförsäljning 24 511 YTD 18 253 Saldo för 2025: 27 000 #utdelningar #torrbulk #capesize #bulkfartyg 2020
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
900
Sälj
Antal
940

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
57--
1--
75--
94--
343--
Högst
147,5
VWAP
-
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149
VWAP
-
Högst
147,5
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q3-rapport
12 nov.
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport7 maj
2024 Årsstämma6 maj
2024 Q4-rapport12 feb.
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

Q2-rapport
34 dagar sedan15min

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q3-rapport
12 nov.
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport7 maj
2024 Årsstämma6 maj
2024 Q4-rapport12 feb.
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

1,9974 NOK/aktie
X-dag 16 sep.
27,36 %
Direktavk.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 5 tim sedan
    ·
    för 5 tim sedan
    ·
    Arctic höjer sitt prismål för 2020 års bulkfartyg från 159 till 167.
  • för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    BCI idag: 26 443 +287 MTD 24 672 YTD 18 299 Saldo för 25 år 27 000 Kapmarknaden är fortsatt stabil på mycket hälsosamma nivåer. Våra två huvudlaster, järnmalm och bauxit, fortsätter att öka, och tonnagebalansen är bekväm. #utdelningar #torrbulk #capesize #2020bulkers
  • för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    för 14 tim sedan · Ändrad
    ·
    Angående flotta och torrbulk: -2025-2026: bra år, men fortfarande outnyttjad kapacitet på torrbulkfartyg. -2027-2028: trängre, fartygen åldras och skrotas, nästan inga nybyggen. -2029-2030: förmodligen de bästa åren inom torrbulk, liten flotta, potentiell supercykel. Efterfrågan, växelkurser etc. svårt att säga något om, så det är bara en risk man får ta. Rederier beställer nästan inga fartyg nu, historiskt lågt. Osäkerhet om nästa bränsle: LNG? Ammoniak? Metanol?. Rederierna tvekar att beställa nya fartyg. Himalaya och 2020 års bulkfartyg med branschens bästa break-even och toppmoderna scrubbers kan bokstavligen trycka pengar. 2029-2030 skulle verkligen kunna vara en sweet spot. Mina tankar.
    för 11 tim sedan
    ·
    för 11 tim sedan
    ·
    Konstigt med en så stor variation under ett så kort tidsperspektiv, den senaste förutsägelsen om en supernova i bulk missades allvarligt.
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Fortsatt tillväxt per tondag och en sund kinesisk efterfrågan på järnmalm förväntas öka capesize-marknaden så länge järnmalmspriserna förblir låga. "Kineserna har ökat köpet av järnmalm de senaste månaderna, och det verkar som att detta drivs av lagerpåfyllning eftersom järnmalmspriserna har varit ganska låga och brutit under 100 dollar/ton, nära de lägsta nivåerna på det senaste decenniet", sa Banchero Costa-analytikern Ralph Leszczynski till TradeWinds. Detta uttalande stöds också av sjöfartsdataleverantören Signal Ocean. Detta går emot den tidigare allmänt utropade baisseartade nedåtgående trendprognosen för i år, då marknadsbevakare förväntade sig att den kinesiska efterfrågan på järnmalm skulle sjunka på grund av den avtagande ekonomin. "Sammantaget ligger importen av järnmalm till Kina under förra årets nivåer, även om skillnaden minskar eftersom volymerna definitivt har ökat sedan maj", sa Leszczynski. Signal Oceans data visade att tillväxten per tondag ökade i styrka i september 2025 och överträffade nivåerna från 2024 och 2023. Tondag mäter det genomsnittliga antalet levererade ton under 30 dagar. Medan tillväxten per tondag minskade i juli 2025, började mätvärdet i augusti slå oddsen för en nedåtgående trend då den kinesiska efterfrågan på järnmalm ökade, drivet av en högre daglig råjärnsproduktion. Den genomsnittliga dagliga råjärnsproduktionen i augusti hade ökat med 5 % jämfört med föregående år till 2,41 miljoner ton och hade varit stabil från juli, enligt MySteel-data som Signal Ocean citerat. Kinesiska stålverk gjorde förmodligen också förebyggande lagerpåfyllning genom att importera mer järnmalm i augusti, i väntan på en säsongsbetonad ökning i september, sa Signal Ocean. Banchero Costas Leszczynski sa dock att ökningen inte kom som någon överraskning eftersom höstperioden i september och oktober i allmänhet anses vara "en säsongsbetonad toppefterfrågeperiod i Kina". Andra faktorer, såsom en ökning av efterfrågan på stål, nämndes också. "Exporten av stålprodukter från Kina ökade med 25 % jämfört med föregående år under första halvåret 2025, och detta är tredje året i rad som de ser en tillväxt på över 20 % i stålexporten", sa Leszczynski. Han tror att Kina har varit ganska framgångsrikt med sin stålexport till Sydkorea; sydostasiatiska länder, såsom Vietnam, Indonesien, Malaysia och Filippinerna; och Mellanöstern, som omfattar Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Medan tullar och antidumpningsåtgärder förväntades minska den kinesiska stålexporten till dessa länder, hade stålverken vänt sig till att exportera halvfabrikat, vilket inte skulle påverkas, rapporterade TradeWinds tidigare. "Det huvudsakliga tillväxtområdet för stålefterfrågan är nu maskiner", sa Leszczynski. "Trenden i ekonomin nu är automatisering och robotisering av jobb som tidigare utfördes manuellt, som inom jordbruk och tillverkning." Kina började också importera mer järnmalm från Brasilien, noterade Signal Ocean. År föregående år översteg den brasilianska exporten av järnmalm nivåerna i augusti 2024 med cirka 3 miljoner ton, medan leveranserna från månad till månad ökade med 7 %, vilket gjorde augusti 2025 till den högsta månatliga totalsiffran för 2025. "Järnet kommer främst från Brasilien eftersom det är där produktionen har ökat i år, där Vale i synnerhet kraftigt ökade sin produktionskapacitet", sa Leszczynski. "Vale producerade 80,6 miljoner ton järnmalm under andra kvartalet 2025, vilket var en ökning med 3,7 % jämfört med samma kvartal 2024." Å andra sidan har Australien exporterat exakt samma totala volymer de senaste tre åren, berättade Leszczynski för TradeWinds. Den kinesiska efterfrågan på järnmalm höll också fraktpriserna starka, vilket ses på C3- och C5-rutterna, med rater på 24 dollar/ton för Brasilien–Kina och nästan 11 dollar/ton för Australien–Kina i början av september, sa Signal Ocean. De tillade: "Denna positiva stämning verkar drivas av efterfrågan, eftersom den dagliga lastade volymen på C5-rutten avsevärt har överstigit riktmärket på 2 miljoner ton, medan C3-rutten ligger strax över 1 miljon ton." Sammanfattningsvis sa Signal Ocean att den senaste tidens uppåtgående trend i importen av järnmalm redan kunde ses i tillväxten av capesize-järnmalmsdagar. Leszczynski höll med och sa att den kinesiska efterfrågan på järnmalm hade "börjat mycket dåligt under årets första kvartal", men nu hade brutit trenden "efter att ha återhämtat sig till i huvudsak förra årets nivåer". Båda analyshusen var skeptiska till en ytterligare ökning av tillväxten. Leszczynski sa: ”Jag tror inte att det kan förbättras mycket mer än så eftersom bostadsbyggsektorn fortfarande är ganska deprimerad och regeringen inte har de ekonomiska medlen att öka utgifterna för infrastruktur mycket mer än vad de gör nu.” Signal Ocean sa att priser och hamnlager skulle avgöra om den kinesiska järnmalmsimporten skulle förbli över 100 miljoner ton per månad. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    BCI idag: 26 156 +699 Middagsförsäljning 24 511 YTD 18 253 Saldo för 2025: 27 000 #utdelningar #torrbulk #capesize #bulkfartyg 2020
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
900
Sälj
Antal
940

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
57--
1--
75--
94--
343--
Högst
147,5
VWAP
-
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149
VWAP
-
Högst
147,5
Lägst
142,9
OmsättningAntal
27,2 187 149

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades