2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min
0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 121 | - | - | ||
| 751 | - | - | ||
| 371 | - | - | ||
| 643 | - | - | ||
| 220 | - | - |
Högst
17,48VWAP
Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
Högst
17,48Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 24 feb. 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 1 dag sedanKapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
- ·för 2 dagar sedanBorde jag öka insatsen i MPC?·för 2 tim sedanOm jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.·för 2 tim sedanMPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
- ·för 2 dagar sedan · ÄndradJa folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
- ·för 2 dagar sedanHur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
- för 2 dagar sedanför 2 dagar sedanKöpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min
0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 1 dag sedanKapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
- ·för 2 dagar sedanBorde jag öka insatsen i MPC?·för 2 tim sedanOm jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.·för 2 tim sedanMPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
- ·för 2 dagar sedan · ÄndradJa folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
- ·för 2 dagar sedanHur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
- för 2 dagar sedanför 2 dagar sedanKöpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 121 | - | - | ||
| 751 | - | - | ||
| 371 | - | - | ||
| 643 | - | - | ||
| 220 | - | - |
Högst
17,48VWAP
Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
Högst
17,48Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 24 feb. 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min
Nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q4-rapport | 24 feb. 2026 |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. | |
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från FactSet, Quartr
0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 1 dag sedanKapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
- ·för 2 dagar sedanBorde jag öka insatsen i MPC?·för 2 tim sedanOm jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.·för 2 tim sedanMPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
- ·för 2 dagar sedan · ÄndradJa folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
- ·för 2 dagar sedanHur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
- för 2 dagar sedanför 2 dagar sedanKöpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 121 | - | - | ||
| 751 | - | - | ||
| 371 | - | - | ||
| 643 | - | - | ||
| 220 | - | - |
Högst
17,48VWAP
Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
Högst
17,48Lägst
17,01OmsättningAntal
60,7 3 545 507
Mäklarstatistik
Ingen data hittades






