Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK
17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK
17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK

MPC Container Ships

MPC Container Ships

17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK
17,105NOK
−2,17% (−0,380)
Vid stängning
Högst17,480
Lägst17,010
Omsättning
60,7 MNOK
2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min
0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
121--
751--
371--
643--
220--
Högst
17,48
VWAP
-
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
-
Högst
17,48
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
24 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport27 nov.
2025 Q2-rapport26 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport25 feb.
2024 Q3-rapport26 nov. 2024
Data hämtas från FactSet, Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Kapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
    för 1 tim sedan
    ·
    för 1 tim sedan
    ·
    Nordnet estimerar 4x0,33
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Borde jag öka insatsen i MPC?
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    Om jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    MPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Ja folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Den chansen kommer NC, under tiden är det bara att hamstra torrt krut och njuta av juletiden.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Hur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Intjäning är kanske tillräckligt bra för vidare tillväxt
  • för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Köpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Jag hoppade också in.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

AI
Senaste
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min
0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.

Nyheter

AI
Senaste
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Kapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
    för 1 tim sedan
    ·
    för 1 tim sedan
    ·
    Nordnet estimerar 4x0,33
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Borde jag öka insatsen i MPC?
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    Om jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    MPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Ja folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Den chansen kommer NC, under tiden är det bara att hamstra torrt krut och njuta av juletiden.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Hur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Intjäning är kanske tillräckligt bra för vidare tillväxt
  • för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Köpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Jag hoppade också in.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
121--
751--
371--
643--
220--
Högst
17,48
VWAP
-
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
-
Högst
17,48
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
24 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport27 nov.
2025 Q2-rapport26 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport25 feb.
2024 Q3-rapport26 nov. 2024
Data hämtas från FactSet, Quartr

Relaterade värdepapper

2025 Q3-rapport
24 dagar sedan50min

Nyheter

AI
Senaste
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
24 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport27 nov.
2025 Q2-rapport26 aug.
2025 Q1-rapport22 maj
2024 Q4-rapport25 feb.
2024 Q3-rapport26 nov. 2024
Data hämtas från FactSet, Quartr

Relaterade värdepapper

0,5067 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,22 %Direktavk.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 1 dag sedan
    ·
    för 1 dag sedan
    ·
    Kapital har en kort genomgång av utsikterna inom shipping nästa år. Spår höga rater för vlcc, vilket kommer att smitta över på produkttank. Troligen bra för torrbulk, men becksvart för LNG. För containerfartyg kommer återupptagandet av segling genom Suez att utgöra en nedsida, detsamma gäller flottillväxt. En okej intjäning förväntas ändå. Avslutningsvis citeras Almås på Clarkson. Sista meningen tänker jag absolut gäller MPCC: Inom containersegmentet är det utbredd användning av långa kontrakt, och de ingås ofta när marknaden är stram. De stora rederierna har marknadsmakt, och större delen av intäkterna kommer från de långa kontrakten. Till exempel ser vi för närvarande att timecharter-raterna för containerfartyg håller sig solida, och att de ännu inte har fallit i takt med spotraterna för containrar. Vi bör inte heller glömma att för vissa segment – typiskt mindre fartyg – är flottillväxten mycket lägre, avslutar hon.
    för 1 tim sedan
    ·
    för 1 tim sedan
    ·
    Nordnet estimerar 4x0,33
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Borde jag öka insatsen i MPC?
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    Om jag har förstått det rätt så har väl mpcc beställt fartyg som kommer ut med långa kontrakt, hos de stora rederierna, så 2026 blir som nu cirka. Från 2027 och framåt dubblar ebitda sig, då måste det väl finnas utrymme för goda tider. Rätta mig om jag har fel.
    för 2 tim sedan
    ·
    för 2 tim sedan
    ·
    MPC gör många kloka drag, men här är du överoptimistisk. En fördubbling av Ebitda från 2027 kommer nog inte att ske. Kom ihåg att de har frontloadat kontrakt, till exempel på de största fartygen de fick levererade sommaren 2024. De har nu mycket hög intjäning fram till sommaren 2026 och då faller intjäningen 35 procent. Sommaren 2027 så halveras intjäningen på nytt på de fartygen. Så från sommaren 2027 så är intjäningen resten av kontraktsperioden (4 år) på ca 30 pst av intjäningen de har nu på dessa fartyg. De har också ingått en del avtal med sina kunder om att dela på investeringsbördan kopplad till uppgraderingar av en del fartyg. Det minskar MPC:s kostnader i samband med moderniseringsarbetet, men i andra änden så får kunderna lägre rater för hyra av fartygen. Det drar ner MPC:s intjäning framöver. Man måste också komma ihåg att MPC har haft stora kapitalkostnader de senaste åren och även framöver och gått från netto noll skuld till netto $250 Mill i skuld (brutto ca $600 mill, och ca $350 mill i cash). Man måste förvänta sig mer än en fördubbling av nettoskulden framöver som följd av flottförnyelse och de många torrdockningsuppehållen de står inför. Detta ökar Capex betydligt. Så en fördubbling av Ebitda 2027 framstår totalt sett som helt orealistisk.
  • för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    för 2 dagar sedan · Ändrad
    ·
    Ja folket. Ingen aktivitet från shortergänget igår (torsdag) heller. Så det verkar som om de tänker att det smartaste är att hålla sig lugna. Nu 9 börsdagar utan att någon har ökat/minskat sina positioner. Möjligen ett gott tecken. MPCC är nu på 6:e eller 7:e plats över mest blankade aktier på Oslobörsen... Och det är lite. De har väl tapetserat 1:a till 4:e platsen i nästan hela året ..... Så något måste shortergänget ha kommit på, på grund av ingen aktion av något slag. Är också lite besviken på "roboten" idag, den kunde ha kört lite hårdare nedåt så jag kunde få köpt några fler aktier när nedgången var över 3% intradag..Stoppade precis över, den rackaren. Men det kommer fler chanser, det är jag säker på. Annars var väl de 4 till 5 platserna längst ner på vinnarlistan för tungviktarna på Oslobörsen beklädda med rederier hela dagen. Så shippingindexen fick lite stryk idag, men det får vi bara räkna med. Ha en strålande kväll och helg alla som en.
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Den chansen kommer NC, under tiden är det bara att hamstra torrt krut och njuta av juletiden.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Hur är utsikterna för utdelning framöver i denna aktie?
    för 2 dagar sedan
    ·
    för 2 dagar sedan
    ·
    Intjäning är kanske tillräckligt bra för vidare tillväxt
  • för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Köpte för hela familjens utdelning för 17.085 God jul på er alla MPC are🥳🥳🥳
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Jag hoppade också in.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

NorwayOslo Børs
Antal
Köp
1 500
Sälj
Antal
390

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
121--
751--
371--
643--
220--
Högst
17,48
VWAP
-
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507
VWAP
-
Högst
17,48
Lägst
17,01
OmsättningAntal
60,7 3 545 507

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades