Q3-rapport
NY
Idag‧50min
0,4946 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,97 %Direktavk.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
4 635
Sälj
Antal
1 300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 11 216 | - | - | ||
| 1 000 | - | - | ||
| 20 461 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 3 000 | - | - |
Högst
18,565VWAP
Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
VWAP
Högst
18,565Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. Idag |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Årsstämma | 8 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanVilken fantastisk dag på börsen! Och gott humör här på sidan. För Q3 var alla "viktiga" redovisningssiffror; Omsättning, EBITDA, EBIT, EBIT-marginal, EPS och net profit sämre än de var under Q1 och Q2. Deras nya guidance visar att de ska omsätta för 109-119 mUSD i Q4 och ha EBITDA 61-71 mUSD i Q4. Alltså mindre än för Q3. Men allt kan ha hänt då. Något som jag skrev om vid Q2-ish. Att man kunde förvänta sig en nedgång under H2. Något jag lägger märke till är 'contracted forward TCE (USD/DAY)' på sida 16 i deras slides, som visar en betydande nedgång i genomsnittspriset för 2027. Gått från 26455 som visades i Q2 slides på sida 16, till nu 22410. Något som jag är lite besviken över, eftersom 2026 kan tolkas som sämre rater jämfört med 2025. Och jag hade hoppats att 2027 skulle bli bra. Det enda bra jag såg var Forward charter backlog som har lyfts till 1,6 bnUSD från 1,2. Lyfts av newbuilds som, vad jag har sett, så smått börjar komma efter Q2/Q3 2026 och in till H1 2028. Men på sikt ska det förhoppningsvis lyfta utdelningen. YTD 2025 är 43,13% av operating cash flow (OFC) givet som utdelning. Och själva OFC ser fortfarande förnuftig ut vid Q3. Det stod under marknadsavsnittet att MPC estimerar tillväxt på containermarknaden med 3,1% för 2026. Så jag håller tummarna för att när de 14 fartygen (16 inkl. 2 newbuilds) på sida 28 i slides, får nya kontrakt från slutet av maj-november, skulle kunna få några bra priser. Som ligger över 22319 USD/day som är genomsnittet för de 14 vid Q3. Jag vågar mig på och kommer med en matematisk/uppskattad estimering för en kurs runt mars-maj 2026. Estimerad net profit för 2025 på 249,4 (historiskt för de senaste tre åren har 73,38% av EBITDA blivit net profit). Så har jag en Estimerad EPS på 5,62. Just nu är P/E 2,70. Jag har räknat fram en forward P/E på 3,13 = kurs 17,59. - roligt nog dagens stängningskurs. Med backlog lyft 400 mUSD i EBITDA sträckt till 2028. Lägger jag till 125 mUSD till 2026, 2027 och 2028 i EBITDA. För nu utöver detta års guidance, en estimerad EPS på 7,71. Fonder och investerare köper in sig i framtiden. Och hoppas jag har rätt. Men det skulle kunna ge en estimerad kurs till 24,46 kr. Så vi säger i 23-25 intervallet. MEN det beror starkt på vad de själva guidar för 2026. Tycker en contracted forward TCE på 22231 USD/DAY för 92% av 2026 är lite bekymrande. Tills jag ser deras guidance för 2026, så tycker jag det är rättvist att shorterne är efter MPC lite till. Och ja det är en impopulär åsikt. men min åsikt. Ingen köp/sälj rekommendation härifrån. men till debatt och andras synpunkter - God kväll.
- ·för 4 tim sedan · ÄndradJa folkens, då har väl krutröken lagt sig efter dagens rapport-dag. Och det blev lite av en dag. Jag vill först säga några ord till många av er. Det är otroligt flott att motta all ros jag har fått idag för mitt skriveri/inlägg. Det är nästan så jag blir rörd. Jag försöker trycka "likes" på alla som ger mig skryt, som tack. Det är möjligt jag bommar på några, jag kan inte hinna med allt heller. Och sett från min sida, så är det väldigt motiverande för att skriva mer. Ska erkänna att det har varit dagar där jag har varit sliten, och har frågat mig själv varför håller jag på med detta.?? Svaret kommer snabbt, jag gillar faktiskt att hjälpa andra att analysera / ta goda egna val / och bli en god investerare som får känna på den härliga känslan av att ha analyserat och tagit ett riktigt val. Att lyckas som investerare är en flott känsla, och den unnar jag absolut alla att få känna på. Och så en liten sak till, ska väl erkänna att jag blir extra glad när någon kanske har gjort sin första plan....Då humrar jag lite för mig själv, och ler. Men nu kör vi på med vad shortergänget gjorde igår (onsdag). Ändå detta blir blåbär mot vad Finanstilsynets lista kommer att visa om vad som har hänt idag...när den kommer ut ca.15.25 imorgon. Det blir milt sagt spännande läsning. Men igår ökade shortergänget sina positioner från 4,11 % upp till 4,17 % = 0,06%. Eller från 18,33 milj aktier upp till 18,61 milj aktier. En ökning på ca.282.000 aktier.. Och denna gången var det stor varg Marshall W som ökade sin position från 1,44% upp till 1,50% =0,06%. Eller från 6,39 milj upp till 6,67 milj aktier en ökning på ca.282.000 aktier. Då blir nya listan så här... Marshall W. 1,50% 6,67 milj aktier NUMERIC. 0,90% 4,01 milj ACTUS. 0,59% 2,71 milj Voleon. 0,59% 2,64 milj Citadel A. 0,57% 2,57 milj Totalt. 4,17% 18,61 milj. Och så ett litet råd/tips till alla som stormar till för att se vad Finanstilsynets lista för kortpositioner över 0,5% visar för förändringar. Så måste ni komma ihåg att när aktörens position kommer UNDER 0,5% så kommer Finanstilsynets lista att visa NULL aktier även om shorteren har 2 miljoner aktier kortade fortfarande. Det kan fort hända med de 3 minsta shorterarna på listan. Det jag nu pratar om har jag faktiskt visat en stund, efter säkert 100 timmar med "grävande" om ämnet. Men jag ville inte skriva det ännu, för att undvika all diskussion onödigt. Men se det på tryck en gång först så jag kunde hänvisa till där jag såg det... Svaret står på sidorna x12 och 13 i presentationen till MPCC om dagens rapport. Alla har väl läst rubrikerna om all nybyggnation inom containerbåtar. Fick du honom Jørgen??? Om vi ser på feederklassen som är aktuell för oss så är orderboken 10-13 procent upp till 6000TEU. Och vi hör ständigt om ingång av nybyggnadskontrakt, också i feederklassen. Över 800 båtar är över 20 år gamla. Jag kunde ha kommit med ett antal för hur många som är över 25 år, men där ska jag gräva säkert 50 timmar till så kommer det KANSKE.... Det står på sida 13 i presentationen att orderboken för nybyggnation inom feedersegmentet INTE är nog för att ersätta de gamla skeppen som snart blir spik. Och så kommer slutsatsen av mitt 100 timmars grävarbete.... Det säger mina siffror också, gott att någon är enig (äntligen). Vad menar du Jørgen Lian ??? Får du samma svar ?? Eller vad menade du med de 30% procenten du drog fram från ett gotiskt årtal. Ha en strålande kväll alla som en.. Nu är jag klar för rödvinsglas nummer 2. Och beklagar skrivfel måste ni dessvärre godta.·för 58 min senkan alltid fråga GROK om ålder på fartyg Uppskattat svar Baserat på de senaste tillgängliga uppgifterna från BIMCO (mitten av 2025) och Alphaliner (flottöversikter 2024–2025) finns det cirka 750–800 containerfartyg mindre än 5 000 TEU som är äldre än 25 år i den aktiva globala flottan. Motivering: Antalet fartyg äldre än 20 år för <6 000 TEU är ~1 200 fartyg, varav ~65% (750–800) sannolikt är över 25 år, vilket tar hänsyn till gradvis åldrande och minimal skrotning (t.ex. genomsnittlig skrotålder är 26–28 år, men endast 0,02% av flottan skrotades 2025). Detta exkluderar upplagda eller ombyggda fartyg. Förbehåll: Exakta antal fluktuerar med leveranser (~750 nya fartyg i slutet av 2025, mestadels >10 000 TEU) och störningar i Röda havet, vilket har hållit äldre feederfartyg i drift längre. För exakta, realtidsdata, konsultera proprietära databaser som Clarksons eller Alphaliner. Nyckelstatistik om små och mycket gamla fartyg Offentliga data från BIMCO och Alphaliner fokuserar på fartyg över 20 år, där segmentet under 5 000 TEU (främst 0–2 999 TEU feederfartyg och 3 000–4 999 TEU fartyg) står för ~92% av dessa. Fartyg över 30 år utgör en mindre andel, uppskattad till 40–50% av antalet fartyg över 20 år, baserat på åldersfördelningstrender (mest skrotning sker efter 25 år, vilket lämnar färre ultraåldrade fartyg aktiva). Historiska data visar att ~886 fartyg under 3 000 TEU var över 20 år gamla 2023, vilket tyder på en liknande bas nu, justerad för minimal avskrivning.·för 18 min sen · ÄndradHei ticket 2the_moon. Tack för informationen. Det var faktiskt värre/bättre för oss än jag har kommit fram till. Det enda som är väldigt dåligt är att bara 0,02 % skrotas under 2025. Detta är extremt lite. Mina siffror är 12 eller 13 båtar. Och de båtarna är under 1000 TEU i snitt. Men skrotningen kommer närmare och närmare dag för dag. Men 2025 blir historiskt dåligt när det gäller skrotning av containerfartyg i feeder-klassen. Så ärliga måste vi vara ..
- ·för 7 tim sedan · ÄndradSå folkens, kör vi på med dagens uppdatering av New Contex indexet för feederklassen av containerskepp. Och rubriken får bli. Indexet sjunker vidare nedåt. Indexet föll från 1493 poäng ner till 1489 poäng = 4 poäng. Detta ger en falltakt på 4 poäng ÷ 2 dagar = 2 poäng per dag. Då har indexet stigit från 536 poäng den 3-1-2024 och upp till dagens 1489 poäng = 953 poäng eller 177,8%. Året 2025 sin uppgång är från 1398 poäng upp till dagens 1489 poäng = 91 poäng. Detta ger en stigningstakt för 2025 på 91 poäng ÷ 327 dagar = 0,28 poäng per dag. Så tar vi falltakten på "nedgången" som började 9-11-25 på 1551 poäng. Fallet är 1551 poäng - 1489 poäng = 62 poäng Falltakten blir 62 p ÷ 77 dagar = 0,80 poäng per dag. För att sätta dessa 0,80 poäng i perspektiv. Så måste indexet falla med 1489 poäng - 1398 poäng = 91 poäng för att vi ska avsluta året, där vi startade året på 1398 poäng. Då måste indexet falla med 91 poäng ÷ 33 dagar = 2,76 poäng varje enda dag resten av året. Alla förstår förhoppningsvis att det inte kommer att ske. Så vi vet att vi avslutar året 2025 med en årlig uppgång. På fina rater. 2 klasser visade oförändrat 2 klasser visade uppgång 10 klasser visade nedgång. Ha en strålande eftermiddag kväll alla som en.. Och om en stund kommer uppdatering av vad "shortergänget" gjorde igår (onsdag). Och vad de gjorde kommer nog att överraska är mitt tips.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q3-rapport
NY
Idag‧50min
0,4946 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,97 %Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanVilken fantastisk dag på börsen! Och gott humör här på sidan. För Q3 var alla "viktiga" redovisningssiffror; Omsättning, EBITDA, EBIT, EBIT-marginal, EPS och net profit sämre än de var under Q1 och Q2. Deras nya guidance visar att de ska omsätta för 109-119 mUSD i Q4 och ha EBITDA 61-71 mUSD i Q4. Alltså mindre än för Q3. Men allt kan ha hänt då. Något som jag skrev om vid Q2-ish. Att man kunde förvänta sig en nedgång under H2. Något jag lägger märke till är 'contracted forward TCE (USD/DAY)' på sida 16 i deras slides, som visar en betydande nedgång i genomsnittspriset för 2027. Gått från 26455 som visades i Q2 slides på sida 16, till nu 22410. Något som jag är lite besviken över, eftersom 2026 kan tolkas som sämre rater jämfört med 2025. Och jag hade hoppats att 2027 skulle bli bra. Det enda bra jag såg var Forward charter backlog som har lyfts till 1,6 bnUSD från 1,2. Lyfts av newbuilds som, vad jag har sett, så smått börjar komma efter Q2/Q3 2026 och in till H1 2028. Men på sikt ska det förhoppningsvis lyfta utdelningen. YTD 2025 är 43,13% av operating cash flow (OFC) givet som utdelning. Och själva OFC ser fortfarande förnuftig ut vid Q3. Det stod under marknadsavsnittet att MPC estimerar tillväxt på containermarknaden med 3,1% för 2026. Så jag håller tummarna för att när de 14 fartygen (16 inkl. 2 newbuilds) på sida 28 i slides, får nya kontrakt från slutet av maj-november, skulle kunna få några bra priser. Som ligger över 22319 USD/day som är genomsnittet för de 14 vid Q3. Jag vågar mig på och kommer med en matematisk/uppskattad estimering för en kurs runt mars-maj 2026. Estimerad net profit för 2025 på 249,4 (historiskt för de senaste tre åren har 73,38% av EBITDA blivit net profit). Så har jag en Estimerad EPS på 5,62. Just nu är P/E 2,70. Jag har räknat fram en forward P/E på 3,13 = kurs 17,59. - roligt nog dagens stängningskurs. Med backlog lyft 400 mUSD i EBITDA sträckt till 2028. Lägger jag till 125 mUSD till 2026, 2027 och 2028 i EBITDA. För nu utöver detta års guidance, en estimerad EPS på 7,71. Fonder och investerare köper in sig i framtiden. Och hoppas jag har rätt. Men det skulle kunna ge en estimerad kurs till 24,46 kr. Så vi säger i 23-25 intervallet. MEN det beror starkt på vad de själva guidar för 2026. Tycker en contracted forward TCE på 22231 USD/DAY för 92% av 2026 är lite bekymrande. Tills jag ser deras guidance för 2026, så tycker jag det är rättvist att shorterne är efter MPC lite till. Och ja det är en impopulär åsikt. men min åsikt. Ingen köp/sälj rekommendation härifrån. men till debatt och andras synpunkter - God kväll.
- ·för 4 tim sedan · ÄndradJa folkens, då har väl krutröken lagt sig efter dagens rapport-dag. Och det blev lite av en dag. Jag vill först säga några ord till många av er. Det är otroligt flott att motta all ros jag har fått idag för mitt skriveri/inlägg. Det är nästan så jag blir rörd. Jag försöker trycka "likes" på alla som ger mig skryt, som tack. Det är möjligt jag bommar på några, jag kan inte hinna med allt heller. Och sett från min sida, så är det väldigt motiverande för att skriva mer. Ska erkänna att det har varit dagar där jag har varit sliten, och har frågat mig själv varför håller jag på med detta.?? Svaret kommer snabbt, jag gillar faktiskt att hjälpa andra att analysera / ta goda egna val / och bli en god investerare som får känna på den härliga känslan av att ha analyserat och tagit ett riktigt val. Att lyckas som investerare är en flott känsla, och den unnar jag absolut alla att få känna på. Och så en liten sak till, ska väl erkänna att jag blir extra glad när någon kanske har gjort sin första plan....Då humrar jag lite för mig själv, och ler. Men nu kör vi på med vad shortergänget gjorde igår (onsdag). Ändå detta blir blåbär mot vad Finanstilsynets lista kommer att visa om vad som har hänt idag...när den kommer ut ca.15.25 imorgon. Det blir milt sagt spännande läsning. Men igår ökade shortergänget sina positioner från 4,11 % upp till 4,17 % = 0,06%. Eller från 18,33 milj aktier upp till 18,61 milj aktier. En ökning på ca.282.000 aktier.. Och denna gången var det stor varg Marshall W som ökade sin position från 1,44% upp till 1,50% =0,06%. Eller från 6,39 milj upp till 6,67 milj aktier en ökning på ca.282.000 aktier. Då blir nya listan så här... Marshall W. 1,50% 6,67 milj aktier NUMERIC. 0,90% 4,01 milj ACTUS. 0,59% 2,71 milj Voleon. 0,59% 2,64 milj Citadel A. 0,57% 2,57 milj Totalt. 4,17% 18,61 milj. Och så ett litet råd/tips till alla som stormar till för att se vad Finanstilsynets lista för kortpositioner över 0,5% visar för förändringar. Så måste ni komma ihåg att när aktörens position kommer UNDER 0,5% så kommer Finanstilsynets lista att visa NULL aktier även om shorteren har 2 miljoner aktier kortade fortfarande. Det kan fort hända med de 3 minsta shorterarna på listan. Det jag nu pratar om har jag faktiskt visat en stund, efter säkert 100 timmar med "grävande" om ämnet. Men jag ville inte skriva det ännu, för att undvika all diskussion onödigt. Men se det på tryck en gång först så jag kunde hänvisa till där jag såg det... Svaret står på sidorna x12 och 13 i presentationen till MPCC om dagens rapport. Alla har väl läst rubrikerna om all nybyggnation inom containerbåtar. Fick du honom Jørgen??? Om vi ser på feederklassen som är aktuell för oss så är orderboken 10-13 procent upp till 6000TEU. Och vi hör ständigt om ingång av nybyggnadskontrakt, också i feederklassen. Över 800 båtar är över 20 år gamla. Jag kunde ha kommit med ett antal för hur många som är över 25 år, men där ska jag gräva säkert 50 timmar till så kommer det KANSKE.... Det står på sida 13 i presentationen att orderboken för nybyggnation inom feedersegmentet INTE är nog för att ersätta de gamla skeppen som snart blir spik. Och så kommer slutsatsen av mitt 100 timmars grävarbete.... Det säger mina siffror också, gott att någon är enig (äntligen). Vad menar du Jørgen Lian ??? Får du samma svar ?? Eller vad menade du med de 30% procenten du drog fram från ett gotiskt årtal. Ha en strålande kväll alla som en.. Nu är jag klar för rödvinsglas nummer 2. Och beklagar skrivfel måste ni dessvärre godta.·för 58 min senkan alltid fråga GROK om ålder på fartyg Uppskattat svar Baserat på de senaste tillgängliga uppgifterna från BIMCO (mitten av 2025) och Alphaliner (flottöversikter 2024–2025) finns det cirka 750–800 containerfartyg mindre än 5 000 TEU som är äldre än 25 år i den aktiva globala flottan. Motivering: Antalet fartyg äldre än 20 år för <6 000 TEU är ~1 200 fartyg, varav ~65% (750–800) sannolikt är över 25 år, vilket tar hänsyn till gradvis åldrande och minimal skrotning (t.ex. genomsnittlig skrotålder är 26–28 år, men endast 0,02% av flottan skrotades 2025). Detta exkluderar upplagda eller ombyggda fartyg. Förbehåll: Exakta antal fluktuerar med leveranser (~750 nya fartyg i slutet av 2025, mestadels >10 000 TEU) och störningar i Röda havet, vilket har hållit äldre feederfartyg i drift längre. För exakta, realtidsdata, konsultera proprietära databaser som Clarksons eller Alphaliner. Nyckelstatistik om små och mycket gamla fartyg Offentliga data från BIMCO och Alphaliner fokuserar på fartyg över 20 år, där segmentet under 5 000 TEU (främst 0–2 999 TEU feederfartyg och 3 000–4 999 TEU fartyg) står för ~92% av dessa. Fartyg över 30 år utgör en mindre andel, uppskattad till 40–50% av antalet fartyg över 20 år, baserat på åldersfördelningstrender (mest skrotning sker efter 25 år, vilket lämnar färre ultraåldrade fartyg aktiva). Historiska data visar att ~886 fartyg under 3 000 TEU var över 20 år gamla 2023, vilket tyder på en liknande bas nu, justerad för minimal avskrivning.·för 18 min sen · ÄndradHei ticket 2the_moon. Tack för informationen. Det var faktiskt värre/bättre för oss än jag har kommit fram till. Det enda som är väldigt dåligt är att bara 0,02 % skrotas under 2025. Detta är extremt lite. Mina siffror är 12 eller 13 båtar. Och de båtarna är under 1000 TEU i snitt. Men skrotningen kommer närmare och närmare dag för dag. Men 2025 blir historiskt dåligt när det gäller skrotning av containerfartyg i feeder-klassen. Så ärliga måste vi vara ..
- ·för 7 tim sedan · ÄndradSå folkens, kör vi på med dagens uppdatering av New Contex indexet för feederklassen av containerskepp. Och rubriken får bli. Indexet sjunker vidare nedåt. Indexet föll från 1493 poäng ner till 1489 poäng = 4 poäng. Detta ger en falltakt på 4 poäng ÷ 2 dagar = 2 poäng per dag. Då har indexet stigit från 536 poäng den 3-1-2024 och upp till dagens 1489 poäng = 953 poäng eller 177,8%. Året 2025 sin uppgång är från 1398 poäng upp till dagens 1489 poäng = 91 poäng. Detta ger en stigningstakt för 2025 på 91 poäng ÷ 327 dagar = 0,28 poäng per dag. Så tar vi falltakten på "nedgången" som började 9-11-25 på 1551 poäng. Fallet är 1551 poäng - 1489 poäng = 62 poäng Falltakten blir 62 p ÷ 77 dagar = 0,80 poäng per dag. För att sätta dessa 0,80 poäng i perspektiv. Så måste indexet falla med 1489 poäng - 1398 poäng = 91 poäng för att vi ska avsluta året, där vi startade året på 1398 poäng. Då måste indexet falla med 91 poäng ÷ 33 dagar = 2,76 poäng varje enda dag resten av året. Alla förstår förhoppningsvis att det inte kommer att ske. Så vi vet att vi avslutar året 2025 med en årlig uppgång. På fina rater. 2 klasser visade oförändrat 2 klasser visade uppgång 10 klasser visade nedgång. Ha en strålande eftermiddag kväll alla som en.. Och om en stund kommer uppdatering av vad "shortergänget" gjorde igår (onsdag). Och vad de gjorde kommer nog att överraska är mitt tips.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
4 635
Sälj
Antal
1 300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 11 216 | - | - | ||
| 1 000 | - | - | ||
| 20 461 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 3 000 | - | - |
Högst
18,565VWAP
Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
VWAP
Högst
18,565Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. Idag |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Årsstämma | 8 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Q3-rapport
NY
Idag‧50min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
| Nästa händelse | |
|---|---|
| 2025 Q3-rapport | 27 nov. Idag |
| Tidigare händelser | ||
|---|---|---|
| 2025 Q2-rapport | 26 aug. | |
| 2025 Q1-rapport | 22 maj | |
| 2024 Årsstämma | 8 maj | |
| 2024 Q4-rapport | 25 feb. | |
| 2024 Q3-rapport | 26 nov. 2024 |
Data hämtas från Millistream, Quartr
0,4946 NOK/aktie
Senaste utdelning
19,97 %Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- ·för 3 tim sedanVilken fantastisk dag på börsen! Och gott humör här på sidan. För Q3 var alla "viktiga" redovisningssiffror; Omsättning, EBITDA, EBIT, EBIT-marginal, EPS och net profit sämre än de var under Q1 och Q2. Deras nya guidance visar att de ska omsätta för 109-119 mUSD i Q4 och ha EBITDA 61-71 mUSD i Q4. Alltså mindre än för Q3. Men allt kan ha hänt då. Något som jag skrev om vid Q2-ish. Att man kunde förvänta sig en nedgång under H2. Något jag lägger märke till är 'contracted forward TCE (USD/DAY)' på sida 16 i deras slides, som visar en betydande nedgång i genomsnittspriset för 2027. Gått från 26455 som visades i Q2 slides på sida 16, till nu 22410. Något som jag är lite besviken över, eftersom 2026 kan tolkas som sämre rater jämfört med 2025. Och jag hade hoppats att 2027 skulle bli bra. Det enda bra jag såg var Forward charter backlog som har lyfts till 1,6 bnUSD från 1,2. Lyfts av newbuilds som, vad jag har sett, så smått börjar komma efter Q2/Q3 2026 och in till H1 2028. Men på sikt ska det förhoppningsvis lyfta utdelningen. YTD 2025 är 43,13% av operating cash flow (OFC) givet som utdelning. Och själva OFC ser fortfarande förnuftig ut vid Q3. Det stod under marknadsavsnittet att MPC estimerar tillväxt på containermarknaden med 3,1% för 2026. Så jag håller tummarna för att när de 14 fartygen (16 inkl. 2 newbuilds) på sida 28 i slides, får nya kontrakt från slutet av maj-november, skulle kunna få några bra priser. Som ligger över 22319 USD/day som är genomsnittet för de 14 vid Q3. Jag vågar mig på och kommer med en matematisk/uppskattad estimering för en kurs runt mars-maj 2026. Estimerad net profit för 2025 på 249,4 (historiskt för de senaste tre åren har 73,38% av EBITDA blivit net profit). Så har jag en Estimerad EPS på 5,62. Just nu är P/E 2,70. Jag har räknat fram en forward P/E på 3,13 = kurs 17,59. - roligt nog dagens stängningskurs. Med backlog lyft 400 mUSD i EBITDA sträckt till 2028. Lägger jag till 125 mUSD till 2026, 2027 och 2028 i EBITDA. För nu utöver detta års guidance, en estimerad EPS på 7,71. Fonder och investerare köper in sig i framtiden. Och hoppas jag har rätt. Men det skulle kunna ge en estimerad kurs till 24,46 kr. Så vi säger i 23-25 intervallet. MEN det beror starkt på vad de själva guidar för 2026. Tycker en contracted forward TCE på 22231 USD/DAY för 92% av 2026 är lite bekymrande. Tills jag ser deras guidance för 2026, så tycker jag det är rättvist att shorterne är efter MPC lite till. Och ja det är en impopulär åsikt. men min åsikt. Ingen köp/sälj rekommendation härifrån. men till debatt och andras synpunkter - God kväll.
- ·för 4 tim sedan · ÄndradJa folkens, då har väl krutröken lagt sig efter dagens rapport-dag. Och det blev lite av en dag. Jag vill först säga några ord till många av er. Det är otroligt flott att motta all ros jag har fått idag för mitt skriveri/inlägg. Det är nästan så jag blir rörd. Jag försöker trycka "likes" på alla som ger mig skryt, som tack. Det är möjligt jag bommar på några, jag kan inte hinna med allt heller. Och sett från min sida, så är det väldigt motiverande för att skriva mer. Ska erkänna att det har varit dagar där jag har varit sliten, och har frågat mig själv varför håller jag på med detta.?? Svaret kommer snabbt, jag gillar faktiskt att hjälpa andra att analysera / ta goda egna val / och bli en god investerare som får känna på den härliga känslan av att ha analyserat och tagit ett riktigt val. Att lyckas som investerare är en flott känsla, och den unnar jag absolut alla att få känna på. Och så en liten sak till, ska väl erkänna att jag blir extra glad när någon kanske har gjort sin första plan....Då humrar jag lite för mig själv, och ler. Men nu kör vi på med vad shortergänget gjorde igår (onsdag). Ändå detta blir blåbär mot vad Finanstilsynets lista kommer att visa om vad som har hänt idag...när den kommer ut ca.15.25 imorgon. Det blir milt sagt spännande läsning. Men igår ökade shortergänget sina positioner från 4,11 % upp till 4,17 % = 0,06%. Eller från 18,33 milj aktier upp till 18,61 milj aktier. En ökning på ca.282.000 aktier.. Och denna gången var det stor varg Marshall W som ökade sin position från 1,44% upp till 1,50% =0,06%. Eller från 6,39 milj upp till 6,67 milj aktier en ökning på ca.282.000 aktier. Då blir nya listan så här... Marshall W. 1,50% 6,67 milj aktier NUMERIC. 0,90% 4,01 milj ACTUS. 0,59% 2,71 milj Voleon. 0,59% 2,64 milj Citadel A. 0,57% 2,57 milj Totalt. 4,17% 18,61 milj. Och så ett litet råd/tips till alla som stormar till för att se vad Finanstilsynets lista för kortpositioner över 0,5% visar för förändringar. Så måste ni komma ihåg att när aktörens position kommer UNDER 0,5% så kommer Finanstilsynets lista att visa NULL aktier även om shorteren har 2 miljoner aktier kortade fortfarande. Det kan fort hända med de 3 minsta shorterarna på listan. Det jag nu pratar om har jag faktiskt visat en stund, efter säkert 100 timmar med "grävande" om ämnet. Men jag ville inte skriva det ännu, för att undvika all diskussion onödigt. Men se det på tryck en gång först så jag kunde hänvisa till där jag såg det... Svaret står på sidorna x12 och 13 i presentationen till MPCC om dagens rapport. Alla har väl läst rubrikerna om all nybyggnation inom containerbåtar. Fick du honom Jørgen??? Om vi ser på feederklassen som är aktuell för oss så är orderboken 10-13 procent upp till 6000TEU. Och vi hör ständigt om ingång av nybyggnadskontrakt, också i feederklassen. Över 800 båtar är över 20 år gamla. Jag kunde ha kommit med ett antal för hur många som är över 25 år, men där ska jag gräva säkert 50 timmar till så kommer det KANSKE.... Det står på sida 13 i presentationen att orderboken för nybyggnation inom feedersegmentet INTE är nog för att ersätta de gamla skeppen som snart blir spik. Och så kommer slutsatsen av mitt 100 timmars grävarbete.... Det säger mina siffror också, gott att någon är enig (äntligen). Vad menar du Jørgen Lian ??? Får du samma svar ?? Eller vad menade du med de 30% procenten du drog fram från ett gotiskt årtal. Ha en strålande kväll alla som en.. Nu är jag klar för rödvinsglas nummer 2. Och beklagar skrivfel måste ni dessvärre godta.·för 58 min senkan alltid fråga GROK om ålder på fartyg Uppskattat svar Baserat på de senaste tillgängliga uppgifterna från BIMCO (mitten av 2025) och Alphaliner (flottöversikter 2024–2025) finns det cirka 750–800 containerfartyg mindre än 5 000 TEU som är äldre än 25 år i den aktiva globala flottan. Motivering: Antalet fartyg äldre än 20 år för <6 000 TEU är ~1 200 fartyg, varav ~65% (750–800) sannolikt är över 25 år, vilket tar hänsyn till gradvis åldrande och minimal skrotning (t.ex. genomsnittlig skrotålder är 26–28 år, men endast 0,02% av flottan skrotades 2025). Detta exkluderar upplagda eller ombyggda fartyg. Förbehåll: Exakta antal fluktuerar med leveranser (~750 nya fartyg i slutet av 2025, mestadels >10 000 TEU) och störningar i Röda havet, vilket har hållit äldre feederfartyg i drift längre. För exakta, realtidsdata, konsultera proprietära databaser som Clarksons eller Alphaliner. Nyckelstatistik om små och mycket gamla fartyg Offentliga data från BIMCO och Alphaliner fokuserar på fartyg över 20 år, där segmentet under 5 000 TEU (främst 0–2 999 TEU feederfartyg och 3 000–4 999 TEU fartyg) står för ~92% av dessa. Fartyg över 30 år utgör en mindre andel, uppskattad till 40–50% av antalet fartyg över 20 år, baserat på åldersfördelningstrender (mest skrotning sker efter 25 år, vilket lämnar färre ultraåldrade fartyg aktiva). Historiska data visar att ~886 fartyg under 3 000 TEU var över 20 år gamla 2023, vilket tyder på en liknande bas nu, justerad för minimal avskrivning.·för 18 min sen · ÄndradHei ticket 2the_moon. Tack för informationen. Det var faktiskt värre/bättre för oss än jag har kommit fram till. Det enda som är väldigt dåligt är att bara 0,02 % skrotas under 2025. Detta är extremt lite. Mina siffror är 12 eller 13 båtar. Och de båtarna är under 1000 TEU i snitt. Men skrotningen kommer närmare och närmare dag för dag. Men 2025 blir historiskt dåligt när det gäller skrotning av containerfartyg i feeder-klassen. Så ärliga måste vi vara ..
- ·för 7 tim sedan · ÄndradSå folkens, kör vi på med dagens uppdatering av New Contex indexet för feederklassen av containerskepp. Och rubriken får bli. Indexet sjunker vidare nedåt. Indexet föll från 1493 poäng ner till 1489 poäng = 4 poäng. Detta ger en falltakt på 4 poäng ÷ 2 dagar = 2 poäng per dag. Då har indexet stigit från 536 poäng den 3-1-2024 och upp till dagens 1489 poäng = 953 poäng eller 177,8%. Året 2025 sin uppgång är från 1398 poäng upp till dagens 1489 poäng = 91 poäng. Detta ger en stigningstakt för 2025 på 91 poäng ÷ 327 dagar = 0,28 poäng per dag. Så tar vi falltakten på "nedgången" som började 9-11-25 på 1551 poäng. Fallet är 1551 poäng - 1489 poäng = 62 poäng Falltakten blir 62 p ÷ 77 dagar = 0,80 poäng per dag. För att sätta dessa 0,80 poäng i perspektiv. Så måste indexet falla med 1489 poäng - 1398 poäng = 91 poäng för att vi ska avsluta året, där vi startade året på 1398 poäng. Då måste indexet falla med 91 poäng ÷ 33 dagar = 2,76 poäng varje enda dag resten av året. Alla förstår förhoppningsvis att det inte kommer att ske. Så vi vet att vi avslutar året 2025 med en årlig uppgång. På fina rater. 2 klasser visade oförändrat 2 klasser visade uppgång 10 klasser visade nedgång. Ha en strålande eftermiddag kväll alla som en.. Och om en stund kommer uppdatering av vad "shortergänget" gjorde igår (onsdag). Och vad de gjorde kommer nog att överraska är mitt tips.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
4 635
Sälj
Antal
1 300
Senaste avslut
| Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
|---|---|---|---|---|
| 11 216 | - | - | ||
| 1 000 | - | - | ||
| 20 461 | - | - | ||
| 518 | - | - | ||
| 3 000 | - | - |
Högst
18,565VWAP
Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
VWAP
Högst
18,565Lägst
17,145OmsättningAntal
180,3 10 004 203
Mäklarstatistik
Ingen data hittades






