Hoppa till huvudinnehållet

Intressekonflikt i MinPension bakom ovilja att lösa pensionskrånglet

Krånglet som många upplever när de ska flytta sin pension måste upphöra. Därför har Nordnet föreslagit en digital och central pensionsportal, ett MinPension med flyttfunktion. Men MinPension själva har snabbt avfärdat förslaget. Förklaringen till det stavas tyvärr intressekonflikter inom MinPension. Därför måste staten nu ta sitt ansvar för ökad konsumentnytta.

Krånglet med att flytta har dessvärre intensieras sedan avgiftstaket på 600 kronor för en flytt infördes i april 2021. Det är inte rimligt att det ska gå för pensionsbolag att helt ducka den digitala utvecklingen och samtidigt kreativt hitta på nya anledningar att förhala för den konsument som exempelvis vill flytta till lägre avgifter.

Nordnet har i flera sammanhang föreslagit att MinPension skulle kunna utvecklas till att bli både en informations- och flyttportal, det vill säga att portalen utrustas med en flyttfunktion så att sparare lättare kan administrera pensionsflyttar digitalt och centralt utan krångel. Läs gärna Nordnets vd Lars-Åke Norlings debattartikel i ämnet. Vi har också träffat finansmarknadsminister Max Elger och lagt fram förslaget. Läs mer om vad han tyckte om det här.

MinPension har avfärdat idén

Tyvärr har MinPension själva snabbt avfärdat idén om att MinPension kan utrustas med flyttfunktion.

Det gjorde mig först lite förvånad. Varför är MinPension så negativa till ett förslag som syftar till att digitalisera och standardisera flyttar, vilket i förlängningen stärker konsumentnyttan och kan pressa priser? Som omöjliggör för stora pensionsjättar att hindra pensionsflyttar och ducka den digitala utvecklingen?

Hänvisar till sex år gammal studie

MinPension säger i en intervju i tidningen Pensioner & Förmåner att man gjort en undersökning som visar att konsumenter inte vill ha en flyttfunktion. Jag kollade upp studien vd Anders Lundström refererar till, och det visar sig att den är från 2016, alltså sex år gammal. Det hinner hända mycket med konsumenters digitaliseringsvana på sex år. Studien gjordes för att se vad konsumenterna tyckte om så kallade “flyttblad”, alltså standardiserad flyttinformation till konsumenten. Än idag, sex år senare, finns inga sådana flyttblad på plats. Det kan jämföras med att branschen i Norge, på uppmaning av politikerna, skapade en digital pensionsportal på 1,5 år. Viljan måste finnas där.

Men vad som också var intressant var att jag hittade en till studie som MinPension lät undersökningsföretaget Augur göra 2018. Där angav Augur som en av huvudinsikterna att ”konsumenterna förväntar sig mer än bara information”. Augur skriver också att ”flera av konsumenterna uttalar förväntningar på att de nu ska kunna göra flytten, digitalt på skärmen”. Detta alltså redan för fyra år sedan.

Den studien väljer MinPension att inte nämna.

Intressekonflikt lägger krokben

Svaret på varför finns kanske här: MinPension i Sverige AB är ett helägt dotterbolag till branschorganisationen Svensk Försäkring. MinPensions styrelseordförande är Svensk Försäkrings vd. Styrelsen består till hälften av ledamöter från staten, till hälften från pensionsbolag.

Svensk Försäkring är alltså en mäktig del av MinPension. Och branschorganisationen har tyvärr knappast utmärkt sig för att stå på konsumenternas sida i flytträttsfrågan. Man var exempelvis emot avgiftstaket på 600 kronor för pensionsflytt och medgav bara i motvillig ton att ”fördelarna överväger nackdelarna” när det gäller den utvidgade flytträtten. Att starka krafter inte vill att MinPension ska medverka till att ytterligare förenkla för konsumenter att flytta är i det perspektivet inte förvånande, om än problematiskt.

Hälften av styrelsen utgörs dock som sagt av staten som, får man förmoda, vill verka för konsumentnytta. Branschen har som synes noll incitament att underlätta flyttar, och därför behöver initiativet till en standardiserad, central och digital flyttportal komma från riksdag och regering. Staten måste ta sitt ansvar i MinPension.

Läs gärna artikeln på ämnet i Realtid.

/Frida

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
3 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2022-05-07 14:00

Hej, här är ett annat allvarligt problem med Uttagsplaneraren i Min Pension. Regeringen vill att alltfler skjuter på sin pensionering och jobbar ett par år längre. Det handlar om hundratusentals personer som gör och planerar att göra just detta. Vad som då händer är att Uttagsplaneraren slutar att fungera. När du senarelägger ditt uttagsdatum för din pensionering hos dina försäkringsbolag upphör de att skicka prognoser till Min Pension. Min Pension slår ifrån sig och säger att de inget kan göra. Det betyder att under den period i livet då man har som störst behov av att göra ingående analyser i… Läs mer »

Anonym
Anonym
2022-03-10 16:10

Fantastiskt initiativ Frida, som vanligt står du längst fram och visar var skåpet ska stå i det svenska pensionssparandet!

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2022-03-21 17:18

Tack!

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm