Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Sammanfattning med hjälp av NotebookLM:
Huvudorsaken till förseningen i Wave 3-programmet (den tredje produktionsordern från Airbus) är kopplad till de strikta kvalificerings- och regleringsprocesserna inom flygindustrin, särskilt eftersom de aktuella delarna är mer kritiska än tidigare leveranser,.
Detta innebär flera specifika utmaningar:
1. Delarnas kritikalitet: Delarna som ingår i Wave 3-ordern bedöms vara mer kritiska än de Norsk Titanium har levererat tidigare.
2. Regulatoriskt godkännande: Det ökade antalet kritiska delar har tvingat Airbus att spendera mer tid tillsammans med tillsynsmyndigheterna för att säkerställa att de är bekväma med hela paketet och dess tillämpning. Denna process är komplicerad och tar längre tid än förväntat, vilket återspeglar de strikta reglerings-, ingenjörs- och testprocesserna inom flyg- och försvarsindustrin.
3. Behov av nya standarder: Även om det grundläggande godkännandet är på plats, är det en utmaning att fortsätta godkänna additivt tillverkade delar baserat på traditionella metoder ("forging legacy"). Diskussioner pågår därför med Airbus och tillsynsmyndigheterna (FAA och ESA) för att effektivisera processer och definiera en strategi baserad på additiv tillverkning framöver.
4. Administrativa flaskhalsar: Tidpunkten för godkännandena har också påverkats av att pappersarbetet måste slutföras. Det nämndes bland annat att en "government shutdown" i USA tillfälligt påverkade framstegen i godkännandeprocessen, då detta stoppade arbetet med att få FAA och ESA att samarbeta och komma överens.
Den långsammare övergången av delar inom kommersiell flygindustri, inklusive förseningen i Wave 3-programmet, ledde till att Norsk Titanium var tvungna att nedjustera sina omsättningsprognoser för 2026,,. Företaget arbetar nu med att accelerera kommersiell leverans för att minska tiden det tar att få delar från utveckling till serieproduktion.
Möjligt att jag har fel, men är inte detta typiskt en aktie där många realiserar förluster före nyår för att få avdrag på skatten, för att sedan snabbt köpa sig in igen 1–2 januari – förhoppningsvis till ungefär samma kurs – så att man både får utnyttjat avdraget och slutar upp med samma aktieinnehav?
NTI är ett tillväxtbolag och är fortfarande i etableringsfasen och har inte kommit ordentligt igång med intjäningen så ja det är risk något jag menar kursen återspeglar. Med Aierbus stora kontrakt Wave-3 så menar jag NTI går in i en ny fas där risken blir väsentligt mindre och intjäningen kommer igång, så menar detta är rätt tid att köpa aktier på, men lite tro och hopp, risk finns det fortfarande, men rosa moln har blåst bort.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederländerna, 8 December 2025 – Airbus SE (börssymbol: AIR) har slutfört transaktionen med Spirit AeroSystems för förvärvet av industriella tillgångar avsedda för dess kommersiella flygprogram.
"Denna milstolpe markerar ett speciellt ögonblick för oss alla på Airbus. Vi är stolta över att välkomna över 4 000 nya kollegor, med vilka vi kommer att inleda ett nytt kapitel i vår industriella verksamhet genom att ta över aktiviteter av avgörande betydelse för våra kommersiella flygprogram," sade Florent Massou, Verkställande vice VD för verksamheten inom kommersiella flygplan hos Airbus.
Airbus har tagit över ägandet av följande tidigare Spirit AeroSystems tillgångar:
• anläggningen i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Aerosystems Kinston;
• anläggningen i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Atlantic Cadréan;
• anläggningen i Casablanca, Marocko (A321 och A220 komponenter), ansluter som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produktionen av A220 vingar och A220 mittflygkropp i Belfast, Nordirland, blir Airbus Belfast;
• produktionen av vingkomponenter för A320 och A350 i Prestwick, Skottland, blir ett dotterbolag vid namn Prestwick Aerosystems;
• produktionen av A220 pyloner, som kommer att överföras från Wichita, Kansas, U.S. till anläggningen i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
7 nov. 07:33
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: New estimates and fair value range after Q3 update
6 nov. 07:53
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: 56 parts in serial production and lower cash burn – Q3 initial
6 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
NTI: Norsk Titanium Third Quarter Operational Update
31 okt. 07:20
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium: Invitation to Operational Update of Third Quarter 2025
10 okt. 11:54
∙
Pressmeddelande
NTI: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS
6 okt. 14:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Grant of Performance shares to Fabrizio Ponte
1 okt. 08:34
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
30 sep. 11:09
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
23 sep. 14:30
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Final results of the Subsequent Offering and allocation of Offer Shares
22 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Last day of the Subscription Period in the Subsequent Offering
16 sep. 11:59
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
11 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Commencement of the subscription period for the subsequent offering
10 sep. 11:32
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of national prospectus and launch of subsequent offering
9 sep. 08:44
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: CEO change a positive move
9 sep. 06:04
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Resolution to carry out Tranche 2 of the Private Placement
9 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
NTI: Norsk Titanium has appointed Fabrizio Ponte new Chief Executive Officer
5 sep. 13:43
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Extraordinary general meeting held
27 aug. 14:49
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
26 aug. 15:08
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Primary insider trading
22 aug. 14:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Notice of Extraordinary General Meeting
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
34 dagar sedan49min
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
7 nov. 07:33
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: New estimates and fair value range after Q3 update
6 nov. 07:53
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: 56 parts in serial production and lower cash burn – Q3 initial
6 nov. 06:30
∙
Pressmeddelande
NTI: Norsk Titanium Third Quarter Operational Update
31 okt. 07:20
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium: Invitation to Operational Update of Third Quarter 2025
10 okt. 11:54
∙
Pressmeddelande
NTI: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS
6 okt. 14:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Grant of Performance shares to Fabrizio Ponte
1 okt. 08:34
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
30 sep. 11:09
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase in relation to the Subsequent Offering
23 sep. 14:30
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Final results of the Subsequent Offering and allocation of Offer Shares
22 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Last day of the Subscription Period in the Subsequent Offering
16 sep. 11:59
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
11 sep. 05:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Commencement of the subscription period for the subsequent offering
10 sep. 11:32
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of national prospectus and launch of subsequent offering
9 sep. 08:44
∙
Pressmeddelande
DNB Carnegie Access: Norsk Titanium: CEO change a positive move
9 sep. 06:04
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Resolution to carry out Tranche 2 of the Private Placement
9 sep. 06:00
∙
Pressmeddelande
NTI: Norsk Titanium has appointed Fabrizio Ponte new Chief Executive Officer
5 sep. 13:43
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Extraordinary general meeting held
27 aug. 14:49
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Registration of Share Capital Increase and Mandatory Notification of Trade
26 aug. 15:08
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Primary insider trading
22 aug. 14:00
∙
Pressmeddelande
Norsk Titanium AS: Notice of Extraordinary General Meeting
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Sammanfattning med hjälp av NotebookLM:
Huvudorsaken till förseningen i Wave 3-programmet (den tredje produktionsordern från Airbus) är kopplad till de strikta kvalificerings- och regleringsprocesserna inom flygindustrin, särskilt eftersom de aktuella delarna är mer kritiska än tidigare leveranser,.
Detta innebär flera specifika utmaningar:
1. Delarnas kritikalitet: Delarna som ingår i Wave 3-ordern bedöms vara mer kritiska än de Norsk Titanium har levererat tidigare.
2. Regulatoriskt godkännande: Det ökade antalet kritiska delar har tvingat Airbus att spendera mer tid tillsammans med tillsynsmyndigheterna för att säkerställa att de är bekväma med hela paketet och dess tillämpning. Denna process är komplicerad och tar längre tid än förväntat, vilket återspeglar de strikta reglerings-, ingenjörs- och testprocesserna inom flyg- och försvarsindustrin.
3. Behov av nya standarder: Även om det grundläggande godkännandet är på plats, är det en utmaning att fortsätta godkänna additivt tillverkade delar baserat på traditionella metoder ("forging legacy"). Diskussioner pågår därför med Airbus och tillsynsmyndigheterna (FAA och ESA) för att effektivisera processer och definiera en strategi baserad på additiv tillverkning framöver.
4. Administrativa flaskhalsar: Tidpunkten för godkännandena har också påverkats av att pappersarbetet måste slutföras. Det nämndes bland annat att en "government shutdown" i USA tillfälligt påverkade framstegen i godkännandeprocessen, då detta stoppade arbetet med att få FAA och ESA att samarbeta och komma överens.
Den långsammare övergången av delar inom kommersiell flygindustri, inklusive förseningen i Wave 3-programmet, ledde till att Norsk Titanium var tvungna att nedjustera sina omsättningsprognoser för 2026,,. Företaget arbetar nu med att accelerera kommersiell leverans för att minska tiden det tar att få delar från utveckling till serieproduktion.
Möjligt att jag har fel, men är inte detta typiskt en aktie där många realiserar förluster före nyår för att få avdrag på skatten, för att sedan snabbt köpa sig in igen 1–2 januari – förhoppningsvis till ungefär samma kurs – så att man både får utnyttjat avdraget och slutar upp med samma aktieinnehav?
NTI är ett tillväxtbolag och är fortfarande i etableringsfasen och har inte kommit ordentligt igång med intjäningen så ja det är risk något jag menar kursen återspeglar. Med Aierbus stora kontrakt Wave-3 så menar jag NTI går in i en ny fas där risken blir väsentligt mindre och intjäningen kommer igång, så menar detta är rätt tid att köpa aktier på, men lite tro och hopp, risk finns det fortfarande, men rosa moln har blåst bort.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederländerna, 8 December 2025 – Airbus SE (börssymbol: AIR) har slutfört transaktionen med Spirit AeroSystems för förvärvet av industriella tillgångar avsedda för dess kommersiella flygprogram.
"Denna milstolpe markerar ett speciellt ögonblick för oss alla på Airbus. Vi är stolta över att välkomna över 4 000 nya kollegor, med vilka vi kommer att inleda ett nytt kapitel i vår industriella verksamhet genom att ta över aktiviteter av avgörande betydelse för våra kommersiella flygprogram," sade Florent Massou, Verkställande vice VD för verksamheten inom kommersiella flygplan hos Airbus.
Airbus har tagit över ägandet av följande tidigare Spirit AeroSystems tillgångar:
• anläggningen i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Aerosystems Kinston;
• anläggningen i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Atlantic Cadréan;
• anläggningen i Casablanca, Marocko (A321 och A220 komponenter), ansluter som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produktionen av A220 vingar och A220 mittflygkropp i Belfast, Nordirland, blir Airbus Belfast;
• produktionen av vingkomponenter för A320 och A350 i Prestwick, Skottland, blir ett dotterbolag vid namn Prestwick Aerosystems;
• produktionen av A220 pyloner, som kommer att överföras från Wichita, Kansas, U.S. till anläggningen i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Euronext Growth Oslo
Antal
Köp
9 741
1,06
Sälj
Antal
1,064
6 499
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
1,064
904
-
-
1,064
10 597
-
-
1,064
923
-
-
1,064
999
-
-
1,07
6 915
-
-
Högst
1,08
VWAP
-
Lägst
1,06
OmsättningAntal
0,5 486 057
VWAP
-
Högst
1,08
Lägst
1,06
OmsättningAntal
0,5 486 057
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
26 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
6 nov.
2025 Q2-rapport
20 aug.
2025 Q1-rapport
8 maj
2024 Q4-rapport
4 feb.
2024 Q3-rapport
30 okt. 2024
Data hämtas från FactSet, Quartr
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Sammanfattning med hjälp av NotebookLM:
Huvudorsaken till förseningen i Wave 3-programmet (den tredje produktionsordern från Airbus) är kopplad till de strikta kvalificerings- och regleringsprocesserna inom flygindustrin, särskilt eftersom de aktuella delarna är mer kritiska än tidigare leveranser,.
Detta innebär flera specifika utmaningar:
1. Delarnas kritikalitet: Delarna som ingår i Wave 3-ordern bedöms vara mer kritiska än de Norsk Titanium har levererat tidigare.
2. Regulatoriskt godkännande: Det ökade antalet kritiska delar har tvingat Airbus att spendera mer tid tillsammans med tillsynsmyndigheterna för att säkerställa att de är bekväma med hela paketet och dess tillämpning. Denna process är komplicerad och tar längre tid än förväntat, vilket återspeglar de strikta reglerings-, ingenjörs- och testprocesserna inom flyg- och försvarsindustrin.
3. Behov av nya standarder: Även om det grundläggande godkännandet är på plats, är det en utmaning att fortsätta godkänna additivt tillverkade delar baserat på traditionella metoder ("forging legacy"). Diskussioner pågår därför med Airbus och tillsynsmyndigheterna (FAA och ESA) för att effektivisera processer och definiera en strategi baserad på additiv tillverkning framöver.
4. Administrativa flaskhalsar: Tidpunkten för godkännandena har också påverkats av att pappersarbetet måste slutföras. Det nämndes bland annat att en "government shutdown" i USA tillfälligt påverkade framstegen i godkännandeprocessen, då detta stoppade arbetet med att få FAA och ESA att samarbeta och komma överens.
Den långsammare övergången av delar inom kommersiell flygindustri, inklusive förseningen i Wave 3-programmet, ledde till att Norsk Titanium var tvungna att nedjustera sina omsättningsprognoser för 2026,,. Företaget arbetar nu med att accelerera kommersiell leverans för att minska tiden det tar att få delar från utveckling till serieproduktion.
Möjligt att jag har fel, men är inte detta typiskt en aktie där många realiserar förluster före nyår för att få avdrag på skatten, för att sedan snabbt köpa sig in igen 1–2 januari – förhoppningsvis till ungefär samma kurs – så att man både får utnyttjat avdraget och slutar upp med samma aktieinnehav?
NTI är ett tillväxtbolag och är fortfarande i etableringsfasen och har inte kommit ordentligt igång med intjäningen så ja det är risk något jag menar kursen återspeglar. Med Aierbus stora kontrakt Wave-3 så menar jag NTI går in i en ny fas där risken blir väsentligt mindre och intjäningen kommer igång, så menar detta är rätt tid att köpa aktier på, men lite tro och hopp, risk finns det fortfarande, men rosa moln har blåst bort.
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-12-airbus-completes-acquisition-of-spirit-aerosystems-sites
Amsterdam, Nederländerna, 8 December 2025 – Airbus SE (börssymbol: AIR) har slutfört transaktionen med Spirit AeroSystems för förvärvet av industriella tillgångar avsedda för dess kommersiella flygprogram.
"Denna milstolpe markerar ett speciellt ögonblick för oss alla på Airbus. Vi är stolta över att välkomna över 4 000 nya kollegor, med vilka vi kommer att inleda ett nytt kapitel i vår industriella verksamhet genom att ta över aktiviteter av avgörande betydelse för våra kommersiella flygprogram," sade Florent Massou, Verkställande vice VD för verksamheten inom kommersiella flygplan hos Airbus.
Airbus har tagit över ägandet av följande tidigare Spirit AeroSystems tillgångar:
• anläggningen i Kinston, North Carolina, U.S. (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Aerosystems Kinston;
• anläggningen i Saint-Nazaire, Frankrike (A350 flygkroppssektioner), ansluter som Airbus Atlantic Cadréan;
• anläggningen i Casablanca, Marocko (A321 och A220 komponenter), ansluter som Airbus Atlantic Maroc Aero;
produktionen av A220 vingar och A220 mittflygkropp i Belfast, Nordirland, blir Airbus Belfast;
• produktionen av vingkomponenter för A320 och A350 i Prestwick, Skottland, blir ett dotterbolag vid namn Prestwick Aerosystems;
• produktionen av A220 pyloner, som kommer att överföras från Wichita, Kansas, U.S. till anläggningen i Saint-Eloi, Toulouse, Frankrike.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Euronext Growth Oslo
Antal
Köp
9 741
1,06
Sälj
Antal
1,064
6 499
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
1,064
904
-
-
1,064
10 597
-
-
1,064
923
-
-
1,064
999
-
-
1,07
6 915
-
-
Högst
1,08
VWAP
-
Lägst
1,06
OmsättningAntal
0,5 486 057
VWAP
-
Högst
1,08
Lägst
1,06
OmsättningAntal
0,5 486 057
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.