Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR
34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR
34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR

Porsche Automobil Holding SE

Porsche Automobil Holding SE

34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR
34,67EUR
−1,11% (−0,39)
Vid stängning
Högst35,06
Lägst34,51
Omsättning
16,6 MEUR
Q2-rapport
Endast PDF
83 dagar sedan
1,91 EUR/aktie
Senaste utdelning
5,47 %
Direktavk.

Orderdjup

GermanyXetra
Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
35,06
VWAP
34,7
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823
VWAP
34,7
Högst
35,06
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport14 maj
2024 Q4-rapport26 mars
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
2024 Q2-rapport13 aug. 2024
Data hämtas från Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ny VD på Porsche idag.
    23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ja, ny VD för Porsche AG (P911), men du postar i diskussionen om ett annat företag.
  • 29 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE ( OBS - en Korrigering - jag lurades av börsvärdet - men jag tycker fortfarande att Porsche Holding är en spännande aktie. Idag tror jag det är många i Europa som drar sig för att köpa en amerikansk eller kinesisk elbil - det är tryggare med en europeisk bil - det borde gynna Porsche. ) Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 33.42 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 10 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 10 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    13 okt.
    ·
    13 okt.
    ·
    Har varit med i Porsche SE i 5 år. Utmärkt recension du gör. VW har därför ungefär samma omsättning som nationen Danmark. OM de äntligen vågar skära ner på kostnaderna, och där höjer de de nu för små marginalerna, borde en fördubbling av priset vara konservativt. 9 miljoner. bilar kontra Teslas under 2. För närvarande är VW särskilt framgångsrika inom elbilsområdet med Skoda. De nya Porsche Macan och Taycan, 2025 års modeller, är utmärkta tekniskt, men såvitt jag kan se på vägarna är det för få som är beredda att betala ungefär. 100 procent. i premium kontra till exempel Skoda eller Tesla 3. Finansministerns uttalande om att fortsätta med förbränningsmotorer längre än EU ville kan ge lite luft under vingarna.
  • 22 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 32.50 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 5.07 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 5.1 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    24 sep.
    Börsvärdet du anger är hälften av det riktiga börsvärdet för Porsche Automobil Holding SE. Jag antar du tittat på antalet aktier av den typ som handlas på börsen men det finns även en röststarkare aktie som ägs av de två ägarfamiljerna.
    2 okt.
    tack jag har rättat detta nu !
  • 20 juli
    ·
    20 juli
    ·
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt ""Vår affärsmodell, som har tjänat oss väl i många decennier, fungerar inte längre i sin nuvarande form", skriver Blume. - Allt detta slår hårt mot oss Porsche kämpar med lägre efterfrågan än väntat på sina elbilar och svag lyxförsäljning i Kina, medan Trumps tullregim försvagar marginalerna i USA, Porsches största enskilda marknad, skriver Bloomberg. "Allt detta slår hårt mot oss – hårdare än för många andra biltillverkare", säger Blume, enligt nyhetsbyrån. De kommande nedskärningarna bör bidra till att stärka företagets lönsamhet under de kommande åren. Målet är en rörelsemarginal på 15 till 17 procent på medellång sikt, men under första kvartalet var den bara 8,6 procent."
    1 okt.
    Glöm inte att det finns två Porsche, ett för bilen och ett ägarbolag som äger VW och Porsche. Det här är Ägarbolaget. Jag tror att VW och Porsche kommer gynnas av att många faktiskt inte vill köpa en Kinesisk eller amerikansk elbil idag. Där har Porsche och VW en stor chans.
  • 26 mars
    ·
    26 mars
    ·
    Kan någon förklara för mig varför aktiekursen endast är prissatt till 3 gånger årsvinsten?
    24 juni
    ·
    24 juni
    ·
    Ja, andelen av ett företags kapital som ägs av en aktieägare är betydande. Zenostock har grävt efter de mest undervärderade aktierna för mig.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

Q2-rapport
Endast PDF
83 dagar sedan
1,91 EUR/aktie
Senaste utdelning
5,47 %
Direktavk.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ny VD på Porsche idag.
    23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ja, ny VD för Porsche AG (P911), men du postar i diskussionen om ett annat företag.
  • 29 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE ( OBS - en Korrigering - jag lurades av börsvärdet - men jag tycker fortfarande att Porsche Holding är en spännande aktie. Idag tror jag det är många i Europa som drar sig för att köpa en amerikansk eller kinesisk elbil - det är tryggare med en europeisk bil - det borde gynna Porsche. ) Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 33.42 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 10 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 10 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    13 okt.
    ·
    13 okt.
    ·
    Har varit med i Porsche SE i 5 år. Utmärkt recension du gör. VW har därför ungefär samma omsättning som nationen Danmark. OM de äntligen vågar skära ner på kostnaderna, och där höjer de de nu för små marginalerna, borde en fördubbling av priset vara konservativt. 9 miljoner. bilar kontra Teslas under 2. För närvarande är VW särskilt framgångsrika inom elbilsområdet med Skoda. De nya Porsche Macan och Taycan, 2025 års modeller, är utmärkta tekniskt, men såvitt jag kan se på vägarna är det för få som är beredda att betala ungefär. 100 procent. i premium kontra till exempel Skoda eller Tesla 3. Finansministerns uttalande om att fortsätta med förbränningsmotorer längre än EU ville kan ge lite luft under vingarna.
  • 22 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 32.50 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 5.07 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 5.1 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    24 sep.
    Börsvärdet du anger är hälften av det riktiga börsvärdet för Porsche Automobil Holding SE. Jag antar du tittat på antalet aktier av den typ som handlas på börsen men det finns även en röststarkare aktie som ägs av de två ägarfamiljerna.
    2 okt.
    tack jag har rättat detta nu !
  • 20 juli
    ·
    20 juli
    ·
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt ""Vår affärsmodell, som har tjänat oss väl i många decennier, fungerar inte längre i sin nuvarande form", skriver Blume. - Allt detta slår hårt mot oss Porsche kämpar med lägre efterfrågan än väntat på sina elbilar och svag lyxförsäljning i Kina, medan Trumps tullregim försvagar marginalerna i USA, Porsches största enskilda marknad, skriver Bloomberg. "Allt detta slår hårt mot oss – hårdare än för många andra biltillverkare", säger Blume, enligt nyhetsbyrån. De kommande nedskärningarna bör bidra till att stärka företagets lönsamhet under de kommande åren. Målet är en rörelsemarginal på 15 till 17 procent på medellång sikt, men under första kvartalet var den bara 8,6 procent."
    1 okt.
    Glöm inte att det finns två Porsche, ett för bilen och ett ägarbolag som äger VW och Porsche. Det här är Ägarbolaget. Jag tror att VW och Porsche kommer gynnas av att många faktiskt inte vill köpa en Kinesisk eller amerikansk elbil idag. Där har Porsche och VW en stor chans.
  • 26 mars
    ·
    26 mars
    ·
    Kan någon förklara för mig varför aktiekursen endast är prissatt till 3 gånger årsvinsten?
    24 juni
    ·
    24 juni
    ·
    Ja, andelen av ett företags kapital som ägs av en aktieägare är betydande. Zenostock har grävt efter de mest undervärderade aktierna för mig.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

GermanyXetra
Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
35,06
VWAP
34,7
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823
VWAP
34,7
Högst
35,06
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport14 maj
2024 Q4-rapport26 mars
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
2024 Q2-rapport13 aug. 2024
Data hämtas från Quartr

Relaterade värdepapper

Q2-rapport
Endast PDF
83 dagar sedan

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q2-rapport13 aug.
2025 Q1-rapport14 maj
2024 Q4-rapport26 mars
2024 Q3-rapport13 nov. 2024
2024 Q2-rapport13 aug. 2024
Data hämtas från Quartr

Relaterade värdepapper

1,91 EUR/aktie
Senaste utdelning
5,47 %
Direktavk.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ny VD på Porsche idag.
    23 okt.
    ·
    23 okt.
    ·
    Ja, ny VD för Porsche AG (P911), men du postar i diskussionen om ett annat företag.
  • 29 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE ( OBS - en Korrigering - jag lurades av börsvärdet - men jag tycker fortfarande att Porsche Holding är en spännande aktie. Idag tror jag det är många i Europa som drar sig för att köpa en amerikansk eller kinesisk elbil - det är tryggare med en europeisk bil - det borde gynna Porsche. ) Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 33.42 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 10 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 10 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    13 okt.
    ·
    13 okt.
    ·
    Har varit med i Porsche SE i 5 år. Utmärkt recension du gör. VW har därför ungefär samma omsättning som nationen Danmark. OM de äntligen vågar skära ner på kostnaderna, och där höjer de de nu för små marginalerna, borde en fördubbling av priset vara konservativt. 9 miljoner. bilar kontra Teslas under 2. För närvarande är VW särskilt framgångsrika inom elbilsområdet med Skoda. De nya Porsche Macan och Taycan, 2025 års modeller, är utmärkta tekniskt, men såvitt jag kan se på vägarna är det för få som är beredda att betala ungefär. 100 procent. i premium kontra till exempel Skoda eller Tesla 3. Finansministerns uttalande om att fortsätta med förbränningsmotorer längre än EU ville kan ge lite luft under vingarna.
  • 22 sep.
    Här kommer en uppdatering av Porsche Holding SE Det är lite förvirrande med Porsche på den tyska börsen. Det finns faktiskt två företag med namnet Porsche noterade på den tyska börsen. Sedan några år tillbaka är dels sportbilsmärket noterat som har ett börsvärde på cirka 20 miljarder euro. Dessutom så är investmentbolaget Porsche SE Holding - det bolaget som detta inlägget handlar om - noterat på den tyska börsen. Det är ett investmentbolag som främst äger knappa 32 procent av Volkswagen (som äger lastbilsmärket Traton) samt 25 procent av Porsche plus att man har innehav i företag som arbetar med stödfunktioner till bilindustrin. Nyligen köpte man in sig i ABB's e-mobility del och EQT Future. Kort historik: Bilmärket Porsche grundades år 1931 av Ferdinand Porsche i Stuttgart. År 2007 hotades Volkswagen av ett uppköpsbud och för att säkra (tysk) kontroll av koncernen gjorde VW/Porsche år 2009 en bytesaffär med Porsche och deras ägarfamilj. VW-koncernen köpte varumärket Porsche och i utbyte fick Porsche 31 procent av kapitalet i koncernen VW (Man har 51 procent av rösterna). Sedan hösten 2022 äger man också 25 procent av Porsche. (bilmärket) Porsche(investmentbolaget investerar också i företag med anknytning till bilindustrin. Man äger aktier i till exempel ABB, PTV Group, Inrix, Markgorged, Aeva och Seurat technologies med flera. Porsche (investmentbolaget) på börsen I skrivande stund (Måndag 22 septermber 2025) noteras Porsche Se Holding (PAH3) i 32.50 euro. Som högst under 2024 och 2025 har den stått i knappa 38 euro euro och som lägst i dryga 32 euro. Det totala börsvärdet är 5.07 miljarder euro. Utdelningen är 1.91 euro. Direktavkastningen är 5.44 procent. Min kommentar Volkswagen har idag ett börsvärde på cirka 48 miljarder euro och Porsche (bilmärket) har ett börsvärde på cirka 18 miljarder euro. Det betyder att Porsches (investmentbolagets) innehav i Volkswagen är värt cirka 14 miljarder euro och innehavet i Porsche är värt cirka 4,5 miljarder euro. Totalt blir det cirka 18 miljarder euro. Nettoskulden är cirka 4.9 miljarder euro. Det innebär ett substansvärde på cirka 13-14 miljarder euro. Jämför det med dagens börsvärde på Porsche holding (investmentbolaget) som är knappa 5.1 miljarder euro. I mina ögon verkar Porsche vara otroligt billiga idag. Men det har de varit i knappa fem år. Dessutom är direktavkastningen 5.4 procent. Jag tror att det kan vara ett bra läge att titta på Porsche nu, men det har jag som sagt trott i flera år. jag köpte idag - de sista åren har det varit bra att köpa i September och sälja i maj.
    24 sep.
    Börsvärdet du anger är hälften av det riktiga börsvärdet för Porsche Automobil Holding SE. Jag antar du tittat på antalet aktier av den typ som handlas på börsen men det finns även en röststarkare aktie som ägs av de två ägarfamiljerna.
    2 okt.
    tack jag har rättat detta nu !
  • 20 juli
    ·
    20 juli
    ·
    https://www.finansavisen.no/motor/2025/07/19/8279874/trump-toll-og-kina-svikt-rammer-oss-hardt ""Vår affärsmodell, som har tjänat oss väl i många decennier, fungerar inte längre i sin nuvarande form", skriver Blume. - Allt detta slår hårt mot oss Porsche kämpar med lägre efterfrågan än väntat på sina elbilar och svag lyxförsäljning i Kina, medan Trumps tullregim försvagar marginalerna i USA, Porsches största enskilda marknad, skriver Bloomberg. "Allt detta slår hårt mot oss – hårdare än för många andra biltillverkare", säger Blume, enligt nyhetsbyrån. De kommande nedskärningarna bör bidra till att stärka företagets lönsamhet under de kommande åren. Målet är en rörelsemarginal på 15 till 17 procent på medellång sikt, men under första kvartalet var den bara 8,6 procent."
    1 okt.
    Glöm inte att det finns två Porsche, ett för bilen och ett ägarbolag som äger VW och Porsche. Det här är Ägarbolaget. Jag tror att VW och Porsche kommer gynnas av att många faktiskt inte vill köpa en Kinesisk eller amerikansk elbil idag. Där har Porsche och VW en stor chans.
  • 26 mars
    ·
    26 mars
    ·
    Kan någon förklara för mig varför aktiekursen endast är prissatt till 3 gånger årsvinsten?
    24 juni
    ·
    24 juni
    ·
    Ja, andelen av ett företags kapital som ägs av en aktieägare är betydande. Zenostock har grävt efter de mest undervärderade aktierna för mig.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

GermanyXetra
Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
35,06
VWAP
34,7
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823
VWAP
34,7
Högst
35,06
Lägst
34,51
OmsättningAntal
16,6 477 823

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades