Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Detta är inte facit, men min åsikt: Ett rederi som över tid prissätts långt, långt under värdet av sina tillgångar är per definition misskött. Så är frågan vad som kan göras. Finns det någon som helst realistisk möjlighet att åstadkomma förändringar i JIN? Eller är vi fast med två alternativ - ta det (dagens ledning) eller lämna det (sälja aktierna)? Av olika skäl tror jag att man ska kunna lyckas få fullmakter från över 2 miljoner aktier. Det beror självklart på intresset från minoritetsaktieägarna. Är detta nog?
Det blir lite intressant att se vad Jinhui med sina 3 Capesize (två inhyrda) får ut av de mycket höga Capesize-raterna på dagens marknad. Indexet faller nu, men har varit över 5000 poäng en kort stund och över 4000 poäng en längre stund. Potentiellt kan JIN ha fått ut starka rater för de tre fartygen.
En utskiftning av flottan är en naturlig del av industriell shipping. Färre ton/mil måste ses i samband med att de gamla fartygen kommer att straffas både i intjäning och med kostsamt underhåll för att hållas i klass. Nettointjäningen för rederiet kommer därför att upprätthållas över tid med lägre medelålder, även om antalet ägda fartyg kan minskas under en period, även i «Asienfart». Att rederiet väljer en försiktig «gearing» med låg skuldsättningsgrad i en volatil fraktmarknad stärker långsiktigheten ytterligare och lägger grunden för jämn avkastning till aktieägarna. Är du som aktieägare ute efter kortsiktig «superavkastning» och starkt stigande aktiekurs i takt med kortsiktig uppgång i fraktraterna så är inte detta aktien för dig. Även de «norska» bolagen har stora bonusutbetalningar till ledningen som späder ut aktieägarna varje gång intjäningen stiger brått, antingen i form av aktieoptioner eller honorar, så där är det ingen skillnad.
Jag vågar påstå att de flesta som investerar i Jinhui vet att ledningen inte kommer att göra återköp av aktier för att höja aktiekursen. Du var uppenbarligen ett av undantagen och känner dig lurad/sviken. Men anledningen är ju att du uppenbarligen inte hade gjort din hemläxa innan du köpte in dig. Då blir alla upprepningar om hur konstiga Jinhui-aktieägare är, lite underliga, för att uttrycka det försiktigt.
Det är en fast grupp här som är nöjda med ledningen, trots att företaget värderas långt under värdet av båtarna. Jag skulle vara VÄLDIGT intresserad av en organiserad kampanj för att ändra företagets ledning.
Vilken rutt är det som har störst betydelse för jin för det fearnpulse rapporterar, är det South China - Indonesia-rutten? Den har stigit fint på sistone, men var högre i augusti
Tog en titt på den, och har faktiskt några få aktier i JIN nu. Med tre Capesize och starka rater i Östasien kan man ju hoppas på situationen lite framöver.
1
Visa 2 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
9 dec. 08:36
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF A VESSEL
2 dec. 04:14
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
28 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 28 NOVEMBER 2025
28 nov. 04:10
∙
Pressmeddelande
JIN: THIRD QUARTER AND NINE-MONTH REPORT FOR THE QUARTER AND NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER 2025
24 nov. 10:25
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
18 nov. 04:20
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
28 okt. 08:38
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 sep. 11:22
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF THREE VESSELS
4 sep. 10:26
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
26 aug. 06:55
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 AUGUST 2025
26 aug. 04:11
∙
Pressmeddelande
JIN: SECOND QUARTER AND HALF YEARLY REPORT FOR THE QUARTER AND SIX MONTHS ENDED 30 JUNE 2025
14 aug. 05:41
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
6 aug. 09:03
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
23 juli 09:42
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
4 juli 09:37
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 juni 12:31
∙
Pressmeddelande
JIN: THE SALE AND LEASEBACK ARRANGEMENTS
30 maj 02:08
∙
Pressmeddelande
JIN: Ex dividend USD0.03 today
28 maj 03:55
∙
Pressmeddelande
JIN: 2025 ANNUAL GENERAL MEETING
26 maj 06:49
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 MAY 2025
26 maj 04:09
∙
Pressmeddelande
JIN: FIRST QUARTER REPORT FOR THE QUARTER ENDED 31 MARCH 2025
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
2025 Q3-rapport
13 dagar sedan28min
0,3065 NOK/aktie
Senaste utdelning
5,20 %Direktavk.
Visa
Nyheter & Analyser
Nyheter & Pressmeddelanden
Analyser
9 dec. 08:36
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF A VESSEL
2 dec. 04:14
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
28 nov. 07:00
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 28 NOVEMBER 2025
28 nov. 04:10
∙
Pressmeddelande
JIN: THIRD QUARTER AND NINE-MONTH REPORT FOR THE QUARTER AND NINE MONTHS ENDED 30 SEPTEMBER 2025
24 nov. 10:25
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
18 nov. 04:20
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
28 okt. 08:38
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 sep. 11:22
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - ACQUISITION OF THREE VESSELS
4 sep. 10:26
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
26 aug. 06:55
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 AUGUST 2025
26 aug. 04:11
∙
Pressmeddelande
JIN: SECOND QUARTER AND HALF YEARLY REPORT FOR THE QUARTER AND SIX MONTHS ENDED 30 JUNE 2025
14 aug. 05:41
∙
Nyhet
JIN: Financial calendar
6 aug. 09:03
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
23 juli 09:42
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
4 juli 09:37
∙
Pressmeddelande
AGREEMENT SIGNED - DISPOSAL OF A VESSEL
30 juni 12:31
∙
Pressmeddelande
JIN: THE SALE AND LEASEBACK ARRANGEMENTS
30 maj 02:08
∙
Pressmeddelande
JIN: Ex dividend USD0.03 today
28 maj 03:55
∙
Pressmeddelande
JIN: 2025 ANNUAL GENERAL MEETING
26 maj 06:49
∙
Pressmeddelande
CONFERENCE CALL - 26 MAY 2025
26 maj 04:09
∙
Pressmeddelande
JIN: FIRST QUARTER REPORT FOR THE QUARTER ENDED 31 MARCH 2025
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Detta är inte facit, men min åsikt: Ett rederi som över tid prissätts långt, långt under värdet av sina tillgångar är per definition misskött. Så är frågan vad som kan göras. Finns det någon som helst realistisk möjlighet att åstadkomma förändringar i JIN? Eller är vi fast med två alternativ - ta det (dagens ledning) eller lämna det (sälja aktierna)? Av olika skäl tror jag att man ska kunna lyckas få fullmakter från över 2 miljoner aktier. Det beror självklart på intresset från minoritetsaktieägarna. Är detta nog?
Det blir lite intressant att se vad Jinhui med sina 3 Capesize (två inhyrda) får ut av de mycket höga Capesize-raterna på dagens marknad. Indexet faller nu, men har varit över 5000 poäng en kort stund och över 4000 poäng en längre stund. Potentiellt kan JIN ha fått ut starka rater för de tre fartygen.
En utskiftning av flottan är en naturlig del av industriell shipping. Färre ton/mil måste ses i samband med att de gamla fartygen kommer att straffas både i intjäning och med kostsamt underhåll för att hållas i klass. Nettointjäningen för rederiet kommer därför att upprätthållas över tid med lägre medelålder, även om antalet ägda fartyg kan minskas under en period, även i «Asienfart». Att rederiet väljer en försiktig «gearing» med låg skuldsättningsgrad i en volatil fraktmarknad stärker långsiktigheten ytterligare och lägger grunden för jämn avkastning till aktieägarna. Är du som aktieägare ute efter kortsiktig «superavkastning» och starkt stigande aktiekurs i takt med kortsiktig uppgång i fraktraterna så är inte detta aktien för dig. Även de «norska» bolagen har stora bonusutbetalningar till ledningen som späder ut aktieägarna varje gång intjäningen stiger brått, antingen i form av aktieoptioner eller honorar, så där är det ingen skillnad.
Jag vågar påstå att de flesta som investerar i Jinhui vet att ledningen inte kommer att göra återköp av aktier för att höja aktiekursen. Du var uppenbarligen ett av undantagen och känner dig lurad/sviken. Men anledningen är ju att du uppenbarligen inte hade gjort din hemläxa innan du köpte in dig. Då blir alla upprepningar om hur konstiga Jinhui-aktieägare är, lite underliga, för att uttrycka det försiktigt.
Det är en fast grupp här som är nöjda med ledningen, trots att företaget värderas långt under värdet av båtarna. Jag skulle vara VÄLDIGT intresserad av en organiserad kampanj för att ändra företagets ledning.
Vilken rutt är det som har störst betydelse för jin för det fearnpulse rapporterar, är det South China - Indonesia-rutten? Den har stigit fint på sistone, men var högre i augusti
Tog en titt på den, och har faktiskt några få aktier i JIN nu. Med tre Capesize och starka rater i Östasien kan man ju hoppas på situationen lite framöver.
1
Visa 2 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
35 549
5,76
Sälj
Antal
5,86
782
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
5,8
71
-
-
5,78
666
-
-
5,78
2 383
-
-
5,78
167
-
-
5,8
38
-
-
Högst
5,8
VWAP
-
Lägst
5,78
OmsättningAntal
0 3 725
VWAP
-
Högst
5,8
Lägst
5,78
OmsättningAntal
0 3 725
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Visa alla
Nästa händelse
2025 Q4-rapport
27 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport
28 nov.
2025 Q2-rapport
26 aug.
2025 Q1-rapport
26 maj
2024 Q4-rapport
28 feb.
2024 Q3-rapport
26 nov. 2024
Data hämtas från Quartr, FactSet
Relaterade värdepapper
Bull & Bear
0,3065 NOK/aktie
Senaste utdelning
5,20 %Direktavk.
Visa
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Detta är inte facit, men min åsikt: Ett rederi som över tid prissätts långt, långt under värdet av sina tillgångar är per definition misskött. Så är frågan vad som kan göras. Finns det någon som helst realistisk möjlighet att åstadkomma förändringar i JIN? Eller är vi fast med två alternativ - ta det (dagens ledning) eller lämna det (sälja aktierna)? Av olika skäl tror jag att man ska kunna lyckas få fullmakter från över 2 miljoner aktier. Det beror självklart på intresset från minoritetsaktieägarna. Är detta nog?
Det blir lite intressant att se vad Jinhui med sina 3 Capesize (två inhyrda) får ut av de mycket höga Capesize-raterna på dagens marknad. Indexet faller nu, men har varit över 5000 poäng en kort stund och över 4000 poäng en längre stund. Potentiellt kan JIN ha fått ut starka rater för de tre fartygen.
En utskiftning av flottan är en naturlig del av industriell shipping. Färre ton/mil måste ses i samband med att de gamla fartygen kommer att straffas både i intjäning och med kostsamt underhåll för att hållas i klass. Nettointjäningen för rederiet kommer därför att upprätthållas över tid med lägre medelålder, även om antalet ägda fartyg kan minskas under en period, även i «Asienfart». Att rederiet väljer en försiktig «gearing» med låg skuldsättningsgrad i en volatil fraktmarknad stärker långsiktigheten ytterligare och lägger grunden för jämn avkastning till aktieägarna. Är du som aktieägare ute efter kortsiktig «superavkastning» och starkt stigande aktiekurs i takt med kortsiktig uppgång i fraktraterna så är inte detta aktien för dig. Även de «norska» bolagen har stora bonusutbetalningar till ledningen som späder ut aktieägarna varje gång intjäningen stiger brått, antingen i form av aktieoptioner eller honorar, så där är det ingen skillnad.
Jag vågar påstå att de flesta som investerar i Jinhui vet att ledningen inte kommer att göra återköp av aktier för att höja aktiekursen. Du var uppenbarligen ett av undantagen och känner dig lurad/sviken. Men anledningen är ju att du uppenbarligen inte hade gjort din hemläxa innan du köpte in dig. Då blir alla upprepningar om hur konstiga Jinhui-aktieägare är, lite underliga, för att uttrycka det försiktigt.
Det är en fast grupp här som är nöjda med ledningen, trots att företaget värderas långt under värdet av båtarna. Jag skulle vara VÄLDIGT intresserad av en organiserad kampanj för att ändra företagets ledning.
Vilken rutt är det som har störst betydelse för jin för det fearnpulse rapporterar, är det South China - Indonesia-rutten? Den har stigit fint på sistone, men var högre i augusti
Tog en titt på den, och har faktiskt några få aktier i JIN nu. Med tre Capesize och starka rater i Östasien kan man ju hoppas på situationen lite framöver.
1
Visa 2 svar
Visa fler
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Oslo Børs
Antal
Köp
35 549
5,76
Sälj
Antal
5,86
782
Senaste avslut
Visa fler
Tid
Pris
Antal
Köpare
Säljare
5,8
71
-
-
5,78
666
-
-
5,78
2 383
-
-
5,78
167
-
-
5,8
38
-
-
Högst
5,8
VWAP
-
Lägst
5,78
OmsättningAntal
0 3 725
VWAP
-
Högst
5,8
Lägst
5,78
OmsättningAntal
0 3 725
Riskinformation om aktiehandel
Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.