Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Holberg Norden A

+0.4%22 juni
-0.23%1 year
Årlig avgift1,50%
Morningstar Rating
3 stars
Hållbarhet

8

NAV (22 juni)925,98 NOK

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,50%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Norden
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden skall investera i aktier eller i norska s k grunnfondsbevis som är noterade på de nordiska börserna - Oslo, Köpenhamn, OM Stockholm, Helsinki Stock Exchange. Fonden skall vara brett sammansatt som investerar i utvalda företag i de 4 nordiska länderna. Avkastningen i fonden kan påverkas av valutasvängningar.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier98,4%
  • Kort ränta1,5%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 3 juni
    ·
    Intjäningsestimaten för portföljbolagen har hållit sig förhållandevis väl. Holberg Norden har per idag en förväntad intäktstillväxt på 12 % (median) och en direktavkastning på 3,8 % för innevarande år*. Om intjäningsestimaten håller sig, förväntas portföljen leverera en fundamental värdeskapande på 16 % under 2026, baserat på 12 % intäktstillväxt och 3,8 % direktavkastning. Portföljen har därmed blivit mer attraktivt värderad under året, till följd av multipelkontraktion. ... Holberg Norden prissätts till ett P/E på respektive 15,1 och 13,3 baserat på konsensusestimat för 2026 och 2027. Håller intjäningsestimaten sig framöver, ser vi en attraktiv potential för värdestegring i portföljen. En fredlig avklaring av situationen i Iran och Hormuzsundet bör också kunna vara positivt för portföljbolagen.
    11 juni
    ·
    Det är bra att de börjar skriva lite vad som ligger bakom den dåliga kursutvecklingen i år. En god del kommer från valutaeffekter också.
  • 7 maj
    ·
    Har ökat insatsen här betydligt. Är bekväm med 40% av förmögenheten i Holberg Nordens koncentrerade, långsiktiga portfölj. Väntar på en reversering och comeback. Den som väntar på något gott väntar inte förgäves, eller hur (?)
    22 maj
    ·
    Fonden är bra, men den är inte fantastisk. Över tid så tror jag du kanske kommer att komma ut bättre genom att hålla DNB Norden Indeks.
  • 27 apr.
    ·
    Nordea är ny position i fonden.
    30 apr. · Ändrad
    ·
    Nordea är säkert en hygglig aktie. Det ser ut som att 2026 inte blir året Holberg Norden kommer att glänsa, -11% YTD är inte imponerande, index är väl -4%.
  • 9 apr. · Ändrad
    ·
    Jag noterar att fonden har sålt sig nästan helt ut ur olja och gas (Aker BP är så gott som borttaget). Med den lilla exponering de hade sedan tidigare tyckte jag det var lite småirriterande.
  • 10 mars · Ändrad
    ·
    Tycker det är lite konstigt hur Norden, där prissättningen är mycket rimlig och attraktiv, faller så enormt på grund av ett krig de inte själva är en del av, medan USA, där värderingarna till stor del består av luft, håller sig så otroligt bra trots ett krig de själva är direkt involverade i. Förstår att Norden består av mycket tung cyklisk industri, men skulle ändå tro att den föll mindre, eller åtminstone lika mycket som USA. Hade fel där. Är dock nöjd med att jag har fått hamstrat kvalitet till lägre kurser än först planerat, och tror att avkastningen på sikt kommer att visa sig bli bra. Man sitter inte på luft i den här fonden, vilket gör det mer behagligt att vara investerare när marknaden faller.
    16 mars
    ·
    När USA-börserna faller så faller alltid svenska aktier väldigt kraftigt (särskilt smb-bolag) och de utgör ofta hälften av portföljen i nordiska aktiefonder.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,50%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Norden
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden skall investera i aktier eller i norska s k grunnfondsbevis som är noterade på de nordiska börserna - Oslo, Köpenhamn, OM Stockholm, Helsinki Stock Exchange. Fonden skall vara brett sammansatt som investerar i utvalda företag i de 4 nordiska länderna. Avkastningen i fonden kan påverkas av valutasvängningar.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier98,4%
  • Kort ränta1,5%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 3 juni
    ·
    Intjäningsestimaten för portföljbolagen har hållit sig förhållandevis väl. Holberg Norden har per idag en förväntad intäktstillväxt på 12 % (median) och en direktavkastning på 3,8 % för innevarande år*. Om intjäningsestimaten håller sig, förväntas portföljen leverera en fundamental värdeskapande på 16 % under 2026, baserat på 12 % intäktstillväxt och 3,8 % direktavkastning. Portföljen har därmed blivit mer attraktivt värderad under året, till följd av multipelkontraktion. ... Holberg Norden prissätts till ett P/E på respektive 15,1 och 13,3 baserat på konsensusestimat för 2026 och 2027. Håller intjäningsestimaten sig framöver, ser vi en attraktiv potential för värdestegring i portföljen. En fredlig avklaring av situationen i Iran och Hormuzsundet bör också kunna vara positivt för portföljbolagen.
    11 juni
    ·
    Det är bra att de börjar skriva lite vad som ligger bakom den dåliga kursutvecklingen i år. En god del kommer från valutaeffekter också.
  • 7 maj
    ·
    Har ökat insatsen här betydligt. Är bekväm med 40% av förmögenheten i Holberg Nordens koncentrerade, långsiktiga portfölj. Väntar på en reversering och comeback. Den som väntar på något gott väntar inte förgäves, eller hur (?)
    22 maj
    ·
    Fonden är bra, men den är inte fantastisk. Över tid så tror jag du kanske kommer att komma ut bättre genom att hålla DNB Norden Indeks.
  • 27 apr.
    ·
    Nordea är ny position i fonden.
    30 apr. · Ändrad
    ·
    Nordea är säkert en hygglig aktie. Det ser ut som att 2026 inte blir året Holberg Norden kommer att glänsa, -11% YTD är inte imponerande, index är väl -4%.
  • 9 apr. · Ändrad
    ·
    Jag noterar att fonden har sålt sig nästan helt ut ur olja och gas (Aker BP är så gott som borttaget). Med den lilla exponering de hade sedan tidigare tyckte jag det var lite småirriterande.
  • 10 mars · Ändrad
    ·
    Tycker det är lite konstigt hur Norden, där prissättningen är mycket rimlig och attraktiv, faller så enormt på grund av ett krig de inte själva är en del av, medan USA, där värderingarna till stor del består av luft, håller sig så otroligt bra trots ett krig de själva är direkt involverade i. Förstår att Norden består av mycket tung cyklisk industri, men skulle ändå tro att den föll mindre, eller åtminstone lika mycket som USA. Hade fel där. Är dock nöjd med att jag har fått hamstrat kvalitet till lägre kurser än först planerat, och tror att avkastningen på sikt kommer att visa sig bli bra. Man sitter inte på luft i den här fonden, vilket gör det mer behagligt att vara investerare när marknaden faller.
    16 mars
    ·
    När USA-börserna faller så faller alltid svenska aktier väldigt kraftigt (särskilt smb-bolag) och de utgör ofta hälften av portföljen i nordiska aktiefonder.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    1,50%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Norden
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden skall investera i aktier eller i norska s k grunnfondsbevis som är noterade på de nordiska börserna - Oslo, Köpenhamn, OM Stockholm, Helsinki Stock Exchange. Fonden skall vara brett sammansatt som investerar i utvalda företag i de 4 nordiska länderna. Avkastningen i fonden kan påverkas av valutasvängningar.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • 3 juni
    ·
    Intjäningsestimaten för portföljbolagen har hållit sig förhållandevis väl. Holberg Norden har per idag en förväntad intäktstillväxt på 12 % (median) och en direktavkastning på 3,8 % för innevarande år*. Om intjäningsestimaten håller sig, förväntas portföljen leverera en fundamental värdeskapande på 16 % under 2026, baserat på 12 % intäktstillväxt och 3,8 % direktavkastning. Portföljen har därmed blivit mer attraktivt värderad under året, till följd av multipelkontraktion. ... Holberg Norden prissätts till ett P/E på respektive 15,1 och 13,3 baserat på konsensusestimat för 2026 och 2027. Håller intjäningsestimaten sig framöver, ser vi en attraktiv potential för värdestegring i portföljen. En fredlig avklaring av situationen i Iran och Hormuzsundet bör också kunna vara positivt för portföljbolagen.
    11 juni
    ·
    Det är bra att de börjar skriva lite vad som ligger bakom den dåliga kursutvecklingen i år. En god del kommer från valutaeffekter också.
  • 7 maj
    ·
    Har ökat insatsen här betydligt. Är bekväm med 40% av förmögenheten i Holberg Nordens koncentrerade, långsiktiga portfölj. Väntar på en reversering och comeback. Den som väntar på något gott väntar inte förgäves, eller hur (?)
    22 maj
    ·
    Fonden är bra, men den är inte fantastisk. Över tid så tror jag du kanske kommer att komma ut bättre genom att hålla DNB Norden Indeks.
  • 27 apr.
    ·
    Nordea är ny position i fonden.
    30 apr. · Ändrad
    ·
    Nordea är säkert en hygglig aktie. Det ser ut som att 2026 inte blir året Holberg Norden kommer att glänsa, -11% YTD är inte imponerande, index är väl -4%.
  • 9 apr. · Ändrad
    ·
    Jag noterar att fonden har sålt sig nästan helt ut ur olja och gas (Aker BP är så gott som borttaget). Med den lilla exponering de hade sedan tidigare tyckte jag det var lite småirriterande.
  • 10 mars · Ändrad
    ·
    Tycker det är lite konstigt hur Norden, där prissättningen är mycket rimlig och attraktiv, faller så enormt på grund av ett krig de inte själva är en del av, medan USA, där värderingarna till stor del består av luft, håller sig så otroligt bra trots ett krig de själva är direkt involverade i. Förstår att Norden består av mycket tung cyklisk industri, men skulle ändå tro att den föll mindre, eller åtminstone lika mycket som USA. Hade fel där. Är dock nöjd med att jag har fått hamstrat kvalitet till lägre kurser än först planerat, och tror att avkastningen på sikt kommer att visa sig bli bra. Man sitter inte på luft i den här fonden, vilket gör det mer behagligt att vara investerare när marknaden faller.
    16 mars
    ·
    När USA-börserna faller så faller alltid svenska aktier väldigt kraftigt (särskilt smb-bolag) och de utgör ofta hälften av portföljen i nordiska aktiefonder.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier98,4%
  • Kort ränta1,5%

Kunder har även besökt

© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm