Hoppa till huvudinnehållet

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Varför kan jag inte logga in med BankID?

Det kan finnas flera anledningar till varför inloggning med BankID inte fungerar:
 

  • Är du kund i Nordnet Danmark, Finland eller Norge samtidigt som du är kund i Nordnet Sverige så kommer du enbart kunna använda BankID eller motsvarande eID i landet du först blev kund i. För att logga in i Nordnet Sverige kommer du även framöver behöva använda användarnamn & lösenord alternativt FaceID/TouchID.
     
  • Skulle du behöva komplettera information till Nordnet så kan du ha fått en spärr som hindrar dig från att använda kontot förrän du har klickat igenom åtgärderna vi efterfrågar. Det är i regel:

    - Att du behöver uppdatera dina kundkännedomsfrågor. 
    - Att du behöver bekräfta eller uppdatera dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-post).
     
  • Du är under 18 år och har ett speciellt BankID framtaget av din husbank, dessa stöds inte av  Nordnet.
     
  • Om din BankID-applikation är för gammal och måste uppdateras.
     

Varför måste jag uppdatera mitt BankID?


BankID-applikationen är viktig då den används till att styrka din identitet. Det är därför viktigt att den är uppdaterad då det hela tiden släpps nya förbättrade versioner med säkerhetsuppdateringar.
 

Vilken version av BankID ska man ha?
 

Du ska ha den senaste versionen och helst ska man ha ställt in så att applikationen automatiskt uppdaterar när det finns en ny version. På så vis får man den senaste versionen med de senaste säkerhetsuppdateringarna. Om man inte kan uppdatera till den senaste versionen ska man åtminstone se till att ha följande versioner (minst):
BankID på fil: 7.12.x.x
Mobilt BankID: 7.26.x.x

För mer information om BankID och hur man uppdaterar BankID se BankIDs egna support här.

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka