Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

48,66USD
48,66USD
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

48,66USD
48,66USD
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

48,66USD
48,66USD
Q1-rapport
30 dagar sedan1t

Orderdjup

Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
49
VWAP
48,66
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667
VWAP
48,66
Högst
49
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport20 maj
2025 Årsstämma15 maj
2024 Q4-rapport11 mars
2024 Årsrapport11 mars
2024 Q3-rapport19 nov. 2024
Data hämtas från Morningstar, Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    Nästan ett år sedan Torstein Hagen ledde sitt Viking Holdings in i klubben av USA-listade kryssningsfartygsoperatörer, är den självbeskrivna "kontraaren" fortfarande något av en outsider. Vid Seatrade Cruise Global-evenemanget i Miami Beach förra veckan kvalificerade han sig fortfarande inte för en talplats på huvudscenen, där branschens fyra stora operatörer håller en årlig diskussion. "De ville inte ens ha mig på öppningen", skämtade han på evenemangets andra dag. Men Hagen kan få det sista skrattet när Viking avslutar ett anmärkningsvärt år. Dess aktier, som började handlas på New York-börsen den 1 maj, har överträffat alla andra USA-noterade kryssningsföretag sedan, med Hagen som adderade 7,9 miljarder dollar till sin förmögenhet, hoppade upp på Forbes rika lista och blev Norges rikaste medborgare. Dess börsvärde på 17,6 miljarder USD är mer än dubbelt så mycket som Norwegian Cruise Line Holdings, vilket betyder att endast Carnival och Royal Caribbean är värda mer. Den andra stora aktören, MSC Cruises, förblir privat kontrollerad av Gianluigi Apontes MSC Group. Men vad var hans strategi för att driva sådan framgång? "Försök att göra något användbart och annorlunda. Ingenting är omöjligt," sa Hagen till TradeWinds när han navigerade i paneldiskussioner, intervjuer och avtäckningen av en världsförsta vätgasdrivna kryssningsfartygsbeställning. "Annorlunda" tillvägagångssätt Annat är precis vad Hagen tar med sig till kryssningsarenan, och det har gett resultat. I slutet av förra veckan hade Viking Holdings aktie stigit med 63,4 % från priset på 24 USD i bolagets börsintroduktion den 30 april. Hagen, 82, blev involverad i kryssning och sjöfart på 1970-talet, efter att ha studerat fysik vid norska tekniska högskolan och tagit sin masterexamen vid Harvard Business School. Han skapade sitt namn först genom att hjälpa Holland America Line och Bergen Steamship Co att avvärja konkurs. Men hans uppgång till kryssningsmiljardär skulle komma efter en rad motgångar. Hagen var verkställande direktör för San Francisco-baserade Royal Viking Line innan han ledde ett bud på att köpa det från Bergen Steamship. Han tvingades avgå 1984 efter att ansträngningen fallit platt. Hagen dök upp först i TradeWinds på 1990-talet, när han ledde en kamp för att ta över den holländska containerlinjen Royal Nedlloyd. Trots att han byggde en betydande minoritetsandel i operatören, avvisades hans övertagande. "Jag kom väldigt nära, men inte tillräckligt nära, och jag förlorade allt. Allt", sa han till TradeWinds 2017. Troim partnerskap Hagen, som då ledde värdepappersföretaget DNO, gav inte upp. Han och hans högra hand, Tor Olav Troim, arbetade sedan med ett försök 1994 att bygga en serie suezmax-tankers vid Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det rann ut innan en beställning kunde slutföras. "Jag slutade igen med ingenting," sa Hagen senare till TradeWinds. Troim fortsatte att vara John Fredriksens högra hand, som är rikare än Hagen men gav upp sitt norska medborgarskap för att bli cypriot. Idag driver Troim sitt eget sjöfartsimperium. Hagen återuppstod 1997 med en ny satsning. Norrmannen, då 54, lanserade Viking River Cruises. Hagen berättade för Seatrade-publiken: "Viking ... började med två killar, två mobiltelefoner och fyra flodfartyg i Ryssland." Men år 2000 kallades han för "flodbåtskungen" efter en affär där Viking tog över den tyska rivalen KDDF, som hade en flotta på 26 fartyg, den största i sitt slag i världen. Viking fortsatte att växa och tog sig in i Guinness Book of World Records 2013 och året därpå för flest fartygsnamn av ett enda företag på en dag. Under den rasande perioden av flodbåtskonstruktion hoppade Viking in i havsbranschen. Hagen berättade för Seatrade att han tillkännagav bildandet av Viking Ocean Cruises vid kongressen 2012. "Folk fnissade lite och sa, 'du kommer inte att klara det'", mindes han. Till och med hans tidigare partner Ellen-Karine Hagen, var tydligen skeptiker. Vid Fincantieris monter på Seatrade hördes han säga att hon tvivlade på att hans nybyggnader skulle byggas. "Hon är inte min fru längre", skämtade han. De skilde sig 2017. Paret har två vuxna barn — den privata investeraren Torstein Hagen Jr och Karine Hagen, en Vikings vice vd och varumärkesambassadör för allmänheten. Det första kryssningsfartyget, Ocean Star med 930 kaj, levererades av Italiens Fincantieri 2015. Mitt i Covid-19 2020 tillförde Viking eldkraft med en investering på 500 miljoner dollar från private equity-företaget TPG Capital och CPP Investments, en del av Kanadas pensionsplan.
    15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    "Vi är ganska stolta över det här," sa han. "Vi tror att det här är en tydlig väg framåt. Och då kommer frågan att bli: 'Hur snart kommer ... det flytande vätgas att vara kostnadseffektivt?' men under tiden gör vi det så här." Copyright, Tradewinds, helt enkelt bäst!
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Viking Holding har gått rakt upp på New York-börsen efter att kryssningsrederiet börsnoterades i maj. Aktien är upp runt 90 procent sedan börsnoteringen och Torstein Hagen har nu ett aktievärde på cirka 115 miljarder norska kronor i rederiet. Hagen äger 52,5 procent av aktierna i Viking Holdings och hela 86,9 procent av rösterna.
    20 nov. 2024
    ·
    20 nov. 2024
    ·
    Spännande :-). 
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Under tredje kvartalet omsatte kryssningsrederiet 1,56 miljarder dollar och stod kvar med en vinst på bottenraden på 347,8 miljoner dollar. Rederiet omsatte under samma period förra året 1,4 miljarder dollar, medan resultatet på slutresultatet slutade på minus 1,2 miljarder dollar efter att rederiet bokfört en derivatförlust på nära 1,5 miljarder dollar. – Styrkan i vårt ena Viking-varumärke och våra lojala gäster är två nyckelfaktorer bakom vårt imponerande finansiella resultat för tredje kvartalet, och positionerar oss för vad som ser ut att bli ett starkt 2024, säger Torstein Hagen, ordförande och VD för Viking, i ett pressmeddelande. kommentar.
    19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    För drygt en månad sedan blev det känt att Hagen beställde upp till sex nya kryssningsfartyg till Viking Ocean Cruises. Nyheten offentliggjordes av den italienska varvskoncernen Fincantieri, som varit officiell leverantör av oceangående kryssningsfartyg till företaget efter att Hagen valde att gå in i denna nisch. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Beställningen bekräftades av kryssningsrederiet på tisdagen. I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg.
  • 23 okt. 2024
    ·
    23 okt. 2024
    ·
    I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Kryssningsfartygen kommer att byggas av italienska Fincantieri, som har levererat hela Viking Ocean-flottan. Miljardorder Varvet kommer inte att ange priset på nybyggnaderna, utan klassar kontraktet som "stort", vilket innebär att det för de två första fartygen är någonstans mellan 500 miljoner och 1 miljard euro, det vill säga upp till 11,8 miljarder NOK. Finansavisen har inte kunnat få någon kommentar från Hagen på onsdagsmorgonen. Beställningen kommer utöver Hagens beställning på två liknande fartyg i sommar. I juni uppgav varvet att Viking Cruises hade tecknat ett kontrakt för konstruktion av ett fartyg för leverans 2028 och ett annat 2029. För två år sedan utökade Torstein Hagen sitt nybyggnadsprogram med ytterligare fyra kryssningsfartyg i samma serie i Italien. För dessa avtalades färdigställande och leverans för 2026, 2027 och två fartyg 2028. Samtidigt angavs att nybyggnaderna skulle förberedas för användning av vätgas som bränsle. Enligt ett pressmeddelande från varvet var det totala värdet av detta kontrakt cirka 1,7 miljarder euro, motsvarande 20 miljarder norska kronor om den nuvarande växelkursen används som grund.
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    det var en bra vinst även med avgifterna
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    Dollarn ner och kursen ner så får vi se Ship om jag var smart
  • 18 juli 2024
    18 juli 2024
    Vad tror folket om Viking Holdings? Måste väl vara mer streamlined än Carnival
    5 sep. 2024
    ·
    5 sep. 2024
    ·
    Varit på en av deras flodkryssningar - måste säga att passagerarna var överväldigande upphetsade. Alla vi träffade planerade en ny resa och skulle inte använda ett annat rederi! Båtarna är mestadels mindre, det är färre passagerare och en mer avslappnad atmosfär. Men det är dyrare.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

Inga Nordnet Markets Certifikat finns med underliggande värdepapper. Se övriga Certifikat
Q1-rapport
30 dagar sedan1t

Nyheter & Analyser

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    Nästan ett år sedan Torstein Hagen ledde sitt Viking Holdings in i klubben av USA-listade kryssningsfartygsoperatörer, är den självbeskrivna "kontraaren" fortfarande något av en outsider. Vid Seatrade Cruise Global-evenemanget i Miami Beach förra veckan kvalificerade han sig fortfarande inte för en talplats på huvudscenen, där branschens fyra stora operatörer håller en årlig diskussion. "De ville inte ens ha mig på öppningen", skämtade han på evenemangets andra dag. Men Hagen kan få det sista skrattet när Viking avslutar ett anmärkningsvärt år. Dess aktier, som började handlas på New York-börsen den 1 maj, har överträffat alla andra USA-noterade kryssningsföretag sedan, med Hagen som adderade 7,9 miljarder dollar till sin förmögenhet, hoppade upp på Forbes rika lista och blev Norges rikaste medborgare. Dess börsvärde på 17,6 miljarder USD är mer än dubbelt så mycket som Norwegian Cruise Line Holdings, vilket betyder att endast Carnival och Royal Caribbean är värda mer. Den andra stora aktören, MSC Cruises, förblir privat kontrollerad av Gianluigi Apontes MSC Group. Men vad var hans strategi för att driva sådan framgång? "Försök att göra något användbart och annorlunda. Ingenting är omöjligt," sa Hagen till TradeWinds när han navigerade i paneldiskussioner, intervjuer och avtäckningen av en världsförsta vätgasdrivna kryssningsfartygsbeställning. "Annorlunda" tillvägagångssätt Annat är precis vad Hagen tar med sig till kryssningsarenan, och det har gett resultat. I slutet av förra veckan hade Viking Holdings aktie stigit med 63,4 % från priset på 24 USD i bolagets börsintroduktion den 30 april. Hagen, 82, blev involverad i kryssning och sjöfart på 1970-talet, efter att ha studerat fysik vid norska tekniska högskolan och tagit sin masterexamen vid Harvard Business School. Han skapade sitt namn först genom att hjälpa Holland America Line och Bergen Steamship Co att avvärja konkurs. Men hans uppgång till kryssningsmiljardär skulle komma efter en rad motgångar. Hagen var verkställande direktör för San Francisco-baserade Royal Viking Line innan han ledde ett bud på att köpa det från Bergen Steamship. Han tvingades avgå 1984 efter att ansträngningen fallit platt. Hagen dök upp först i TradeWinds på 1990-talet, när han ledde en kamp för att ta över den holländska containerlinjen Royal Nedlloyd. Trots att han byggde en betydande minoritetsandel i operatören, avvisades hans övertagande. "Jag kom väldigt nära, men inte tillräckligt nära, och jag förlorade allt. Allt", sa han till TradeWinds 2017. Troim partnerskap Hagen, som då ledde värdepappersföretaget DNO, gav inte upp. Han och hans högra hand, Tor Olav Troim, arbetade sedan med ett försök 1994 att bygga en serie suezmax-tankers vid Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det rann ut innan en beställning kunde slutföras. "Jag slutade igen med ingenting," sa Hagen senare till TradeWinds. Troim fortsatte att vara John Fredriksens högra hand, som är rikare än Hagen men gav upp sitt norska medborgarskap för att bli cypriot. Idag driver Troim sitt eget sjöfartsimperium. Hagen återuppstod 1997 med en ny satsning. Norrmannen, då 54, lanserade Viking River Cruises. Hagen berättade för Seatrade-publiken: "Viking ... började med två killar, två mobiltelefoner och fyra flodfartyg i Ryssland." Men år 2000 kallades han för "flodbåtskungen" efter en affär där Viking tog över den tyska rivalen KDDF, som hade en flotta på 26 fartyg, den största i sitt slag i världen. Viking fortsatte att växa och tog sig in i Guinness Book of World Records 2013 och året därpå för flest fartygsnamn av ett enda företag på en dag. Under den rasande perioden av flodbåtskonstruktion hoppade Viking in i havsbranschen. Hagen berättade för Seatrade att han tillkännagav bildandet av Viking Ocean Cruises vid kongressen 2012. "Folk fnissade lite och sa, 'du kommer inte att klara det'", mindes han. Till och med hans tidigare partner Ellen-Karine Hagen, var tydligen skeptiker. Vid Fincantieris monter på Seatrade hördes han säga att hon tvivlade på att hans nybyggnader skulle byggas. "Hon är inte min fru längre", skämtade han. De skilde sig 2017. Paret har två vuxna barn — den privata investeraren Torstein Hagen Jr och Karine Hagen, en Vikings vice vd och varumärkesambassadör för allmänheten. Det första kryssningsfartyget, Ocean Star med 930 kaj, levererades av Italiens Fincantieri 2015. Mitt i Covid-19 2020 tillförde Viking eldkraft med en investering på 500 miljoner dollar från private equity-företaget TPG Capital och CPP Investments, en del av Kanadas pensionsplan.
    15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    "Vi är ganska stolta över det här," sa han. "Vi tror att det här är en tydlig väg framåt. Och då kommer frågan att bli: 'Hur snart kommer ... det flytande vätgas att vara kostnadseffektivt?' men under tiden gör vi det så här." Copyright, Tradewinds, helt enkelt bäst!
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Viking Holding har gått rakt upp på New York-börsen efter att kryssningsrederiet börsnoterades i maj. Aktien är upp runt 90 procent sedan börsnoteringen och Torstein Hagen har nu ett aktievärde på cirka 115 miljarder norska kronor i rederiet. Hagen äger 52,5 procent av aktierna i Viking Holdings och hela 86,9 procent av rösterna.
    20 nov. 2024
    ·
    20 nov. 2024
    ·
    Spännande :-). 
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Under tredje kvartalet omsatte kryssningsrederiet 1,56 miljarder dollar och stod kvar med en vinst på bottenraden på 347,8 miljoner dollar. Rederiet omsatte under samma period förra året 1,4 miljarder dollar, medan resultatet på slutresultatet slutade på minus 1,2 miljarder dollar efter att rederiet bokfört en derivatförlust på nära 1,5 miljarder dollar. – Styrkan i vårt ena Viking-varumärke och våra lojala gäster är två nyckelfaktorer bakom vårt imponerande finansiella resultat för tredje kvartalet, och positionerar oss för vad som ser ut att bli ett starkt 2024, säger Torstein Hagen, ordförande och VD för Viking, i ett pressmeddelande. kommentar.
    19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    För drygt en månad sedan blev det känt att Hagen beställde upp till sex nya kryssningsfartyg till Viking Ocean Cruises. Nyheten offentliggjordes av den italienska varvskoncernen Fincantieri, som varit officiell leverantör av oceangående kryssningsfartyg till företaget efter att Hagen valde att gå in i denna nisch. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Beställningen bekräftades av kryssningsrederiet på tisdagen. I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg.
  • 23 okt. 2024
    ·
    23 okt. 2024
    ·
    I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Kryssningsfartygen kommer att byggas av italienska Fincantieri, som har levererat hela Viking Ocean-flottan. Miljardorder Varvet kommer inte att ange priset på nybyggnaderna, utan klassar kontraktet som "stort", vilket innebär att det för de två första fartygen är någonstans mellan 500 miljoner och 1 miljard euro, det vill säga upp till 11,8 miljarder NOK. Finansavisen har inte kunnat få någon kommentar från Hagen på onsdagsmorgonen. Beställningen kommer utöver Hagens beställning på två liknande fartyg i sommar. I juni uppgav varvet att Viking Cruises hade tecknat ett kontrakt för konstruktion av ett fartyg för leverans 2028 och ett annat 2029. För två år sedan utökade Torstein Hagen sitt nybyggnadsprogram med ytterligare fyra kryssningsfartyg i samma serie i Italien. För dessa avtalades färdigställande och leverans för 2026, 2027 och två fartyg 2028. Samtidigt angavs att nybyggnaderna skulle förberedas för användning av vätgas som bränsle. Enligt ett pressmeddelande från varvet var det totala värdet av detta kontrakt cirka 1,7 miljarder euro, motsvarande 20 miljarder norska kronor om den nuvarande växelkursen används som grund.
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    det var en bra vinst även med avgifterna
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    Dollarn ner och kursen ner så får vi se Ship om jag var smart
  • 18 juli 2024
    18 juli 2024
    Vad tror folket om Viking Holdings? Måste väl vara mer streamlined än Carnival
    5 sep. 2024
    ·
    5 sep. 2024
    ·
    Varit på en av deras flodkryssningar - måste säga att passagerarna var överväldigande upphetsade. Alla vi träffade planerade en ny resa och skulle inte använda ett annat rederi! Båtarna är mestadels mindre, det är färre passagerare och en mer avslappnad atmosfär. Men det är dyrare.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
49
VWAP
48,66
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667
VWAP
48,66
Högst
49
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport20 maj
2025 Årsstämma15 maj
2024 Q4-rapport11 mars
2024 Årsrapport11 mars
2024 Q3-rapport19 nov. 2024
Data hämtas från Morningstar, Quartr

Relaterade värdepapper

Inga Nordnet Markets Certifikat finns med underliggande värdepapper. Se övriga Certifikat
Q1-rapport
30 dagar sedan1t

Nyheter & Analyser

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
Kalender är inte tillgänglig
Tidigare händelser
2025 Q1-rapport20 maj
2025 Årsstämma15 maj
2024 Q4-rapport11 mars
2024 Årsrapport11 mars
2024 Q3-rapport19 nov. 2024
Data hämtas från Morningstar, Quartr

Relaterade värdepapper

Inga Nordnet Markets Certifikat finns med underliggande värdepapper. Se övriga Certifikat

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • 15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    Nästan ett år sedan Torstein Hagen ledde sitt Viking Holdings in i klubben av USA-listade kryssningsfartygsoperatörer, är den självbeskrivna "kontraaren" fortfarande något av en outsider. Vid Seatrade Cruise Global-evenemanget i Miami Beach förra veckan kvalificerade han sig fortfarande inte för en talplats på huvudscenen, där branschens fyra stora operatörer håller en årlig diskussion. "De ville inte ens ha mig på öppningen", skämtade han på evenemangets andra dag. Men Hagen kan få det sista skrattet när Viking avslutar ett anmärkningsvärt år. Dess aktier, som började handlas på New York-börsen den 1 maj, har överträffat alla andra USA-noterade kryssningsföretag sedan, med Hagen som adderade 7,9 miljarder dollar till sin förmögenhet, hoppade upp på Forbes rika lista och blev Norges rikaste medborgare. Dess börsvärde på 17,6 miljarder USD är mer än dubbelt så mycket som Norwegian Cruise Line Holdings, vilket betyder att endast Carnival och Royal Caribbean är värda mer. Den andra stora aktören, MSC Cruises, förblir privat kontrollerad av Gianluigi Apontes MSC Group. Men vad var hans strategi för att driva sådan framgång? "Försök att göra något användbart och annorlunda. Ingenting är omöjligt," sa Hagen till TradeWinds när han navigerade i paneldiskussioner, intervjuer och avtäckningen av en världsförsta vätgasdrivna kryssningsfartygsbeställning. "Annorlunda" tillvägagångssätt Annat är precis vad Hagen tar med sig till kryssningsarenan, och det har gett resultat. I slutet av förra veckan hade Viking Holdings aktie stigit med 63,4 % från priset på 24 USD i bolagets börsintroduktion den 30 april. Hagen, 82, blev involverad i kryssning och sjöfart på 1970-talet, efter att ha studerat fysik vid norska tekniska högskolan och tagit sin masterexamen vid Harvard Business School. Han skapade sitt namn först genom att hjälpa Holland America Line och Bergen Steamship Co att avvärja konkurs. Men hans uppgång till kryssningsmiljardär skulle komma efter en rad motgångar. Hagen var verkställande direktör för San Francisco-baserade Royal Viking Line innan han ledde ett bud på att köpa det från Bergen Steamship. Han tvingades avgå 1984 efter att ansträngningen fallit platt. Hagen dök upp först i TradeWinds på 1990-talet, när han ledde en kamp för att ta över den holländska containerlinjen Royal Nedlloyd. Trots att han byggde en betydande minoritetsandel i operatören, avvisades hans övertagande. "Jag kom väldigt nära, men inte tillräckligt nära, och jag förlorade allt. Allt", sa han till TradeWinds 2017. Troim partnerskap Hagen, som då ledde värdepappersföretaget DNO, gav inte upp. Han och hans högra hand, Tor Olav Troim, arbetade sedan med ett försök 1994 att bygga en serie suezmax-tankers vid Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det rann ut innan en beställning kunde slutföras. "Jag slutade igen med ingenting," sa Hagen senare till TradeWinds. Troim fortsatte att vara John Fredriksens högra hand, som är rikare än Hagen men gav upp sitt norska medborgarskap för att bli cypriot. Idag driver Troim sitt eget sjöfartsimperium. Hagen återuppstod 1997 med en ny satsning. Norrmannen, då 54, lanserade Viking River Cruises. Hagen berättade för Seatrade-publiken: "Viking ... började med två killar, två mobiltelefoner och fyra flodfartyg i Ryssland." Men år 2000 kallades han för "flodbåtskungen" efter en affär där Viking tog över den tyska rivalen KDDF, som hade en flotta på 26 fartyg, den största i sitt slag i världen. Viking fortsatte att växa och tog sig in i Guinness Book of World Records 2013 och året därpå för flest fartygsnamn av ett enda företag på en dag. Under den rasande perioden av flodbåtskonstruktion hoppade Viking in i havsbranschen. Hagen berättade för Seatrade att han tillkännagav bildandet av Viking Ocean Cruises vid kongressen 2012. "Folk fnissade lite och sa, 'du kommer inte att klara det'", mindes han. Till och med hans tidigare partner Ellen-Karine Hagen, var tydligen skeptiker. Vid Fincantieris monter på Seatrade hördes han säga att hon tvivlade på att hans nybyggnader skulle byggas. "Hon är inte min fru längre", skämtade han. De skilde sig 2017. Paret har två vuxna barn — den privata investeraren Torstein Hagen Jr och Karine Hagen, en Vikings vice vd och varumärkesambassadör för allmänheten. Det första kryssningsfartyget, Ocean Star med 930 kaj, levererades av Italiens Fincantieri 2015. Mitt i Covid-19 2020 tillförde Viking eldkraft med en investering på 500 miljoner dollar från private equity-företaget TPG Capital och CPP Investments, en del av Kanadas pensionsplan.
    15 apr.
    ·
    15 apr.
    ·
    "Vi är ganska stolta över det här," sa han. "Vi tror att det här är en tydlig väg framåt. Och då kommer frågan att bli: 'Hur snart kommer ... det flytande vätgas att vara kostnadseffektivt?' men under tiden gör vi det så här." Copyright, Tradewinds, helt enkelt bäst!
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Viking Holding har gått rakt upp på New York-börsen efter att kryssningsrederiet börsnoterades i maj. Aktien är upp runt 90 procent sedan börsnoteringen och Torstein Hagen har nu ett aktievärde på cirka 115 miljarder norska kronor i rederiet. Hagen äger 52,5 procent av aktierna i Viking Holdings och hela 86,9 procent av rösterna.
    20 nov. 2024
    ·
    20 nov. 2024
    ·
    Spännande :-). 
  • 19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    Under tredje kvartalet omsatte kryssningsrederiet 1,56 miljarder dollar och stod kvar med en vinst på bottenraden på 347,8 miljoner dollar. Rederiet omsatte under samma period förra året 1,4 miljarder dollar, medan resultatet på slutresultatet slutade på minus 1,2 miljarder dollar efter att rederiet bokfört en derivatförlust på nära 1,5 miljarder dollar. – Styrkan i vårt ena Viking-varumärke och våra lojala gäster är två nyckelfaktorer bakom vårt imponerande finansiella resultat för tredje kvartalet, och positionerar oss för vad som ser ut att bli ett starkt 2024, säger Torstein Hagen, ordförande och VD för Viking, i ett pressmeddelande. kommentar.
    19 nov. 2024
    ·
    19 nov. 2024
    ·
    För drygt en månad sedan blev det känt att Hagen beställde upp till sex nya kryssningsfartyg till Viking Ocean Cruises. Nyheten offentliggjordes av den italienska varvskoncernen Fincantieri, som varit officiell leverantör av oceangående kryssningsfartyg till företaget efter att Hagen valde att gå in i denna nisch. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Beställningen bekräftades av kryssningsrederiet på tisdagen. I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg.
  • 23 okt. 2024
    ·
    23 okt. 2024
    ·
    I kontraktet ingår två systerfartyg med vardera plats för 998 passagerare i 499 tvåmannahytter, med rederiets option på ytterligare fyra motsvarande fartyg. Leverans av de två första fartygen har avtalats till 2030, medan de nästa fyra kommer att vara klara 2031 och 2032 om Hagen utnyttjar möjligheterna att utöka serien. Kryssningsfartygen kommer att byggas av italienska Fincantieri, som har levererat hela Viking Ocean-flottan. Miljardorder Varvet kommer inte att ange priset på nybyggnaderna, utan klassar kontraktet som "stort", vilket innebär att det för de två första fartygen är någonstans mellan 500 miljoner och 1 miljard euro, det vill säga upp till 11,8 miljarder NOK. Finansavisen har inte kunnat få någon kommentar från Hagen på onsdagsmorgonen. Beställningen kommer utöver Hagens beställning på två liknande fartyg i sommar. I juni uppgav varvet att Viking Cruises hade tecknat ett kontrakt för konstruktion av ett fartyg för leverans 2028 och ett annat 2029. För två år sedan utökade Torstein Hagen sitt nybyggnadsprogram med ytterligare fyra kryssningsfartyg i samma serie i Italien. För dessa avtalades färdigställande och leverans för 2026, 2027 och två fartyg 2028. Samtidigt angavs att nybyggnaderna skulle förberedas för användning av vätgas som bränsle. Enligt ett pressmeddelande från varvet var det totala värdet av detta kontrakt cirka 1,7 miljarder euro, motsvarande 20 miljarder norska kronor om den nuvarande växelkursen används som grund.
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    det var en bra vinst även med avgifterna
    14 nov. 2024
    ·
    14 nov. 2024
    ·
    Dollarn ner och kursen ner så får vi se Ship om jag var smart
  • 18 juli 2024
    18 juli 2024
    Vad tror folket om Viking Holdings? Måste väl vara mer streamlined än Carnival
    5 sep. 2024
    ·
    5 sep. 2024
    ·
    Varit på en av deras flodkryssningar - måste säga att passagerarna var överväldigande upphetsade. Alla vi träffade planerade en ny resa och skulle inte använda ett annat rederi! Båtarna är mestadels mindre, det är färre passagerare och en mer avslappnad atmosfär. Men det är dyrare.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Antal
Köp
0
Sälj
Antal
0

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----
Högst
49
VWAP
48,66
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667
VWAP
48,66
Högst
49
Lägst
47,79
OmsättningAntal
60,6 Mundefined2 414 667

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades