Q1-rapport
41 dagar sedan‧39min
8,74 NOK/aktie
Senaste utdelning
18,28 %
Direktavk.
Orderdjup
Antal
Köp
353
Sälj
Antal
130
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
28 | - | - | ||
69 | - | - | ||
181 | - | - | ||
49 | - | - | ||
140 | - | - |
Högst
112,8VWAP
Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
VWAP
Högst
112,8Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 8 maj | |
2025 Q1-rapport | 7 maj | |
2024 Årsstämma | 7 maj | |
2024 Q4-rapport | 7 feb. | |
2024 Q4-rapport | 6 feb. |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 1 dag sedan·Det uppskattade marknadsvärdet för bolagets fartyg och terminaler indikerar ett substansvärde (NAV) per aktie på cirka 186 NOK, medan det nuvarande marknadsvärdet är lägre än det bokförda egna kapitalet, enligt bolaget. Angående den senaste tidens prisutveckling säger Iversen att även om Odfjell som företag levererar lika bra och är på en stadig kurs, så dras de ner eftersom sjöfarten generellt sett är lägre prissatt.
- för 1 dag sedan·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Kriget fortsätter och verkar inte avta inom den närmaste framtiden. Även om krig inte är positivt i sig, är det positivt för sjöfartsaktier.
- 12 juni·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges En stridsvagnsrally väntar om Hormuzsundet stängs Spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera, och det spekuleras nu i att Hormuzsundet kan komma att stängas. Om det händer kommer tankfartygspriserna sannolikt att skjuta i höjden. Omkring 20 procent av världens oljeförsörjning passerar genom Hormuzsundet, vilket gör det till en viktig knutpunkt för global oljehandel. – Om spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera kan det få konsekvenser för oljeflödena och skapa ineffektivitet i tankfartygsflottan. Iran exporterar för närvarande mellan 1,2 och 1,6 miljoner fat olja per dag, varav cirka 90 procent av volymerna går till Kina – främst via "skuggflottan", säger shippinganalytikern Oda Hånes Lund på Sparebank 1 Markets. Om dessa volymer förhindras, antingen genom strängare sanktioner eller ökad risk för fartygen, kommer de att behöva ersättas med fat från andra regioner som transporteras i vanliga VLCC:er. – Vi uppskattar att det kommer att krävas cirka 20 till 30 VLCC-ekvivalenter för att ersätta 1 miljon fat per dag med kompatibel volym – cirka 3 procent av flottan – beroende på varifrån volymerna kommer. Detta kommer att strama åt marknaden och skulle kunna ge stöd för tankraterna på kort sikt, säger Hånes Lund. Det största hotet Arktisanalytikern Ole-Rikard Hammer påpekar att en eventuell stängning av Hormuzsundet utan tvekan är det största hotet mot den globala oljemarknaden, eftersom det är en flaskhals genom vilken cirka 20 miljoner fat olja transporteras varje dag. – Bara ett möjligt hot om en störning här skulle kunna påverka oljepriset med några dollar – som vi såg på onsdagen. En de facto begränsning, för att inte tala om en fullständig nedstängning, skulle kunna påverka priset med tiotals dollar, säger han. Enligt Hammer kan Iran teoretiskt kontrollera sundet, och den nya spänningen i relationerna med USA de senaste dagarna kan innebära ett sådant hot. – Iran gav näring åt dessa spekulationer på onsdagen när landet öppnade upp om att kunna attackera amerikanska baser i regionen om en konflikt uppstår kring kärnkraftsprogrammet. USA har svarat genom att dra tillbaka viktig diplomatisk personal från regionen – vilket tyder på att de tar detta på största allvar. Lastrusning För tankmarknaden håller Hammer med Hånes Lund om att de kortsiktiga effekterna sannolikt kommer att vara klart positiva. – Beroende på hotbilden kan det bli en lastrusning ut ur området. Detta kommer snabbt att leda till brist på tonnage och sannolikt en betydande höjning av rater. Detta kommer sannolikt att förstärkas eftersom många rederier är ovilliga att gå in i ett område med krigshot.
- 5 juni·En billig shippingaktie både mätt mot p/b och p/e. Den billigaste på OSE?
- 30 maj·Odfjells chef Harald Fotland är uppriktig när han berättar för TradeWinds att hans företags energieffektiviseringssatsning lanserades enbart av ekonomiska skäl. Kemikalietankerägaren stod inför en större omorganisation för ett decennium sedan, år 2015. Företaget hade just sagt upp 40 % av sin personal och stod inför svåra beslut om bränsleförbrukning, förklarade han. Deras flotta inkluderade åldrande tonnage som byggdes före höjningarna av bunkerpriserna och den ekonomiska kraschen 2008. Fotland sa: "Det var för ren ekonomisk vinning, och vi började med de lågt hängande frukterna [de enkla bränslebesparande lösningarna som ger snabba och starka minskningar av bränsleförbrukningen]." Responsen bland Odfjells anställda var förvånansvärt positiv. "Det var fenomenalt, särskilt bland den yngre personalen som blev mer fokuserade på vår årliga energikvot lika mycket som våra ekonomiska resultat", sa han. Den årliga energikvoten, eller AER, är ett koldioxidintensitetsmått som beräknas enligt Poseidon-principerna och baseras på ett fartygs lastkapacitet, vilket antar att ett fartyg kontinuerligt transporterar last. Fotland sa att denna effektivitetsdrivning blev självgående. "Det var som att plocka upp pengar från gatorna, [med vissa åtgärder] uppnådde återbetalning på mindre än ett år", sa han, med hänvisning till företagets snabba vinster. Företaget har utforskat så många effektivitetsåtgärder; finns det något kvar i verktygslådan? TradeWinds rapporterade nyligen att företaget hade installerat sugsegel på ett av sina fartyg som gjorde en transatlantisk resa med seglen och biobränsle, vilket förebådade en första nästan-noll-resa för företaget. Fotland sa att seglen gav bättre bränslebesparingar än väntat, och att företaget nu undersöker att rulla ut tekniken till fler fartyg. "Inledningsvis kämpade vi med seglen och hade en avkastning [på investeringen] på nio år, men det ser nu ut som fem", sa han. Men Fotland sa att företaget inte behandlar resultaten från en transatlantisk resa som "normala". Rutten kan erbjuda förhållanden som sannolikt inte kommer att upprepas någon annanstans. "Det var extremt lovande, men Atlanten är blåsig, så vi kan inte vara för optimistiska, eftersom dessa förhållanden inte kommer att vara desamma överallt", förklarade han. Företagets ansträngningar att använda biobränsle har också varit lovande. På Atlantresan använde tankfartyget endast biobränsle. Odfjells investering i biobränslen kom efter att man först övervägt ammoniak, avslöjade Fotland. Men, tillade han, Odfjell insisterar på att endast använda certifierat biobränsle, vilket visar sig vara en utmaning. "Det finns gott om tillgängligt biobränsle, men vi kämpar för att få tag på bränsle som har certifierats [som grönt och hållbart], vilket begränsar var det kan säkras." Han sa att detta skulle förändras, så företaget är optimistiskt om den framtida tillgången på certifierat grönt biobränsle. Biobränslealternativet kommer sannolikt att fortsätta när företaget ser till att förnya sin flotta, sa Fotland, men företaget tittade också på fördelarna med bio-LNG. Men för tillfället måste Odfjell investera i grön teknik utan säkerhet om att lastägarna kommer att vara villiga att betala. Fotland avslutade: ”Det är ibland en besvikelse att de inte kommer att betala, men det visar varför dessa projekt måste vara ekonomiskt vettiga.” C: Tradewinds, helt enkelt bäst!
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q1-rapport
41 dagar sedan‧39min
8,74 NOK/aktie
Senaste utdelning
18,28 %
Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 1 dag sedan·Det uppskattade marknadsvärdet för bolagets fartyg och terminaler indikerar ett substansvärde (NAV) per aktie på cirka 186 NOK, medan det nuvarande marknadsvärdet är lägre än det bokförda egna kapitalet, enligt bolaget. Angående den senaste tidens prisutveckling säger Iversen att även om Odfjell som företag levererar lika bra och är på en stadig kurs, så dras de ner eftersom sjöfarten generellt sett är lägre prissatt.
- för 1 dag sedan·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Kriget fortsätter och verkar inte avta inom den närmaste framtiden. Även om krig inte är positivt i sig, är det positivt för sjöfartsaktier.
- 12 juni·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges En stridsvagnsrally väntar om Hormuzsundet stängs Spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera, och det spekuleras nu i att Hormuzsundet kan komma att stängas. Om det händer kommer tankfartygspriserna sannolikt att skjuta i höjden. Omkring 20 procent av världens oljeförsörjning passerar genom Hormuzsundet, vilket gör det till en viktig knutpunkt för global oljehandel. – Om spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera kan det få konsekvenser för oljeflödena och skapa ineffektivitet i tankfartygsflottan. Iran exporterar för närvarande mellan 1,2 och 1,6 miljoner fat olja per dag, varav cirka 90 procent av volymerna går till Kina – främst via "skuggflottan", säger shippinganalytikern Oda Hånes Lund på Sparebank 1 Markets. Om dessa volymer förhindras, antingen genom strängare sanktioner eller ökad risk för fartygen, kommer de att behöva ersättas med fat från andra regioner som transporteras i vanliga VLCC:er. – Vi uppskattar att det kommer att krävas cirka 20 till 30 VLCC-ekvivalenter för att ersätta 1 miljon fat per dag med kompatibel volym – cirka 3 procent av flottan – beroende på varifrån volymerna kommer. Detta kommer att strama åt marknaden och skulle kunna ge stöd för tankraterna på kort sikt, säger Hånes Lund. Det största hotet Arktisanalytikern Ole-Rikard Hammer påpekar att en eventuell stängning av Hormuzsundet utan tvekan är det största hotet mot den globala oljemarknaden, eftersom det är en flaskhals genom vilken cirka 20 miljoner fat olja transporteras varje dag. – Bara ett möjligt hot om en störning här skulle kunna påverka oljepriset med några dollar – som vi såg på onsdagen. En de facto begränsning, för att inte tala om en fullständig nedstängning, skulle kunna påverka priset med tiotals dollar, säger han. Enligt Hammer kan Iran teoretiskt kontrollera sundet, och den nya spänningen i relationerna med USA de senaste dagarna kan innebära ett sådant hot. – Iran gav näring åt dessa spekulationer på onsdagen när landet öppnade upp om att kunna attackera amerikanska baser i regionen om en konflikt uppstår kring kärnkraftsprogrammet. USA har svarat genom att dra tillbaka viktig diplomatisk personal från regionen – vilket tyder på att de tar detta på största allvar. Lastrusning För tankmarknaden håller Hammer med Hånes Lund om att de kortsiktiga effekterna sannolikt kommer att vara klart positiva. – Beroende på hotbilden kan det bli en lastrusning ut ur området. Detta kommer snabbt att leda till brist på tonnage och sannolikt en betydande höjning av rater. Detta kommer sannolikt att förstärkas eftersom många rederier är ovilliga att gå in i ett område med krigshot.
- 5 juni·En billig shippingaktie både mätt mot p/b och p/e. Den billigaste på OSE?
- 30 maj·Odfjells chef Harald Fotland är uppriktig när han berättar för TradeWinds att hans företags energieffektiviseringssatsning lanserades enbart av ekonomiska skäl. Kemikalietankerägaren stod inför en större omorganisation för ett decennium sedan, år 2015. Företaget hade just sagt upp 40 % av sin personal och stod inför svåra beslut om bränsleförbrukning, förklarade han. Deras flotta inkluderade åldrande tonnage som byggdes före höjningarna av bunkerpriserna och den ekonomiska kraschen 2008. Fotland sa: "Det var för ren ekonomisk vinning, och vi började med de lågt hängande frukterna [de enkla bränslebesparande lösningarna som ger snabba och starka minskningar av bränsleförbrukningen]." Responsen bland Odfjells anställda var förvånansvärt positiv. "Det var fenomenalt, särskilt bland den yngre personalen som blev mer fokuserade på vår årliga energikvot lika mycket som våra ekonomiska resultat", sa han. Den årliga energikvoten, eller AER, är ett koldioxidintensitetsmått som beräknas enligt Poseidon-principerna och baseras på ett fartygs lastkapacitet, vilket antar att ett fartyg kontinuerligt transporterar last. Fotland sa att denna effektivitetsdrivning blev självgående. "Det var som att plocka upp pengar från gatorna, [med vissa åtgärder] uppnådde återbetalning på mindre än ett år", sa han, med hänvisning till företagets snabba vinster. Företaget har utforskat så många effektivitetsåtgärder; finns det något kvar i verktygslådan? TradeWinds rapporterade nyligen att företaget hade installerat sugsegel på ett av sina fartyg som gjorde en transatlantisk resa med seglen och biobränsle, vilket förebådade en första nästan-noll-resa för företaget. Fotland sa att seglen gav bättre bränslebesparingar än väntat, och att företaget nu undersöker att rulla ut tekniken till fler fartyg. "Inledningsvis kämpade vi med seglen och hade en avkastning [på investeringen] på nio år, men det ser nu ut som fem", sa han. Men Fotland sa att företaget inte behandlar resultaten från en transatlantisk resa som "normala". Rutten kan erbjuda förhållanden som sannolikt inte kommer att upprepas någon annanstans. "Det var extremt lovande, men Atlanten är blåsig, så vi kan inte vara för optimistiska, eftersom dessa förhållanden inte kommer att vara desamma överallt", förklarade han. Företagets ansträngningar att använda biobränsle har också varit lovande. På Atlantresan använde tankfartyget endast biobränsle. Odfjells investering i biobränslen kom efter att man först övervägt ammoniak, avslöjade Fotland. Men, tillade han, Odfjell insisterar på att endast använda certifierat biobränsle, vilket visar sig vara en utmaning. "Det finns gott om tillgängligt biobränsle, men vi kämpar för att få tag på bränsle som har certifierats [som grönt och hållbart], vilket begränsar var det kan säkras." Han sa att detta skulle förändras, så företaget är optimistiskt om den framtida tillgången på certifierat grönt biobränsle. Biobränslealternativet kommer sannolikt att fortsätta när företaget ser till att förnya sin flotta, sa Fotland, men företaget tittade också på fördelarna med bio-LNG. Men för tillfället måste Odfjell investera i grön teknik utan säkerhet om att lastägarna kommer att vara villiga att betala. Fotland avslutade: ”Det är ibland en besvikelse att de inte kommer att betala, men det visar varför dessa projekt måste vara ekonomiskt vettiga.” C: Tradewinds, helt enkelt bäst!
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
353
Sälj
Antal
130
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
28 | - | - | ||
69 | - | - | ||
181 | - | - | ||
49 | - | - | ||
140 | - | - |
Högst
112,8VWAP
Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
VWAP
Högst
112,8Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 8 maj | |
2025 Q1-rapport | 7 maj | |
2024 Årsstämma | 7 maj | |
2024 Q4-rapport | 7 feb. | |
2024 Q4-rapport | 6 feb. |
Data hämtas från Millistream, Quartr
Q1-rapport
41 dagar sedan‧39min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q1-rapport | 8 maj | |
2025 Q1-rapport | 7 maj | |
2024 Årsstämma | 7 maj | |
2024 Q4-rapport | 7 feb. | |
2024 Q4-rapport | 6 feb. |
Data hämtas från Millistream, Quartr
8,74 NOK/aktie
Senaste utdelning
18,28 %
Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- för 1 dag sedan·Det uppskattade marknadsvärdet för bolagets fartyg och terminaler indikerar ett substansvärde (NAV) per aktie på cirka 186 NOK, medan det nuvarande marknadsvärdet är lägre än det bokförda egna kapitalet, enligt bolaget. Angående den senaste tidens prisutveckling säger Iversen att även om Odfjell som företag levererar lika bra och är på en stadig kurs, så dras de ner eftersom sjöfarten generellt sett är lägre prissatt.
- för 1 dag sedan·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Kriget fortsätter och verkar inte avta inom den närmaste framtiden. Även om krig inte är positivt i sig, är det positivt för sjöfartsaktier.
- 12 juni·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges En stridsvagnsrally väntar om Hormuzsundet stängs Spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera, och det spekuleras nu i att Hormuzsundet kan komma att stängas. Om det händer kommer tankfartygspriserna sannolikt att skjuta i höjden. Omkring 20 procent av världens oljeförsörjning passerar genom Hormuzsundet, vilket gör det till en viktig knutpunkt för global oljehandel. – Om spänningarna i Mellanöstern fortsätter att eskalera kan det få konsekvenser för oljeflödena och skapa ineffektivitet i tankfartygsflottan. Iran exporterar för närvarande mellan 1,2 och 1,6 miljoner fat olja per dag, varav cirka 90 procent av volymerna går till Kina – främst via "skuggflottan", säger shippinganalytikern Oda Hånes Lund på Sparebank 1 Markets. Om dessa volymer förhindras, antingen genom strängare sanktioner eller ökad risk för fartygen, kommer de att behöva ersättas med fat från andra regioner som transporteras i vanliga VLCC:er. – Vi uppskattar att det kommer att krävas cirka 20 till 30 VLCC-ekvivalenter för att ersätta 1 miljon fat per dag med kompatibel volym – cirka 3 procent av flottan – beroende på varifrån volymerna kommer. Detta kommer att strama åt marknaden och skulle kunna ge stöd för tankraterna på kort sikt, säger Hånes Lund. Det största hotet Arktisanalytikern Ole-Rikard Hammer påpekar att en eventuell stängning av Hormuzsundet utan tvekan är det största hotet mot den globala oljemarknaden, eftersom det är en flaskhals genom vilken cirka 20 miljoner fat olja transporteras varje dag. – Bara ett möjligt hot om en störning här skulle kunna påverka oljepriset med några dollar – som vi såg på onsdagen. En de facto begränsning, för att inte tala om en fullständig nedstängning, skulle kunna påverka priset med tiotals dollar, säger han. Enligt Hammer kan Iran teoretiskt kontrollera sundet, och den nya spänningen i relationerna med USA de senaste dagarna kan innebära ett sådant hot. – Iran gav näring åt dessa spekulationer på onsdagen när landet öppnade upp om att kunna attackera amerikanska baser i regionen om en konflikt uppstår kring kärnkraftsprogrammet. USA har svarat genom att dra tillbaka viktig diplomatisk personal från regionen – vilket tyder på att de tar detta på största allvar. Lastrusning För tankmarknaden håller Hammer med Hånes Lund om att de kortsiktiga effekterna sannolikt kommer att vara klart positiva. – Beroende på hotbilden kan det bli en lastrusning ut ur området. Detta kommer snabbt att leda till brist på tonnage och sannolikt en betydande höjning av rater. Detta kommer sannolikt att förstärkas eftersom många rederier är ovilliga att gå in i ett område med krigshot.
- 5 juni·En billig shippingaktie både mätt mot p/b och p/e. Den billigaste på OSE?
- 30 maj·Odfjells chef Harald Fotland är uppriktig när han berättar för TradeWinds att hans företags energieffektiviseringssatsning lanserades enbart av ekonomiska skäl. Kemikalietankerägaren stod inför en större omorganisation för ett decennium sedan, år 2015. Företaget hade just sagt upp 40 % av sin personal och stod inför svåra beslut om bränsleförbrukning, förklarade han. Deras flotta inkluderade åldrande tonnage som byggdes före höjningarna av bunkerpriserna och den ekonomiska kraschen 2008. Fotland sa: "Det var för ren ekonomisk vinning, och vi började med de lågt hängande frukterna [de enkla bränslebesparande lösningarna som ger snabba och starka minskningar av bränsleförbrukningen]." Responsen bland Odfjells anställda var förvånansvärt positiv. "Det var fenomenalt, särskilt bland den yngre personalen som blev mer fokuserade på vår årliga energikvot lika mycket som våra ekonomiska resultat", sa han. Den årliga energikvoten, eller AER, är ett koldioxidintensitetsmått som beräknas enligt Poseidon-principerna och baseras på ett fartygs lastkapacitet, vilket antar att ett fartyg kontinuerligt transporterar last. Fotland sa att denna effektivitetsdrivning blev självgående. "Det var som att plocka upp pengar från gatorna, [med vissa åtgärder] uppnådde återbetalning på mindre än ett år", sa han, med hänvisning till företagets snabba vinster. Företaget har utforskat så många effektivitetsåtgärder; finns det något kvar i verktygslådan? TradeWinds rapporterade nyligen att företaget hade installerat sugsegel på ett av sina fartyg som gjorde en transatlantisk resa med seglen och biobränsle, vilket förebådade en första nästan-noll-resa för företaget. Fotland sa att seglen gav bättre bränslebesparingar än väntat, och att företaget nu undersöker att rulla ut tekniken till fler fartyg. "Inledningsvis kämpade vi med seglen och hade en avkastning [på investeringen] på nio år, men det ser nu ut som fem", sa han. Men Fotland sa att företaget inte behandlar resultaten från en transatlantisk resa som "normala". Rutten kan erbjuda förhållanden som sannolikt inte kommer att upprepas någon annanstans. "Det var extremt lovande, men Atlanten är blåsig, så vi kan inte vara för optimistiska, eftersom dessa förhållanden inte kommer att vara desamma överallt", förklarade han. Företagets ansträngningar att använda biobränsle har också varit lovande. På Atlantresan använde tankfartyget endast biobränsle. Odfjells investering i biobränslen kom efter att man först övervägt ammoniak, avslöjade Fotland. Men, tillade han, Odfjell insisterar på att endast använda certifierat biobränsle, vilket visar sig vara en utmaning. "Det finns gott om tillgängligt biobränsle, men vi kämpar för att få tag på bränsle som har certifierats [som grönt och hållbart], vilket begränsar var det kan säkras." Han sa att detta skulle förändras, så företaget är optimistiskt om den framtida tillgången på certifierat grönt biobränsle. Biobränslealternativet kommer sannolikt att fortsätta när företaget ser till att förnya sin flotta, sa Fotland, men företaget tittade också på fördelarna med bio-LNG. Men för tillfället måste Odfjell investera i grön teknik utan säkerhet om att lastägarna kommer att vara villiga att betala. Fotland avslutade: ”Det är ibland en besvikelse att de inte kommer att betala, men det visar varför dessa projekt måste vara ekonomiskt vettiga.” C: Tradewinds, helt enkelt bäst!
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
353
Sälj
Antal
130
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
28 | - | - | ||
69 | - | - | ||
181 | - | - | ||
49 | - | - | ||
140 | - | - |
Högst
112,8VWAP
Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
VWAP
Högst
112,8Lägst
109,6OmsättningAntal
2,7 Mundefined24 742
Mäklarstatistik
Ingen data hittades